Nová linka z Prahy do Rumburku, 10 kritérií hodnocení. Obří soutěž na rychlíky v detailech
Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Ministerstvo v soutěži řeší i zavedení nové linky Liberec - Kolín.
Tady by se hodilo to naklápění. 😉
Škoda že R14A nemá třeba jeden nebo dva páry prodloužené až do Drážďan
I don´t think this would be useful. The longer the route of the connection, the greater the probability of train delay. That´s one reason why only a few regional trains in germany (includes RE=Regionalexpress, similar to Rychlík) have long routes. What is important is that changing trains in Liberec works well. But at the moment, it doesn´t, at least for the direction from Pardubice (35 minutes transfer time). Direction to Pardubice should work well (10 minutes transfer time).
Bude velmi zajímavé, kdo se připojí k Arrivě, nebo jestli bude jediná nabídka jen od Arrivy.
Před nedávnem ještě z vedení ČD šly hlasy, že se na tyto výkony hlásit nebudou a nemají o ně zájem. Bylo by docela zajímavé od redakce zjistit, jestli o takové výkony stále nestojí, když prohrávají jednu soutěž za druhou.
Kde konkrétně padl výrok, že o tyto výkony nestojí?
Co jsem slyšel od kolegů z ČD, měli se tak kdysi vyjádřit na sezení se zaměstnanci na severu po ztrátě výkonů před cca rokem. Samozřejmě od té doby hodně uplynulo a také se zase hodně prohrálo. Navíc soutěž je zcela nová a tak je možné že už zase bude zájem.
Fajn, takže JPP.
Já to taky neříkám jako zaručenou zprávu, v žádném případě. Spíš že se na to ptali v rámci prohrané zakázky na elektrickou páteř , jestli to je možný náhradní výkon. Ale už je to rok. Takže spíš se ptám v rámci zvědavosti, jestli vlastně o tyto výkony ještě ČD stojí. Nic víc.
Ten výrok padl, ale k prodloužení smlouvy motorových rychlíků do roku 2027 (Zde na webu je i článek „Arrivě zůstanou rychlíky až do roku 2027, České dráhy o ztracené výkony neměly zájem“). Tohle je jiná situace.
Podle mluvčího Českých drah Roberta Pagana bude mít státní dopravce o tyto linky zájem po roce 2027. i to je tam zmíněno..mezitím teda přišlo prodloužení do 2029 napřímo výměnou za klimu..
Díky za info, alespoň jste potvrdil, že to nebylo JPP, že ten výrok opravdu padl. Samozřejmě to byla jiná situace.
Škoda, dalších 15 roků na těchto linkách zabitých rychlíky jen o málo rychlejšími než osobáky.
Docela by mě zajímalo, což nevidím nikde napsáno jaká bude turnusová potřeba vozidel + zálohy. Věděl by někdo?
V návrhu smlouvy chybí navýšení kapacity linek R21 a R22 mezi Prahou a MB po výstavbě spojek a přesměrování přes MB město. Hodinový takt DEMU/BEMU 180 R21+R24 (s navýšením kapacity o DEMU/BEMU 120 v některý spoje) a hodinový takt EMU 400 R48 fakt nepobere ty všechny cestující z rychlých autobusů které budou po výstavbě spojek zrušeny.
*Navýšení kapacity linek R21 a R24
Ty smlouvy mají standardní nástroje na změnu výkonu až o 20 % na základě dodatků, tak bych nepanikařil – hlavně když ty tratě ještě nejsou pořádně ani vyprojektované, natož postavené. Dojezd do Prahy si navíc primárně musí řešit Ropid a IDSK nějakou kombinací S3 a R48, ale na to je fakt čas.
Žádný autobusy nebudou zrušeny, jízdní době MB-metro 36 minut nemá šanci konkurovat žádný vlak a kromě toho lidi nežijí jen kolem Bondy centra. Možná se omezi zajizdeni busů na MB autobusák, ale jezdit budou dál.
konkurovat to bude..ale než to bude, uplyne ještě hodně času
Rušeny budou, zmínil to přímo kraj. Okolí Bondy centra je centrum Mladé Boleslavi, je tu autobusák na který přijíždí lidé z okolních vesnic, jeden z největších vstupů do Škodovky, nemocnice a střední školy. A taky skoro nikdo nekončí na Čerňáku a lidi pokračují dál pomalým metrem takže až bude vlak tak busem budou lidi jezdit jen do obchoďáků na Černým Mostě jinak vždy vyhraje vlak.
