Dopravci Železnice Železniční průmysl

Do Popradu dorazila hybridní lokomotiva od Stadleru pro tatranské železnice

Nová lokomotiva pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSK
Nová lokomotiva pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSK
Tatranské železnice prochází letos velkou proměnou, všechny nové vlaky vyjedou letos.

Společnost Stadler Rail pokračuje v dodávkách nových vozidel pro provoz v síti Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a ozubnicové železnice (OŽ) ve Vysokých Tatrách.

Po první elektrické jednotce, která dorazila do Tater minulý týden, přijela na kamionu i nová hybridní lokomotiva. Ta kombinuje elektrický a naftový pohon a splňuje nejnovější ekologické normy. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ji bude používat i jako pracovní stroj: bude například sloužit k odhrnování sněhu. Lokomotiva zvládne jízdu po běžné i ozubnicové trati.

Železniční provoz v Tatrách projde letos velkou proměnou. ZSSK za 38 milionů eur kupuje celkem pět jednotek typu GTW a jednu duální lokomotivu. Všechny jednotky budou zařazeny do provozu letos.

Nová vozidla budou vybavena například kamerovým systémem, počítadlem osob, klimatizací, zásuvkami nebo wifi. Budou mít i prostor pro odkládání kol, lyží, snowboardů a kočárků.

Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku, na stání bude 88 míst. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso i na ostatních tratích TEŽ. Maximální rychlost bude 80 km/h.

Nové jednotky ZSSK pojmenovala podle některých méně známých tatranských vrcholů, jako první tak dorazila souprava nazvaná Bradavica.

Postupně je ZSSK nasadí všechny letos do konce roku pro provoz na tratích Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

ZSSK si ponechá dvě původní soupravy 405.95, které svůj provoz ukončily po padesáti letech loni v červenci, zejména na mimořádné a historické jízdy, případně jako posily. ZSSK dnes oznámila, že chystá i modernizaci stávajících jednotek řady 425, které v Tatrách jezdí. Domontuje do nich klimatizaci, vymění sedačky, přibude nový informační systém.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alibaba

Mě se tak krabička líbí. 🙂

Ex ČD

Sice to je krabice, ale z třeba pohledu fíry je důležitější, aby to topilo a jezdilo. Zbytek je jen bonus navíc 🙂

Vít

Egy dyák jegyek szeretnek Komáromba

Vladislav Píša

K vlastním jednotkám už jsem se vyjádřil. Nelíbí se mi. To je jen můj názor. Ale tato hybridní MUVka to už je moc. Nevzhledná krabice od bot. Když si porovnám design Diblík u lamin a tento klumpr, tak už by si Švýcaři mohli zaplatit designéra. Ano, porovnávám nesrovnatelné, toto je stroj pro traťovku a také je tak vedený, ale tohle je zadarmo drahé. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale toto je hnus.

Majkl

Mašina je servisní stroj. Naše Muvky taky nejsou žádnej design

Marián

Mám dojem že mašina bola vyrobená asi pred 50. timi rokmi,v zaostalej republike,bez mena,na Švajčiarov by som to nedal,lebo švajčiari majú asi najkrajšie súpravy na koľajniciach…

Jézeďák

Nemptudum kerešem vároš molgiždont

robert

I předstírat maďarštinu se musí umět.

julio

Zaujímalo by ma, ako budú otáčať pluh, keď bude sneh z opačnej strany, nie v smere jazdy.

Strohec

V strede to ma výsuvnu,, nohu“ktora sa oprie o kalajnice a pluh sa dokáže otočiť o 180 stupňov

mauricio

Jakej matroš to bratrři pod Tatrami hulí?

A. Mikulka

Co to meleš, obstrukční hospodskej?

Sova

Docela mě zaujalo řadové číslo „485.95“ pro lokomotivu. Anebo je to registrováno jako elekrický vůz?

Kulík

Všimněte si EVN, které je 99 56 9485 951-8. Z toho plyne, že se jedná o pracovní vozidlo. Jinak včera do Popradu dorazil i nový tlačný sněhový pluh s EVN 99 56 9592 951-4.

Sova

To mě nenapadlo si odvodit z EVN, protože jsem si ještě nevšiml pracovního vozidla, které nemá vedle EVN nějaké „své“ speciální značení. Např. 99 54 9628 121-4 je „MUV 69.1-891“ a ne „628 121“. Takže (aspoň pro mě), je to stále zajímavé, že to označili takto. Každopádně díky za opravu.

Někdo

Ty bláho to je nejhnusnější lokomotiva co jsem kdy viděl

Jiří Kokrhel

Jde o pracovní stroj, ne o žádnou lokomotivu, která bude tahat expresy.
Je to klasický švýcarský design

BND 30

Dlabaný ingot…

Jouda

Ty kráááávo to je hnus….že se vše dnes dělá tak, aby to bylo co nejlacinější, to je jasné, ale že se kvůli úspoře zajde designově až takhle daleko, to bych nečekal. Vezmu kontejner, autogenem vyriznu otvory pro okna a pod ně mrsknu světla….ani nechci domyslet, jak by dnešním ekonomickým způsobem vypadak třeba Karlštejn postavený ze sendvičových panelů….

