Dvojička v Praze. Největší československá lokomotiva se ukáže v čele retro expresu Tatran

Retro expres Tatran tažený lokomotivou řady 131 zvanou dvojička. Foto: Železniční klub TatranRetro expres Tatran tažený lokomotivou řady 131 zvanou dvojička. Foto: Železniční klub Tatran

Podle organizátorů se nasazení dvojičky do čela mezistátního expresu nebude opakovat.

173 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Swarrior

Nenatočil to prosím někdo? Už v L.Mikuláši bylo zpoždění 55 a bohužel jsem nemohlčekat.

TL69

Natocil jsem ji v Praze komplet video v priprave tatim jen takto: https://youtube.com/shorts/VUphrFeWdZM?feature=share

Daniel

Donedávna mi lidi nadávali na R9, že jezdíme ve starých šrotech a že to pamatuje Husáka a kdesi cosi a jakmile je retrojízda, tak hned: „Júú, podívej, stará koženka! S tím jsem jezdil na internát! Zlatý časy.” 🤣🤣

Martin

Skoda vyrabela 7 typu dvoudilnych lokomotiv, jedna z nich ET66 ma rekord 262km/h…

rfe

Víte někdo prosim v kolik to pojede v sobotu na Beroun a zdali bude stavět i v Řevnici? Díky za případné smysldávájící odvědi.

Martin

V 8:16 z Vršovic, dále staví jen na hlavním a v Libni. Z Karlštejna zpět do Prahy v 9:39. Běžné jízdné zde neplatí a jízdenka nejde koupit online…

rfe

v 8 ráno určitě nalákají řady zájemců

Jan Hřebíček

Dvojičce se ve své době říkalo, pokud si dobře pamatuji, i hezčím jménem Princezna.

Pavel

Princezna je 150/151

Gwann

Princezna je 263.

150/151 je krysa či banan

Chleba Nakup

Po desátém pivu je každá princezna!

Karl vB.
Rudolf Tuček

E499.2 byla v depu na Masaryčce vždycky jen dvojka.

marek hudec

mne osobne treba vic vadi vsudypritomne modre hadry se zlutymi hvezdami na kazde novostavbe kadibudky nez ruda hvezda ci balkenkreuz nebo V na historickem dopravnim prostredku tak se racte zklidnit, vazeni

Y.K.

Vadí vám symbol spolku jehož jsme dobrovolně součástí a co tu kadibudku (z části) financoval? Více než symboly totality, zabíjení a útlaku? Tady má někdo problém rozlišit priority a závažnost.

Filip

Ne, pointa je v tom, že se řeší, že pojede retro express, jakou bude mít mašinu, jaké vozy, kolik to bude stát, kdy to pojede, kde to jezdilo kdysi, proč to pojede tam a tam, proč to tam příště (možná) už nepojede atp. Neřeší se, jestli by na té mašině má být, nebo nemá být, rudá hvězda, srp a kladivo, Honeckerův portrét, Hakenkreuz, francouzská trikolora, stalinovy zuby nebo chlupatý doprava. Realita je, jaká je: lokomotiva má na obou čelech rudou hvězdu. Jestli je to dobře, nebo špatně, nebo třeba nahoru, či včera, je dokonale nepodstatné: já to nezměním, Ty to… Číst vice »

Karl vB.

Raději nechoďte nakupovat vánoční výzdobu třeba do tohoto obbchodu:
https://www.amazon.de/weihnachtliche-glitzerne-Dekosterne-Weihnachtssterne-w%C3%A4hlbar/dp/B017YWLNLQ?th=1

Jindřich Fišera

Zajeďte si do Srbska, Bosny nebo Černé Hory a přitom se pokuste myslet na to, že ty země byly před 35 lety dvojnásobně bohatší, než Těžkoslovensko. A pokud to zvládnete, pokuste se zamyslet nad tím, zda jste slepě neuvěřil tupému kreténismu.

Karl vB.

Mohl byste prosím své tvrzení něčím objektivním podepřít?
Rád bych se přiučil…

Jiří Kocurek

Sice EU moc nemusím, ale ten hákáč… On někdo v EU vypravuje plné vlaky lidí do vyhlazovacího tábora a tam je plynuje?

Jiří Kocurek

Tím chci říct, že mezi nacistickou říší a EU je opravdu propastný rozdíl. Jestli ho někdo nevidí, tak ať se probere.

