Železnice Železniční průmysl Zprávy

Záchrana unikátních parních lokomotiv se odkládá, o Ušatou nebyl zájem vůbec

Lokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905. Pramen: NTM
Lokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905. Pramen: NTM

Renovace tří unikátních parních lokomotiv Národního technického muzea se odkládá o řadu měsíců. Muzeum aktuálně zrušilo výběrové řízení na dodavatele restaurátorských prací a chystá nový tendr na první pololetí příštího roku.

Konkrétně jde o tři parní skvosty v podobě lokomotiv 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Muzeum vypsalo soutěž na renovaci v září, předpokládané náklady činily 21 milionů. Muzeum na opravu exponátů a úpravu depozitáře v Chomutově získalo zhruba 30 milionů z evropských fondů.

Nyní je ale soutěž zrušená. Důvodem je podle ředitele železničních sbírek muzea Michala Novotného skutečnost, že „podané nabídky nevyhověly zadávacím podmínkám“. Nabídky navíc přišly pouze na opravy lokomotiv Serényi a Conrad Vorlauf, Ušatá nepřilákala vůbec žádné zájemce o renovační práce.

„Národní technické muzeum v současné době jedná s poskytovatelem dotace o úpravě dotačních podmínek tak, aby bylo k dispozici více času a mohla proběhnout optimalizace určení finančních zdrojů s cílem přilákat širší spektrum potencionálních dodavatelů, a to v celoevropském rozměru,“ doplnil Novotný.

Půjde-li vše dobře, mohlo by podle něj opakované zadávací řízení na výběr restaurátorů proběhnout v první polovině roku 2020 a smlouvy by tak mohly být podepsány počátkem léta 2020. Hotovo má být do dvou let od podpisu smlouvy.

Dva ze tří zmíněných strojů, Conrada Vorlaufa a Ušatou, chce přitom muzeum rozpohybovat vlastní silou. Pokud se to podaří, bude Conrad Vorlauf vůbec nejstarší provozuschopnou parovkou v tuzemsku. Celkově jde o třetí nejstarší dochovanou parní lokomotivu, starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).

Lokomotivy vyvolaly v uplynulém roce nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela loni na Vánoce.

34
Diskuze

avatar
9 Komentáře
25 Reakce na komentáře
18 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
18 Autoři komentářů
AlfonsDalibordadaBohumír Goldapozorovatel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mirvald
Host
Mirvald

I to se může stát. Každopádně bych pány z NTM neobviňoval. Péče muzea je přece jen něco výše. Příště budou jistě úspěšnější. Budeme jim držet palce.

strojvůdce
Host
strojvůdce

Ano péče muzea je o něco výše a to tak, že jim jde jen o vlastní koryta a vůbec ne o to, aby něco fungovalo. Celé výběrové řízení byl jen zastírací manévr, aby je nikdo nemohl obvinit, že prošvihli evropské dotace dík své vlastní neschopnosti. Golda s Mirvaldem, Babůrkem a dalšími by tu 464.102 svépomocí, s finanční injekcí cca 4,5 mil. dali postupně opět do provozuschopného stavu. Pánové z NTM jsou jen tlachalové a neskuteční zmetci, kteří systematicky likvidují železniční muzejnictví na státní úrovni. Jo takhle předražený příšerný a draze zaplacený projekt železničního muzea na masaryčce, to by bylo jejich… Číst vice »

ene bene
Host
ene bene

Ano, NTM je v podstatě nefunkční instituce.

Dalibor
Host
Dalibor

Za mnohými lidmi jsou vidět velmi solidní výsledky. Vámi jmenovaní pánově jsou právě jedni z nich, kteří jednoznačně dokázali, co s parmími mašinami umí!!! O jejich práci by se dlal sklidem už vydat kniha.

Bohumír Golda
Host
Bohumír Golda

Moc poprosím administrátora, jestli by šlo nějak eliminovat příspěvky uživatele “ Mirvald“, neb se nejedná o Jiřího Mirvalda, který jest v oboru známou osobností. Já sám se zcela v této diskusi záměrně zdržuji komentářů.
Po telefonické konzultaci se skutečným panem Mirvaldem prosím ještě jednou administrátora o zásah. Názory uživatele „Mirvald“ se neshodují s názory skutečného pana Jiřího Mirvalda. Děkuji Bohumír Golda

dada
Host
dada

sice se zdrzujete prispevku, ale stejne vam fandim! a dekuju za tu praci, kterou masinam davate. protoze delate dobrou vec a delate radost mnohym detem. ( i velkym detem) DEKUJI !!

