lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

ZSSK testuje první Panter pro provoz v okolí Žiliny, má zpoždění kvůli Covid-19

Elektrická jednotka řady 660 v Žilině. Foto: ZSSK
Elektrická jednotka řady 660 v Žilině. Foto: ZSSK
Většinu nákladů na nové vlaky zaplatí evropská dotace. V okolí Žiliny bude jezdit 25 nových jednotek.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) testuje  první z 25 nových elektrických jednotek řady 660 od konsorcia Škoda Transportation a ŽOS Trnava. K převzetí došlo později, než byl plán: dodávka nabrala několik měsíců zpoždění kvůli pandemii koronaviru.

Testování první jednotky do flotily oznámila ZSSK na svém facebookovém profilu. I když je dosud dopravce oficiálně nepojmenoval, označuje je jako Panter. Nové jednotky vychází z řady RegioPanter a InterPanter známých v Česku. V příštích dnech je nasadí pro školení strojvedoucích na trať ze Žiliny do Vrútek. První cestující by měly jednotky svézt v listopadu.

ZSSK nasadí nové jednotky na vybrané linky v okolí Žiliny, například Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń nebo Žilina – Liptovský Mikuláš. Nákup vlaků za 160 milionů eur je největší investicí v historii firmy. Škoda v elektronické aukci porazila Stadler.

ZSSK je má takřka celé zaplacené z dotací: 135 milionů eur pokryje kohezní fond EU, 23,8 milionů eur státní rozpočet, 1,6 milionu eur zaplatí ZSSK z vlastních zdrojů.

Nové elektrické jednotky jsou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodávány jsou ve dvou provedeních. První s délkou 80 m a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 m s kapacitou 343 sedadel. Každý vůz soupravy má klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka má vždy tři hnací podvozky. Podle Škody umožní jednotky spolehlivé dodržování jízdního řádu i v náročných zimních podmínkách.

(V textu bylo původně nesprávně uvedeno, že ZSSK už jednotku převzala, ve skutečnosti ještě běží zkušební provoz. Za chybu se omlouváme)

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Socha

A to nahradí zatím klasy nebo nějaké ty poslední panťáky?

R2R2

Domnivam se, ze zpozdeni neni kvuli Covidu, ale kvuli opatrenim, ostatne tak je to s vetsinou dnesnich problemu.

Honza

No, to je asi takové tvrzení, když řekneme že vlak měl zpoždění ne kvůli tomu že pod jiný vlak skočil sebevrah, ale že na té trati stál jiný vlak (ten pod který ten sebevrah skočil) a nás zpožděný vlak nemohl projet

Alibaba

Nemáte někdo, prosím, odkaz na nápravové schéma, nebo jak se tomu říká? Myslím takový to Bo‘ 2 + …
Nějak by mě zajímalo, proč to má „jen“ 3 trakční podvozky, na první pohled jsem si myslel, že to bude mít dva motorové vozy se 4 nápravami hnanými a 2 vložáky (teda kombinací je více, třeba jak měly prototypové žabotlamy).
A bude to mít oficiální papíry do Polska (má to jezdit dle článku do Zwardoně), nebo to tam bude jezdit na dobré slovo (což dneska už asi ani nejde)?

Tonda Sehnal

B’0 2′ + B’0 2′ + 2′ 2′ + 2′ B’0. Distribuovaný pohon. Jeden podvozek hnací, druhý běžný. Jeden vůz čtyřvozovky bez pohonu. Kdyby tohle byla největší slabina panterů, byl by svět krásný…

Y.K.

Co je ta nula? Není to spíše Bo’2′ + Bo’2 ‚+ 2’2′ + Bo’2‘? Tedy každý vůz má jeden hnací podvozek s nezávisle poháněnými nápravami a jeden nehnaný běžný podvozek, jeden vložák jednotky je nehnaný.

Alibaba

Díky.
Jestli je to opravdu skládačka, tak je to asi jedno, co si příly to dostaly. Takhle jsou to 3 typy vozů, představil jsem si typy 2 (čelní a střední).

Apollo17

„Nějak by mě zajímalo, proč to má „jen“ 3 trakční podvozky,“

Protože je to levnější,než 4 trakční podvozky.Panter je stavebnice,která se dá nakonfigurovat podle přání zákazníka(samozřejmě s ohledem na jeho finanční možnosti).