Gwann

Kupředu levá…prachy brát budeme ale zároveň drzkovat. Chucpe.

Rudolf Tuček

Pěkné by bylo ji rozpůlit a připojit z každé strany, cestující by mohli nakouknout do strojovny přes přechodové dveře, přechody jsou kompatibilní s vozy.

Vašek

A aby to měli cestující komplet, tak by si mohli ve strojovně sahnout někde na 3000 V, ne?

qěcy

Jsou kompatibilní i výškově?

qěcy

Mně z té fotky přijde přechodový můstek lokomotivy o dost výš, než UIC přechodový pro cestující.

Filip

Šířkou a nahoře to bude lícovat, ale ten přechodový plech je tak o (cca) 30 cm výš, než u RIC vagonů.

Ano, ta lokomotiva jde normálně rozpojit, a máš z ní dvě, které můžeš, normálně, samostatně využít. To ano.

Ale není konstruována na to, aby si chodili pasanti popovídat za strojvedoucím! 😅

bakiy

Oni to proste jsou pořád dvě lokomotivy…

Jiří Kocurek

Jenom přes ty vozy nejspíš neprojde ovládání té druhé poloviny, takže se poveze na konci jenom jako závaží se staženým sběračem.

vjkm

Zrovna tohle je jedno, tak by tam byl postrkový strojvedoucí.

Jzms

Každá v režimu jednotlivé klidně muže jet samostatně, takže sběrače nahoře a jako postrk

Lambert

A budou se v něm prodávat Tatranky?

Vojtech (PL)

Neni to jediná československá dvoudílná lokomotiva pro tratě s normálním rozchodem. Škoda 77E taky se vyrabela v Plzni – 60 kusů pro PKP (řada ET40). Ve spravie chybi slov „pro domaci trh“.

Chleba Nakup

Tak už přiberte i nynější řadu 125.8.

Chleba Nakup

Ta sice nebyla určena pro normální rozchod, ale tak minimálně cestou ze Škodovky se po něm projela 🙂

vjkm

První „dvoudílná“ loko by byly nejspíš motorové prototypy T698.0, ty byly teoreticky aspoň dva.

Cestujici

Jen je velká škoda, že organizátor absolutně nereagoval na maily ani vzkazy na FB, když se před časem informace objevila, a chtěli jsme s nimi jet…..
Oznámit takovou jízdu několik jednotek dnů předem, je už pozdě. To už člověk nedostane dovolenou, případně je jinde…
Opravdu organizátory nechápu…..

qěcy

Udělali si to, jak chtěli.

ArF

Ono je to s organizací podobných akcí dost složité. Někdy je nápad a k realizaci je dlouhá cesta, takže nená pak moc času na prezentaci a reklamu. No a někdy se to podaří „Včas“ a je času dost, ale lidi si zase říkají, ž eněvědí co bude za 2-3 měsíce a tak s koupí jízdenky váhají. A teď co je dobře?

vagonář

U nás na Ostravsku tomu říkáme normálně dvojče.

Jindřich Fišera

Asi to ještě dokážete ze slovenštiny přeložit. V Čechách je už slovenština tak zapomenutá, že mladí lidé jí sice docela rozumí, ale nevědí, že to je slovenština.

Ketchup1970

Tatran měl od poloviny osmedesatych let spolu s kosicanem a střelou nové vozy , které měli předsuvné dveře a široký žlutý pruh po celé délce . A sedadla nebyla kozenkova ale už to byl látkový potah bordó . A vozy už měly cze .

Filip

Amee, Bmee, BDmee.

Karl vB.

Ano, a v těch sedadlech se ve 2. třídě vozové nedalo normálně sedět, protože byly šířkově (kvůli područkám pro každé sedadlo) i výškově (opěrka hlavy za krkem) dimensované buď na asiaty, nebo děti. Navíc vůz 1. třídy měl stejně, jako vůz 2. třídy 11 kupé.
https://www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/vozy_A_Bmee/vozy_A_Bmee.php3

