cargo

Na Slovensko dorazila Bradavica. Všech pět nových jednotek pro tatranské železnice vyjede letos

První nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSK

ZSSK současně oznámila plán na modernizaci starších jednotek, které jezdí v Tatrách.

Společnost Stadler Rail přivezla na Slovensko první z pěti nových jednotek pro provoz v síti Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a ozubnicové železnice (OŽ) ve Vysokých Tatrách.

Nové jednotky Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pojmenovala podle některých méně známých tatranských vrcholu, jako první tak dorazila souprava nazvaná Bradavica. Jednotka dorazila ze švýcarského závodu v Bussnangu na třech kamionech. ZSSK si od Stadleru kupuje celkem pět jednotek typu GTW a jednu duální lokomotivu za 38 milionů eur.

Nová jednotka aktuálně čeká na oživení a polep vítěznou grafikou z veřejné soutěže. Kromě Bradavice bude ještě jezdit pod Tatrami Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Jednotku čeká také schvalování včetně zkušebních jízd.

Nová vozidla budou vybavena například kamerovým systémem, počítadlem osob, klimatizací, zásuvkami nebo Wi-Fi Budou mít i prostor pro odkládání kol, lyží, snowboardů a kočárků.

Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku, na stání bude 88 míst. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso i na ostatních tratích TEŽ. Maximální rychlost bude 80 km/h.

Lokomotiva má elektrický i dieselový pohon, bude moci jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh a ovládat ji také na dálku.

Postupně je ZSSK nasadí všechny letos do konce roku pro provoz na tratích Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

ZSSK si ponechá dvě původní soupravy 405.95, které svůj provoz ukončily po padesáti letech loni v červenci, zejména na mimořádné a historické jízdy, případně jako posily. ZSSK dnes oznámila, že chystá i modernizaci stávajících jednotek řady 425, které v Tatrách jezdí. Domontuje do nich klimatizaci, vymění sedačky, přibude nový informační systém.

První nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKVozidla pro tatranské tratě vyrábí Stadler v závodě v Bussnangu. Pramen: ZSSKŠest ozubnicových vozidel Stadler (pět jednotek a jedna lokomotiva) začne v Tatrách jezdit už příští rok. Pramen: ZSSKHybridní ohon umožní jednotkám jezdit v síti OŽ i TEŽ. Pramen: ZSSK Vozidla pro tatranské zubačky vyrábí Stadler v závodě v Bussnangu. Pramen: ZSSKNové elektrické jednotky Stadler GTW pro ZSSK pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKVizualizace hybridní jednotky od Stadleru pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKStadler GTW pro ZSSK, zdroj: Stadler RailSoutěž o polep vlaků TEŽ - návrh 5
Tagy Ozubnicová železnice Štrba -Štrbské Pleso seznam Stadler GTW Stadler Rail Tatranské elektrické železnice (TEŽ) TEŽ Top Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
89 komentářů