Dušan

Jasně, ale pak je to línější střep s 10,3 kW/t, kdežto 242 se 4-ma Bymáčema má tuším kolem 13 a Panter 3 vozovka pak snad skoro 14 kW/t. Neřekl bych asi nic, kdyby to mělo jezdit někde po štrece kde je max .100-ka, jenže Žilina – Čadca je V = 140 km/h, Žilina – Trenčín je V = 160 km/h. Vůbec nechápu kde se dneska bere ta touha mít kombinaci rychlá trať po reko nebo novostavba na V = 160 km/h a na ní jezdit slaboučkým střepem, z kterýho si objednám u dodavatele „vykuchání“ motorů, aby to bylo levnější. Pak… Číst vice »

Apollo17

„třeba JMK si tuto kulišárnu na svých 160-kových tratích strašně oblíbil.. ..“
To jo.Jihomoravské čtyřvozové RegioPantery budou mít také konfiguraci,jako ty Slovenské(3 hnací podvozky).

Alibaba

To že to bude líný mě taky napadlo, když to má míň hnacích náprav než žabotlam a kW/t taky nic moc.

Dušan

No….u toho JMK se ještě věci mohou změnit. V původním výběrku byl striktní požadavek 11,5 kW/t, ale to ŠKODA v tendru opakovaně (tj. min. 2x-3x) tak úspěšně napadala, že kraj nakonec ve finále tuto hodnotu snížil na 9,5 kW/t..de facto na úroveň dieslu tak, že ŠKODA se už do tohoto čísla s rezervou vešla (= Regiopanter ZSSK 4-vz má 10,3 kW/t), ale současně si stanovil, že výherce výběrka musí se svým prototypem splnit předem definovaný jízdní řád na okruhu ve Velimi, který je rozparcelován na sekundy a pokud by ho nesplnil, tak výběrko nevyhrál a celá soutěž i s 5,5… Číst vice »

Vbb

de facto na úroveň dieslu
Tím vlastně ŠT vyvrátila velice oblíbené šotoušské dogma, že elektrifikace je nutnou podmínkou pro zrychlení dopravy.
Jinak 10 kW/t u dieselů znamená třeba sólo motoráky. Desiro classic se do toho už nevejde.

Adviser

Škodě je to srdečně jedno, co si kdo objedná a v jaké konfiguraci to chce, to vyrobí.

Vbb

Pán jest odborníkem, že?
Pendolíno je tedy taky línej střep, neb má těch samých 10 kW/t (4000 kW, 400 tun)?
Plecháč ve 120 km/h má asi 2500 kW, což při hmotnosti vlaku 250 t dává kolik kW na tunu?

Neřekl bych asi nic,
Máte skvělou příležitost! 🙂

Alibaba

Tak Pendolíno je z pohledu jednotek pro příměstskou dopravu opravdu línej střep.
Jednotky příměstské dopravy by se měly porovnávat (svým zrychlením na 100) spíše s metrem a tramvajema.

Vbb

Jenže, milej zlatej, parametr kW/t nám neříká vůbec nic o rozjezdovém zrychlení, víme?
Prostě Dušan argumentuje nějakým parametrem, ale neví, co ten parametr znamená.

Baraba

Ano, Pendolino je opravdu líný střep… Nejel jste s ním?

Vbb

A to je tím, že má málo kW na tunu?
Asi ne, že?
Vy taky nevíte, co ten parametr říká, viďte?

Tom

Dávají tomu Slováci vůbec nějaký oficiální jméno? 😀 Elefant je myslim Jánošík, ne? Tak co bude tohle?

BND 30

Zsolna éxpress.

Juraj

Ani Jánošík sa (vďakabohu) nepoužíva. ZSSK ten branding až tak nerieši.

julio

Práve som v Tepličke nad Váhom a už trikrát prebehol okolo. Večer bude video na YT.

dizgrafyq

Chudáci ZSSK ještě nevědí, že budou Škodovce platit penále za zpožděné odebrání jednotek 😉

PetrS

Včera jel jeden vložený vůz přes Krč na Plzeň, takže asi všechno nepřevzali…

Pražák

Vzhledem k tomu, že v článku je jasně napsáno, že ZSSK převzala první jednotku, lze z toho poměrně bezpečně vyvodit, že všechno ani převzít nemohli.

Kubrt

Esli ono to nebude souviset s výrobou vložáků v Trnavě.

Big Fat Fabulous Woman

Slovensko mohlo mít kvalitní západoevropské vlaky od Stadleru, ale vybralo si východoevropský šrot, jejich volba.

Ondra L.

V čem jsou pantery horší?

Pe.tr

Lepší nejsou v ničem .

Ondra L.

No tak to sem se zas neco dozvěděl. Tak proč to sem píšete?

Iva D.

Že by tím, že Stadlery (viz Leo) většinou jezdí 5/5 a Škoda (Interpanter v Brně) nejezdí ani turnusová potřeba při záloze několika ks?

a8n

Leo na to m8 full servis s garancí dostupnosti. To je pak o něčem jiném, než když to šudlají dílny, do kterých ND putují bůh ví jak (dlouho).