Filip

Já to doplním: ČSSR, a tedy ČSD, bylo (a pořád hodně ještě je) královstvím Ypsilonů, ovšem v té době doslova královstvím Ypsilonů, pomineme-li staré vagony Cai, nebo Ce, nejlépe s kamny a na smíšeném vlaku, tak (téměř) všecko ostatní, co jezdilo (až na motoráky a elektrické soupravy) byly Ypsilony. Už na konci 70. let začaly ČSD objednávat vagony standardu UIC-Z, abych byl teda úplně přesný, tak podstandardu UIC-Z2 – bez klimatisace. Pro vozy 2. třídy je určeno 11 oddílů po 6 místech, tedy kapacita vozů 66 míst. To ČSD nevyhovovalo, protože Ypsilony měly kapacitu 80 míst, přičemž byly kratší, no… Číst vice »

ArF

Na cestování byly nejlepší vozy AB, protože měly kupé v šíři 1. třídy i v oddílech 2 třídy… Vždy když jelo AB na rychlíku, šel jsem si sednout tam

Filip

Ano, a pokud v nich jsou původní sedačky, tak je to i vidět, že ten oddíl je širší.

Ono to jinak udělat nešlo, protože UIC normou máš dáno, kolik oddílů má mít vagon 1. třídy a kolik vagon 2. třídy, máš dánu délku vagonu, a tedy i délku těch oddílů.

Když uděláš smíšený vagon, tak z vagonu o 10 oddílech ho neuděláš, to by trpěli cestující v 1. třídě. Tak ho uděláš z vagonu o 9 oddílech, a tím pádem dostanou cestující 2. třídy „benefit“ v šířce oddílu 1. třídy. 😃

PvvS

Nebyly dvojičky pro rusko náhodou větší ?

ArF

Záleží, které máte na mysli. Do Ruska šly ČS200 což byly dvoučlánkové loko s max rychlosí 200km/h pro rychlíky (což jsou de facto 2 spojené 151 – výkon 8000kW) a dále pak řada 125, která slouží na širokorozhodné trati do Hanisky u Košic…

Filip

Lokomotiva 125.8 má výkon 2 × 2,040 kW (trvalý, jinak 2 × 2,340 W), konstrukční rychlost 90, rozměry nevím – není to Trabant. 😅

Lokomotiva ЧС200 má trvalý výkon 8,000 kW a konstrukční rychlost – jak už bylo řečeno – 200.

Potom ještě lokomotiva ЧС7 ЧехоСловакия, výkon 2 × 3,080 kW (trvalý), konstrukční rychlost 160, hmotnost 152t.

https://www.idnes.cz/technet/technika/dvojdilne-elektricke-lokomotivy-skoda.A220214_142857_tec_technika_erp

Džamel

Nebo také ЧС6, což je ЧС200 s převodem na 160 km/h a střídavá ЧС8 na rychlost 180km/h…

Rušňovodič Peter

ЧС8 bola modernejšia od ЧС7 a mala kopec elektroniky. Vizuálne tuším bol na prvy pohľad rozdielný počet zberačov 2 vs. 4. ЧС8 mala jednú veľkú výhodu oproti 7 a to v tom, že vzhľadom na to, že obe sekcie boli prepojené silovým káblom, bolo možné do série spojiť všetkých 8 trakčných motorov a jazdiť tým pádom na hospodárnych jazdných stupňoch pri veľmi malých rýchlostiach. Zase paradoxne modernejšia 8 mala oproti ЧС7 o dosť slabšie trakčné motory.

350.009

Trochu to máte popletené, ČS8 boli striedavé na 25 kV/50Hz a mali autotransformátorovú reguláciu (ako laminy či plechane). Sedmičky naozaj mali len dva zberače a mohli spojiť všetkých 8 motorov do série. Mimochodom oba typy majú výkon 7200 kW a vmax 180 km/h.
Aby som písal k téme: Raz boli zahraniční fandovia prekvapení, že dvojička je odporová – mysleli si totiž, že je to dvojitý peršing.

.

Rušňovodič Peter

Áno samozrejme som to poplietol 😀 Išlo mi o porovnanie oboch jednosmernych rušňov ЧС6 vs. ЧС7. O tom staršom a vykonnejsom by sa dalo tvrdiť, že je to výkonovo dvojica goríl 2x4000kW a o tom novšom a slabšom vykonovo asi dvojica peršingov 2x3080kW. Obe trvalé vykony a obe odporová regulácia.

rumpeak

Dvojička je v Havířově k vidění asi tak často jako City elephant. Pokud si ji někdo potřebuje vyfotit, stačí přijet do Havířova a je šance 95%.

