Pod Tatrami vyjela poprvé na trať nová hybridní jednotka od Stadleru

Nová elektrická jednotka 495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSKNová elektrická jednotka 495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSK

Nové jednotky by měly začít vozit cestující v létě letošního roku.

Premiéra nových jednotek od Stadleru pro Tatranské elektrické železnice (TEŽ) se blíží. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) včera poprvé vyrazila s hybridní jednotkou 495.951 na zkušební jízdu z Popradu na Štrbské Pleso.

ZSSK o události informovala na svém facebookovém profilu. Do ostrého provozu by se všechny jednotky měly dostat v létě letošního roku. Kvůli rekonstrukci zatím nelze vyzkoušet ozubnicovou trať ze Štrby na Štrbské Pleso.

Nové jednotky Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pojmenovala podle některých méně známých tatranských vrcholů. Jako první na trať vyjela Bradavica. Stadler jednotky vozí ze švýcarského Bussnangu na kamionech. ZSSK si od Stadleru kupuje celkem pět jednotek typu GTW a jednu duální lokomotivu za 38 milionů eur.

Kromě Bradavice budou pod Tatrami jezdit ještě jednotky s názvy Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Nová vozidla budou vybavena například kamerovým systémem, počítadlem osob, klimatizací, zásuvkami nebo wifi. Budou mít i prostor pro odkládání kol, lyží, snowboardů a kočárků.

Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku, na stání bude 88 míst. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso i na ostatních tratích TEŽ. Maximální rychlost bude 80 km/h.

Lokomotiva má elektrický i dieselový pohon, bude moci jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh a ovládat ji také na dálku.

ZSSK postupně nasadí všechny jednotky do konce tohoto roku pro provoz na tratích Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

ZSSK si ponechá dvě původní soupravy 405.95, které svůj provoz ukončily po padesáti letech loni v červenci, zejména na mimořádné a historické jízdy, případně jako posily. ZSSK chystá i velkou modernizaci stávajících jednotek řady 425, které v Tatrách jezdí.

Nová elektrická jednotka  495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSKNová elektrická jednotka  495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSKNová elektrická jednotka  495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSKNová elektrická jednotka  495.951 pro TEŽ. Foto: Makbedrik dream photo / FB profil ZSSKNové jednotky pro TEŽ. Foto: ZSSKInteriér nových jednotek pro TEŽ. Foto: ZSSKInteriér nových jednotek pro TEŽ. Foto: ZSSKInteriér nových jednotek pro TEŽ. Foto: ZSSKInteriér nových jednotek pro TEŽ. Foto: ZSSKInteriér nových jednotek pro TEŽ. Foto: ZSSKNové elektrická jednotka od Stadleru pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKNová lokomotiva pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKNová lokomotiva pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSK
Tagy Stadler Rail Tatranské elektrické železnice Tatranské elektrické železnice (TEŽ) Top Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
48 komentářů