Co je na lince metra B pomalého?
Oproti vlaku je cestovní doba metra do centra vzhledem k množství zastavení pomalejší a méně pohodlná. Mnohem radši pojedu vlakem až do centra, než busem na kraj a pak metrem.
Jen do centra na Můstek to trvá 20 minut navíc, a dost lidí pokračuje někam dál. Už teď je v nějakých relacích o dost rychlejší na Rajské Zahradě vystoupit a dál jet vlakem.
Na R14A to teda bude šílenost..přesun křižování na Malou Skálu, proboha proč?! Aby se jízdní doba zkrátila o 6 minut? Toho lze v pohodě dosáhnout i s křižováním v Brodě..stačí odstranit 5minutové pobyty v Turnově (které tam jsou jen kvůli nemožnosti současných vjezdů, takže po roce 29 by to neměl být problém, to by Turnov už měl být po reko), přidat ty 2 minuty mezi Jaroměří a Pce (které nový koncept zkracuje) a jsme doma o těch 6 minut taky..krom toho, že by se daly zkrátit i jízdní doby mezi Libercem a Turnovem, které jsou v návrhu paradoxně delší dokonce… Číst vice »
Kapacita 360 míst k sezení mi na budoucí ranní vlaky z Boleslavi přes Lysou do Prahy nepřijde úplně dostačující.
Taky to není jediné plánované spojení.
Až bude nová trať přes Milovice, má se objednat úplně nová krajská linka R48, kde je předpoklad něčeho v kategorii EMU400.
Než to postaví, tak ty EMU400 budou muzejní 😀
Jako že už se po roce 2029 žádné elektrické jednotky pro 400 cestujících nebudou vyrábět? Tomu říkám myšlenka dne! Posílám fidorku jako medaili.
Čemu přesně má sloužit to protočení o hodinu? Jako celkem zásadní minus vidím změnu přípoje v Pardubicích – místo celkem použitelného Brna to budou Luhačovice. Plus rozhašení veškeré regionálky, kraje asi budou štěstím bez sebe. Co ovšem natropí ještě víc škody, je ten posun křižování „o dům dál“ na R21 a R22. Úplně to zboří lokálkové Neratovice, přípoje ve Všetatech budou nepoužitelně dlouhé. V úseku Velký Osek – Nymburk koliduje R22 s R10, která je přitom fixována Chlumcem a hýbat s ní tudíž nelze. Imho by mělo ministerstvo nejdřív vyžadovat po SŽ takové úpravy infrastruktury, které umožní dosažení Turnova v… Číst vice »
Mám úplně stejný pocit. Ty Pardubice bohužel tedy výhrou nebudou, Brno půjdou Regiojetem, ale ten zas není celý den 2 takt. Pokud začne někdy jezdit R29, tak tam bude připoj na Brno R19, ale jinak taky žádná výhra. Ke všemu z Liberce na koridor pojede první vlak o hodinu později, poslední přijede o hodinu dříve. Takže tady půjde o zhoršení.
Ano, jsem zvědav, jak se změní navazují tratě – např. jestli se o hodinu posunou Sp na trati 040 (přípoje ve Staré Pace) a jestli 041 zrychlí tak, aby zůstaly v Turnově návaznosti od Jičína na Liberec a Tanvald.
Takze to bude spis takovej dlouhej osobak, ktery spoji dve ramena do jednoho. Podobne se to stane i u rychliku na Kolin.
…bude tam i klimatizace a podobné vymoženosti 21. století?
Jsou požadována nová vozidla, takže klimatizace samozřejmě ano.
no samozřejmostí to být nemusí..protože zásuvky třeba požadovány nejsou..ty jsou za bonusové body 🙂 ale klima by tam být měla, jen bych to nedával úplně do samozřejmostí k těm novým vozidlům
A co si to přečíst, než tady začnu machrovat?
13. Vnitřní prostory pro cestující musí být vybaveny klimatizací a pro případy jejího výpadku musí být dále zajištěno náhradní větrání neklimatizovaného prostoru.
a co si ještě jednu přečíst, o čem píšu? Píšu, že klima tady je, ale že bych to nepovažoval za samozřejmost, když třeba zásuvky požadovány nejsou..chápete ten rozdíl? Protože nemusí automaticky platit nová vozidla = s klimou
Jak to bude se současnou linkou R24? Zanikne, bude převedena na Sp, bude pod jiným číslem?
