Na každý nový byt dvě stání pro kola. EU poprvé řeší parkování bicyklů

Podzemní parkoviště pro kola v Utrechtu. Foto: CU2030Podzemní parkoviště pro kola v Utrechtu. Foto: CU2030

Stejný požadavek bude také u rekonstruovaných domů.

Všechny nové obytné budovy s více než třemi parkovacími místy pro automobily budou muset mít na každou bytovou jednotku minimálně dvě stání pro kola. Stejné to bude u obytných budov procházejících rozsáhlou rekonstrukcí. Vyplývá to z předběžné dohody týkající se snížení emisí z budov a spotřeby energie v nich v rámci EU.

Na textu, který bude podle Evropské cyklistické federace (ECF) po schválení průlomový pro parkování kol v celé Evropské unii, se zákonodárci shodli po dvou letech vyjednávání. Absence bezpečného a především zabezpečeného parkování kol je podle ECF považována za jednu z hlavních překážek vlastnictví jízdních kol a jejich používání.

„Je to pro nás velká výhra a důležité uznání cyklistiky jako ekologického a energeticky účinného dopravního prostředku. Ustanovení o parkování kol jsou průlomová v tom smyslu, že v mnoha členských státech takové normy dosud chybí,“ napsala na svém webu ECF.

Parkování kola pro každého člena domácnosti

V průměrné evropské domácnosti žije 2,3 osoby. Znamená to, že s novou směrnicí bude mít téměř každý obyvatel dotčeného domu přístup k parkování kol. Bod odůvodnění, byť právně nezávazný, navíc podle ECF stanoví, že pravidlo dvou stání pro jízdní kola na bytovou jednotku by se v ideálním případě mělo vztahovat i na budovy bez parkoviště pro automobily.

Součástí dohody je i požadavek týkající se nebytových budov anebo rekonstrukcí bytových domů s více než pěti parkovacími místy pro automobily. U nich mají být nově také stání pro kola. U nebytových prostor má jít o nejméně 10 % celkové kapacity budovy. Jinými slovy, pokud půjde o kancelářskou budovu pro sto lidí, musí u ní vzniknout nejméně 10 míst pro kola.

Členské státy EU budou mít navíc možnost omezit či upravit počet stání pro kola v konkrétních typech nebytových budov, k nimž se obvykle na kole nejezdí. Stejně tomu bude za zvláštních podmínek i u budov obytných.

Podpora udržitelné mobility

Do směrnice jsou zahrnuta i další ustanovení, jako například poskytování infrastruktury pro nabíjení elektrických kol v obytných budovách. Položení kabeláže se stane normou pro nové a rekonstruované budovy, což usnadní přístup k dobíjení. Kromě toho budou posíleny požadavky na počet dobíjecích stanic. Ty musí umožnit inteligentní dobíjení a případně i obousměrné nabíjení. Fungovat má tzv. právo na připojení, členské státy budou proto muset odstranit překážky bránící instalaci dobíjecích stanic.

Očekává se, že směrnice bude zákonodárci, Evropskou radou a Evropským parlamentem přijata v prvních měsících letošního roku. Po zveřejnění v Úředním věstníku EU a vstupu v platnost budou mít členské státy 24 měsíců na provedení směrnice EU.

Tagy Cyklistická doprava ve městě cyklistika Evropská cyklistická federace kola parkoviště pro kola
182 komentářů