Železnice Železniční průmysl Zprávy

Muzeum znovu zkouší soutěž na renovaci tří parních lokomotiv, Conrad Vorlauf nebude provozní

Z provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra Goldy
Z provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra Goldy

Národní technické muzeum se znovu pokouší skrze výběrové řízení najít firmy, které zrenovují tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Oproti neúspěšnému pokusu z loňského září (dodavatelé nesplnili podmínky, o Ušatou se nikdo nehlásil) muzeum upravilo své požadavky; řadu příznivců páry přitom nepotěší.

Podle původních plánů měly být po renovaci dva ze tří zmíněných strojů, Conrad Vorlauf a Ušatá, provozní. Conrad Vorlauf se tak měl stát vůbec nejstarší provozuschopnou parní lokomotivou v tuzemsku. Právě od záměru na jeho zprovoznění ale NTM ustoupilo, nově mu bude stačit uvedení do vystavovatelného stavu a možnost pohybu s přispěním jiného stroje. Celkově jde o třetí nejstarší dochovanou parní lokomotivu u nás, starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).

Předpokládaná cena renovace Conrada Vorlaufa tím klesla o dva miliony na 6,4 milionu. Deník Zdopravy.cz požádal o vysvětlení šéfa železničních sbírek NTM Michala Novotného; ten slíbil vyjádření po návratu z dovolené. Deník Zdopravy.cz jej tedy přinese později. Vystavovatelný stav stačí muzeu i u malé mašinky Serenyi (cca 3,8 mil. Kč), u Ušaté se plánuje i nadále zprovoznění a možnost jízdy vlastní silou (cca 9,4 milionu Kč). Renovace má trvat dva roky.

Lokomotivy vyvolaly v minulých letech nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela předloni na Vánoce. Malá mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bohumír Golda

Podívejte se jak jede renovace Slovenské strely…. jsou toho plná média, dnes zrovna na ČT24 reportáž z restaurátorské čalounické dílny. Dle informací z médií se na Slovenské strele podílí 9 restaurátorských firem a jejich dodavatelé. Proč o tom sem píši? Protože ukázaná platí. Zatímco pan Novotný z NTM furt něco tři roky soutěží, i když mohly být již všechny tři mašinky opravené, tak jeho předchůdce dozoruje za objednatele rekonstrukci vozu (a mohu konstatovat, že velmi svědomitě). Takže, nechť si každý z obecenstva udělá vlastní úsudek proč to někde funguje a někde ne. Argumenty odvolávající se na legislativní problémy při zadávání… Číst vice »

strojvůdce

Kdyby nechali kluky z Jaroměře tu 411.019 dodělat a kdyby prodloužili Chrochtíkům s Goldou smlouvy na provoz i opravy 464.102, tak by jim zbyly i prachy na opravu té 365.0 do vystavovatelného stavu. Novotný je lhář a kašpar, co parním mašinám vůbec nerozumí. ale není se co divit. NTM nemá v Železničním muzeu jediného odborníka přes opravy a provoz parních lokomotiv. Pan Zelený je údajně emeritní traťmistr a pan Müller je bývalým strojvůdcem nových trakcí, kurátoři jsou hošánci co mají humanitní vzdělání a dle mého názoru nerozeznají metrický závit od Whitworthova závitu. Tohle panoptikum včele s diletantem Novotným rozhoduje o… Číst vice »

Martin

Zprovoznění 404.003 chtěli financovat Norové, dojelo to na pojištění 500 000 kč/ rok, které by platil provozovatel.Opravdu takové žáby na prameni jako v NTM aby člověk pohledal …

Jaaa

Jo, je to smutný, ale to snad už nejsou jen břídilové, to už musí být záměrné.

MarSei

Všichni víme, jak NTM přistupuje ke zprovozňování parních lokomotiv… Šrotiště, tedy, pardón, depozitář, v Chomutově je plné výjimečných strojů, které, bohužel, už nikdy nevyjedou.
Hlavně, že všechny unikátní stroje, které byly na Moravě, např. 477.060, 475.1142 či 498.106, museli z jejich dep hezky „ukrást“ a převést do Chomutova! Pokud mě paměť neklame, mělo tehdejší DKV Bohumín v plánu stroj 477.060 zprovoznit.

Zdeněk Bek

MarSei: Musím se ozvat vzhledem k několika nepravdám, které uvádíte. 477.060, 475.1142 a 498.106 nebyly ukradeny z Moravy. Tedejší způsob předávání lokomotiv do NTM nebyl na bázi „krádeže“, ale předáním hospodářskou smlouvou, případně jiným legálním způsobem. V té době mě není nic známo o aktivitě některého depa o ponechání těchto a s tím s Vámi souhlasí, unikátních strojů v depu. 477.060 byla společně s 464.202 dovezena do Čelákovice a představte si měly v uhelných prostorech ještě uhlí, dvě konve s olejem a vodou ve vanách. Druhé dva stroje vzhledem k provoznímu stavu se přesunuly do tehdejšího depa v Č. Velenicích,… Číst vice »

milanek

Měli Conrada raději nechat k pomalé rekonstrukci v Jaroměři. To co měl v Jaroměři, byla naděje, to co má v Chomutově je naleštěná smrt. Popravdě je těžké zůstat slušný.