Pozemek

Ale měl by si pospíšit, přeci jenom dokončení Žiliny tak nějak běží a tedy i konec dvojiček u nás.

Džamel

Neviděl bych to tak tragicky, jak jim bude ubývat původní prostor, dostanou se v režii soukromníků i jinam. Ani bych se nedivil, kdyby je časem bylo možné potkat v Lichkově…

Chleba Nakup

Naprostý souhlas, do Polska dvojičky běžně zajíždějí, tak to vezmou vrchem… když se chce, všechno jde.

František Plášek

S tím dokončením bych se tak moc nebál…prvni nástupiště se 3 kolejemi a 2.nastupiště stále původní, další perony sice tak nějak jsou, ale pořád je tam dost práce. Stejně tak na zbytku stanice. Rozhodně si dvojičky ještě na ostravsko zajedou…

Marek

MAx 100 km/hod? 131?

Marek

Dvojitý Pershing. Tak si ten peršing člověk může třeba vyfotit a dát dvakrát vedle sebe.

Lukáš Chytil

To není tak úplně pravda. Je to 2*130 v kastli Peršinku.

qěcy

Spíš v kastli bastarda. Navíc s vypruženým čelníkem. To je tak to hlavní co lze vidět na první pohled.

Sériový jezdec

A má to přímý, jako lok 140, 141, 122, 123, 130 atp. nebo nepřímý kontroler, jako třeba 371/372?

asdfghjkl

Dle wiki vyzbroj odpovida spise 130

Jerys

Vzhledově je to skříň od persingu ale vevnitř ne.

qěcy

Spíš od bastarda.

Arf

Tak dvojicky se na osobce sem tam objevily. Nekolikrat zachranovaly napr. Regiojet…
S postupem rekonstrukce TV na 25 kV AC se jedna skutecne o raritni jizdu kterou stoji za to videt a zdokumentovat

Filip

A, že to není koncept nijak nový, dokládá dobový článek o stroji zvaném Locomotora de vapor para el Ferrocarril Centra Mexicano:

https://www.bejvavalo.cz/clanky.php?detail=157

Tady o správě železniční Ferrocarril Central Mexicano:

https://es.wikipedia.org/wiki/Ferrocarril_Central_Mexicano

User

Ta pěticípá hvězda je hnus, to už můžou rovnou vypravovat dobové vlaky s hákenkrojcy. Zajímavé, že si nikdo nedovolí. Zato symbol zločineckého režimu, který má na svědomí ještě výrazně víc lidských životů než nacismus, ten je skoro na všem historickém co má kola, včetně mnoha vozidel co byly vyrobeny dávno před komunismem. Máme tu snad zákaz propagace hnutí a režimů potlačujících lidská práva a svobody, ne?

Gunduľ neubiješ

Vlak je krásný. Na tu doby mám své vlastní, dětské, a hezké vzpomínky, ač byla jinak hnusná. A zcela souhlasím, hvězda, symbol rudého zla, tam být nemá. Ač jinak této jizd3 fandím a kdyby byl syn doma, možná bychom i jeli…

libor

přesně, vůbec bych je nepustil na české území…

User

Tohle není ani zdaleka ojedinělé, tenhle symbol rusáckého zla je v ČR skoro na všem historickém co má kola.

Joe

Tomu se říká historická autentičnost. Kdo je připos*aný, přelepuje to nebo to tam nedává vůbec. Není to propagace režimu, jen reprodukce vzhledu. Nebo snad trpíte pocitem, že kluby vojenské historie či historické německé letouny britských Battle of Britain memorial flight kvůli hakenkrojcům na letadlech propagují nacismus?

Gunduľ neubiješ

A kde jezdí lokomotivy s hákovými křížy? Relativizujete zlo, protože Vás za to platí, nebo jste sám oddaný tomu zlu, nebo absentujete morálku, nebo jste jenom velmi hloupý?

Joe

A máte taky jinou náplň do kolovrátku než ten hákoš na lokomotivě? Jak dlouho tady fungovala nacistická totalita? 6 let. Jak často se pořádají nostalgické jízdy z dob protektorátu? Neviděl jsem ani jednu. A byl ten hákoš opravdu na protektorátních lokomotivách povinný? A byl tam vlastně vůbec nebo bylo jen to bílé V? Proti tomu 40 let socialismu kdy ta hvězda byla skutečně skoro na všem. Se s tím smiř.