Má přejít pod objednávku PID, nejspíš jako doplnění stávající R45.
Dokud navrhované spoje budou jezdit po 070 je to pro naši lokalitu obrovské zlepšení. Směr na Tanvald bude výrazně lépe časově obsloužen (dříve ráno tam a později večer zpět) a směr na Prahu každou hodinu taky pecka (i když nyní částečně suplují krajské Sp). Co mě překvapilo, je že se v podkladech ke kvalitě infrastruktury nikde nepočítá s rekonstrukcí v úseku Čakovice -> Všetaty. Sice v odkazované studii (koncepce elektrické trakce) je záměr uveden, ale v podkladech ke stavu tratí není zmíněn ani jako „v plánu“). Ale jestli tohle všechno pak povede přes Milovice, tak se trochu obávám jak to… Číst vice »
Neratovice, Všetaty OK. ale co tomu řeknou v Tišicích(ev. v Byšicích, tam ještě asi dojezd do Prahy Sp vlaky má časově smysl).
Jako první plus chybí R ve 21:20, jako další, v 8:20 do tanvaldu jen o víkendu, tj. ani o prázdninách denně a zpět celkem pozdě odpoledne. Je tedy pravda, že z Tanvaldu je již hodinovka 700+900 busů, takže to asi bude finálně jedno.
Aha a obce okolo trati 070 ostrouhají, ten vlak je dnes JEDINÉ myslitelné rychlé a pohodlné spojení z Neratovic a i pro MČ Praha Čakovice, rychlíkem a spěšňákem cesta trvá 20 min., osobákem 25 min. Udělal jsem si já střední takovej pokus, pojmenoval jsem ho ode dveří ke dveřím, cesta s použitím autobusu a metra mě stála 1h 10 min. cestování, cesta vlakem a metrem 50 min. cestování, myslím, že se prokázalo jak skvělé to je
Čakovice a Neratovice neostrouhají, ty budou mít stále jednou za hodinu rychlé spojení.
Visěl jste někdy ráno ulice jako je Kostelecká, nebo Veselská? Až bude linka R21 jezdit přes Čelákovice, tak vzhledem k dnešním postoji kraje pochybuji, že by ušlé spoje ve špičce kompenzoval vlastní objednávkou
Viděl
Jo až… to si počkáme. Ano, pak kraj snad konečně objedná něco pořádného Mělník-Praha, když tam nebudou zavazet rychlíky.
A jaký je ten dnešní postoj kraje? Zrychlené vlaky se rozvíjejí, přibyly na Benešov, zcela se změnila koncepce na Kolín, zavádějí se na Nymburk. Do těch Neratovic a Boleslavi už kraj dávno objednává ten hodinový proklad s rychlíky, tak nevím proč by to měl chtít omezit.
V dopravním plánu HMP je mj. výrazné navýšení objednávky R43 jakmile to infrastruktura umožní. Takže i pokud se jednou R21/R24 přesune na trať přes Lysou, prakticky okamžitě to volné místo zaplní spěšňáky.
Jeste bude zastavka Havranak. A Treboradice. Na jednokolejce. Uz ted neprijede nezpozden jediny vlak
Neviděl bych to až tak tragicky. I tady se má modernizovat a investovat. A tak zcela určitě přijde nějaká rychlejší (Sp) linka Praha-Mělník.
Spíše si kladu otázku ohledně osobáků mezi Všetaty a Boleslaví. Pokud tam pojede každou hodinu rychlík v každém směru, moc prostoru zde nebude. Dle mého názoru nějaká R linka Praha -Česká Lípa má smysl až v situaci, kdy bude spojení přes Lysou a nová stanice ve městě. Z Boleslavi do Prahy vlakem přes Všetaty nikdy nebudou jezdit davy lidí- většina zůstane v autobusech.
Z pohledu turisty využívacího linku R14A od Pardubic beru hodinový posun jako správný. Ale bude záležet jak se podaří s kraji udělat přípoje. Například těsný přípoj od Pardubic ze Ž.-Brodu do Harrachova bez přestupu v Tanvaldu by byl více jak žádoucí.