ABC

Myslím že kdyby dali do Jaroměře těch šest mega tak ho maj hotovýho za dva tři roky …. co vlastně tak fatalního teď chybí?

Dalibor

chuť do práce, nadšení.. vypisují výberka, mašinám nerozumí. Jsou to pražští kancelářští nefachčenkové. To co by spolek udělal za 3 mega oni soutěží za 6.

MarSei

Chuť do práce – pro pražáky, potažmo čecháčky, sprostý výraz… Hlavně, že museli vyžrat mašiny z Moravy! Pravda je, že minimálně polovinu z těch 6 mil. by udělali nadšenci přímo v depu zadarmo, stejně, jako to funguje ve spoustě spolků. Nejdříve, ať nechají nadšence a dobrovolníky udělat to, co udělat můžou a teprve ty odborné práce (oprava či výměna kotle adt.) ať zadají do soutěže.

Bohumír Golda

Hele Moraváku vychladni. Nám mašinku taky sebrali (a jsme z Prahy). Kdyby NTM v roce 2018 přistoupilo na náš návrh postupné opravy 464.102, dle našeho technologického postupu, tak by mašinka jezdila. A za rozpočet výrazně nižší. Nyní, je dle mého názoru po více než dvouletém odstavení nereálné lokomotivu 464.102 s předepsaným rozsahem oprav, který je nedílnou součástí technické dokumentace lokomotivy opravit za NTM nabízenou částku, neb dlouhodobým odstavením se rozsah prací bude zcela jistě navyšovat. Pokud by NTM v roce 2018 akceptovalo námi určené technologické postupy a podmínky, lokomotiva by dnes již jezdila.

MarSei

Je mi jasné, že by „ušatá“ už dnes jezdila. Doufejme, že s NTM ještě někdy vyjede… Pamatuji si tuhle lokomotivu v provozu, několikrát jsem s ní jel.
Kdyby všechny ty skvosty, které v Chomutově jsou, byly provozní, mohlo by to skvěle konkurovat muzeu v Lužné – to by byl NDŽ…

pkajetan

opakuji – vracečka – 3 zpět.. jak jednoduché, jak obvyklé, jak k blití …

ABC

tím jsem samozřejmě myslel co ještě fatálního chybí z technického hlediska, když je hotový kotel a nepletu-li se i pojezd, nadšení by asi v Jaroměři nechybělo….

pkajetan

jenže z Jaroměře by nepřišla vracečka ..

Nováček

První slovo, co mě napadlo – čučkaři.

Colt

Co Chomutov schvátí, to už se na koleje nenavrátí :/

MiK

Tak tohle je vážně super… hlavně že byl problém v tom, že to trvá dlouho, že to je neakceptovatelné… Navíc jedním z argumentů NTM bylo, že se mašinka zase rozjede vlastní silou a že se tak stane do tří let… nikoli třeba za deset v Jaroměři… ale hlavně, že nakonec opravdu pojede… a jaká je skutečnost? Na mašině se neudělal ani nejtek, možná jen setřel prach… a kdo ví jestli vůbec… a hle, tři roky uplynuly a po třech letech oznámení –⁠ NIKDY JEZDIT NEBUDE. Velice skvělé, velice odpovědně vůči všem, kdo na ní nechali kus života, případně přispěli do… Číst vice »

Jaaa

To už by mělo být trestné.

Dalibor

takže se potvrdilo to, co říkám už dlouho. NTM che leštěnky do muzea, nemá zájem o provozováná parních lokomotiv. Takže stejnej osud potká po dalším kole ušatou – ušetříme a necháme ji jen ve vystavovatelný podobě, Matěje, opět jen ve vystavovatelný podobě (což je, generáku kotle, na kterou se sehnalo mimo NTM několik milionů Kč muzejníci odpískali a že n atom nebudou participovat…) NTM je instituce vitrínek, ne instituce schopných a řádných hospodářů, ketří chápou, že nejlepší historie je ta, která funguje…

Krušnohorec

V chomutovském depozitáři je plno zajímavých lokomotiv, které již nikdy nevyjedou vlastní silou.

Dalibor

Vím. znám to tam velmi dobře. O to větší bezmoc se mnou cloumá, když si uvědomím kolik práce a peněz různí lidi do mašin investovali, starali se… vyprávět může spoustu lidí, Jka z Jaroměře, třba i z Chrochtíka, Valaši, kteří na opravu Matěje sehnali miliony od kraje, měst, atp. Do toho všeho NTM hodilo vidle. A mohl bych jmenovat další a další…. Jednoznačně konstatuju že NTM cíleně likviduje provoz mašin, které vlastní.

ABC

Super, tak mi prosím vraťtě tu trubku z kotle kterou jsem ve sbírce zaplatil, když nebude potřeba. Kikoti.