Zlámalík

A hvězda byla povinná?

Gunduľ neubiješ

Nemám žádnou náplň. Jsem normální člověk, kterému se příčí relativizace zla, momentálně v podání užitečných idiotů a placených agentů nepřátelského ruského nacistického režimu. Je jich zde hodně. Bohužel.

qěcy

Retro není historický.

qěcy

Historický objekt je něco jiného, než retro-objekt.
Mně osobně už móda retro čehokoliv už dlouho leze krkem.

jal

I na pivu Heineken..

Sir James

Pane bože aby vás náhodou z toho šlak netrefil. Jedná se o součást naší historie tak nechápu proč budete neustále srovnávat doby minulé i současné! Nejradši by jste historii vymazali z povrchu zemského ale uvědomte si že nebýt historie nikdo z nás nežije…

mgr.pavel

Součástí naší historie ale byl i nacismus, a přesto si vlak s hákenkrojcem představit na kolejích nedákžete ani vy..

Karel

Pokud má být něco prezentováno jako historie, tak k tomu patří i doplňky, které tam byly v době vzniku. A tou je jak hákový kříž, tak rudá hvězda.

ldx

Opravdu a existují takové jízdy s hakenkrejc vlaky a lokomotivami pro veřejnost ???

Karel

to nevím, ale třeba na historickÿch vojenských letadlech hákové kříže jsou.

Jiří Kocurek

Vojenská, nikoliv civilní technika.
Taková BR 52, němka, kriegslokomotive s kříži nejezdí.

qěcy

Jenže tenhle Tatran není historie, víte?

Jindřich Fišera

Jak jsem napsal výše, toto je nakašírované lokoporno, které skutečnou historii popírá. A stejně tak ji popírá i vaše rudofašounská parodie na mysl. Historie totiž říká zcela jasně, že nejstarší loko 131 jezdila za dob rudofašounského lžiteroru nanjevýš 9 let a zbylých 33 let odjezdila v dobách, kdy už nejhorší zrůdy naší historie byly od moci odstaveny. A mimochodem, tato loko byla dokonalou ukázkou idiocie rudofašounských lžiejí a jejich uctívačů, protože byla v době výroby zoufale zastaralá.

Karel Dvořák

Za okupace se nepoužíval hakenkrojc ale bílé „V“ a rudá hvězda byla umísťována už ve výrobě i pro export do soc státu takže je to o.k. nebo by jste u veterana odstranil logo výrobce protoze to není cool

adamgolias

V bylo na lokomotive . vagony byly vyzdobeny kde čím

qěcy

Kdy byla rudá hvězda logem Škodovky, nebo ZVILu, či ČKD?

adamgolias

tak to máte pane magistře omezené obzory

User

Co je tohle za demagogii? Nebýt téhle části historie, tak si tu žijeme dneska úplně na jiném levelu. Historii nikdo nemaže, rudá hvězda je stále aktuální symbol zločinného komunistického režimu nejen u nás, ale i v mnoha zemích světa.
Nebo by podle vás bylo v pořádku vypravit třeba na dětský den historický vlak s hákenkrojcy na vagónech? To je taky součást naší historie. Nebylo? A že to veze třeba bardotka s pěticípou hvězdou jako v pořádku je?

M19

Slavie…

Rudolf 33

Ta ji má ale převrácenou. Což je úplné jiný znak.

Jiří Kocurek

To už můžeš vyčítat svastiku Buddhovi. Použij trochu selského rozumu.

Jindřich Fišera

Selský rozum říká, že proti všem formám fašismu, tedy i té rudé, je nutno bojovat. Asi vyrazím shánět kontakty na své sprejerské známé. Až je najdu, zaplatím jim několik krabic sprejů, aby ty rudofašounské odpornosti překryli něčím lepším. Cokoli je lepší.

Karl vB.