Jiří Kocurek

Zkuste nadreslit hezký nový design na kladivo.

Jiří Kocurek

Paneláky se dělaly… ze sendvičových panelů. Za Karla IV nestavěli ze sendvičových panelů, protože neměli telefon, žárovky a ani ty sendvičové panely. Jinak před přestavbou vypadal Karlštejn jinak než dneska:
https://www.hrady-zriceniny.cz/s_karlstejn.htm

Kalina

Údajně mají vlaky přebírat přepravu nákladů ze silnice a nakonec i vlaky se přepravují po silnici;)

Jiří 3

Bohužel, dokud bude dráha stále dražší na přepravu než silnice, bude zboží nadále přepravováno kamiony.

Jan Šlezingr

Jak byste tohle vlastně chtěl přepravit po železnici?
Silniční podval je běžné a jednoduché vozidlo a pro dopravce je to rutina. Na železicnici je to exotika, spousta vyjímek, spousta starostí, personální obtíže.
Takhle to přiveze jedna parta z fabriky na jeden zátah.

Z mojí zkušenoti z přepravy nadměru (střešní vazníky) – když vám překáží v cestě dopravní značka, odmontujete ji. Když tam jsou dráty, zvednete je. Si to zkustě na železnici….

Jan Šlezingr

Krása, takhle si představuju obnovu. Radikálně, žádné nákupy po dvou letech a dvou vozidlech – prototypech.
Všechno ze sériové výroby od jednoho výrobce.

Jindra

Přesně tak. Palec nahoru. 👍

PeterC.

Design je na urovni 810. Hlavne aby v Tatrach mali obcasne dostatok snehu, aby mohli pouzit velky pluh na odhrnanie snehu.

PeterC.

Nechapem….to nechcete aby v Tatrach poriadne „nakydalo“ snehu? Ved moj prispevok nebolo ziadne trolenie. Masina je slusne vybavena na idrzbu, len vyzera velmi stroho.

teddik

Zajímalo by mě, kolik ta hybridní lokomotiva váží? A její výkon v dieslu a při napětí z troleje?

Jiří Kocurek

Viz odkaz od esc. Na naftu 400 kW, elektricky 700 kW. Hmotnost se mi nepodařilo najít ani v prospektu od výrobce.

Strohec

29t

Ruzian1

Co si budem… Designově sme se zasekli u vývoje 810, ale pokud to bude plnit účely, pro které to je dělané, tak ať.

esc

Jak „jsme se“? Design té lokomotivy navrhovali Švýcaři, přičemž daný typ provozuje již 10 různých dopravců: https://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_(H)Gem_2/2

Graylag

No nevím jestli se pro doslova krabici na kolejích vůbec slovo design dá použít 😀 Ale tak na vzhled to nejezdí a funkčně to bude určitě dobré vozidlo.

Indian

To že to navrhovali Švýcaři nic nemění na tom, že vypadá jako krabice od bot.

Asdfg

Je to pracovní vozidlo, tak co? MUV z CZ Loko jsou taky jen krabice, to samé různé podbíječky nebo měřící jednotka z CZ Loko… U pracovních vozidel je hlavní funkčnost.

Jakub

Mimochodem vážně doufám, že ty nový jednotky budou disponovat daleko větší přepravní kapacitou. Když jsem byl naposledy v Tatrách (srpen 2019), nedalo se ve špičce dostat do Električky a ve Smokovci v kanceláři ZSSK se střídal proud naprosto nasraných turistů, kteří zažívali každodenní strasti Tokijských cestujících. Jenže jak tak na to vozidlo koukám, dispozičně mi přijdou úplně stejné, jako dosavadní jednotky.

Vojtěch

Otazka je jina – lze to spojit s 425.95 s ovládáním?

Kamui

Na zubačce hlavně měli udělat výhybnu, aby se dal interval zkrátit na polovinu.

Rudolf 33

Zubačky jezdí „na rozhled“. Takže mohou být na trati všechn

A. Mikulka

Ale všechny jedním směrem, protože ani jízda na rozhled jim neumožní se přeskakovat.

Broge

Tohle snad do Smokovce vubec nepojede, ne? Myslel jsem, ze jen do Strbskeho Plesa.

Kubrt

Těch nových jednotek bude 5, takže kromě zubacky budou jezdit i adhezne na TEZ.

A. Mikulka

Číst nejen titulky!

Cestující, teď ale doma

Nová vozidla mají 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku, na stání bude 88 míst, stará vozidla měli kapacitu 124 míst k sezení a 126 míst ke stání, jednotky jezdící do Smokovce mají kapacitu 108 k sezení a 92 na stání.

Jakub

Pěknej stroj. Designově se vracíme někam do 20. let 20. století?

Jiří Kocurek

Vypadá to jako skříň na nářadí a přitom to je… nářadí.

Pája

😀 👏

Vojtěch

Náhrada za 706.952?

Partneři


Czechtoll

pst
podcast