Muzeum znovu zkouší soutěž na renovaci tří parních lokomotiv, Conrad Vorlauf nebude provozní

Z provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra Goldy

Národní technické muzeum se znovu pokouší skrze výběrové řízení najít firmy, které zrenovují tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf

Národní technické muzeum se znovu pokouší skrze výběrové řízení najít firmy, které zrenovují tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Oproti neúspěšnému pokusu z loňského září (dodavatelé nesplnili podmínky, o Ušatou se nikdo nehlásil) muzeum upravilo své požadavky; řadu příznivců páry přitom nepotěší.

Podle původních plánů měly být po renovaci dva ze tří zmíněných strojů, Conrad Vorlauf a Ušatá, provozní. Conrad Vorlauf se tak měl stát vůbec nejstarší provozuschopnou parní lokomotivou v tuzemsku. Právě od záměru na jeho zprovoznění ale NTM ustoupilo, nově mu bude stačit uvedení do vystavovatelného stavu a možnost pohybu s přispěním jiného stroje. Celkově jde o třetí nejstarší dochovanou parní lokomotivu u nás, starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).

Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873.
Pramen: ministerstvo kulturyLokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873.
Pramen: ministerstvo kulturyLokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905.
Pramen: NTMParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra Goldy

Předpokládaná cena renovace Conrada Vorlaufa tím klesla o dva miliony na 6,4 milionu. Deník Zdopravy.cz požádal o vysvětlení šéfa železničních sbírek NTM Michala Novotného; ten slíbil vyjádření po návratu z dovolené. Deník Zdopravy.cz jej tedy přinese později. Vystavovatelný stav stačí muzeu i u malé mašinky Serenyi (cca 3,8 mil. Kč), u Ušaté se plánuje i nadále zprovoznění a možnost jízdy vlastní silou (cca 9,4 milionu Kč). Renovace má trvat dva roky.

Lokomotivy vyvolaly v minulých letech nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela předloni na Vánoce. Malá mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích.

Tagy Národní technické muzeum parní lokomotiva
23 komentářů