Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Nový most v Hořicích prošel zkouškou, řidičům se otevře v neděli

Zátěžová zkouška na novém mostě v Hořicích. Foto: ŘSD
Zátěžová zkouška na novém mostě v Hořicích. Foto: ŘSD
Demolice mostu ukázala, že byl v ještě horším stavu, než původně odhalila diagnostika.

Po roce a půl pojedou řidiči na silnici I/35 mezi Jičínem a Hradcem Králové bez omezení v Hořicích. Ředitelství silnic a dálnic od neděle 1. listopadu zprovozní nový most v Hořicích, po kterém denně projede 14 tisíc aut.

Definitivní povolení pro zahájení provozu získal most po zátěžové zkoušce, ke které došlo tento týden. Nový most nahradil původní z roku 1979. Podle ŘSD demolice původního mostu odhalila závažné statické poruchy mostu, které nebylo možné před odhalením jeho konstrukce diagnostikovat.

Nová mostní konstrukce s 15 poli, přemosťující železniční trať, Chvalinský potok a tři pozemní komunikace, nyní dosahuje délky 460 m a výšky necelých 16 m. „Vzhledem k plánované elektrifikaci železniční tratě je tak most oproti svému předchůdci o 1  metr vyšší. Obyvatele Hořic bude před hlukem projíždějících aut nově chránit také protihluková stěna,“ upřesnila Kristýna Korenčiková z královéhradeckého ŘSD.

Na jaře oprava objízdných tras

Zátěžová zkouška spočívala v postupném najíždění šesti nákladních aut, jejichž celková hmotnost dosáhla 180 tun. „Na základě srovnání teoretického a skutečného průhybu zatíženého mostu byl výsledek vyhodnocen jako vyhovující a zprovoznění mostu tak nestojí nic v cestě,“ dodala Korenčiková.

Nový most vyšel na 236 milionů korun, zakázku provádělo sdružení firem Eurovia CS a M-Silnice. Na jaře příštího roku bude zajištěna oprava objízdných tras, které po dobu stavebních prací zajišťovaly tranzit dopravy. Oprava se týká především ulic Husova a Táboritská a železničního přejezdu v Husově ulici. Tyto stavební práce budou provedeny v jednotlivých etapách tak, aby dopad dopravních omezení na místní rezidenty a firmy byl co nejmenší.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Prusa

Podle mě známých informaci se most v Hořicích nemusel vůbec bourat. Trošku se části mostu podepsaly výpary z blízké čističky. Jinak mohl ještě sloužit.

jize

Nemáte někdo nějaké info o plánované elektrifikaci zmíněné tratě?

Kubrt

To jen takové – samozřejmě správné – myšlení do budoucna, reálně se nic nechystá.

Jiří Kocurek

Most se staví na 100 roků. Takže se počítá s tím, že v příštích 50 létech by k tomu dojít mohlo, ale nemusí. A jak píše Kubrt, je naprosto vpořádku se na to připravit. Teď to stojí pár drobných v celkové ceně stavby. Potom by to mohlo být šetření na nesprávném místě, které přijde velice draho.

Karel

Ještě že se tedy postavil most o kdovíkolik milionů dražší kvůli elektrifikaci, když elektrifikace nebude – mosty na připravované rychlostní silnici I/35 již nejsou pro elektrifikaci navržené…

123

Ještě že se tedy postavil most o kdovíkolik milionů dražší kvůli elektrifikaci, když elektrifikace nebude – mosty na připravované rychlostní silnici I/35 již nejsou pro elektrifikaci navržené…

leviathan

No, 40 let životnosti při neplánované rostoucí zátěži není zrovna málo. Jsem zvědav na životnost novného.

žbluňa

1,5 roku, to už skoro rychlost jako v Janově

Eko

Vždycky si vzpomenu na „úspěch“ statiků z ČVUT při určování odolnosti mostů:
https://tn.nova.cz/clanek/s-tim-experti-nepocitali-most-unesl-455-tun-a-stale-stoji.html
Když jsou takto úspěšní vyučující, jak to asi funguje v běžné praxi:-(

Šejdr

Úkolem statika je stanovit hodnotu, která určuje, jak se most může dlouhodobě zatěžovat při běžném provozu. Samozřejmě, že téměř každý most jednorázově unese mnohem víc, než je maximální uvedená nosnost, jenže se přitom může deformovat nosná konstrukce a most půjde za pár dní, týdnů, měsíců k zemi i bez zátěže.

jize

Už titulek je zcela zcestný. Autor článku neumí dopravní značky (max. 13 t, ale pouze 1 vozidlo až 19 t), z toho plyne, že původně most musel vydržet alespoň 19 tun, jenže i tato hodnota je hodně poddimenzovaná z důvodu, který je popsán k komentáři od Šejdra.
V tomto případě byl ale most ještě vyztužen novou technologií, takže se jeho nosnost zvýšila.

Jiří Kocurek

Jasně, běžte to dělat od oka, metodou pokus omyl, jak za krále oráče. Znáte tohle? „I mistr tesař se někdy utne“
Cyp se utne poprvé, podruhé, podesáté… posté už ne, to ho radši vyhodí pryč, aby neublížil někomu dalšímu. Cypovi se musí nechat, že to aspoň zkusil.

bkv

Místo posmívání statikům zkus pochopit část textu z odkazovaného článku „Smyslem bylo otestovat novou technologii pro zesílení mostní konstrukce“.

Vojtíšek

K čemu je diagnostika, když to stejně nenajdou?

Jiří Kocurek

A k čemu jsou policajti, když to kradené auto nenajdou?