umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Novou lávku přes Smíchovské nádraží vyprojektuje Sudop, stavět se má v roce 2022

Lávka přes Smíchovské nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dnešní lávka přes Smíchovské nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Nové přemostění spojí Smíchov a Radlice s novou čtvrtí developera Sekyry. Vyjde na 237 milionů.

Správa železnic dokončila tendr na projektanta nového přemostění Smíchovského nádraží. Zakázku získala s cenou 12,5 milionu společnost Sudop Praha; smlouva se objevila ve veřejném registru. Přes sto metrů dlouhé přemostění nahradí současnou lávku. Oproti ní bude posunuto na jih, blíže k budově nádraží.

Samotné zahájení prací je naplánováno na rok 2022. Stavba bude probíhat současně s rekonstrukcí stanice, podpory lávky budou vznikat vždy s přilehlými nástupišti. Lávka s nimi bude spojena schodišti, výtahy i eskalátory. Celkové investiční náklady na lávku odhaduje Správa železnic na 237 milionů korun.

Lávka pro pěší spojí prostor před nádražím s budoucím autobusovým terminálem Smíchov, který vznikne v místě dnešního společného nádraží a nad kolejištěm. Lávka současně umožní přístup do nově vznikající čtvrtě Smíchov City s napojením na Radlice. Její maximální šířka bude 33 metrů.

Zakreslení nové lávky na Smíchovském nádraží. Pramen: Správa železnic
Zakreslení nové lávky na Smíchovském nádraží. Pramen: Správa železnic

Modernizaci celé stanice vyjde na dvě miliardy korun. Kromě kompletní přestavby kolejiště zde vznikne čtvrté ostrovní nástupiště, které umožní jízdu vlakům na Pražský semmering. Hlavní město Praha pak připravuje výstavbu autobusového terminálu nad kolejištěm. Opravou projde i nádražní budova, která se stane součástí terminálu a novým sídlem Správy železnic.

„Nová poloha lávky výhledově vytvoří jeden funkční celek s připravovaným projektem hlavního města Prahy na multimodální dopravní terminál. Lávka je konstrukčně navržena tak, aby byla samostatně realizovatelná,“ uvedl mluvčí Správy železnic Tomáš Polák. Podle něj bude lávka „architektonicky a urbanisticky korespondovat se záměrem hlavního města Prahy i se záměrem společnosti Sekyra Group, která aktuálně připravuje a zahájila i realizaci výstavby nové čtvrti v prostoru mezi Smíchovským nádražím a Andělem“.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Schmidt

Prosím nepiště, že něco vyhrál SUDOP a jeho satelity. To je jako jít do sázkové kanceláře a sázet na to, že letos bude pršet…

simeon

Všimli jste si na vizualizacích Škody ČS-4? Mě pobavili 🙂

Lukas M

https://www.iprpraha.cz/smichovcitysoutez
vč. příloh vizualizací

Lada

Proč? Vždyť hned o 50 metrů vedle bude celý nádraží coby „lávka“…

Sokar, pán temnoty

Takových nesmyslných projektů jsou celé archivy …

Alibaba

To spíš vypadá, že ta lávka tam bude dřív než celý (zbytek) autobusáku

Jaaa

No my ten Sudop nemít, tak asi tak akorát taháme sáně i v létě. 😀

Vašek

Podle toho nákresu mi připadá, že bude zrušený přístup na nádraží z Radlické ulice. To je určitě škoda.

Alibaba

Vypadá to, že z Radlické se bude chodit mezi těma novejma barákama k lávce.

looking4bucho

Ty vizualizace se mi libi. Snad se toho dockame do r. 2030. Soucasna podoba nadrazi vyzyvala k sebevrazde jiz pred 30ti lety.

Jirka

Přímé spojení do Radlické bude velký přínos. Ale proč by mělo současné nádraží vyzývat k sebevraždě? Pánovi chybí káva za 70,- v papírovém kelímku? 😀

Majkl

Nadsázka ne? Krásná ta stanice zrovna není.

Jirka

Kdyby se ubourali ty odporné stánky před budovou a uvnitř zlikvidoval vizuální marketingový smog a uklidilo se, nemám s ní nejmenší problém.
Služby pro normální cestující typu pekárna už byly zrušeny, čeká se na zázrak a příchod toho kafe za 70,- v papírovém kelímku 😀

Sokar, pán temnoty

Stanice má být především funkční. Na krásu to nejezdí

Bram

Mne je spíš záhadou, proč není do nové zástavby v areálu dnešního Společného nádraží zakomponovat současnou lávku po jejím zkrácení a patrně i přizvednutí (výška troleje a také připravovaný přechod na střídavou napájecí soustavu 25 kV).. Vždyť by to bylo hezké spojení nové a staré architektury…

Alibaba

V nové zástavbě se to asi nelíbí architektům.
Když se to zvedne, tak bude potřeba udělat nové schody na obou koncích. Nebude to bezbariérový. Sice dneska taky ne, ale od předělávaných věcí se to ta bezbariérovost očekává.

Zbyněk

pokud mají na lávku vést eskalátory, tak si to nedokážu představit. Ale lávka se dá určitě použít jinde, třeba na plánovanou cyklostezku přidruženou k mostu ve Skochovicích.

MaT

Když to přemostění má mít až 33 metrů na šířku, nevešel by se tam třeba nějaký pruh pro cyklisty? 🙂

David

Tak on se tam ma vejít i pruh pro autobusy 🙂 Jen teda neni jasne jestli to je součástí těchto 33 metrů a nebo jestli to bude součástí až dalšího mostu.

Avlaky

Co to jsou za vagóny od toho RJ?