Ta červená varianta je dokonce dražší, než zlatá, nebo stříbrná….
https://www.vanocnivyzdoba.cz/Hvezda-na-spicku-cervena-peticipa-22cm-74351-d1497.htm

Matej

?? Selsky asi tazko ! Ten by neriesil takuto vec na retromasinke ! Cokoli lepsi ? Prekryt napriklad duhovou vlajockou ? Aby bolo na masinke jasne ze oplzle pochody tychto polonahych individualit su ok ze homosexuali su v sucasnosti nadludia a ze deti by sa mali v skole vyucovat ci su spokojne so svojim pohlavim nech si ho kludne zmenia a nech experimentuju ? …fakt zasnem nad tupostou a (ne)rozmyslanim vacsiny ludi dnesnej doby, co nevidia ze ziju v kapitalistickej totalite. Cest vynimkam.

Jindřich Fišera

Já myslel, že Železničný klub Tatran jsou lokosexuálové avy najdenou proti nim nenávistně štvete, že jsou to homosexuálové. Popravdě si ani nemyslím, že by jejich skutečná sexuální orientace měla s naším tématem zde jakoukoli souvislot. Nicméně, když srovnáváte homosexuální exhibicionisty s rudofašounskými vrahy, řekněte mi, prosím kolik lidí umučili v koncentrácích homosexuálové a kolik jich popravili? Rudofašistické vrhounské zrůdy v moSSkaliSStánu desítky milionů. Btw. podívejte se, jaký odporný úchyl je váš současný krvavý idol. https://youtu.be/lZxoZ_TEsy4

Matej

Klasika, tak ako mainstream, vytrhavate z kontextu a vsetko prekrucate… Este raz a polopatisticky : hviezda na retromasine = kopirovat co najvernejsie stav minuly. Nic viac nic menej. Preco stale za tym hladate hlbsi vyznam ? …apropo nezlahcujem komunizmus ani jeho zlociny ale aby sa coskoro tie cisla zavrazdenych nahodou niekolkonasobne neotocili napriklad za vyklonovany covid a „ochranne“ vakciny tohto totalitneho kapitalizmu. A preco davno nebojkotujeme USA za zhodenie atomoviek v Japonsku na civilne obyvatelstvo, vojny vo Vietname, Iraku, Libii, Sirii, Juhoslavii ? Taki isti vrahovia ! Akurat to vedia robit sofistikovane a v rukavickach.

qěcy

Slávie nemá oficiálně rudou hvězdu. Navíc je postavena na jednom hrotu, ne na dvou.

Jmfjv

Že byl komunistický režim zločinný, je Váš názor. Někdo může mít názor jiný. A s tím máte očividně problém. Lidé jsou různí, proto jsou různé i jejich názory. Děs, který Vás z toho jímá musíte řešit Vy, nikoliv lokomotiva.

Jan Sůra

To není názor, ale realita. Pokud je pro vás komunismus ideál, jistě víte, kam se odstěhovat

Jméno.m

Blbost. Taky lidi zdravíte hajlhitla? Však je to součást naší historie, ne?

Pink

Vždyť to jsou duchaprázdní magoři. Něco si přečetli a melou jako kolovrátek furt dokola.

Pavel

No tak nemel rudý kolovrátku.

qěcy

Komunismus svou zločinností je na úrovni nacismu. Stát, nebo národ, který neumí uznat svou vinu (jednak od politiků, jednak jednotlivců) za zločiny takového typu a rozměrů, je v prdeli. Řeší minulost, ne budoucnost, stará se (místo o své vlastní lidi, své území, svou přírodu) o ostatní, sere se do nich a hlavně kvičí, že mu kdysi patřilo taky to a to území.

Jméno.m

Tady bych tu hvězdu ještě překousl. U parních vlaků z první republiky je to ale otřesné.

Pink

Vy jste snad úplně zblblý. Odstraň hvězdu a svět bude o 300% krásnější. To je tak zoufalé myšlení až to bolí. Po celém česku se dělají spousty bitev, kde se utkávají američtí, sovětští, němečtí vojáci. Takže dá se říct dobová replika. A co mají na sobě? Tu rudou hvězdu, tu hákenkrajz. To chcete taky zakázat? Jste ubožák.

qěcy

Rozlišujeme historii a rádoby historii, čili retro?

Mirek

Nicméně zákaz používání rudé hvězdy, pokud si tedy správně pamatuji, nikdy do platné legislativy nevstoupil.

