egoe-plus
Dopravci Infrastruktura Železnice

Nezvykle dlouhým vlakem testuje Správa železnic, zda postrky zvládnou i jiné lokomotivy než jen vectrony

Testovací souprava RegioJetu pro státní postrky na Novém spojení. Foto: Dalibor Palko
Testovací souprava RegioJetu pro státní postrky na Novém spojení. Foto: Dalibor Palko
Testování má ukázat, zda nedochází k rušení kolejových obvodů.

Mezi Prahou a Brnem v úseku z Kolína do Brna je dnes k vidění nezvykle dlouhá souprava. Jde o vlak složený z 21 vozů společnosti RegioJet, který má na jednom konci lokomotivu Siemens Vectron a na druhém Bombardier TRAXX MS2.

Jde o aktivitu, která souvisí s veřejnou postrkovou službou na trati z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod. Podle stávajících podmínek mohou jet společně zdvojené lokomotivy Siemens Vectron. Nákladní dopravci ale požadovali, aby se ověřila i kompatibilita s jinými moderními lokomotivami, například Bombardier TRAXX.

Důvodem stávajícího zákazu kombinace různých lokomotiv jsou obavy z rušení kolejových obvodů. Zkušební jízdy mají ukázat, zda se tak skutečně děje. Testování má probíhat celý týden.

Chystají se testy dalších lokomotiv

Je to krok, který jsme prosazovali dlouho před tím, než byla veřejná postrková služba spuštěna,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Má dojít i k testování dalších lokomotivních řad. Postrky se týkají všech nuceně odkloněných vlaků bez ohledu na to, jakou mají lokomotivu, technicky ale dosud mohou jet společně ve výkonu jen lokomotivy Siemens Vectron.

Státní postrky jsou v provozu od 6. dubna, naplno se rozjedou 5. května, kdy začne další vlna omezení na koridoru z Prahy do České Třebové. Zatím je využilo několik desítek vlaků.

RegioJet vyhrál zakázku Správy železnic na provoz státních postrků. Podle smlouvy musí mít v Brně-Maloměřicích a Kutné Hoře připraveny čtyři lokomotivy Siemens Vectron.

Cesta k udržení konkurenceschopnosti

Zavedení postrkové služby dlouhodobě prosazovalo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Důvodem je snaha minimálně zachovat současný rozsah železniční nákladní dopravy v České republice bez toho, aby nás vlaky objížděly nebo zásilky přecházely ze železnice na silnici v důsledku nekvality a velkých zpoždění,“ dodal Sládek. Nákladním dopravcům by se na úsek přes Vysočinu nevyplatilo najímat si vlastní postrky. „Takové vícenáklady by pro dopravce znamenaly snížení konkurenceschopnosti proti kamionům. V případě promítnutí vícenákladů do cen by se železniční nákladní doprava dostala na dopravně náročném trhu mimo cenovou realitu,“ dodal Sládek.

Odebírat
Upozornit na
guest
168 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Myslím, že se zde míchají 2 věci. Výkon tažných vozidel (6 MW loko by měly stačit, i když v obloucích a stoupáních může být i zde problém) a rušení kolejových obvodů (tedy EMC používaných lok.). To už se jednou řešilo na přelomu tisíciletí s Pendolinem, které už v té době mělo poněkud zastaralou trakční elektroniku. Trochu se upravila vozidla a trochu technické předpisy týkající se elektromagnetické kompatibility a také se zkoušely, vyzkoušely a někde i nasadily do provozu novější a odolnější (k rušení) kolejové obvody. Dějiny se opakují.

Hans

Co je to postrková sluba?

Y.K.

https://tinyurl.com/4enamspa
Vítejte ve světě internetu.

Vbb

Postrková sluba není nic 🙂

Dopravak1989

Dobrý den,chtěl bych se zeptat na historii takto dlouhých soupravjá sám pamatuji v dětství dlouhé soupravy do DDR kdy jsme nastupovali do prvních vagonů na Hlavním nádraží mimo peron, Balt-Orient, Panonia,ale nevybavuji si že by jeli dvě lokomotivy,ještě delší a těžší měli snad být soupravy do Sovětského svazu. kdyby byly jakekoliv zajimave informace,dekuji mnohokrat..

Václav

Nejde o to jek je tento vlak dlouhý /těžký, tato lokomotiva má 6,4 MW výkonu, táže tato zátěž je pro ni jen hračka, ale jak tam píšou jde o zkoušku kompatibility dvou rozdílných ehv a kolejových obvodů

kakov

dovolím si nesouhlasit, o délku a ve výsledku váhu vlaku samozřejmě jde, přispěvatel se ptal obecně, nikoliv přímo na tento vlak, obecně rozhodně na „délce“ záleží, zvláště, když mátě výrazně méně výkonnou loko než je Vectron (ESO má 3 MW), vtip tkví v tom, že za socialismu se nejezdilo na rychlost, slabá loko dlouhý vlak (mluvíme-li o osobce) utáhne, ale pojede průměrně pomaleji než silná loko, případně dvě loko, zejména bude mít pomalejší rozjezdy,

taky si pamatuji, jak do plzně přijela Bečva a byla pře celou délku nástupiště, přesto, že normálně je na dva vlaky…

Alibaba

Osobně si pamatuji Hungárii (cca 16 vozů), když jezdila z Brna ještě přes HB, tak dostávala v Brně Gorila jako přípřež Laminátku, a Laminátka odstupovala ve Vlkově (u T.).
Opačným směrem (od Kolína do Brna) si přípřeže ani postrky nepamatuji, tam je taky rozhodné stoupání menší.