To jsou růžičky v kupečkove verzi (ty s automatickým a dveřmi)

David

Musím se přiznat, že mi ta lávka také není nějak jasná. Když se dívám na obrázky 3 a 7 tak se mi zdá, že je ta lávka přiřozenou součástí celého terminálu a nějak si ji nedovedu konstrukčně představit samostatně.

Walker

Ja teda ani moc nerozumim tomu, jak by „lavka“ mohla byt siroka 33 metru. To preci uz neni zadna lavka, vzdyt je to jeste o vic jak 5 metru nez Nuselsky most. Ale jsem naprosty lajk, vubec tomu nerozumim, tak jsem to asi blbe pochopil…

Tomáš Gottschalk

200 mega za lávku? A jo, vlastně, jsme u cajzlů. Proto se ani neptám, k čemu bude, když má být kolejiště zastřešeno pro bus terminál

Jan

Podle ceny odhaduju 20 mega za výtah a 10 mega za eskalátor, nebo je to naopak? Ještě by se do té ceny vešlo pozlacené zábradlí a USB-C zásuvky každý metr.

Sokar, pán temnoty

A wiffi !!
A na obou koncích stánek s kafem za sedmdesát.
Protože wiffi a kafe to je to nej ,nejdůležitější

Ondřej

Ty cajzly jste si mohl nechat od cesty. Taky Vám neříkáme, že jste vesnickej pepík.

Luděk S.

Tak kdo jiný!

Patrik

Já teda nevím, ale z nádraží zmizí odstavné koleje. Zajímalo by mě kde bude RegioJet parkovat vlaky. Za mě zbytečná přestavba.

Tomáš Gottschalk

V Malešicích

Honza D.

Kdepak v Malešicích, RJ má již koupené pozemky na vlečce v Dolních Měcholupech.

On.

Jo šest krátkých koleje, na kterých se popere s poštou a Arrivou a KŽC. Když bude dobrý den tak dvě možná pro RJ zůstanou k použití.

Bram

Jsi mimo, Regiojet koupil vlečku zaústěnou do žst. Praha Hostivař, jde o vlečku, kam je napojen například Kovošrot. Tam se prát s Arrivou a ani s KŽC, rozhodně nebude.

Viťa

Byl jste v té žumpě, které se říká nádraží, někdy v poslední době? Já tamtudy chodím 2x denně a její jediné pozitivum je, že se tu dají natáčet filmy odehrávající se v minulém režimu či v KLDR

Jirka

Blbost, zajímaly by mě konkrétní prvky nebo uspořádání které Vám tolik vadí. Málo skla a chromu? Chybí káva v plastu za 70,-?

Jan

Byli, často tam sleduju parní jízdy. Jediný problém vidím v absenci bezbarierových přístupů na nástupiště. Na to první se dá dostat krkolomně přes tu rampu u tramvajové smyčky, akorát je tam teď závory tak se to s kočárkem blbě podjíždí. Zbytek se musí tahat po schodech. Jinak jsem si všiml že je nádraží čisté, nijak zvlášť rozbité není, informační systém funguje. Co by cestující ještě potřeboval kromě estetického zážitku? Fakt má smysl vyhodit miliardu na překopání budovy aby se tomu dal moderní háv, přidalo pár miniobchůdků a jako vedlejší efekt tam teda přibudou ty potřebné výtahy?

czhunter

Jenže o trom nesmíte přemýšlet jen z pohledu dnešních vláčků. Ten nový terminál do sebe vtáhne také autobusy (místo naprosto odporně nechutného autobusáku na Knížecí, i hnusných stanovišť před nádražím, kde je zima, fouká a prší tam, na lavičku si sedne jen někdo v brnění – protože normální lidé mají strach že se napíchnou na tři jehly s pikem). Pak je také součástí na stavba SŽ a napojení na zcela novou výstavbu, která tam probíhá. Takže ano – sice ta současná budova není úplně příšerná (v porovnání s jinými nádražími v ČR), ale přesto je naprosto zjevné, že současným a… Číst vice »

koleyy

Existuje vůbec jiný projektant, než tato mafie?

Luděk S.

Existují, ale ti si ani neškrtnou.

robert

Ale skrtnou. U nas mame prace na roky dopredu a navic hledame 3 lidi.

David

Metroprojekt, MacDonald, Valbek, Pragoprojekt, Sudop Brno

David

Technicky je Metroprojekt také SUDOP Group.

robert

Existuje. Sagasta, Metroprojekt, Valbek, Elektrizace zeleznic, Stosmol, Elektroline, Pragoprojekt…

Radovan Komínek

Co třeba AFRY s 300 projektanty.

robert

Ano, to taky. Vypsal jsem zatím jen ty, se kterými už mám nějakou zkušenost.

Tamtam

Není projektant jako projektant. A to že budeš mít hromadu projektantů ještě nemusí neznamenat, že jsou to projektanti kvalitní a se zkušenostmi a dokážou odvést kvalitní práci.
Nehledě na to, že kvalitních a nakonec i těch méně zkušených projektantů dopravních, elektro, TZB, zabezpečováci atd. je sakra málo.

robert

To ano. I s takovými jsem se setkal. Sám se nepovažuju za supermana, ale snažím se odvádět svou práci s maximální pečlivostí. Bohužel je to spíš na škodu, protože z toho mám akorát nervy a stres.

Jan

Pak se nabízí otázka, jestli jsou ti ostatní tak zavaleni zakázkami, že další nezvládají, tedy mají málo lidí, anebo to Sudop vyhrává/dostává podezřele často.

robert

Jsou. Projektanti fakt nejsou. Nejsou lidi, co umí kreslit, nejsou ti, kteří by ty nové mohli vést. Kolega zvládne při své práci vést jen dva lidi. Mě a kolegu.