Koncept linky R29 mi přijde hodně orientační a moc nepočítá s parametry modernizované infrastruktury. JD jsou dosti podobné současným. A třeba obsluha Rychnova u J. n. N., když je zavedení linky podmíněno modernizací trati MB – Liberec, mi také přijde divné.
Těsný přípoj v Železném Brodu v obou směrech není fyzikálně možný bez obnovy stanice Jesenný, takže na něj raději zapomeňte.
Uvidíme s jakým konceptem přijde Liberecký kraj. Byly úvahy i o přímých vlacích v objednávce kraje v relaci Mladá Boleslav – Tanvald. Pokud by tomu tak bylo, tak by přípoj od R14 od Liberce směr Tanvald úplně nutný nebyl.
ano L31 se má protáhnout, ale s křižováním R na Malé Skále nevím kudy ho tam protáhnout, tak aby seděl do uzlu v Turnově, aby byl v Brodě na příjezd R od Pardubic, tak by z Turnova musel odjet v lichou:32
Pořád by to znamenalo, že přípoj nebude těsný, ale že se souprava od Tanvaldu v ŽB ostře otočí, tj. na přípoj zhruba 10 minut.
Pardubice centrum nic??? Vynechání úseku Pardubice – HK a zpět prvním/posledním vlakem je trochu divné, navíc poslední z LB mimo takt, ale budiž. Více zamrzí podobná věc na R22 alespoň v úseku MB – NB a zpět, nota bene když směr Poděbrady /HK by nejspíš vyšel přestup na první/poslední R10. Spis “na zvednutí obočí” je vynecháni Krásně Lípy města a Chribske (min. sezona), ale nevidím to jako zásadní (naopak potěší situace jižně od Jedlové). Ale nenavrácení civilizovaného rozsahu provozu Turnov – Tanvald je vysloveně zločin, to by mě opravdu zajímal názor kraje… Také ukončení linky “těsně před cílem” (hory) lze… Číst vice »
Problém je, že by z hlediska lyžařů bylo žádoucí, aby linka R21 alespoň v zimě pokračovala z Tanvaldu nejen do Harrachova, ale až do Szklarske Poreby, protože běžkařský areál okolo Polany Jakuszycké. Technicky (po doplnění zabezpečovacího zařízení a provozu dle D1) by už to neměl být problém. Harrachov jako cíl není až zase tak zajímavý. Je samozřejmě otázka, zda nově dodávaná vozidla budou na zubačku vůbec přechodná, protože například Desira tam kvůli možnosti kolize nejspíš převodovky s ozubnicí nikdy nejezdily. Nakonec z řady 854 tam může pouze část vozidel (teď netuším, zda ex 852 nebo ex 853), byť reálně už… Číst vice »
Edit: Nikoliv technicky, ale provozně.
Harrachov je pro běžkaře zajímavý docela dost. 500m od stanice vede v Polsku upravovaná běžecká stopa. Je to docela dost využíváno i s ohledem na rozdíl v jízdném do Harrachova a Jakuszyc.
Před týdnem jsem to využil, kdy jsem kroužil na běžkách v Jakuszycich a pak jsem před hranicí sundal běžky (k vlaku už byl jen led) a od zastávky na Mýtinách (tedy od dopravny Harrachov) jel k hotelu v Harrachově autobusem. Ale zajet do Jakuszyc je výrazně lepší – je to asi o 150 metrů výše a sněhové podmínky jsou tam vždy lepší, nehledě na to, že na začátku a konci sezóny je velmi pravděpodobné, že na Mýtiny nebude profrézována stopa, což jsem zažil naposledy 23.11.2024.
Jasně sněhové podmínky jsou rozdílné, stejně tak tarifní. Když je sněhu dost, tak raději vyrážím z Harrachova, je to daleko klidnější a nechodí tam pěšáci, jako z Jakuszyc na Orle. Při návratu jako bonus příjemná nádražka v Harrachově, ta je tedy i v Jakuszycích a s lepším jídlem, ale ta harrachovská má nezaměnitelnou atmosféru. Jasně jedná se o subjektivní pocity, ale nikdy jsem tak nečinil rozhodně sám, tak soudím, že zájem je.
To také nemusí být navěky, aby do J. to bylo výrazně dražší, než do H.
To je pravda, kdyby byla vůle, tak by tam mohl začít platit IDOL jako třeba teď do Žitavy.
Jasně – tohle mě sice mrzí, ale chápu to. Nicméně ty ostatní věci jsou z kategorie “kvůli úspoře par vlkm, sakra to jako vážně, vždyť by akorát klesla cena za vlkm” (rozsahem v součtu jde cca o 1 par Praha – Tanvald).
Může tam řada 854.0, tedy ex. 853, tedy po Kryšpínovsku M296.1 a i těch je v Praze dost, navíc když se stahují hydry z Hradce a Trutnova a mě osobně to taky štve a co se týče nových vozidel, kdo bude platit testy, jak to chcete na 036 zařadit do GVD, to je téměř nepřekonatelný společesko-ekonomicko-politický problém, když mi bylo 16, tak jsem za výběr Arrivy málem v jednom seriálu Na Rovinu v roce 2020, nebo 2021 stáhl tehdejšího ministra dopravy z kůže, vytáhl jsem technické parametry a původní určení a počkal si já odpověď, tehdy se omluvil a slíbil,… Číst vice »
Není to podstatné, ale myslím že tam mohly právě 854.2, které v Praze tehdy nebyly, a proto se prohazovaly některé vozy s brněnským depem.
i 854.0 tam byly, ačkoliv tam jakože nesmí https://www.zubacka.cz/images/0174/174-03.jpg ale řešit 854 na smlouvě po roce 2029 to fakt nemá cenu, toho se většina ani nedožije, krom toho, že to samozřejmě nikdo nebude objednávat
854.0 jen neojetými okolky, jinak chytají rychlíkovou brzdou, která jin naštěstí zůstala. 854.2, právě díky brzdě nemohou využívat na dost úsecích na 070 100 km/h, protože to neubrzdí.
Vzhledem k dosažitelným dobám jízdy na stávající infrastruktuře prakticky nemá cenu nějaké lyžaře do Harrachova+ uvažovat, ti svou dopravní potřebu na této relaci dávno řeší po „čtyřkolejné“ trati D10 svými automobily.
to by chtělo se tím vlakem někdy svézt a budete překvapený
Jezdíte tím vlakem? Já jo, i s běžkama a nejsem sám. Zdvojený RS-1 bývá obzvlášť za dobrého počasí plný. Pokud by se tam bez nějakých extrémních opatření daly některé spoje protáhnout, spousta lidí by to dost ocenila.
Vlaky nejezdí a státní správa/samosprávy to neplatí jen kvůli tůristům z Prahý.
Navržený Turnov – Tanvald je fakt nesmysl a mně tam chybí zejména zastavení v Jesenném….
Chápete že je to rychlík? Že to nebude stávat v každé obcí?
Vždyť už jezdil rychlík do Harrachova a co z toho vzniklo?
Byl jeden pár vlaků, kdy hydra nechala vozy v Tanvaldě a poté stavěla až v Harrachově, kde je místo pro 3 vozový Os složený z 3x 841, tedy v číslech 76,5 m dlouhou soupravu, pokud by se doplnili dráty, tak 3 vozový Inter Panter by přečníval na každé straně zhruba o 1,5 m, z hlavy nevím kolik to je od konce spřáhla k předním dveřím na obou stranách jednotky, ale bylo by to opravdu na krev a to i vzhledem k návěstidlům ve stanici
Tanvald je opravdu nešťastný, rychlíkem odtamtud můžu odjet hned ráno a nebo až v podvečer (o víkendu i přes oběd), mezi tím díra. A jestli bude L1 nadále jezdit nahoru vždy v půl, znamená to při cestě do hor 45 minut čekání. To už je lepší z Prahy do Harrachova/Jakuszyc jet busem do Jablonce a tam přestoupit na L1, případně vylézt už v Turnově a přidat si další dva přestupy (aspoň že okamžité).
To osekání Tanvaldu beru jako přípravu na stav Turnov v S:00, kdy by v takovém případě musely jet R14 i R21 těsně za sebou a tudíž očekávám ukončení R21 v Turnově komplet. Ono ministerstvo vůbec nějak netouží po lákání turistické klientely, viz ukončení R16 v Klatovech (bez možnosti krajské doobjednávky, protože jednotky!!!) nebo R12 v Šumperku (bez přípoje do Koutů).
A aby byly mezi Turnovem a Železým Brodem 2 koleje, to zase nikoho nenapadlo a nikdo to na MD nechtěl, protože na to nebyla studie a podle logiky se to postavit nesmí.
Cožpak okraje dne, tam půjde (např. mezi MB a Nymburkem) něco pochytat osobákama, ale spíš mne zaráží, že rychlíky jedou přesně o hodinu jinak než dnes = při očekávaném neměnném rozsahu objednávky místní dopravy mají jet i osobní vlaky mez MB a Nymburkem (R22+S31) a mezi MB a Turnovem (R21+S30) náhle o hodinu jinak? Čili všem cestujícím se násilně zakvrdlá nabídkou? Má to převrácení o hodinu nějaký opravdu racionální důvod?
V úseku Turnov – Tanvald se náhodou zase nespoléhá na to, že ty mezery doobjedná kraj?
V Krásné Lípě město a Chřibské nestaví R22 Kolín-Rumburk ani teď, proč by to mělo být někdy v budoucnu jinak?
Nezastavování rychlíků všichni chápou. Jenže tu nestaví ani osobáky L4, což je chyba. Přitom vlaky L4 projedou K.L.m. a pak čumí na „hlavním“ úplně zbytečně dlouhé minuty.
Nevíte, jestli v podmínkách na vlaky je částečná nízkopodlažnost?
20% vlaku musí být nízkopodlažní
Vzhledem k tomu, jak vypadají nádraží ve směru Turnov dále od mladé Boleslavi, tak nevím, jestli to má vůbec smysl, protože jsou všude ta úzká nástupiště z 2. pol. 20. stol. a tam jen tak plošinu nevysunete i ten pražský úsek trati 070 od dnešní výh. Skály je celkem archaický, v Satalicích, což je stanice na nejzatíženějším úseku mezi Vysočany a Čakovicemi jsou stále řízeny elektromechanickým zabezpečovacím zařízením a to musí v raní špičce odbavit ranní Mn z Libně do Neratovic, 3 Os vlaky linky S3 a buď R z Prahy a Sp do Prahy, nebo obráceně a 2 protisměrné… Číst vice »
Tak bude to na 15 let, do té doby by už těch normovaných nástupišť mohlo vzniknout více. Jde celkově o snazší nástup, ne jen o invalidy na plošině.
Už tam vidím bateriové interpantery 😅
A hlavně kolik to bude tahat váhy navíc v podobě elektrovýzbroje kvůli kousickum pod dráty. Usetrime100l nafty, aby jsme propálili 500 navíc za mrtvou váhu.
Úsek Praha – Všetaty se má elektrifikovat během pár let, úsek přes Lysou bude elektrifikovaný celý a to nemluvíme o budoucích plánech. Ušetření paliva a emisí bude dost
Tak o elektrifikaci PHA – VŠE – MB – TU jsem poprvé slyšel někdy před 40 lety. A jaký to má smysl když polovička trati do Turnova je K. Vrutice a to nepočítám dál do Tanvaldu.
Těch pár let bude minimálně deset :-).
To bude víc v tu dobu bude pravobřežka nová trať do Berouna. Už teď jsou lomy kolejnic běžné a traťovka to opravuje spojkami, protože svařování je drahé.
Loni v září jsem mrkal na plány rekonstrukce trati do Čakovic a zástupce dopravního odboru Kbelské radnice tehdy zmiňoval rok 2026, že by se mělo začít kopat. Teď koukám, že na mapě SŽ je plán posunutý na 2028-2030. Nicméně stále je to úsek jen do Čakovic…
Co je to „pár let“, prosím? V podání SŽ to může znamenat cokoli. I nekonečno.
Neví se proč linka R22 nebude zastavovat v Bakově nad Jizerou jako zastavuje teď? V konceptu linek Správy Železnic se i mělo zastavení přesunout na Malou Bělou, teď tam není od roku 2029 žádné.
Obecně přestupy v Bakově jsou dost nanic… Většinou když se jede z Turnova na Českou Lípu tak se musí až do Boleslavi
Maká poptávka a ekonomická efektivita
No malá poptávka je logická když je aktuálně železnice nepoužitelná. Ale až se vymění MB hl. n. za město tak to nezastavování nebude mít smysl.
Takže rychlíky nově už nebudou jezdit až do Šluknova?
Myslíte ty tři páry o víkendech, co si platí kraj/e? To asi záleží na nich. (Ony to teda dnes platí celé už z Nového Boru, jestli mě paměť neklame.)