Tonda Sehnal

Obsluha, spolehlivost, hlučnost, komfort, dílenské zpracování, přístup ke komponentům, podstatně menší redundance uzlů….. A jiné vtipy…

Ondra L.

Co to je „redundance uzlů“?

Lunin

Tuhle se ke mně přišel na Vectrona svézt kolega, co jezdí na Panterech a povídá,, Jéééééé, takhle veliké stanoviště vám závidím. Z toho jsem si odvodil, že na Panterech bude stanoviště malé. Proč???? Na fíru kašleme, ušetřili jsme 0,5 metru pro cestující.
Tak třeba v tom jsou horší.

a8n

Srovnávate lokomotivu, kde je potřeba mít na střeše dostatek prostoru na 4 smetáky a související bižu, přičemž délka nikoho moc nepálí, s jednotkou, kde se dá ten prostor využít z pohledu zákazníka efektivněji.

Radim

A komu tím prospějete …

dopravopat

Odporúčam otvoriť mapu. ČR patrí do strednej európy, nie východnej. Či sú nové jednotky „šrot“ sa ukáže časom. Osobne nezdieľam váš názor.

Vojtíšek

V těch slovenských barvách nevypadá tak hezky, je to nějak nudné.

Martin z topírny

A nechvástala se náhodou ŠKODA WERGEL? že je COVID téměř neomezil 🙂 🙂 🙂

Teď se svede na chřipku snad všechno…

JirkaK

kompletace neprobíhá ve Škodovce, ale v ŽOS Trnava

BND 30

Z Plzně třeba na rekonstrukci přistavovali 810ky a Baafixy teprve dneska 😂

Laik

Tak ať slouží a moc neháže.

Pišta

Hážou teda strašně 🙁

Jiří 24

Jel jste s tím?

David

V čem je výhoda dvou podvozků naproti jednomu Jakobsově podvozku? Vzhledem k tomu, že se jednotky beztak opravují jako celek, přijde mi, že by měly spíš převařovat nevýhody.

Juraj

Jediná výhoda je pre výrobcu, že už to takto má navrhnuté a vyvinuté. To je celé.

Jiří 3

Řekl bych jednoduší manipulace při údržbě.

Unido

U jakobsů jsou kratší vozy. Takže to při stejné kapacitě může znamenat víc vozů. Takže třeba více přechodů mezi vozy apod.

Kubrt

Jakobsovy podvozky znamenají kratší (případně užší) články. Jsou to dvě koncepce vlaků, nemyslím si, že by jedna nějak válcovala druhou, co se týká „všeobecné výhodnosti“.

Martin V.

Sice neválcuje, ale u nízkopodlačních vozidel mi připadá výhoda Jakobsů mnohem výraznější než u vysokopodlažních. Obzvlášť pokud tu „prolézačku“ přes běžný podvozek udělají o schod nižší než nad hnanými podvozky.

M&R

V případě Jakobsů se dá lépe využít nízkopodlažnost. Už jsem to psal několikrát, ale oproti polským Impulsům a Elfům na mě Pantery působí jako šunt. Bohužel ne laciný…

Džaro

A ve srovnání s rakouským Cityjetem je to totální šunt

Jiří Kocurek

Vypadá to dobře, teď aby to dobře sloužilo.
PS: Vyloženě parkový sestřih v kolejišti 🙂

švestka

No jo, klasické severobalkánské nádraží.

Peter

Stanica Zilina – architektura zo zaciatku 40-tych rokov minuleho storocia. K tym supravam: Skodovka sa zrejme vie lepsie dohodnut s SK zakaznikom ako Stadler. Podobne to dopadlo so supravami 860 a 861 (ZOS vs.Stadler)

ICE_Laco

Ako že si myslíš, že Žilinskú stanicu bude navrhovať architektonické štúdio Foster (Železničná stanica vo Florencii https://www.fosterandpartners.com/projects/florence-high-speed-railway-station/) a vlaky Pininfarina?

Peter

To som myslel na spolahlivost suprav a na poznamku: “ No jo, klasické severobalkánské nádraží. „

ICE_Laco

No, keď vidím 860 a 861 postávať v NZ, mám strach aby sa to nestalo aj s Pantermi v Žiline. Je tam vôbec toľko miesta, aby tam mohlo byť odstavených 15 nefunkčných jednotiek?
Ale snáď robotníci v Trnave majú menej ľavé ruky ako vo robotníci vo Vrútkach ….

Peter

Treba dufat, ze robotnici v TT budu sikovnejsi….

Medvěd

klidně si mě ukamenujte, ale mě se to „mladé tornádo“ líbí ….

Mýval

Je to pěkné!
Schválně jestli vydrží jezdit stejně dlouho jako tornádo…
Což tedy nevím jestli by bylo dobře nebo špatně.. xD

Adrián

Konečne.