regio-vlak

Nová linka z Prahy do Rumburku, 10 kritérií hodnocení. Obří soutěž na rychlíky v detailech

Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ministerstvo v soutěži řeší i zavedení nové linky Liberec - Kolín.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo detaily k zatím největší zakázce na provoz motorových rychlíků v Česku. Vítěz soutěže získá smlouvu od prosince 2029 na 15 let pro provoz celkem čtyř rychlíkových linek v souboru označovaném také jako Severovýchod.

Zakázka je v řadě ohledů unikátní: poprvé ministerstvo soutěží provoz hybridních jednotek, které budou kombinovat pohon na elektřinu a naftu (případně baterii), jde také o nejdetailnější soutěž z pohledu hodnotících kritérií. O vítězi jich bude rozhodovat celkem deset. Termín pro podání nabídek je do poloviny dubna.

Dokumentaci zveřejnilo ministerstvo dopravy na profilu zadavatele. Odhadovaná cena je 15,146 miliardy korun, ročně se týká 4,5 milionu kilometrů. Soutěží se linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk.

Jde o výkony, které dosud zajištuje Arriva vlaky, linka R24 je úplně nová. Ministerstvo nedávno prodloužilo Arrivě smlouvu do roku 2029. Poté by už měly vyjet zcela nové jednotky.

Z Prahy do Mladé Boleslavi každou hodinu

Ministerstvo v rozsáhlé dokumentaci poprvé řeší i vznik další nové linky R29, která by spojila Liberec s Kolínem. Její objednávka je ale podmíněna modernizací trati z Mladé Boleslavi do Liberce. V Kolíně by byl zajištěn přestup na linky Ex3, tedy expresní spojení Praha – Brno. Rychlíkové spojení už státu neúspěšně nabízela Arriva.

Návrhy jízdních řádů ukazují nejvýraznější navýšení objednávky na trati mezi Prahou a Mladou Boleslaví, kde by měly jezdit vlaky každou hodinu. Kromě stávajícího spojení linky R21 by měla být nově zavedena linka R24 až do Rumburku, kam pojedou čtyři spoje denně, zbytek je ukončen například v České Lípě či Novém Boru.

Jízdní řády představené v provozním konceptu také přinášejí zásadní změnu v časech odjezdů, u linek R14A nebo R21 jde o posun o hodinu. Zatímco dosud z Liberce do Pardubic odjíždějí vlaky krátce po sudé hodině, nově mají jezdit po liché. První vlak z Liberce do Pardubic má jet až po páté hodině ráno, což výrazně snižuje šance na dojezd do 10. hodiny do vzdálenějších moravských měst jako je Brno či Ostrava.

V případě linek R21 a R24 stát počítá s možností, že po modernizaci trati z Prahy do Mladé Boleslavi budou spoje vedeny přes Lysou nad Labem.

Nová vozidla

Velká část dokumentace se věnuje požadavkům na nová vozidla. Ministerstvo požaduje kmenové soupravy o kapacitě nejméně 180 míst k sezení, tedy ekvivalent třídílné jednotky. Výjimkou je linka R22. Ministerstvo u ní poptává jednotky s kapacitou alespoň 120 míst k sezení. Nad rámec kapacity kmenových souprav dojde u části linek k pravidelnému posilování až na 360 míst.

Ministerstvo chce po dopravcích nasazení duálních vozidel, která umožní jízdu pod trolejemi (stejnosměrnou a střídavou) s rychlostí nejméně 160 km/h a v nezávislé trakci na 120 km/h. Může tak jít o vozidla kombinující elektrický pohon s dieselovým motorem nebo akutrolejové jednotky (BEMU). Hlavní je, aby nemuselo dojít k přepřahu a nemusela jezdit zbytečně na diesel pod trakčním vedením.

Stanovuje u nich i požadovaný výkon souprav vozidel při všech pravidelných variantách řazení. Půjde nejméně o 7 kW/t v nezávislé trakci a nejméně 9 kW/t v závislé trakci. Důvodem je skutečnost, že řada úseků je sklonově náročných.

Novinkou je i garance ministerstva, že po uplynutí patnáctileté smlouvy zajistí stát převod na dopravce, který vzejde z nové soutěže. Vítěz tendru tak nemusí řešit, co s jednotkami za patnáct let.

Hodnocení soutěže proběhne podle deseti kritérií (viz níže), přičemž největší váhu bude mít požadovaná kompenzace za průměrný provozní den za období po roce 2031.

Kritéria hodnocení

  • Výše požadované kompenzace v cenové hladině roku 2025 pro celý soubor linek za Průměrný provozní den v Základním období I (do roku 2031) – 7,2 %
  • Výše požadované kompenzace v cenové hladině roku 2025 pro celý soubor linek za Průměrný provozní den v Základním období II – 46,8 %
  • Výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku 2025 pro celý soubor linek za Průměrný provozní den v Základním období I – 4,5 %
  • Výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku 2025 pro celý soubor linek za Průměrný provozní den v Základním období II – 29,5 %
  • Variabilní část jednotkové kompenzace při změně rozsahu dopravního výkonu v cenové hladině roku 2025 v Základním období I – 0,4 %
  • Variabilní část jednotkové kompenzace při změně rozsahu dopravního výkonu v cenové hladině roku 2025 v Základním období II  – 2,6 %
  • Dodatečná výše jednotkové kompenzace při rozšíření provozu o linku R29 Kolín – Mladá Boleslav – Liberec v cenové hladině roku 2025 – 3,0 %
  • Zásuvky 230V pro napájení drobné elektroniky u míst k sezení pro cestující 1. a 2. třídy – 1,0 %
  • Vyhrazená místa pro přepravu jízdních kol – 2,0 %
  • Zajištění občerstvení alespoň teplé a studené nápoje a studené snacky, tento požadavek lze zajistit i automatem ve vozidle nebo minibarem v dopravcem zvoleném úseku cesty – 1,0 %
  • Závazek vyššího měrného výkonu vozidel – 2,0 %

Vzhledem k rozsahu zakázky se budeme soutěži věnovat ještě v příštích dnech.

Tagy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R14 R14A R14B R21 R22 R24 R29
100 komentářů