Nové vlaky pro tatranské tratě letos nevyjedou. Kvůli technickým problémům
Při určitých podmínkách docházelo k prokluzu jednotek, výrobce již závadu odstranil.
Plánované nasazení nových jednotek od společnosti Stadler pro Tatranské elektrické železnice (TEŽ) se odkládá na příští rok. Zkušební provoz totiž ukázal některé technické problémy nových vlaků, kvůli kterým je Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) odmítá převzít.
Pro slovenskou agenturu SITA to uvedl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč. Na tratích ve Vysokých Tatrách přitom vyjely poprvé už v březnu, stále ale bez cestujících. Podle Kováče jsou důvodem nepřevzetí technické problémy, které výrobce musel odstranit. „Při určitém sklonu tratě, nečistotě a vlhkosti na kolejích docházelo k prokluzu kol. Výrobce již tento problém odstranil a všechny jednotky jsou již po technicko-bezpečnostní zkoušce,“ uvedl Kováč. Výrobce nyní čeká ještě na dořešení všech papírových formalit u slovenského Dopravného úradu, obdoby českého Drážního úřadu.
ZSSK plánovala nasazení vlaků již letos v létě. Aktuální termín je únor příštího roku. „Pracujeme intenzivně na tom, aby to mohlo být dříve,“ dodal Kováč.
Pět jednotek a lokomotiva
ZSSK nové jednotky pojmenovala podle některých méně známých tatranských vrcholů. Jako první na trať vyjela Bradavica. ZSSK si od Stadleru kupuje celkem pět jednotek typu GTW a jednu duální lokomotivu za 38 milionů eur.
Kromě Bradavice budou pod Tatrami jezdit ještě jednotky s názvy Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Nová vozidla budou vybavena například kamerovým systémem, počítadlem osob, klimatizací, zásuvkami nebo wifi. Budou mít i prostor pro odkládání kol, lyží, snowboardů a kočárků.
Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku, na stání bude 88 míst. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso i na ostatních tratích TEŽ. Maximální rychlost bude 80 km/h.
Lokomotiva má elektrický i dieselový pohon, bude moci jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh a ovládat ji také na dálku.
ZSSK postupně nasadí všechny jednotky pro provoz na tratích Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.