Ušatá
Host
Ušatá

To už je to v této zemi tak špatné, že není nikdo, kdy by tyto opravy dokázal, kdo to dělal a kdo to umí? To se navíc na každou pitomost musí vypisovat výběrové řízení? Asi na to brzy vychcípáme

Dalibor
Host
Dalibor

Lidi, kteří to umí, stále jsou. Nicméně představy MTM o opravách komerčním způsobem na „klíč“ jsou poněkud zcestné a výběrko bylo vyloženě komické. Do podobných soutěží se „konerčně“ těžko nejaká fabrika přihlásí a splní veškeré požadavky tam uvedené. Jestli to byl záměr, nebo to byl výplod nerealistických zoufalců z NTM, kteří o situaci n komerční sféře ví kulový, můžeme jen spekulovat.

Lektor
Host
Lektor

Tak to je problém všech veřejných zakázek. Přemrštěné požadavky investory si buď nechá zájemce slušně zaplatit a nebo se na to vykašle úplně.

...
Host
...

O Ušatou není zájem ani tady v diskusi 🙂

Dalibor
Host
Dalibor

zájem by byl. Růžolící chrochtík by s ní určitě věděl co dělat. Stačilo jen uvolnit peníze. A sklidem řeknu, že oprava ve spolku by vyšla určitrě na menší, maximálně stejný peníze jak hrát si na Velesoutěže pro hlavičkou NTM. Mašiny mají v prvý řadě jezdit a dělat lidem radost, Děckám i tátům s mámama. Jízda ší haha mašinkou je pro každýho 1000x větší zážitek, než koukání na naleštěný věci v muzeu, kde se prckové nemůžou ani proběhnout.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Obávám se, že po předchozích zkušenostech s Ksandrem a jeho pochopy by Bohouš Golda už do „Ušaté“ a asi ani do jiné spolupráce s NTM nešel: ČD sice také nejsou úplně dokonalý vzor ctností, ale s Kotherou bude zjevně aspoň trochu lepší dohoda možná – otázkou samozřejmě je, jak dlouho ta situace vydrží.

Dalibor
Host
Dalibor

co se spolupráce tejče, mám pocit definovaný úslovím: Z deště pod okap…Z louže do Bláta… Oboje popisuje ony osobní spory, který ničemu nepřispějí.

Tuzemák
Host
Tuzemák

Když jsme u těch parních mašinek, co Albatros 498.022. Dočká se někdy v dohledné době opravy, nebo je už navždy odsouzen k pozvolnému chátrání v Lužné? Co je na něm vlastně za tak závažnou poruchu, že je už osm let odstavený? Myslel jsem že má „jen“ propadlý kotel.

Dalibor
Host
Dalibor

není to „JEN“ kotel a není vůle tj nejsou finance na jeho celkovou opravu. ČD, jako majitel, do něj prostě neche lít prachy. Víc informací zajisté podá vedoucí celého historického centra – Miroslav Kothera. Tam se ptejte. Jaký má cíle, jakou strategii.

Alfons
Host
Alfons

měl jsem za to, že majitelem nejsou ČD ale NTM…. nebo se pletu? ČD ji jen opečovávají a provozují, nebo?

Dalibor
Host
Dalibor

celý problém vidím v tom, že nadšenci jsou fuj fuj, a tudíž jim mašiny vezmeme, vypíšeme nesmyslný „soutěže“ a ve finál oprava mašiny vyjde na dvojnásobek, než by vyšla u spolků, který tím žijou, pracujou často zadarmo… mám pocit jisté vývrtky… Výsledek, stále míň mašin v provozu. Valaši stojí s 422.002, za chvíli bude stát 464.202…. 534.0432 snad bude mít štestí a brzy bude dán dokupy… Nevím, má, z toho nějakej divnej pocit… Osobní zájmy, osobní spory…

Dalibor
Host
Dalibor

valaši stojí s 433.002, oprava překlepu

strojvůdce
Host
strojvůdce

U 534.0432 probíhají opravy, jenže je toho poněkud více než se čekalo. Žádné osobní spory tam nejsou. Dělá se to svépomocí a hlavně se vše financuje z vlastních zdrojů.

pozorovatel
Host
pozorovatel

„Dělá se to svépomocí a hlavně se vše financuje z vlastních zdrojů.“ Takže díky především tomu to má naději na úspěch, byť ne tak brzy, jak by si mnozí přáli. Hloupé vedení NTM takovou spolupráci svým nerozumným a tvrdohlavým přístupem k různým spolkům v podstatě zlikvidovalo, takže teď sklízí plody svých nešťastných rozhodnutí – ČD (ani aktuálně v osobě Mildy Kothery) tak hloupé nebyly, takže z toho mají aspoň nějaký prospěch a kredit u veřejnosti. A kdyby se ve prospěch NTM nesnažilo o podporu presentace jeho železničních sbírek několik lidí i z oblasti mimo ně, nebylo by vidět aspoň občas… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

