Nizozemská zkušenost: Drahé tankování a nedostatek paliv jako cesta k proměně dopravy

Amsterdam je známý jako město kol, bojuje ale i s emisemi z automobilové dopravy. Foto: Jan SůraAmsterdam je známý jako město kol, bojuje ale i s emisemi z automobilové dopravy. Foto: Jan Sůra

Zákaz jízd v neděli kvůli nedostatku pohonných hmot lidem ukázal přínosy měst, kde jsou lidé na kole a chodci na prvním místě.

Vysoká cena pohonných hmot a jejich nedostatek může být i příležitostí, jak zásadně proměnit způsob dopravy. Ukazuje to téměř padesátiletá zkušenost z Nizozemska. To dnes představuje ráj pro jízdu na kole, která je považována za samozřejmý druh dopravy zejména na kratší vzdálenosti. Ne vždy tomu tak ale bylo.

Boom cyklistické dopravy začal v roce 1973, kdy musela tamější vláda kvůli nedostatku pohonných hmot vyhlásit zákaz jízdy osobními auty v neděli. Cílem bylo omezení spotřeby. Nizozemsko totiž podporovalo v Jomkipurské válce Izrael, což někteří arabští producenti ropy nesli velmi nelibě a omezili dodávky ropy. Benzín byl od roku 1973 dokonce i několik měsíců na příděl. Zákaz jízd v neděli platil od 4. listopadu 1973 do 6. ledna 1974 po celý den (od třetí hodiny ráno). Povolení měla pouze hromadná doprava, vozidla integrovaného záchranného systému a zahraničních návštěvníků.

Co dokáží prázdné ulice

Zákaz přinesl nečekané pohledy do ulic měst v celé zemi: lidé začali jezdit na kole či chodit pěšky. Nebylo to poprvé, co se v Nizozemsku začalo mluvit více o podpoře jiného druhu dopravy než aut. O rok dříve vznikla skupina „Zastavte vraždění dětí“, která poukazovala na počty usmrcených dětí při dopravních nehodách. Jen za jediný rok v Nizozemsku zemřelo pod koly aut 400 dětí. Do ropné krize ale tito aktivisté často čelili i policejnímu stíhání. V roce 1973 ale poprvé všichni obyvatelé viděli, jak vypadá město bez automobilové dopravy. A začali si to uvědomovat i politici.

Zjištění, jak příjemné může být město bez aut, vedlo k zásadním změnám v organizaci dopravy, kterým se stále v řadě měst po celém světě včetně Česka intenzivně brání, například posilováním investic do infrastruktury pro auta. Základním předpokladem pro dopravní proměnu je i skutečnost, že většina jízd autem je na krátké vzdálenosti do pěti kilometrů. To je délka, která je zvládnutelná na kole nebo pěšky.

Bezpečí na kole jako podmínka

„Jeden pruh asfaltu pobere buď jedno auto, nebo několik cyklistů najednou, o dopadech do ovzduší a zdraví nemluvě. Takže postupně změnili stavební priority a začali investovat do infrastruktury pro cyklisty. Stavěli cyklostezky – nikoliv pro víkendovou rekreační cykloturistiku někde v lesích, nýbrž napříč městy, tam, kde se pohybovali lidé dnes a denně a kde jim tím pádem pomohli vyřešit problém, jak se dostat komfortně z domu do školy, od školy do kanceláře a cestou domů na nákup. Na širokých bulvárech ubrali pruhy pro auta, zrušili parkování u krajnic a místo toho přidali pevně oddělený pruh pro cyklisty. Jinde nastavili prioritu, že sníh musí být v zimě jako první odklizen z cyklostezek, teprve potom se silnic a chodníků. Upravovaly se intervaly na semaforech, aby měli cyklisté zelenou vlnu. Těch velkých kroků a malých vylepšení k tomu jsou desítky, možná stovky, a v Holandsku, Dánsku i dalších zemích to také nedokázali přes noc. Ohlédneme-li se zpátky, vidíme, že všude přitom platilo to stejné: lidé na kolo sednou, jakmile se cítí alespoň trochu bezpečně,“ popsal zásadní proměnu v roce 2018 Roman Meliška v rozhovoru pro server Zdopravy.cz.

Nizozemsko je dnes velmocí cyklistické dopravy. Není přitom zdaleka pravda, že tomu přispívá jen rovinatý povrch. Místní se musejí na kole vypořádat s častým deštěm nebo velmi silným větrem. Ten je tu tak silný, že se zde koná i závod v jízdě proti větru.

Česko má příležitost využít vysokých cen na čerpacích stanicích také. Řadu šancí na zásadní proměnu dopravního uvažování však lokální politici promarnili. Vzorovým příkladem je Liberec. Kraj zde chce do centra města přitáhnout více aut vybudováním parkoviště, teprve místní aktivisté museli radnici upozornit, že by bylo vhodné při blížícím se velkém omezení dopravy na průtahu městem a objížďkami ulicemi města řešit i například infrastrukturu pro jízdu na kole.

Tagy cyklistika Nizozemsko
425 komentářů