Železnice Železniční průmysl

Technické muzeum zprovozní parní mašiny Ušatou a Conrad Vorlauf

Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kultury
Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kultury

Národní technické muzeum (NTM) aktuálně připravuje zadávací řízení na opravu tří parních lokomotiv, z nichž dvě by se měly po renovaci znovu rozjet vlastní silou. Muzeum na opravu exponátů a úpravu depozitáře získalo zhruba 30 milionů z evropských fondů.

„Cílem oprav je zlepšení stavu tří cenných sbírkových předmětů NTM, který je ve dvou případech tak špatný, že znemožňuje jejich důstojnou prezentaci veřejnosti, protože lokomotivy jsou rozebrané,“ uvedl ředitel Železničního muzea NTM Michal Novotný.

Rozebrané jsou mašiny 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873 a 210.001 Serenyi z roku 1905, třetí lokomotivou v projektu je Ušatá 464.102 z roku 1940. Záměr stroje znovu rozpohybovat vlastní silou má muzeum u Ušaté a Conrada Vorlaufa.

„Do projektu byly zařazeny lokomotivy, které jsou velmi cenné z pohledu dokumentačního a zároveň jsou v současné době poškozeny dlouhodobým nevyhovujícím způsobem uložení,“ uvedl ministr kultury Antonín Staněk při představení projektu. Podle Novotného by se lokomotivy měly zaskvět v obnovené kráse koncem roku 2021. Cílem projektu je i zlepšení podmínek pro jejich uchovávání a prezentaci v depozitáři NTM v Chomutově.

Lokomotivy přitom vyvolaly v minulých měsících nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf, který patří k nejstarším dochovaným na českém území, opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela loni na Vánoce. Malá mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
adam
Host
adam

A nebylo to obráceně? V NTM dostali echo, že by mohly přijít granty na opravy, které by se daly využít třeba na lokomotiv, ale nebylo, za co by je proinvestovali. Ať už protože na nějakou velkou lokošku by to nestačilo a možná aktuálně ani není na trhu pro ni místo? Tak bylo potřeba stáhnout zpátky pár malých lokomotiv a hledalo se, které. Seskládat to tak, aby se vyčerpaly granty.
Ať už to bylo jakkoli, tak jsem rád, že se lokomotivy opravují. Doufám však také, že se podaří něčím narovnat zklamání spolků, které se o ně staraly doposud.

MartinS.
Host
MartinS.

Pan ministr Staněk o tom asi hodně ví… „… zároveň jsou v současné době poškozeny dlouhodobým nevyhovujícím způsobem uložení,“ a proto říká jen to, co mu napsali v NTM.
Jestli se nepletu, tak Ušatá ještě před necelým rokem jezdila vlastní silou, takže ta dlouhodobost je celkem krátkodobá. A za půl roku, co nejezdila, než si jí převzalo NTM, asi tak moc zchátrat nestihla…

Kubrt
Host
Kubrt

Žádný ministr nemůže mít vlastní povědomí o každé jednotlivosti svého resortu…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To niv – to jen Ksandr a jeho nohsledi podstrčili ministrovi „noty“, které jim mají zajistit další pohodlný život v současných pozicích …

Partneři



CSCARGO