U Vyškova začíná oprava D46. Hanácká dálnice bude mít odolnější beton kvůli stíhačkám

D46 u Vyškova slouží i jako alternativní přistávací dráha pro stíhačky. Foto: Google Street ViewD46 u Vyškova slouží i jako alternativní přistávací dráha pro stíhačky. Foto: Google Street View

Dálnice bude po modernizaci za 460 milionů korun bezpečnější.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájí dnes v noci další část modernizace dálnice D46 u Vyškova. Práce na necelých sedmi kilometrech dálnice se od běžných oprav dálnic budou lišit. Část bude mít speciální odolnější beton. Komunikace tu totiž slouží jako záložní ranvej pro stíhačky.
O zahájení informovalo ŘSD v tiskové zprávě. Zakázku za 461 milionů korun získalo sdružení MI Roads, Doprastav, BERGER BOHEMIA a Berger Bau. Práce potrvají do srpna.

Pro letadla může sloužit úsek mezi kilometry 1,400 až 4,200. „Je to záložní přistávací dráha pro stíhačky. Proti standardní betonové dálniční vozovce bude vozovka zesílena. Je to opatření, které slouží k tomu, že kdyby toto záložní letiště bylo potřeba, tak aby se mohlo využívat ve velmi krátkém čase. Konkrétní stavební prvky si vyžádalo ministerstvo obrany,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Ještě jedna podobná přistávací plocha je v ČR na dálnici D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím.

D46 už v době svého vzniku jako rychlostní silnice nesplňovala některé normy, dostala výjimku. „Chyběly široké odstavní pruhy, připojovací i odbočovací pruhy. Nyní je ale provoz mnohem intenzivnější, proto dálnici od roku 2011 modernizujeme. V celé její délce jsme již vyměnili středová svodidla za bezpečnější, opravili a přestavěli jsme pět křižovatek. Teď zmodernizujeme mimoúrovňovou křižovatku se silnicí I/47 u Vyškova a pět kilometrů dálnice,“  dodal Mátl.

Vždy jeden pruh průjezdný

Během opravy čekají řidiče různá omezení, vždy bude průjezdný alespoň jeden pruh.  Práce zahrnují úpravu mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Vyškov i stavbu protihlukové stěny u Pustiměři, kde zvuková zátěž překračuje limity.

Na MÚK Vyškov přibude připojovací pruh ve směru na Olomouc, firmy předělají připojovací pruh křižovatky se silnicí I/47, vznikne i nový most přes řeku Haná. Kvůli tomu, že zatím chybí u křižovatky zmíněný připojovací pruh, nelze nyní v úseku zvýšit rychlost, teď se tam smí jet nejvýš 100 kilometrů v hodině. Součástí modernizace dálničního úseku bude nový telematický systém zásadní pro bezpečnost provozu.

Mapa modernizovaného úseku D46. Foto: ŘSD

Téměř 40 kilometrů dlouhá D46, které se také říká Hanácká dálnice, vede z Vyškova přes Prostějov do Olomouce. Na 26. kilometru dálnice je estakáda Haná v Prostějově, která se svými 794 metry patří mezi nejdelší dálniční mosty v Česku.

Tagy Berger Bau Berger Bohemia D46 Hanácká dálnice MI Roads Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
41 komentářů