Myslím, že něco o něm vím 🙂 Spory nejsou tady ohledně opravy 534, ale obecně jsem si povzdechl k situaci nezi „parními mašinami“ chybí rozumný systém. Na 433.002 se sešla ekonomická podpora i z měst a kraje, šlo to médii, starostové slíbili přispět (Val Mez, Rožnov, Vsetín, jestli se nepletu) Zlínský Kraj taky přislíbil finanční podporu a výsledek? Rok pryč a na mašinu se pořádně nešáhlo. Párkrát (když to šlo) se kolem Val Mezu a Rožnova profuněla 464.202, což příští roku jaksi padá. Z jara, jestli se nepletu skončí kotel 464.202 a na celý Moravě zbyde akorát 433.001 + 314.303… Číst vice »

pozorovatel
Host
pozorovatel

No, na Moravě je ještě i Jirka Kotas, i když ten jeho stroj je spíš jen na nějaké krátké pojíždění, a pokud vím, tak docela dobrou spolupráci mívají západomoravští pořadatelé i s Českou Třebovou a „Veseláci“ zase s Bratislavou, takže až tak úplně tragicky bych to neviděl. Ale neprovozování brněnské „šlechtičny“ je jednoznačně špatné, velká lokomotiva na Moravě bude chybět.

Dalibor
Host
Dalibor

Velká i malý. Kothera se netají tím, že za Jihlavou je pro něj začíná Asie a mu „stačí“ Lužná a Praha. příští rok tu zbudou jen „lokálkovky“, Brněnskej Skaličák, vždy s naftou u zadku… Veselácoi moc daleko nejezdí a v Olomouci zbyde jen Kocúr. A ten tak není na nějkaý dlouhý štreky. Takže Karlovice mají smůlu, Klobouky mají smůlu, Rožnov, Val Mez, Vsetín atp. má smůlu….

dada
Host
dada

to je, ale ta jeho BS je kouzelna, ale taky je to mala masinka, tj zadny velky vylety s ni moc vymejslet nelze.

Dalibor
Host
Dalibor

Jo na Kotase jsem zapoměl. Už aby bya spravená elá Nemka. Tendr je jak ze žurnálu. Akorát je značné riziko, že přijdou brzy o střechu nad hlavou (pokud se fakt bude šibovat s nádražím a támpádem Rosický půjde k zemi)

dada
Host
dada

Ano, probihaji. A dekuji, prave onim nejmenovanym, kteri si jej „vzali“ do parady a doufam, ze se ji zadari, tak jak se jim darilo vzdy. Panove, hluboce smekam a dekuji za vasi praci.

Martin
Host
Martin

Tak není se čemu divit,kdyz s každým šroubem a matičkou,se musíte ptát,jestli je vůbec můžete vyměnit. Já bych do toho nešel ani za milion…

ene bene
Host
ene bene

Však se nabízí více než milión.

Petr
Host
Petr

To je svět, těm, kteří je opravují ve volném čase zadarmo, se vezmou a za peníze je nikdo nechce opravit.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Buďte konkrétnější: to je omezený svět NTM a jeho ředitele. Třeba ČD jsou v tomto směru vstřícnější – a například na Slovensku je situace ještě lepší. Takže nikoli „svět“, ale dokonce ani celá Evropa …

Jen tak
Host
Jen tak

uz zase ta parovka?

nebyla tady nedavno anketa, ve ktere to parovka projela na cele care? 🙂

Jarek
Host
Jarek

Taky jsem to už nečekal a o to víc to bolelo. 😀

Neznámý Jarek
Host
Neznámý Jarek

Smutný, hodně smutný. Asi nezbyde než vzít transparenty a vyrazit na Letnou před NTM a žádat odvolání dvou lhářů v čele národní kulturní instituce.

Osoba odborně nezpůsobilá
Host
Osoba odborně nezpůsobilá

Jak Golda, tak hoši z Jaroměře by to dotáhli do konce. Bohužel duo Kája a Míša to muselo vzít do svých rukou a výsledkem bude to, že projekt skončí neúspěchem.
Je potřeba se ptát, proč uchazeči nesplnili podmínky zadávacího řízení – není to náhodou tím, že pánové neznají situaci na trhu a vypsali to „blbě“?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce