Noční vlak Praha – Brusel má začít v létě, nejprve třikrát týdně

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Z Prahy mají vlaky do Bruselu odjíždět v neděli, úterý a čtvrtek.

132 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bjorn

Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 69/49 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách do Skandinávie… Číst vice »

Gajda

Nemám nic proti tomu, že to chtějí zkusit. On až čas a popřídě cestující ukáží, zda to má smysl. Nicméně i když soukromníkům fandím, tak tady nějak nenacházím smysl. NightJet od OBB je pro ekologicky smýšlející, popřípadě pro ty, co místo letadla a nebo nepohodlné delší cesty vlakem či autobusem zvolí vlak. Cena často podobná letence, ovšem bez limitu na zavazadla a s nějakou kvalitou. Chápu RegioJet do Chorvatska – low cost jak cenově, tak službou. Ale tady mám pocit, že budeme low cost službou za standardní cenu a to se dlouhodobě ujmout nemůže.

Človek

Do Chorvatska se to naplní turisty pro které je absurdně dlouhá cesta součástí zážitku z dovolené + ještě můžou mít zavazadla. Naopak kdybych z Bruselu jel na víkend za rodinou (hádám že lidé tam pracující budou hlavní klientala), budu se chtít domů dostat co nejrychleji -> letadlo. Zároveň Češi nejsou klimaalarmisti jako Rakušani, aby to plnili z principu.

Jiří Kocourek

no jestli tam bude mít ty ušmudlaný lehátka co vydáva za lůžka tak potěš koště…

Samo

European Sleeper mi na Twitteri odpísali že plánujú aj lôžka, tak uvidíme.

PetrN

Hodně bude záležet na ceně… Pokud to bude stejně nebo dražší než letenka, jak je mnohdy u zahraničních vlaku tohoto typu zvykem, je to v Česku z čela po pravu bez šance… Ale pokud si rj udrží cenovou politiku podobnou jako u Chorvatských spojů, má šanci to být hit

Jakub

Samotná letenka bude levnější, ale se zavazadly už bývá výhodnější vlak

Samo

Drahšie ako letenka to bude skoro určite (možno na sedačke nie), nočné vlaky nie sú low-cost voľba. Nemyslím si že primárna klientela majú byť českí dovolenkári, skôr to budú dovolenkári z Beneluxu + časť českej biznis klientely. Celé to zastrešuje European Sleeper, Regiojet v tom je len ako dopravca.

Herold

To s tou byznys klientelou je vážně dobrý vtip…už se vidím, jak jdu po patnáctihodinové cestě v ušmudlaném vlaku bez sprchy a oholení na důležité obchodní jednání:-)))

Mějte trochu soudnost, človeče.

Samo

Prečo by ste išli vo vlaku bez sprchy?

ÖBB to celkom funguje, tie vlaky chodia plné. Inak by s Nightjetmi tak výrazne neexpandovali.

Herold

Regiojet má nějaké vagóny se sprchama?

pozor vlak

dokud nebude VRT Praha – Plzeň – Norimberk (Mnichov), tak je to jen východisko z nouze

Axel

Prosím o odkaz, KONKRÉTNĚ kdo zaplatí VRT Praha-Plzeň-Norimberk?

A jestli fakt existuje dostupný zdroj peněz na Váš nápad, tak KONKRÉTNĚ kdo by to vyprojektoval a postavil a zprovoznil…. když spousta odborníků se bude věnovat jiným VRT v ČR?
https://zdopravy.cz/eu-zaradila-ceske-rychlotrate-do-hlavni-site-ten-t-da-tak-na-ne-penize-z-fondu-99843/

pozor vlak

jakási chytrolínská reakce – já napíšu, on reaguje na co sám chce.
nebo snad spojení – dokud nebude – nezní dost česky?

Axel

Souhlasil bych s Vaším názorem, kdybysten nepředkládal falešné dilema.

Tj. stačilo, abyste doplnil, že VRT Plzeň-Norimberk se velmi velmi pravděpodobně nedožije nikdo ze současných žijících lidí

Axel

cituji: „Na trase Plzeň – Domažlice – státní hranice, která pokračuje dále na Mnichov, je plánována konvenční trasa s vyššími rychlostními parametry kvůli tomu, že také NA NĚMECKÉ STRANĚ není navazující infrastruktura a NEUVAŽUJE SE O NÍ.“

https://zdopravy.cz/plzen-chce-po-sprave-zeleznic-plnohodnotnou-vysokorychlostni-trat-v-planech-je-maximalne-200-km-h-81423/

Jarda 2

Z logiky věci: jasně že se o ní neuvažuje když se na české straně nic neděje…. Soudruzi evidentně už 30 let stále marně čekaj na diktát z Německa na to „kdy a kudy“
To ale neznamená, že na české straně nemůžeme mít trať v ideálních parametrech – alespoň na zoufalých 200 km/h – když min 300 by bylo lepší když už by s něco s tou tratí dělalo…

Axel

Z pohledu Němců jim nedává smysl investovat do VRT z Norimberka do Plzně.

vzhleledem k nynější německé prioritě rozšiřovat pavučinku nad kolejemi na další současné koleje plus dobíječky (ať už elektrikou či vodíkem). A vzhledem k tomu, že velká část z oněch cca 9 prioritních celoevropských VRT je plánována přes Německo.

viz současná mapa rychlejších železničních tratí v Německu
https://en.wikipedia.org/wiki/File:ICE_Network.png

Uznávám, že pohled Němců se může změnit (viz jaderné elektrárny).

michal82

Pokud to má plnit klientela z Polska, Česka i Německa tak by to fungovat mělo. Ví se s jakými vozy do toho chce jít?

Avlaky

Mají tam být WLAB ale pak i lehatka z nemecka

zdenek

Kéž by m to vyšlo.

Greta

Vzhledem k tomu, že většina jednání začíná v 9.30 až 10h, je příjezd do Bruselu pro pracovní účely dost nešikovný.

Air Traveller

tohle opravdu neni spoj se kterym bude nekdo jezdit na jednani.

a i kdyby – i tak blabolis. vetsina jednani zacina v case, na kterem se obe dve strany domluvi .

Greta

Multilaterální jednání začínají v čase, který stanoví koordinátor, a ten se nebude řídit příjezdem spoje z Prahy a Berlína. Jinak řada českých členů jezdila vlakem nebo autobusem do Bruselu vždycky. Jednak jednodenní letenky jsou drahé, klidně přes 20kKc, a jednak někteří lidé odmítají létat, měl jsem kamaráda z Ministerstva financí a ten jezdil na jednání do Bruselu zásadně vlakem, bál se létat.

J.K.

Přes 20k? To bylo před Ryanem, ne? Dneska to je levný…. Jinak , těžko říct co by byl správný čas příjezdu na jednání od devíti, aby se tam člověk nějak dopravil, dal se trochu dohromady a měl rezervu na případné zpoždění… Možná šestá?

jkjk

Do Bruselu (CRL opravdu není Brusel) lítá z Prahy aktuálně jenom Brussels Airlines (6:50-8:20 a 18:05-19:35), pokud budete teď kupovat na pondělí tak 5,5 tis. jednosměrná.

Air Traveller

1 denni letenky 20k ? boze, chlapce … kde zijes… to bylo … pred deseti roky.

Samo

Väčšina klietenly naozaj nejde z vlaku rovno na meeting, navyše ani neplatí že väčšina z nich začína o 9:30 až 10:00.

Ondřej

U nás je standard, že jednání se začíná nějakým večerním programem a večeří, kde se seznámí vyjednávací týmy, v podstatě neoficiální část občas je tam nějaká jednoduší prezentace, brífing atd., a to tvrdé jednání nastupuje druhý den ráno. Věci, kvůli kterým se dřív létalo v podstatě na otočku už několik let řešíme online.

Jarek

A jenom dotaz, kdo přesně má potřebu jezdit do Bruselu? Atraktivita Bruselu z pohledu turismu z ČR je asi tak na úrovni Ostravy. (Teda: tam dobrý ryby/seefood a pro Frantíky je to něco jako pro nás Slovensko – „“cizina“, kde nemusíte umět žádný cizí jazyk. To ale pro našince nejsou úplně zásadní benefity…)

Kubrt

Takže by bylo lepší to otočit v Antwerpach? Brusel je určitě lepší, i jako uzel pro celou Belgii.

Miroslav Zikmund

Znáte nádraží v Antwerpách, mimo jiné jedno z nejkrásnějších v Evropě ?
To je provozně na průjezd a ne nějaké technologické výmysly….

xyz

„Hlavní“ nádraží v Bruselu taky (proto tam tyto vlaky ani nebudou zastavovat).

Toto fakt není argument (v Antverpách se to řeší tím, že vlaky začínají/končí jízdu na jiném nádraží, a to na okraji Antverp).

Jarek

Ne, spíš jestli nejsou zásadnější destinace ve Francii, Německu nebo severní Itálii namísto této díry.

Koumes

Jde o to, že v Bruselu je patrně v každý moment o dost více Čechů (a dalších) pracovně, nikoli za turismem. Díky EK tam sídlí mj. tolik různých asociací, které přitáhnou spousty odborníků a manažerů. I na EK se nejedná jen o občasné summity prezidentů a premiérů, ale o spousty dalších orgranizačních a podobných jednání.

ABC

pracovně se v 90% případů létá

kakov

Byly doby, kdy se pracovně jezdilo na 90% procent vlakem…..

To že se létá je dáno těle tím, že doteď železniční alternativa není,

Air Traveller

ne. to ze se leta je dano tim, ze je to podstatne rychlejsi, levnejsi … a da se to zvladnout na otocku

kakov

Nemáte pravdu, ten vlak kdyby jezdil, by si svoji klientelu našel i přes to co píšete. To, že se teď jenom létá, je dáno tím, že železniční alternativa není…

Air Traveller

ale samozrejme, ze mam pravdu.

jo, ten vlak si svou klientelu najde… ale je to kapku jina cilovka, nez ti, co tam jedou pracovne

kakov

Ale já o číslovce nemluvil

kakov

Neříkám, že Jančura porazí létání, ale nějaký díl by si ukousnout mohl….

Jarek

Takže chcete přetáhnout business cestující (a ano, ti jsou, létávalo nějakých 7 rotací denně
– ČSA+Sabena), takže klidně nízké stovky.
Jen jestli se někdo těch business cestujících ptal, jestli tak opravdu chtějí jezdit 🙂

Jiří Kocurek

A že tam žádné vlaky neprovozujete?

Josef Trögl

My příjemci evropských dotací (já konkrétně akademik UJEP) tu potřebu občas máme. Příští rok tam pravděpodobně pojedu a možnost jet vlakem by byla velmi dobrá.
Turisticky pravda není Brusel zrovna perla, ale na pár dní je tam co vidět, Minievropa, Atomium, historické centrum, čůrající chlapeček, holčička i pes atd. A našinec může ochutnat hadí zajímavých piv, k tomu hranolky a jako zákusek vafli nebo pralinky. V Belgii začala moje obezita…
Z Bruselu se dá dojet během pár hodin i do okolí, např. Waterloo, Bruggy (doporučuji), Antverpy atd. Vlakem v hodinovém i půlhodinovém intervalu za hodinu až dvě.

xyz

Mně se líbilo i centrum Bruselu či (nad rámec uvedeného) i např. centrum Gentu.

Josef Trögl

Já jsem byl v Belgii 4 měsíce na stáži, takže o víkendech jsme s kolegyní projezdili Belgii i blízké okolí, je tam toho k vidění hodně.
Brusel je takové zvláštní město, centrum je historické, ale relativně nedaleko stojí moderní zástavby, některé tedy dost ošklivé (do toho bych řadil i budovy EU). A Bruselské metro je taková černá díra, s pražskou výzdobou stanic se to nedá srovnat – jen šeď a beton. Ale asi to bylo levnější.

Mně skutečně nejvíce zaujaly Brugy, tak jsme byli několikrát. Gent také, Dále třeba Lutych, Lovaň, ale třeba i památníky na války a další.

Jarek

Jako nic proti, ale diskuse neleží: kde v Belgii vyhrabat něco zajímavého (když už tam náhodou jsem), ale identifikovat motivy pro provoz vlaku.

Axel

Např., že zdraží alternativní možnost dopravy, neboť je závislá na importu surovin z mimoevropských těžišť… Myslím, že opakované ropné či plynové krize asi každý zná. Zatímco elektrika je z velké části vyráběna z surovin dostupných v Evropě nebo ze surovin které +- se daří importovat do Evropy = vítr, uhlí, zkapalněný zemní plyn, uran, slunce, dřevo, odpady, biomasa. Takže prudké zdanění nevláčkvých forem dálkové dopravy je jednou z možností https://archiv.hn.cz/c1-66929690-schillerova-chce-zdanit-letecke-palivo-podle-aerolinek-kvuli-tomu-raketove-zdrazi-letenky-odbornici-tomu-neveri Proto se snaží preferovat noční vláčky, bo v noci taky fouká, jede jaderka. takže se elektrika vyrobená v noci rovnou spotřebovává. IMHO 100% těch plánovaných transevropských dálkových linek je určeno… Číst vice »

xyz

Tak jedním z motivů je návštěva zmiňovaných měst.

Další z motivů – např. (i když s již zmiňovanými úskalími) pracovní cesty.

Ostatně předpokládám, že komerční provozovatelé této linky mají sami představu, jaké skupiny lidí budou v těch vlacích jezdit.

Jarek

Tak na obezitu máme skvělý čas i lék: https://www.runczech.com/cs/akce/mattoni-1-2maraton-olomouc-2022/zavody/mattoni-1-2maraton-olomouc. Jsou na to potřeba boty na asfalt nebo do terénu (větší legrace), nejlépe obě. Nadšenecky vypadá v Olomouci Mader Sport, máte to i kousek.

A odpověď na otázku kdo bude Jančurovi naplňovat tři vozy do Bruselu (=kapacita až sto lidí 3x týdně) je úředníci a příjemci dotací. Ok, takže úředníci na Brusel, masofka do Jugošky, a jeden náhodný kurz ČD do Curychu (vzhledem k časové poloze nepoužitelný k přiblížení do jižního Rakouska). Tak ještě že všichni máme ta auta, že ano… 🙂

czhunter

A není náhodou zásadnější ta relace Berlín Brusel, případně Praha Amsterdam, spíš než Praha Brusel ?

Vždyť přece pro provoz vlaku nemusí být nejsilnější relací „konečná konečná“, nebo musí?

czhunter

Diskuzní platforma mi z textu automaticky odstranila některé znaky, tak si prosím představte, že mezi názvy měst měla být dvojitá šipka (doprava a doleva).

Jarek

Je to možný, navíc Jančura se tváří, že to fakticky poveze jen do Berlína, kde to spojí s jiným (svojim?) vlakem z Polska.

Kosmik

Poptávka zcela jistě je, ale vyměnit letadlo nebo auto za vlak ,to bytem vlak musel být zadarmo a jezdit bez závad. Kolik dní se za posledních 5 let nedalo do Drážďan jet? 100?

Frantisek

Proč proboha zadarmo? Aspoň někdo by mohl začít cestovat šetrněji k okolí, byt – pravda – auta už dostala dálnice…

Jandera

pokud se to uživí proč ne? kdo chce jet vlakem ať jede (já jel jednou nočkou z Prahy do Köln Hbf a pak ráno přestup na ICE do Brus.Midi – – příjemné ale dlouhé)……….. letadlo letí 1:10 a x*krát denně

kakov

A to se vylučuje? Někdo rozhodne, že co se líbí Janderovi je in a ostatní zakáže? Nemůže být vedle sebe víc druhů dopravy? To si vážně myslíte, že důvodem pro provoz vlaků je snaha zrušit letecké spojení?

A to si představte, že tam jezdí i bus….

Kosmik

Protože jen desetinu cesty jedete po Čechách. Takže lístek by měl být cca 5-10 tisíc.Teda pokud to bude komerční vlak bez různých dotačních programů.

Josef Trögl

Není jen Praha 🙂 Já když pojedu služebně z Ústí, tak pravděpodobně tak, že to odpoledne zabalím a půjdu rovnou na vlak, ráno budu v Bruselu. Letadlem bych sice strávil o noc více s manželkou, ale musel bych vstávat v nekřesťanskou hodinu a dostat se ráno brzy na letiště. Zlatý spací vlak.

Miroslav Zikmund

€poslanci …. a ti co tam jezdí na jednání …

Air Traveller

ti tam tak pojedou vlakem.

tahle diskuse je ukazkou toho, jak sotousi jsou zcela mimo realitu 😀

kakov

Existují i jiné důvody cesty než turismus…..

Jiří Kocurek

Ostrava a turistický pontenciál. Nejezdí tam z Prahy hned několik vlaků za hodinu, občas dokonce vyprodaných?

Jakub

Jede to i přes Amsterdam a tam už míří více turistů..

Samo

Ľudia nežijú len v ČR. Pokiaľ ide o turistov, primárna klientela budú tí z Beneluxu do Prahy, nie naopak. Pre Čechov to jednak bude pomerne drahé a jednak je v ČR ten tlak na ekológiu nižší.

Zbyněk

Vidím, že ze zastávek zmizelo amsterdamské letiště

Dominik

A přestane konečně Jančura vydávat lehátko za lůžko?

Kernteriér

A je ta terminologie někde závazně kodifikována? Nebo jen všichni vycházíte ze zvyku, jak to zde vždycky fungovalo? Nevím, ptám se.

Dominik

Bohužel, dnes již není, co vím, tak nějaké normy existovali, ale to již bohužel není.

Kernteriér

Pak nemá důvod toto činit.

rozinka

A byly to státní normy, nebo interní předpisy jednoho z dopravců.
Mmch. i ČD vydávali v 90tých letech za druhou třídu vozy třetí třídy.

Paolo

Je jisty standart, ktery je psany a ktery je nepsany… a z lehatka delat luzko…. na low cost relativne ok – kdyby to udelala vetsi firma…. reklamuji…

Axel

Ono popisujete trh, kde chybí zákazníci (cestující) nejen v ČR.

Viz názory autorů, kteří podporují některé frankce u německých Zelených…. tito autoři prognózují např. , že spousta lidí přesedne do vláčků (kteří nikdy vláček nepoužívali = neznají původní „pravidla hry“ jako cp WL vagonek nebo Bc vagonek)… https://eu.boell.org/en/European-Mobility-Atlas

Jarek

Vagonek? Proč vy vlastně mluvíte jako filmová parodie na teplouše z 60. let, božínku?

Pája

Proč jak? ? ?

Jandera

sype ti drobečky na cestičku do chaloupky—- 🙂

Axel

Pane Jarek, to infantilní názvosloví tak nějak dobře koresponduje s ekonomickou infantilitou některých (pasažérských) nádražáků.

Druhým důvodem proč netradiční pojmenování, je můj názor, že pasažerské nádražáky „ožebračuje“, to že dodržují § 1 „Vždy se to tak dělalo“. Ta jejich pravidla selhala, neboť nemají dost solventních zákazníků = pasažérů.
Tj. když z autíčka někdo zkusmo použije vláček, tak pasažerský nádražák s úsměvem a s radostí bude sloužit pasažérovi, přestože pasažér neumí výrazy z nádražštiny.

Naprosto nechápu proč vagonům pro pasažéry říkají vozy, když vagony vypadají vizuálně úplně jinak než vozidla (=auta)

Ketchup1970

Vzhledem k tomu že oni ty zdrobneliny nepoužívají korespondují pouze s vašim duševním stavem , milý spolunavstevniku stránek . O vaši ekonomické erudice si rad počtu v nějakém odborném magazínu , případně se pokusím nález habilitační práci ve vyhledávači v spojitosti s ekonomií dopravy a přepravy a používání zdrobnelin bude vyhledavaci podmínka .

Axel

Dovolím si zůstat u svého názoru, že je ekoomicky infantilní být spokojený, že 70 až 80% sedaček ve vagoncích vozí vzduch. A to za jízdné necelou kačku (bez DPH v ČR)

Fakticky je pasažérská ČD už dávno na ukončení provozu.

Ale může se změnit. Velmi změnit k dobrému. Že většina pasažérské ČD bude mít dobrou perspektivu.

Když pasažerští nádražáci 100% pozornosti zaměří na službu pasažéřům. Solventním pasažéřům.

Tj. skončit s zašívárnami typu navypočtu parních lokotek v ČD o dvouciferný počet.

Baťa to říkal hezky: Náš zákazník, náš pán

Kernteriér

A na základě čeho bys to reklamoval? Že jinde ti vypadá jinak?

Kernteriér

To, ne ti.

***** Petr

A na základě čeho a co by jsi reklamoval. Že někdo jiný tomu říká jinak? Mimo jiné ČD taky nabízí jízdu vlakem ikdyž pak máš nastoupit jen do jeho parodie a to i za předpokladu koupi běžné jízdy a žádné zážitkové či retro. Rozdíl je v tom , že RJ má vlaky obsazené platícíma zakazníkama, kteří se vrací , jezdí bez doplatků a co se o všech dopravcích říci nedá.

Dominik

Ne on říká jednomu vozu 2 názvy, jen podle počtu míst v kupé, méně míst v kupé se pro RegioJet rovná lůžkový vůz, přitom to je jinak úplně stejné, jako lehátkový.

***** Petr

Infantilně blábolíš a mystyfikuješ

rozinka

A už jste reklamoval, když v reklamě na ČD bylo byl inzerován moderní vůz s donáškou piva až na místo a pak vám přistavili hromadu plesnivých B, kde jediné občerstvení byla voda na záchodě (pokud tam vůbec byla)?

Ketchup1970

Ty písmenka na vagonu jsou jasná – WL je wagon lit , Bc je prostě lehatko , (couchette) . Je to napsáno v tolika jazycích , ze to jasně přečte Francouz i Čech . Ale Radimova gardu to furt bagatelizuje . A já po jízdě obojím už jasne preferuji lůžko .

Axel

Já taky lůžko než lehátko

Kde na webu ČD vidíte názorně ukázáno praktické rozdíly mezi WL a Bc vagonky? Z pohledu pasažérů?

noerf

A původní 1. Třída DB jezdí u Regiojetu jako low cost (původně Apümz, dnes Bpwmz). Prostě Regiojet má své standardy a z mého pohledu je to pro cestující reálnější než vydávat za první třídu vagón A149, když Bbdgmee má vyšší kvalitu a přitom se jedná o druhou třídu.

mlokXCM

Spíše je to zažité a RJ toho chtěl využít a nalákat cestující na to, že jim poskytuje něco „lepšího“ než skutečně poskytuje.

***** Petr

Názvosloví určité omezené skupiny nemusí převzít celý svět 🙂 I doma má někdo manželskou postel širokou 140 , jiný 160 , další 180 anebo 200cm. I délka může být různá a přesto je název stále stejný. Ať si tomu říká jak chce , kdo si to u něho platí tak ví , evidentně mu to funguje a stát to nic nestojí.

Jiří Kocurek

Právě že stojí. Kdyby tam nejezdil Jančura, mohly by tam jezdit ČD a vydělávat. Z vydělaných peněz pak zaplatit výletní vlak do Křoviny Zhořelecké.

***** Petr

Když dva dělají totéž nemusí to být totéž. Pokud by tvoje pravidlo platilo byl by tu exelentní vlakový bussines kde by si vyjma ČD nikdo ani neškrtl. Komerční linky zvláště pendolina ČD jsou ekonomické tragikomedie a i ty výlety rj atd mimo ČD jezdí v závazku daného státu. Takže každým spojem , který provozuje RJ ušetří cestující peníze za lístek , stát za dotaci spoje a jako bonus rozšíření spojení v odpovídající byť ne v nejvyšší kvalitě.

noerf

1) jednalo by se o křížové financování, které je zakázané
2) Regiojet jezdí trase Praha – Ostrava a Praha – Brno – Břeclav bez objednávky MD. Přitom před jeho nástupem na trasu Praha – Ostrava dostávali ČD dotací na této trase 2,5 Kč/km, která se netýkala vlaků SC, které podle vyjádření tehdejšího vedení dělali ztrátu 400 milionů Kč ročně.
3) ono ve skutečnosti dotace na trati Ústí nad Labem – Kolín naopak kryla ztrátu vlaků na trase, kde mají ČD konkurenci.

Jiří Kocurek

Jak je vidět, Křovina Zhořelecká jako nápověda nestačila. Byla to ironie.

noerf

To jsem relativně pochopil. Ale chtěl jsem poukázat na fakt, že tou třešničkou na dortu není ekonomicky pro ČD trať Praha – Ostrava, ale například linka R11, kde jsou relativně vysoké dotace na km a jezdí tam v podstatě historické vlaky staré 40 let bez nějaké zásadnější rekonstrukce.

Axel

Technická poznámka… jestli bude maskot Jančura mít podobný úspěch jako u IC vlaků, tak na tom „vydělají“ všichni dopravci.

V 2010 (před nástupem Jančury, LEO a dalších) najely IC, EC, EN, SC a Express pasažérské ČD zhruba 10,5 milionů vlakových kilometrů.

Jančura nastoupil v 2011, LEO v 2019, Arriva atd. o pár let později.

Po 10 letech – v 2019 – najely IC, EC, EN, rj, SC a Express vláčky pasažerské ČD zhruba 16,5 mil. vlakových kilometrů. IC vláčky RGJ, LEO,… dalších cca 8,5 mil. vlkm…. Čili vydělali na tom všichni dopravci.

M19

Očistěto to jen na trasy po kterých jezdí Jančura a pak se můžeme bavit o průkaznosti, do té doby je to jen hezká statistická shoda.

Axel

Vámi požadované údaje nemám k dispozicl

Ono i tak to bylo dost fuška ověřit tyto data, aby to nebyl nějaký naprostý nesmysl.

Neboť mám pocit, že nejčastějšé přirozeností pasažerský nádražáků je „lhát si do vlastní kapsy“, takže pravdivé údaje se hledají dost obtížně.

Dost vypodívající je zájem LEO, RGJ a ČD jezdit přes východní Čechy směr Wroclav… https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/nova_sluzba/2021/EET010-21_RJ_Praha-Gdynia.pdf

Zatímco z Brna přes Vrbovce na slovenskou želeniční či silnční spojnici Považí-Bratislava zájem prostě není. Zatím.

M19

To je sice u její části pravda, nicméně vyvracet komukoliv cokoliv na základě ne zcela relevatntních dat obvykle vede k jen poskytnutí munice druhé straně. Na železnici je to složité už z titulu toho, že ne vše co chcete, vám také bude povoleno a přece jen pořízení autobusu je poněkud investičně méně náročné než pořízení vlaku (ve smyslu jak ho chápe neželezniční veřejenost). Slovensko je co se týká veřejné dopravy poněkud zvláštní stát, ale oni se k tomu časem dopracují, tam bych srování nehledal. Z Brna přes Vrbovce na Slovensko snad nejezdilo nikdy nic co by stálo za řeč, když… Číst vice »

Axel

Vážený pane, já nevidím žádnou druhou stranu. IMHO pasažerští nádražáci mají šanci přežít seškrtání dotací a proto si furt a dokola deru hubu s mými rýpavými „snaž se víc, troubo“ (=jako když když holka se rozhoduje jestli už mu dá nebo ještě chvilku jej nechá aby ji dál dobýval). Tj. namísto „BOJE“ PROTI, je lepší bojovat za lepší kvalitu služeb. Protože spousta pasažérských nádrážků je docela fajn a dělají dobrou službu v rámci svých možností = můj názur cestujícího. Ad veřejná hromadná doprava přes Vrbovce… no teoreticky by to bylo ideální varianta na dopravu z/do práce. Nebo v Kordárně (Velká… Číst vice »

M19

Vy jste tedy také pasažerský nádražák? Druhá strana je názorově druhá strana, ke komu jinému byste se také obracel, nebo se mýlím? Z Veselí do Vrbovců a dále do Myjavy jezdí vlak v rámci IDS JMK. Nepravidelné směny, nepravidelný počet cestujících to nevypadá na komerčně zajímavou linku, proto je také dotovaná.

Miroslav Zikmund

Nemůžete reálně nic vidět, když žijete v bludech a používáte nesmyslnou terminologii, již nikdo, kromě vás nerozumí …

***** Petr

Otázka je , zda v bludech žije Axel nebo ty. Axel to má relativně podložené daty ale ty jen možnou zkušeností (?) nebo pocitem. Dříve si také většinově všichni myslely , že země je placatá 🙂

Kubrt

Přes Vrbovce jezdil noční rychlík Devin z Prahy do Bratislavy, ale samozřejmě uznávám, že to nebylo kvůli významu té tratě, ale proto aby se protáhla jízdní doba.

M19

Jezdil jeden rychlík přes Brno, Kyjov, Mutěnice, Hodonín do Blavy. Moc si to přes ten kopec tam na Vrbovce neumím predstavit, ale dohledávat to nebudu, co tam za socialismu jezdilo. Nic co by stálo za řeč.

Miroslav Zikmund

Tak to rozhodně nejezdil …. Mutěnickou spojkou ????

M19

Rozhodně jezdil, zjistete si fakta než něco začnete kategoricky tvrdit.

Axel

Linka přes Vrbovce (nezájem dopravců) vs. Linka přes Wroclav (zájem 3 dopravců) jsem myslel, že z konkrétních kroků se trochu dá odhadnout které pasažérské nádražácké linky mají perspektivu….

Protože tyto údaje nejsou veřejné.

Tož evidentně ČD, LEO i RGJ se vidí zejména s elektrovagonky a elektrolokotkami. A spíš dálkovější, ideálně přeshraniční, linky ve kterých se snaží porazit autobusky.

Zatímco Arriva, GTWR, Netinera se spíš snaží specializovat na regionální dopravu, kterou postupně asi budou převádět z kolejí do autobusků.

Uvidíme, co udělá ÖBB až k autobuskům v ČR přidá i vláčky v ČR.

M19

Zkuste si také o tom něco napřed zjistit. Srovnávat zájem o mezinárodní dopravu s perspektivou regionálních tratí je jako pokoušet se na základě produkce banánů v Kostarice odhadnout zájem o prodej jablek v Berouně. Arriva ani žádní jiní dopravci nic převádět sami nikam nebudou. Jsou jen provozovateli, které příště může lehce nahradit někdo jiný. K tomu vašemuOBB. GW Train Regio je člen skupiny Jihotrans (GTRW je jiná společnost).

Daniel Jablonecký

+ to umožňovalo přímé spojení Prahy (a dalších měst v Čechách a na Moravě) s lázněmi Piešťany.

Ketchup1970

Stál v Novom Meste, Starej Turej i Myjave. To ještě fungovaly podniky tedy Armaturka, Chirana , Vzduchotechnika a služebně do Prahy jezdili . Býval slušně zaplněný a lehatko se vyplatilo . Jako dítě jsem se chodíval na jeho průjezd dívat a pak jsem s nim i jezdíval . Naposled randit ..a pak nám roztrhli republiku

Miroslav Zikmund

Pasažérský nádražák neexistuje, opět snůška bludů….

***** Petr

Potrefená husa ? 🙂

Ketchup1970

No vzhledem k tomu že danou trať znám a provoz na ni mince blízký od dětství , tak s výjimkou R Děvín z Bratislavy nejdŕiv spojkou kolem NMnV , později přerušeno a pak obnovení po elektrizaci Leopoldov-Púchov jízda úvratí v NMeste, tak nikdy za posledních 50 let to nebyl důležitý koridor CZ-SK .

Axel

Ale pro využití starších dieslvagonků 854 na lince, kde asi není problém s obstrukcemi kvůli „testu hospodářské vyváženosti“

Paolo

Vydelali jak vydelali…. je zapotrebi si udelat komplexni rozhbor a rentabilita je na urovni manazerske sebevrazdy…driv nebo pozdeji dopadne Jancura jako Aerolinky Sky Europe… take vsadzali na cenu a jsou na podnikatelskem hrbitove…. tenhle model je dlouhodobe neudrzatelny..

Axel

IMHO to střelí větším/bohatším. Buď přímo pan Jančura nebo posléze (proti jeho vůli) jeho věřitelé.

