Nikoliv nejlevnější, ale nejrychlejší. Hanáckou dálnici u Vyškova vylepší MI Roads a spol.

Křižovatka Drysice na D46, ilustrační foto. Pramen: ŘSDKřižovatka Drysice na D46, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Na dobu potřebnou pro provedení zakázky doplatila nejlevnější Eurovia.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po osmi měsících od vypsání tendru vybralo firmy, které zajistí pokračování modernizace takzvané Hanácké dálnice (D46). Zakázku na vylepšení mimoúrovňové křižovatky se silnicí I/47 u Vyškova a opravu přilehlých zhruba pěti kilometrů dálnice zajistí sdružení firem MI Roads, Doprastav, Berger Bohemia a Berger Bau. Oznámil to šéf ŘSD Radek Mátl.

Vítězné sdružení přitom přišlo až s druhou nejnižší cenou (461 milionů korun). Cena ovšem nebyla jediným kritériem, nabídky se hodnotily i podle doby prací (20 %) a délky záruky (10 %). Právě na dobu potřebnou pro provedení zakázky doplatila nejlevnější Eurovia (438 milionů), která nabídla o více než měsíc delší lhůtu než vítězné sdružení. To věří, že stavbu do předčasného užívání dodá za 119 dnů; rychlejší práci v tendru nikdo nenabídl.

Předpokládaná hodnota zakázky byla 571 milionů korun, do tendru přišlo šest nabídek v rozmezí od 438 milionů po 595 milionů. Tendr byl zahájen 5. prosince, nabídky se měly původně otevírat 6. února. Dotazy zájemců ale vedly k odkladu na 16. května.

Stavba zahrnuje mimo jiné rekonstrukci čtyřkilometrového úseku dálnice, nové napojení mimoúrovňové křižovatky, doplnění bezpečnostní zálivů nebo zbudování protihlukových stěn. Její hlavní součástí bude doplnění připojovacího pruhu ve směru na Olomouc, což si vyžádá zbudování nového mostu přes řeku Hanou.

D46 u Vyškova. Pramen: ŘSD

D46 u Vyškova. Pramen: ŘSD

Mimoúrovňová křižovatka Vyškov byla zprovozněna v roce 1990 jen s připojovacími a odbočovacími klíny. V 90. letech pak byly ještě doplněny odbočovací pruhy a připojovací pruh ve směru na Brno. Připojovací pruh na Olomouc už pro svou nákladnost doplněn nebyl, dojde na něj až nyní.

Chybějící pruhy křižovatky Vyškov považuje ŘSD za bodovou závadu a výrazné ohrožení bezpečnosti provozu. „Při najíždění vozidel na D46 dochází ke konfliktním situacím,“ píše se v materiálech silničářů.

Čtyřicetikilometrová dálnice D46 mezi Olomoucí a Vyškovem supluje nedokončenou dálnici D1, ŘSD se ji snaží modernizovat od roku 2011. Kultivace spočívá především v přestavbě nevyhovujících křižovatek, kterým z dob výstavby před desítkami let chybějí právě připojovací pruhy. Zmodernizováno bylo zatím pět křižovatek, naposledy byla dokončena loni v říjnu křižovatka Drysice. Byla také instalována například nová svodidla.

 

Tagy D46 MÚK Vyškov ŘSD
45 komentářů