Miroslav Zikmund

V případě těžkého chodu soupravy nebo za nepříznivých povětrnostních podmínek. Záleželo na rozhodnutí strojvedoucího …

Alibaba

Tohle vám nerozporuji, do tohodle pozadí jsem tenkrát neviděl.
Prostě když jsem občas v pátek z Brna jel, tak povinná místenka, přípřež a nastupování z kolejiště.

Dopravak1989

Díky moc,ano ano,šlo mě o historky stran takto dlouhych souprav a to jak slozité to bylo tahat a také čím… taktéž oběhnout takový vlak co by průvodčí muselo být zajímavé,zajímavé bylo i složení vagonů kde byly v jedne soupravě vagony DR,ČSD,MÁV,BDŽ, složení cestujících květnatě mezinárodní a do toho zpoždění v řádech hodin… a historky z vlaků do SSSR myslím musí být ještě šťavnatější… tam muselo být zajimavé krom hmotnosti a délky též širší profil vagonů… děkuji za reakce,zdravím…

Miroslav Zikmund

Soupravu 21 vozu – hmotnost (21×45 tun) = 950 tun odveze z Prahy do Děčína bez problému nejen elektrická lokomotiva řady 140, 141 (ex E 499.0, 1) o výkonu 2032 kW, ale též Bardotka řady 751 (ex T 478.1) s trakčním výkonem 1103 kW. Rychlost bude odpovídat hmotnost, ale i ta „barča“ se časem na rovné trati na rychlost 60, možná i více dostane … Děčínák tahal Brejlovcem v létě dvacetivozové soupravy z Bad Schandau jednou lok. Sovětské rychlíky – 20, 21 uvezla taky jedna „bobina“. Pokud se porouchala lok 150 (ex E499.2), tak na Slovensku vytáhli z kopřiv nějakou… Číst vice »

Lúďa

Jenom upřesnění, expresy 20,21 měly název Dukla, rychlík 522,523 /do MIlovic byly bez označení…

Dopravak1989

Dobrý den,chtěl bych se zeptat na historii takto dlouhých souprav,já sám pamatuji v dětství dlouhé soupravy do DDR kdy jsme nastupovali do prvních vagonů na Hlavním nádraží mimo peron, Balt-Orient, Panonia,ale nevybavuji si že by jeli dvě lokomotivy,ještě delší a těžší měli snad být soupravy do Sovětského svazu… kdyby byly jakekoliv zajimave informace,dekuji mnohokrat….

aaabbb

Tohle je zcela typická Dobrá správa 🙂 Taková důležitá věc, a řeší se to s křížkem po funuse až po zahájení provozu, místo aby se kompatibilita s dalšími typy hnacích vozidel řešila předem.. a to nejen s Traxxy a 363.5, ale i dalšími používanými typy.

Avlaky

Proč třeba neudělali 2 vectrony a 2 traxxy, to už by mohli jezdit skoro všichni dopravci

Mirek

Haha. A proto vyhrál RegioJet s nejnižší cenou. Tohle testování asi v ceně nebylo. Hmm, to pak jaksi ale nebude RegioJet nejlevnější ne? To mě přijde jako docela zajímavá věc. Samozřejmě testování je v pořádku, ale potom by to mělo být zahrnuto v cen za postrky….

Jiří Kocurek

A kdyby to vyhrál někdo jiný, tak by to testování potřeba nebylo? Jiní ho měli v ceně?

medical_examiner

Třeba měli…kdo ví, poví…

kade

Testování je něco uplně jiného, to proběhlo na objednávku SŽ s dvojicemi Vectronů už na podzim 2019…… Účastníci soutěže, kterou vyhrál RJ, měli prostě zadání poskytnout čtyři Vectrony pro zajištění postrkové služby. Jinak tady sestava kompletní 🙂 http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/zkousky-kombinace-vectron-traxx

stanik

Ano, nemyslím si, že by to bylo z důvodů dopravce ČD,Leoexpresu,Regio apod. Nemyslím si, že SŽ to dělá pro Cargo. To co vidíme na americké nebo australské železnici není v ČR a EU aktuální. Zde je preferována silniční doprava. I v českomoravské nákladní dopravě se málokdy naskytne obrázek dvacetivozové soupravy na regionu.

Jiří Kocurek

To nám chete říct, že USA propagují silniční dopravu řádově méně než EU?

Jarek

Upřímně, já donedávna žil v přesvědčení, že v rámci přípravy odklonové trasy tam staré KO dávno vyměnili a stejně tak zprovoznili rekuperaci na tamních muzejních TNS…

kade

Určité kroky směřující právě k tomuto proběhly tak, že se to stihlo tak akorát ke spuštění VPS (částečně se dokončila rekonstrukce TNS Čebín) , ale to je jinak jedno. SŽ potřebuje pro ověření vlivu na infra měřit zvlášť asi uplně každou kombinaci..

kade

Jelikož smysluplné příspěvky propadají bohužel stejně rychle jako ty ostatní, tak ještě vykopíruju jeden zespodu od Dušana : „… ano, ve 3.etapách se ve vyjmenovaných stanicích (= pro méně chápavé ještě jednou – STANICÍCH !) měnily KO, ale NA TRATI je furt obstarožní UAB-3/74 s KO 41 s KAV a FID mimo pár úseků, kde jsou KOA a nově ABE-1 „

Bureš

Je nutné sem psát takové šimpanzi skřeky??

Pedro72

Myslím, že Pan troglodytes si takové srovnání nezaslouží.

Baraba

Testování nemá se soutěží nic společného. Soutěž byla vypsána na postrk Vectrony – ty si SŽ otestovala předem. To že SŽ nekomunikovala s dopravci, nebo že neví, co jí po kolejích jezdí, je problém pouze SŽ, ne vítěze jasně vypsané soutěže.

Jaaaa

Ona to ví, ale kdo ví proč to řeší až ex post. Možná zas hlava neví co dělají ruce, v téhle firmě normální… :-/

Willy

Prošla tato státní dotace businessu železničních podnikatelů přezkumným řízením ÚOHS?

asdfg

Proč? SŽ „nutí“ dlouhodobě jezdit sklonově náročnější trasou, tak ať si taky zaplatí vícenáklady (postrky).

Oldřich Sládek

VPS je pro všechny, anonymní internetový hrdino. Udejte nás pro jistotu všechny. A přibalte i Správu železnic a lampárnu na hlavním.

Jaaaa

Je „pro všechny se správnou lokomotivou“. Nepřepravuje třeba ČD Cargo po železnici stále nejvíc nákladů?

Jiří Kocurek

ČDc to může využít taky. Ani nemusí mít toho Vectrona, vlaková 363 pojede nečinná, vezmou to ty dva Vectrony, které platí Správa.

Lesan

A to je právě ten nesmysl, že kvůli absenci včasné přípravy by byl na takový vlak potřeba vectron navíc. Při včasném zjištění situace (363+193 lze/nelze) a kladném výsledku by ten druhý vectron na vlak nebyl potřeba (= ušetří se), 363 by byla činná.

Jaroslav Tyle

Neplatí to Správa, ale SFDI.

Miroslav Zikmund

Vlaková 363.5, na PK laminátka nebo laminátkové dvojče na kabel snad ovlivňují kolejové obvody ?

Jaaaa

A ty nebudou k dispozici, protože pojedou už s jinými dopravci.

noerf

Nevíte někdo, co se děje s lokomotivou Regiojetu 162.120 (servis, pronájem)? Podle k-reportu už nebyla nasazena u Regiojetu do provozu více než měsíc.

Avlaky

Dnes byla na Smíchově, vytápí soupravy, asi má najeto více než ostatní a tak odpočívá

Milda

Tak největší zátěž to bude pro stylové trafa dvě takové obludy když se naplno rozjedou tak to potež ten proud.

Jiří Kocurek

Proud? Nějakých 500 A, na stejnosměru tohle překoná i Bobina.

Jiří Kocurek

Ať počítám jak počítám, 500 A x 25 kV = 12500 kW, tedy 6250 kW na mašinu.
Na stejnosměru: 500 A x 3 kV = 1500 kW. Bobina má výkon 2000 kW.

lezdr

Bobina má výkon trochu vyšší.

asdfg

Bobina má 2032kW trvalého, takže ty 2000kW jsou vlastně správně.

Jarda

Mildo..Vyzkoušeno mnou osobně a žádnej problém 😉

Y.K.

Ten nadpis není úplně šťastný (díky „postrky zvládnou“), protože to působí jako by se špatně snášely dvě různé lokomotivy, přitom to je o tom, jestli infrastruktura, resp kolejové obvody nemají problém s více typy jedoucími pod výkonem společně.

Leinad

Jak takový test probíhá? Jede na odhlášku a při tom se kouká jestli zabezpečovačka dělá to co má? A přejezdy hlídají závoráři s policií?

Petr Šimral

Vlak smí vyjet, když je zajištěno, že v jednom napájecím úseku (Ostrov – Vlkov a Vlkov – Čebín) bude pouze tento vlak, všechna ostatní elektrická vozidla musí stát a musí mít sběrače dole, aby neovlivňovaly přesnost měření. Měření probíhá kombinací výkonu obou lokomotiv v rychlostním pásmu cca 65 – 95 km/h, tedy měří se na lokomotivách a důležité jsou pozvolné změny výkonů a tím i rychlosti. Zpravidla postrková lokomotiva nastaví určitý výkon, který trvale udržuje a změny se realizují na lokomotivě vlakové podle pokynů pracovníků VÚŽ. Přejezdy netřeba obsazovat, mimo jiné na celé trase je pouze jeden a to v… Číst vice »

martens

no rád bych radši vyděl ve skouškach novou hybritni loko elektro diesel pač až zamrznou drati tak zas vyjedou 749 , 742 , 770 a možna i para https://youtu.be/Ysdw5BbvnJI

Le Kon

vyděl??

Tomáš Gottschalk

drati?

Péťa

Šotouš

Vašek

skouškach?

Paddy

Hybritní?

medical_examiner

Já bych taky na tuzemských kolejích rád viděl Stadlery EuroDual…
Jsem si jistý, že by se uplatnily…

kade

Bylo by to hezké, ale zkonzultováno a bohužel ekonomické výpočty dopravců si v tomto zatím moc jisté nejsou.

Marty

Tohle je trulo ne trol

Eda
IGCT

SŽ je zkrátka stále rozvojová společnost s rozvojovými technologiemi.

medical_examiner

A rozvojovým myšlením…

Ondra

A ještě teda dotaz, jak jsem pochopil, tak ty Vectrony nejezdí plnou trasu Brno-KH (a naopak) ale vždy se odněkud vrací zpátky na svou základnu.. nicméně nevíte kam z Brna a kam z KH se až postrkuje? kde na Vysočině ty postrky „vypřahají“ ?

asdfg

Od Brna se jezdí do Tišnova nebo až do Vlkova, dle hmotnosti vlaku. Z opačné strany do Leštiny nebo až do Světlé.

Ondra

Děkuji děkuji 🙂

MildaIV

Sem nevěděl, že už do Tišnova je to tak moc do kopce. Není někde k dispozici přehled stoupání na této trati (nebo aspoň něco obdobného, z čeho se to dá nějak odvodit, například normativy)?

Baraba

není nic jednoduššího, než si zapnout mapy.cz, zvolit si plánování, druh dopravy veřejná doprava, zvolit si začátek a konec cesty a dole si zapnout výškový profil.

Děkovat netřeba….

MildaIV

To jsem samozřejmě zkoušel a dá se použít pouze pro velmi hrubou orientaci. Mapy.cz jaksi nemají dostatek vhodných bodú na trati …

Petr Šimral

Od Brna se jezdí minimálně do Vlkova, protože v úseku Brno – Kuřim je normativ vyšší než z Tišnova do Vlkova…

asdfg

Moje chyba, překoukl sem se.

Ondra

Také děkuji 🙂

Miroslav Zikmund

Stoupání do Tišnova je méně náročné než z Tišnova do Řikonína. Stoupání je mezi Maloměřicemi a Kuřimí, do Tišnova trať klesá, výškový rozdíl Tišnov – Řikonín 120 metrů na 9 km.

Petr Šimral

Míro, prosím. Pokud píšeš, tak přesně…
Rozhodné stoupání je v úseku Tišnov – Vlkov, nikoliv Tišnov – Řikonín a výškový rozdíl Tišnov – Řikonín (120 m) – Vlkov (256m) – Křižanov (301m, ale přes kopec) – Sklené (318 m, taktéž přes kopec) – Ostrov (260 m, taktéž přes kopec) – Žďár (334 m, taktéž přes kopec).

Racek

Ostrava – Brno se dnes jezdí na stojáka a bez rozestupů, protože RJ poslal všechny volné vagóny na Vysočinu? Za tohle by jim tu linku měli sebrat.

Péťa

Regiojet tam poslal všechno co měl tak se jinak nedalo. 😀

Jiří Kocurek

Jel jste tím? Kolik měl vozů, pět? Je neděle, to ten vlak bývá vždycky plný a na stojáka se jezidlo i za dob jednotné dráhy.
Ptám se, protože 5 vozů je běžné řazení.

A taky mi nesedí ta věc, že by vozy z linky R8 teleportoval do Prahy, aby je pak z velkou slávou vezl opačným směrem. Přitom by je mohl nabrat v Brně a ne na Smíchově.

noerf

Podle videa bych řekl, že ve zkušebním vlaku byla hodně vagónů lehátkovych/lůžkových.

libor

jasný, aby zkušební komisaři mohli chrupnout :))) má tam i jídelák? 😀

Jiří Kocurek

A nejsou to nakonec vagony, které jezdily na Jadran? Tam se teď nejezdí.

Petr Šimral

Téměř v každém voze je kuchyňka a my máme za úkol vyzkoušet všechny během zkoušek, aby byly připravené na náročnou letní sezónu. Takže při každém obratu nosí stewardi RJ táci s vybranými pochoutkami, které nás nutí konzumovat a my musíme vyplňovat sáhodlouhé dotazníky. Na konci zkoušky ráno se pak v lehátkových vozech odehrávají „orgie“ bez roušek. A po skončení orgií jsme uloženi na dokonalých lehátkách, abychom načerpali síly na další večer 🙂

Petr Šimral

tácy…

Avlaky

Ano lehátka tvozila tak 70% všech vagonu

Radim Cenek

Dřív to jezdilo každou hodinu, a v neděli se posilovalo. Teď to proškrtali na dvouhodinu, že prý za covidu jezdí málo lidí, ale vozů jelo pět, protože asi když sedí čtyři lidi na čtyřce a další dva nad nimi stojí v uličce, tak to je dostatečný rozestup, aby se infekce nešířila.
Kam se ty vozy ztratily, když před covidem jich měli dost na poloviční interval i na posily, to je záhada.

Jiří Kocurek

Proškrtání na dvouhodinu zcela jistě odsouhlasil objednatel, tedy ministerstvo.
A pak, je to první víkend po skončení zákazu opustit okres. Těžko odhadovat, jaký nárůst cestujících to udělá. Asi je čas šáhnout na jízdní řády… Ale sežeňte superministra v neděli kolem oběda, že je rezervační systém plný.

Leinad

Nedodržel předepsané řazení 5 vagonů nebo prodal a zrušil místenky?

Jiří Kocurek

Nejméně do jednoho vagonu bere lidi i bez místenek. To kvůli uznávání dokladů IDSJMK.

Leinad

Vagón mimo rezervační systém se mi líbí více než ČD styl s expresními rezervacemi a volnými sedadly rozmístěnými náhodně po vlaku.

Radim Cenek

Měl 5 vozů, a v pokladně na nádraží říkali lidem, že místenky jsou vyprodané a mohou si buď počkat dvě hodiny, nebo nastoupit a koupit si jízdenku u vlakvedoucího.

medical_examiner

Jestli to bylo 5 vozů, tak se není čemu divit. To je snad standart (oddíl – velkoprostor – velkoprostor – oddíl – 1.třída)
V neděli bych očekával nejméně 1 velkoprostor jako posilu.

Avlaky

Však jsou posily

Avlaky

Jen vás chci upozornit že RJ má přes 300 vagonu a z toho je jen necelých 150 pro pravidelný provoz, zbytek jsou posily, zálohy a sezónu vozy …

Lukáš

A kolík z těch 300 je provozních a provozuschopných.

medical_examiner

Ta polovina 😀

Baraba

A kolik provozních a provozuschopných vagonů mají ČD? Docela mne už vytáčí, jak si každý maslí, že RJ musí fungovat jako …. Je úplně jedno kolik mají vagonů a kolik jich pravidelně nasazují. Je to soukromá společnost a poukud plní smlouvy a závazky, tak může být každému jedno, zda má odstavených 10 nebo 300 vagonů. Jsou to jejich peníze. Zatím se mi u RJ nikdy nestalo, že bych na spoji kategorie IC/EC nasedl do vagonu s pořezanými, posprejovanými koženkovými sedadly, okny, ze kterých viselo těsnění a pršelo jimi dovnitř, nebo dveřmi, přes které dovnitř sněžilo. U ČD bohužel několikrát. A… Číst vice »

Avlaky

Provozuschopných je 240

Miroslav Zikmund

V MHD se jezdí na stojáka bez rozestupů taky. Má snad kvůli nesmyslnému nařízení MHD zastavit ?

Tomáš Záruba

To fakt všem přijde normální, že se postrky/přípřeže pro konkrétní trať musí „zkoušet“ na jednotlivé řady…? Co se musí změnit, aby to být nemuselo – neboli aby fungovala taková podle mě samozřejmost, že se v provozu běžně vezme libovolná kombinace dvou celosíťově schválených mašin, sečtou se normativy, konstatuje se že je to víc než reálná zátěž a tak šup jedeme? Nebo třeba tří, čtyř atd., když už jsme u toho?

Petr Šimral

To není o tom, zda tyto lokomotivy společně umí tahat či strkat. Je to stále o našem ovlivňování kolejových obvodů. Dva TRAXXy jsou vyzkoušené někdy od roku 2016, dva VECTRONi někdy od roku 2019, ale to víte… Co kdyby se vzájemně požrali?

A tak si holt dám čtyři noční po Vysočině.

Oldřich Sládek

Ber to Petře tak, že ses obětoval ve prospěch kolektivu 😂 dáme ti ve Špindlu diplom😉

Jiří Kocurek

Tak ať to vyjde a změřené hodnoty jsou hluboko pod normou. Naměřit nic by bylo tristní.

Leinad

Managor o kterém se píše na Wikipedii a berete noční 🙂
Jako šéf it jsem za helpdeskáře bral akorát denní, teď si raději v klidu programuju 😀

Petr Šimral

Ona tam jaksi denní k dispozici není a mě to bylo v principu nařízeno ostatními účastníky 🙂

Tomáš Záruba

Dyť se ty KO furt vyměňovaly všude možně za nový… Všechny ty akce „zajištění EMC“ a „úpravy SZZ a TZZ pro ETCS“ a já nevím, to by taky už vyšší stovky mega ne-li pár miliard dalo. Konkrétně v KH je to snad zrovna nedávno.
Nebo to je prostě „vlastnost KO“, byť i „nových, krásných“, a vyléčí to tedy až přechod na PoN po ETCS? To by pak ale zřejmě (?) byla zas otázka, proč se teda vyměňujou.

Dušan

Ale houby s octem…je potřeba se podívat zvlášť na trať a zvlášť na stanice – ano, ve 3.etapách se ve vyjmenovaných stanicích (= pro méně chápavé ještě jednou – STANICÍCH !) měnily KO, ale na trati je furt obstarožní UAB-3/74 s KO 41 s KAV a FID mimo pár úseků, kde jsou KOA a nově ABE-1 – znovu podtrhuji to slovo..NA TRATI !.

Tomáš Záruba

Dobře, to už beru. Ale co vlastně na té trati hrozí, „zmizení vlaku“? To by přece většinou pokryla bloková podmínka… Samozřejmě může se stát, že to „zmizení“ se projeví během přejezdu do dalšího oddílu a jen v tom zadním a do něj pak něco vjede atd.
Nicméně i tohle lze přece řešit (v úsecích se starými TZZ do doby jejich výměny) nařízením, že za vlakem tím a tím (třeba jim dát nějakou extra číselnou řadu, v nejhorším za Pn/NEx obecně) se nesmí jet na blok, ale na odhlášku. Na 250/230 (kromě okolí Brna) větší kapacitní problém není.

Luba

Bomba, na odhlášku! A co přejezdy na trati z HB do Kolína, čili pojede na Z a Op – dva nejdelší úseky Světlá – Leština a Vlkaneč G.Jeníkov jízdní doba min. 25 minut.

Ajs Hradec

Zdravím Vás. Nevím úplně všechny detaily problému, ale jak by mohla vypadat z pohledu funkčnosti KO situace, kdy se sjedou dva vlaky v rámci jednoho oddílu AB a budou obě lokomotivy, byť pojedou pomalu, pod výkonem ? To se taky řeší, co jsou která zač ?

Leinad

Druhý vlak vjížděl na stůj, takže jede podle rozhledu (a co mu dělá opakovač ho nezajímá), přes přejezdy 10 jako by nefungovaly.
Jo kdyby se v tu chvíli obvod uvolnil, tak se tam vřítí třetí vlak a ještě první vlak profrčí otevřeným přejezdem, ale tipoval bych že tam je úplná bloková podmínka.

Ajs Hradec

Děkuju za odpověď. Situace s přejezdama mě nenapadla, že když vjíždí do obsazeného oddílu, že jedou přes ně pomalu.
Stejně mě to ale nejde do hlavy, protože mě to přijde stejné. Mašina na postrku se zabezpečovačkou nebo opakovačem taky nezabejvá. Mašině v čele (případně přejezdům) je asi jedno, jestli ji ruší postrk nebo druhej vlak. Tak třeba prohlídnu při pozdějším studiu 😉
Mějte se

Petr Šimral

Nebalamuťte. Přejezdy na autobloku zůstávají normálně uzavřené i když vjedete do obsazeného oddílu a Op tam neplatí…

Leinad

Dobře, já mylně myslel, že se jede tak, že predemnou ani nemusí být vlak, ale třeba prasklá kolejnice, a proto o mě přejezd neví. 😀

Nicméně pokud se mašiny vyruší, je to rozdíl jestli ta druhá vjela na autoblokové stůj nebo jako postrk?

Petr Šimral

Co se stane, když praskne kolejnice? Přeruší se. Když se přeruší, obvod je obsazen. Když je obvod obsazen a je do něj zapojen ovládací obvod přejezdu, přejezd udělá co, žáku Fíku???

Leinad

Zavře se. 😀
A pokud se Vectron s Taurusem vyruší tak že se obvod uvolní , jaký je rozdíl mezi tím, jestli druhá mašina je vlak na autobloku nebo postrk?

Platamon

Mám tedy dojem, že díky novostavbě je jediný přejezd mezi HB a Brnem v Tišnově v rámci stanice, el možná se mýlím.

Jimbo Jones

Co je to normální? Normálně to normální není. Na železnici to normální je.

ythomas_ct

Vítejte na železnici! Já myslel, že se v tom pohybujete celkem dlouho na to, abyste se divil. Třeba u toho jednotného ETCS taky budete dělat testy kompatibility zvlášť na trati Kolín-Břeclav a zvlášť jinde, pokud se nepletu. Navíc v tomhle případě je i to samotné vyzkoušení dvojic moderních lokomotiv poměrně novou záležitostí (jak ostatně píše Petr Šimral). Do té doby to Vámi zmíněné „celosíťové schválení mašiny“ znamenalo schválení jednoho činného vozidla té řady na vlaku, od té doby existují nějaké omezující podmínky…

Oldřich Sládek

Pro info – na Traxxu Metrans Rail je náš kolega ze MTR /ŽESNAD.CZ Petr Šimral 😉

Odpadlik

Aha, ja myslel že je taky RegioJetu.
Jak vlastně ten postrk v praxi vypadá? To se fírové dirozumivaji přes vysílačku nebo existuje nějaké unifikované rozhraní pro spárování lokomotiv různých výrobců? Asi ne.

Vbb

Ano. WTB dle UIC556.

Odpadlik

Díky. Proč je tedy na postrku strojvedoucí? Na wikipedii píšou ze by je to mělo uspořit…

Anonymní alkoholik

To, že tam je WTB pořád toho člověka v tomhle případě neuspoří. Někdo totiž musí na ten náklad najet. A taky někdo tu lokomotivu musí odvézt zpět do stanice, odkud se postrky využívají, tj. třeba ze Světlé zpátky na značku do Kutné Hory. Nebo v případě toho, že by se cestou zpět přivěsila na nákladní vlak opačného směru, tak je stejně potřeba provést posun. To znamená, že fíru můžete teoreticky ušetřit na samotný postrk, ale na další úkony ho stejně neušetříte.

asdfg

Protože nákladní vozy nedisponují UIC kabelem, na rozdíl od většiny osobních.

Kubrt

V USA se už od šedesátých let používá zařízení Locotrol, které umožňuje ovládat lokomotivy zařazené v jednom vlaku (v čele, uprostřed soupravy, na postrku) z jednoho stanoviště, na bázi rádiových signálů (posádka je jen na vedoucí loko).

Jiří Kocurek

A funguje jim to nejen na jednokolejkách, ale i na čtyřkolejce přes Cajon, netluče se jim to mezi sebou.
https://www.youtube.com/watch?v=xqlY5PCUozY&t=270s

R P

Existuje dokonce i aplikace na dekódování jednotlivých povelů. Tady menší ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=dW1gXqAm7-k Ve videu jsou tedy jenom signály z elektronických koncovek vlaku (EOT), ale distribuované lokomotivy komunikují podobně, jen na jiné frekvenci.
Jenom taková drobnost, přes Cajonský průsmyk žádná skutečná čtyřkolejka nevede, jen trojkolejná trať BNSF a jednokolejka UP.

Leinad

Jakou má výhodu rádio oproti „kabelové“ WTB?

Jiří Kocurek

Není potřeba tahat kabeláž zkrz nákladní vagony. Není potřeba řešit propojení kabelů při posunu. Není potřeba řešit rozbité konetrory a narušené kabely.

Lech Malý

Spíš bych se ptal, jakou výhodu má ten drát.

Leinad

Není potřeba párovat, nehrozí že by někdo začal ovládat „cizí“ lokomotivu v okolí.

Jiří Kocurek

Párovat na každém vagoně. Takžse se mrcasit se spojováním stovky vozidel místo max. deseti. A pak hledej, kde je „studený“ kontakt.

medical_examiner

To tedy!
WTB má těch výhod určitě méně.
Velkou nevýhodu má určitě tu, že to nějaké mořské prase může poškodit – jak konektor, tak samotný kabel…

Takže by spíš bylo na místě se zaměřit na ten americký rádiový systém, a hned to vyzkoušet na kombinaci 242+141 a poslat je z Třebové do Brna.
Když by totiž dodrbali 242, tak by se nic nestalo (do šrotu půjdou tak jak tak…).

Kubrt

Ten Locotrol se používá 60 let na mnoha tisících strojů, ale v českých podmínkách by ho nepochybně bylo potřeba důkladně ověřit, co to je a jestli to vůbec funguje…

asdfg

Tak ono v našich podmínkách se na dvojčatech jednomužně jezdí zhruba od přelomu 80/90. let. A postrky se obvykle využívají jen na sklonově náročném místě, Hoštka, Třebová, pražský uzel,… Málo vlaků jede celou trasu s postrkem. A i dvojčata v elektrické trakci, jsou i dnes vzácné, ač to některé lokomotivy umí.

Řekněme si upřímně, u nás je úplně jiný provoz než v USA.

Armando Andreoli

Tak lokomotivy ovládané rádiem vlastní např. Cargoserv.

Petr Šimral

Koukám, že Vám odpovídají na něco, na co jste se až tak úplně neptal. Dnes je to již jednoduché, máme funkční radiostanice. Takže postaví se návěstidlo, vlaková zavolá: Máme to tam, můžeš se opřít. A při JZB si třeba domluví pravidla typu: rozstrkej mě na cca 95 km/h a pak to udržuj nebo třeba jeď naplno a já si pak řeknu atd. Dříve jsme se řídili houkačkami: Povolte brzdy úplně, povolte brzdy mírně, zabrzděte mírně, zabrzděte úplně a samozřejmě znalostí trati, kdy dva zkušení strojvedoucí si nemuseli prostě říci vůbec nic a přesto jeli jak z partesu včetně hlídání si… Číst vice »

Sobotka Emil

Pánové, vůbec vám nezávidím vaše starosti. Před 50 lety, Štokr tlačil Sergeje s 2 000 t do Hájku a dál to vlaková vzala sama do Mostu . Občas to bylo i obráceně. Nikdo nepíše, jestli je větší problém délka vlaku, nebo zátěž.

Petr Šimral

Potvrzuji.2000 tun bylo přesně max., co Sergej vzal v úseku Hájek – Chomutov – Bílina – Světec – Ústí nad Labem a i dále…

medical_examiner

Tak to nezbývá, než mu popřát dobrou šichtu…

teddik

Škoda, že to nebylo zveřejněno dřív. A hodilo by se také uvést jízdní řád, kdy to jede, bylo by pěkné se jít na takovýto vlak podívat.

noerf

To bude celý týden jezdit souprava Regiojetu tažené různými lokomotivami, nebo tam pustí klasický nákladní vlak a Vectron jako postrk s tím, že to bude služební jízda?

Avlaky

Tuším že 23.4. by se to mělo vracet na smichov

Roman Svačina

Takže TTP které by tuhle situaci měly řešit jsou k ničemu?
Přes Vysočinu teda postrky doteď nebyly?

Jiří Kocurek

Postrky byly, ale jenom řada 230 (Laminátka). Všem jim je přes 50 roků, tak se teď zkouší něco nového.

David

Ty připravený 4 loko jsou celkově pro Kutnou horu a Brno, a nebo v každém 4?

asdfg

celkem 4, dvě v Hoře, dvě v Brně

David

děkuji

Lukáš

Celkem 4.
2 Brno a 2 Kutná Hora a jinak jak je zrovna potřeba.

Ondra

Konkrétně v Brně jsou Bobule a jeden černozelenobílej, v KH je jeden ve žlutých barvách RJ a druhý nevím. Potud tedy moje dosavadní zjištění, nevím nakolik se ty stroje budou či nebudou měnit.

Avlaky

Už se jednou měnili

Martin

to brzo

Asdfg

Přesně. Všechny možné (varianty z 230, 240, 242, 363, 363.5, 383, 386, 388, běžné mašiny co jezdí přes Vysočinu) kombinace měly být odzkoušené před výlukou.

Kamui

230, 240 a 242 nejsou problém, to jsou mašiny stykačové a nikoli polovodičové.

asdfg

Ale na využití státního postrku je možné jen vectron a vectron, vepředu nic jiného být nesmí, ne? Takže buď ať 230,240,242 SŽ povolí bez zkoušení nebo ať je odzkouší a přidá do možných variant.

Petr Tříska

Řada 230 umí vícečlenné řízení??

Apollo17

Umí.

Petr Tříska

Díky

Vbb

Sice umí, ale u většiny časem vyhnilo. Obnoveno bylo jen u několika dvojic. A dále, vyžaduje to, aby byly mašiny spřažené. U moderních lokomotiv je možné spojit vlakovou s postrkem přes UIC kabel.

kecal

Ale nakladni vozy nejsou vybaveny UIC kabelem

Zdendik

Nějak mně to nedochází, je možné propojit stroje kabelem a nespřáhnout je, i za jízdy? Leda by měly automatická spřáhla.

Vbb

Spřažené bylo myšleno „spojené k sobě“, což není případ vlakové lokomotivy v čele vlaku a postrku na jeho konci.
Ano, u nákladních vozů kabel UIC není.

Zdendik

Od začátku, jen chyběla zpětná vazba v řízení, teoreticky se mohlo stát, že za jízdy vzájemně neseděly nastavené odbočky trafa, a nepoužívalo se. Řešilo se úpravou vícečlenného řízení na konkrétních dvojčatech.

Vbb

Schema dvojčlenu 230 sice mám, ale bohužel bez podrobnějšího popisu a upřímně, na to, abych dohledával podle čísel vodičů, co ve kterém drátě je, nemám ani čas, ani trpělivost 🙂

Zdendik

Ale už 363+242 a Vectron+242 problém je. Pokud si vzpomínám, celé to vzniklo, že byl dán zákaz kombinace typů lokomotiv na jednom vlaku a dokonce i spřažení stejných typů mimo 242+242 a 363+363, teprv se postupně testuje, jak jiné kombinace ovlivňují KO. Na té trati se měnily KO a zřejmě se testuje, nakolik se dílo zdařilo.

kade

Testovaly se dvojice Vectronů s různými scénaři a Vectron + 230. Poslední uvedené nevyšlo…. Vzhledem k finanční a časové náročnosti zkoušek se určitě nebude testovat vše se vším, bude skoro zázrak, když někdy dojde ještě na něco dalšího než ty současné testy Vectron MS ě TRAXX MS2 …

MildaIV

A zrovna laminátky vidím na postrku ČD dost často.

asdfg

Laminátka vepředu a laminátka vzadu být může, ale v kombinaci s vectronem být nesmí.

Zdendik

V tomto režimu jezdily už v 70tých létech běžně, 2 laminátky vpředu a třetí zavěšený postrk. Pak jsem tam dlouho nebyl, vloni na podzim jsem tuto sestavu viděl v provedení 2×363+363

M19

Máte samozřejmě pravdu, ovšem o to by se musela prodloužit doba pronájmu nebo vypisovat výběrko na samostatný pronájem.