LOT 3a leaderboard

ZSSK má už všech pět nových jednotek pro provoz v Tatrách, provoz s lidmi má začít ještě v srpnu

Všech pět nových jednotek Stadler GTW v depu v Popradě. Foto: Tomáš Mlynarčík / ZSSKVšech pět nových jednotek Stadler GTW v depu v Popradě. Foto: Tomáš Mlynarčík / ZSSK

ZSSK čeká na formality související s povolením k provozu.

V popradském depu je už připraveno pro provoz na Tatranských elektrických železnicích (TEŽ) všech pět nových jednotek GTW od Stadleru. Jednotky řady 495.9 mají výrazně omladit flotilu vozidel ve Vysokých Tatrách, první vlaky mají vyjet s cestujícími už během příštích dní a týdnů.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ladí už jen formality s Dopravným úradom (obdoba českého Drážního úřadu). „Rádi bychom dostali cestující do nových vlaků co nejdříve. Jakmile budeme mít veškeré potřebné papíry pohromadě, pustíme vlaky do ostrého provozu alespoň na adhezní (neozubnicové, pozn. redakce) trati,“ řekla vedoucí týmu externí komunikace Beata Martinkovičová. Nejpozději by k uvedení do provozu mělo dojít v září.

Nové jednotky ZSSK pojmenovala podle některých méně známých tatranských vrcholů: Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Nová vozidla jsou vybavena například kamerovým systémem, počítadlem osob, klimatizací, zásuvkami nebo wifi. Mají mít i prostor pro odkládání kol, lyží, snowboardů a kočárků.

Pět jednotek a lokomotiva

Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku, na stání bude 88 míst. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso i na ostatních tratích TEŽ. Maximální rychlost bude 80 km/h. Součástí zakázky je i hybridní lokomotiva s elektrickým a dieselovým pohonem, bude moci jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh a ovládat ji také na dálku.

Postupně je ZSSK nasadí všechny letos do konce roku pro provoz na tratích Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Za nové vlaky zaplatí ZSSK 38 milionů eur.

ZSSK si ponechá dvě původní soupravy 405.95, které svůj provoz ukončily po padesáti letech loni v červenci, zejména na mimořádné a historické jízdy, případně jako posily. ZSSK dnes oznámila, že chystá i modernizaci stávajících jednotek řady 425, které v Tatrách jezdí. Domontuje do nich klimatizaci, vymění sedačky, přibude nový informační systém.

Tagy Ozubnicová železnice Štrba -Štrbské Pleso seznam Stadler GTW Stadler Rail Tatranské elektrické železnice TEŽ Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
5 komentářů