Arrivě zůstanou rychlíky do roku 2029, stát prodloužil smlouvu výměnou za klimatizaci

Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky ve stanici Malá Skála. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 společnosti Arriva vlaky ve stanici Malá Skála. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Stát má ve smlouvě opci na prodloužení až do roku 2030.

Jednotky 845 společnosti Arriva vlaky zůstanou na rychlíkových linkách z Pardubic do Liberce a z Liberce do Ústí nad Labem déle, než se původně plánovalo.

Ministerstvo dopravy se s dopravcem dohodlo na novém dodatku ke smlouvě, kterým stát prodloužil provoz na linkách R14A a R14B. Ministerstvo současně za provoz připlatí zhruba 14 Kč za každý ujetý kilometr. Výměnou za to Arriva modernizuje celkem 17 jednotek řady 845, instaluje do nich klimatizaci. Pro cestující to znamená, že s jednotkami z 80. let budou muset jezdit o dva roky déle. Právě absence klimatizace bývá velmi často kritizována.

Vyplývá to z dnes zveřejněného dodatku v registru smluv. Prvních devět jednotek s klimatizací má být připraveno do prosince 2025, dalších osm o rok později. Podle smlouvy z roku 2021 měla Arriva na lince skončit v prosinci 2027, nově bude jezdit o dva roky déle.

Arriva řeší klimatizaci do rychlíků, do dvou let ji chce dosadit do 33 jednotek

Zveřejněný kontrakt se týká jen linek R14A a R14B, z dokumentu je ale zřejmé, že ministerstvo to samé řeší i pro linky R22 a R21 (Kolín – Šluknov, Praha – Tanvald). Arriva uvedla, že s ministerstvem jedná o modernizaci 33 jednotek, což odpovídá turnusové potřebě na tyto linky. Na prodloužení a navýšení platby ale dosud nenašlo ministerstvo shodu s Libereckým a Ústeckým krajem.

Ve smlouvě stát řeší s Arrivou i možný výhradní provoz ETCS na úsecích, kde nyní jednotky bez tohoto zabezpečovače jezdí.  V praxi se nabízí možnost zkrátit výkony o tyto úseky (např. Děčín – Ústí, pokud bude zavedeno do konce smlouvy) nebo změnit technologii vozby. Na obou řešeních se podle smlouvy mají obě strany dohodnout dva roky před zavedením výhradního provozu.

Dodatek řeší prodloužení smlouvy o dva roky do prosince 2029, současně dává možnost prodloužit kontrakt ještě o rok. Do té doby chce mít ministerstvo vybraného dopravce v soutěži nazvané Minideal, kde budou již podmínkou modernější jednotky.

Z Big Diesel je Mini Deal. Ministerstvo řeší provoz dieselových rychlíků, soutěž stále nevypsalo

Tagy 845 Arriva vlaky linka R14 linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R14
194 komentářů