Devítitisícové Hořice na Jičínsku tento týden otevřely odbavovací budovu u autobusového nádraží. Stalo se tak téměř po dvaceti letech od dokončení nádraží. Dosud cestující chodili na toaletu do provizorní stavební buňky, ve druhé buňce byla informační kancelář.
Stavba odbavovací haly přišla na 10,5 milionu korun včetně DPH, dalších 2,5 milionu korun stála úprava odjezdových stání a nástupišť. Město na stavbu získalo dotaci 11 milionů korun z evropského programu IROP a 650.000 korun od státu.
„Hořičáci a lidé jezdící do Hořic mají zázemí, které odpovídá 21. století. Dosavadní stav byl ostudou Hořic,“ řekl starosta Aleš Svoboda (Šance pro rozvoj).
V minulosti město u nádraží plánovalo stavbu haly za několik desítek milionů korun, ale kvůli investici Město bez bariér za 160 milionů korun již nemělo na stavbu haly peníze. „Tehdy ani nebyly na takovou stavbu dotační tituly. Rozsah budovy byl také později přehodnocen a redukován,“ řekl místostarosta Martin Pour (Hořičtí patrioti).
Fasáda z pískovce
V přízemní bezbariérové odbavovací haly je čekárna, informační kancelář, toalety, zázemí pro řidiče autobusů a úschovna kol. Fasáda objektu je z pískovce, který je pro Hořice typický, dalšími materiály jsou dřevo a beton. Podoba budovy je podle Poura inspirována železniční zastávkou v Čeladné v Moravskoslezském kraji postavenou před devíti lety.
Jen krátce po otevření musí ale město řešit první případy vandalismu, jak upozornila radnice na svých stránkách.
Hořice nejsou jediným městem v Královéhradeckém kraji, které investovalo do zlepšení veřejné dopravy. Letos v červenci otevřela Jaroměř na Náchodsku autobusový terminál téměř za 70 milionů korun. Autobusový terminál s odjezdovou halou buduje Nová Paka na Jičínsku, vzniká na místě původního autobusového nádraží. V roce 2018 otevřely nová autobusová nádraží města Hostinné na Trutnovsku a Broumov na Náchodsku.
ČTK
Docela škoda, že když už myslej na stojany na kola, dokonce pod střechou a v celkem odděleným prostoru (super), jsou to zase klasický nicmoc drátolamy a ne něco pořádnýho, kde by se dalo kolo bezpečně opřít a snadno zamknout za rám…
Je to moc pěkné a jak se tu píše níže, hlavně ať to není hned zničené.
Když to bude hned zničené, tak to bylo blbě naprojektované a postavené.
To jako že je tam málo střílen ?
Jo, takže ideální je ocelová bouda bez oken?
No tak v Jaroměři sice otevřeli nový terminál, ale busy se nemají kde odstavit při čekání na další spoje a zázemí pro řidiče také není… Takže se stojí kde se dá a potřeba se vykonává taktéž kde se dá….
Tak lidi, hlavně to nezaprasme. Ať to stále vydrží v tomto pěkném stavu.
No hurá, takto by to mělo vypadat. To co plodí Jediny Spravný Projektant je sto let za opicemi oproti tomuto z pohledu architektury.
A ani to nestojí několik desítek milionů, jak předvádí se svými hrůzami SŽ.
Pro SUDOP je tohle čučka…
Úplně nerozumím výrazu „inspirována železniční zastávkou v Čeladné“. To SŽ ten projekt kopíruje? Nebo to dělali stejní architekti? Nebo bylo jiným architektům zadáno napodobit devět let starou zastávku? Jsou v tom poměrně velké etické rozdíly.
Omlouvám se za chybu, nádraží v Hořicích samozřejmě nestavila Správa železnic.
Nechápu ty minusovače, jestliže někdo okopíroval cizí projekt, tak je to opravdu závažný nedostatek. Ale v zemi, kde se pojem autorské právo považuje za sposté slovo, to asi nic neznamená.
Moc hezká budova, takhle hezkých a moderních budov by to chtělo víc 🙂
Rozšoupli se díky skoro 100% dotaci, ale po pár letehc nebudou mít na náročnou údržbu, a nakonec to budou nejspíš na většinu každého dne zamykat.
Přijde mi to docela jednoduché a nenáročné na údržbu, tak jak to má být🙂 Jedině když jim někdo posprejuje tu pískovcovou fasádu, tak toho se už nezbaví. Ale vypadá to fajn.
Odstraňování graffiti z pískovce je zvládnutá disciplína.