Záchrana unikátních parních lokomotiv se odkládá, o Ušatou nebyl zájem vůbec

Lokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905. Pramen: NTMLokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905. Pramen: NTM

Renovace tří unikátních parních lokomotiv Národního technického muzea se odkládá o řadu měsíců. Muzeum aktuálně zrušilo výběrové řízení na dodavatele

Renovace tří unikátních parních lokomotiv Národního technického muzea se odkládá o řadu měsíců. Muzeum aktuálně zrušilo výběrové řízení na dodavatele restaurátorských prací a chystá nový tendr na první pololetí příštího roku.

Konkrétně jde o tři parní skvosty v podobě lokomotiv 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Muzeum vypsalo soutěž na renovaci v září, předpokládané náklady činily 21 milionů. Muzeum na opravu exponátů a úpravu depozitáře v Chomutově získalo zhruba 30 milionů z evropských fondů.

Nyní je ale soutěž zrušená. Důvodem je podle ředitele železničních sbírek muzea Michala Novotného skutečnost, že „podané nabídky nevyhověly zadávacím podmínkám“. Nabídky navíc přišly pouze na opravy lokomotiv Serényi a Conrad Vorlauf, Ušatá nepřilákala vůbec žádné zájemce o renovační práce.

„Národní technické muzeum v současné době jedná s poskytovatelem dotace o úpravě dotačních podmínek tak, aby bylo k dispozici více času a mohla proběhnout optimalizace určení finančních zdrojů s cílem přilákat širší spektrum potencionálních dodavatelů, a to v celoevropském rozměru,“ doplnil Novotný.

Lokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905.
Pramen: NTMLokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873.
Pramen: ministerstvo kulturyZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra Goldy

Půjde-li vše dobře, mohlo by podle něj opakované zadávací řízení na výběr restaurátorů proběhnout v první polovině roku 2020 a smlouvy by tak mohly být podepsány počátkem léta 2020. Hotovo má být do dvou let od podpisu smlouvy.

Dva ze tří zmíněných strojů, Conrada Vorlaufa a Ušatou, chce přitom muzeum rozpohybovat vlastní silou. Pokud se to podaří, bude Conrad Vorlauf vůbec nejstarší provozuschopnou parovkou v tuzemsku. Celkově jde o třetí nejstarší dochovanou parní lokomotivu, starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).

Lokomotivy vyvolaly v uplynulém roce nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela loni na Vánoce.

Tagy Conrad Vorlauf lokomotiva muzeum NTM oprava parní Serenyi Top Ušatá
34 komentářů