Nabízelo by se TrenItalia (v návaznosti na rozprodej Arriva). Ale určitě není ze hry ani Transdev. Nebo úplně někdo jiný

… to je jen takové mé kibicování kolemjdoucího.

Miroslav Zikmund

Spíše jedince stiženého bludy ….

Miroslav Zikmund

Pasažérské ČD neexistují, tudíž se jedná o vaše bludy ….

Matti

A rozhodnou se konečně ČD, jestli jsou jejich dálkové vlaky Ex nebo IC, nebo budou kategorie dál střídat podle čínského horoskopu?

Axel

Ono je v tom nějaký praktický rozdíl?

Ale souhlas, že ty dvoupísmenkové zkratky jsou nesrozumitelné. Příslušnice krásnější poloviny lidstva – MILF jsou-li po rozvodu svém či rozvodu své kamarádky – slovem „ex“ myslí bývalého manžela…. Takže jsem zažil pár komických situací, když jsem vysvětloval „návod jak cestovat dálkovým vláčkem“….
Ke zmatku přispívají i zahraniční pasažerští nádražáci, kteří hako „EC“ vláček myslí i poněkud jiné vláčky viz https://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_EC

M19

Vím,není to zcela košer… ale nemohu si pomoci… 😉 (chce to těch 15 vteřin vydržet) https://youtu.be/9fLY55fj6Hw?t=48

Miroslav Zikmund

Bludy, bludy – kdo to je zahraniční pasažérský nádražák …. Chápu, že jedinec stižený bludy nechápe dvoupísmenné zkratky….

Axel

Třeba rakouský.

Neboť ÖBB chtěl, aby nedošlo k záměně s různorodým standardem EC vláčků dopravců v sousedství Rakouska. A proto si vytvořili vlastní kategorii “ ÖBB Eurocity “

https://www.oebb.at/de/reiseplanung-services/im-zug/unsere-zuege/eurocity-intercity

Ketchup1970

Tak naše EC se k tomu docela blíží , nebo to splňují , což jídelní vůz v žlutých barvách jsem zatím nepotkal . Doufám , ze alespoň tady ten WR termín nebude někdo uplatňovat na Bmz kde servíruje plastové krabičky . Tomu se pak člověku obrací oči v sloup .

Axel

Můžu Vás uklidnit, že jsem jezdil spoustu let vláčky, ale ještě pár lety jsem netušil že má nějaký praktický význam znát WR či Bmz….

Jasně, že chápu rozdíl ve svezení v Bmz nebo v B249. Velmi dobře to chápu.

Ale neznal jsem ony zkratky. Nevěděl jsem že to k něčemu praktické bych využil.

Takže informační hodnota oné zkratky je pro cca 90% národa zhruba nulová. Neboť není nikde polopaticky vysvětleno k čemu je to dobré.

Hotely to mají pěkně řešeno počtem hvězdiček… Čím víc * = tím lepší hotýlek

Leinad

Ono by nebyl špatný nápad stanovit si nějaký rozdíl a ten dodržovat. Občasnému cestujícímu je to jedno a pravidelný se může naučit které vagony se mi líbí.
Jenže když Modrogumí realita vypadá taky že při pískání „mimořádných“ béček se hlásil rychlík vyšší kvality, tak to bylo na leknutí, jak vypadá rychlík nižší kvality, a těžko někomu vysvětlit že B249 je jeden z těch horších vozů co ČD mají.
Když Intercity na Vsetín jezdil Elefant, taky docela škoda že se neříkalo express.

Ketchup1970

Tak ekvivalentem našeho Elefantu jsem jel z Curychu do Bazileje místo ICE a nikomu to z těch francouzských spolucestujících netrhalo žily , brali to víc s klidem než místní diskutéři …2.9.2018

Jiří 24

Asi už to začne rozlišovat, zde je screen z nějakého dokumentu https://prnt.sc/11by8wj
Každopádně těžko říci, jestli to budou vozy od té společnosti z Nizozemska nebo RJ něco sežene po CNL (pokud vím, nejezdily tam pouze vozy od SGP a Siemensu, ale i něco staršího).
Nevíte náhodou, jestli RJ nezačíná nějak modernizovat svoje Xmz od ÖBB? Kdesi jsem viděl foto představku, kterej byl snad skoro celej polepený dřevěnými tapetama, vyměněný označení nefunkčního záchodu a dveře od záchodu ve stylu Aster tj. nerez dekor.
Díky za postřehy

Axel

Možná už ví např. pan Adam Vanting

Kontakt třebas přes jeho tw https://twitter.com/Vantju/with_replies?lang=cs

Avlaky

Nebojte ve vlaku bude dvakrát WLAB