User

To je asi někde něco špatně, ne?

adamgolias

špatně je neumět rozeznat dobový artefakt od propagace

adamgolias

uklidněte se , nikdo tu nic nepropaguje. prostě to tak bylo vyrobeno , používáno a v rámci retro stavu vozidla to tam patří. nebo taky vyšilujete když přiletí na letecký den Lavočky s hvězdama a Meserschmity s hakemkrajcema?

Joe

Při jeho míře demagogie tady bych klidně vsadil na variantu „ano“. Bohužel podobných magorů začíná přibývat, množí se to jak ekologičtí aktivisti.

Lubas

Zakazování a přepisování historie nás lepšími neudělá. Osobně bych to viděl na více osvěty a vzdělání. Ale chápu,dnes je v kurzu fanatismus a hysterie…

Jindřich Fišera

Lokosexualita je monomanická forma autismu, která lidem jí postiženým blokuje schopnost analyticky přemýšlet o čemkoli jiném než o železnici. Budou desítky milionů zavražděných znevažovat žvaněním o historické autenticitě a pokud jim namítnete, že většinu životnosti tato vozidla jezdí v zemi, kde je rudý fašismus jen nejstrašnější období historie, začnou vás sprostě urážet. Pokud jim řeknete že souhlasí s vraždami hrdinů. jako byli M. Horáková nebo gen. Kutlvašr, tak je ovládnou duchové mrtvých estébáků a lokosexuálové pak k sprostým urážkám přidají i výhrůžky a mnohdy i zaútočí. Mnohem účinněji je rozložíte poukazováním na to, že tato v době vzniku zoufale zastaralá… Číst vice »

Matej

…. stvrtu davku vakciny uz si fakt radsej nedajte pichnut, skody su uz teraz u vas znacne.

Gwann

Komáři jsou maximální zlo, ale hakenkrojz mne vytáčí o poznání víc.

On ten režim u nás nejvíce silel vca 5 let, pak už to byla naše typická ceska malost, závist a buranstvi. Prostě naši milí chcimiri a dezolati u vesla. A to je přece jenom dost soft oproti dolfikovi a jeho umrlcim hlavam

MiRo

Tak mě napadá, že ET40 PKP je rovněž československá dvoudílná lokomotiva pro tratě s normálním rozchodem.

Trrrrr....

Ano,byly vyráběné ve stejné době jako naše řada 130.Jen s tím rozdílem,že poláci už si je dávno zlikvidovali,kdežto naše 130 žijou a dostanou ETCS…

Permonik

Pár ks prý provozuje Lotos.

Jiří Kocurek

Teď je otázka, zda v době šetření energiemi používat ztrátovou (odporovou) regulaci výkonu v běžném provozu, kde se při rozjezdu doslova topí pánu bohu do oken.

KrizeVychSpol

Se 4 vozy to bude mít asi hodně solidní odpich? Nebo to přeceňuji?

Tomáš

JE to nákladní lokomotiva, tedy převody jdou na sílu, tedy úplný sprinter to nikdy nebude

Filip

V Těšíně k tomu připojí soupravu retro-humanisovaných vozů A150 (https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_Aa_1967.php), B249 https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_Bm.php), AB350 (https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_ABa-1965.php) a BDs450 (https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_BDms.php), co tvoří soupravu retro rychlíku Ostravan, no a ČD na to bude prodávat jízdenky normálně v pokladnách

Takže na „4 vozy“ zapomeň! 😃

https://www.klubtatran.sk/?p=35
https://www.cd.cz/vlakem-na-vylet/vylet/praha-spisska-nova-ves/pojedte-cesko-slovenskym-nostalgickym-expresem-v-cele-s-dvojickou/17511

Jindřich Fišera

Kdysi jsem jel osobákem z V. Oseka do H. K. v němž tři prázdné Bh táhlo šestikolo a byla to dost cukatura. Byl cítit každý stupeň.

Josef Švejk

A jéje, to zas bude všude plno šotoušků a jeden bude hulákat na druhého, aby nepřekážel v záběru.

Filip

Sorry, jako, ale když tady ta „Doppelmaschine“ přijede do Velkého Oseku, nebo obce Hlavní město Praha, no tak to i docela chápu, protože tam nebyla „od Kuvajtu napadení“.

To je, poněkud, rozdíl, než když jede Lauter stejný parovoz, s Lauter stejnými rybáky, na Lauter stejný trati, jako před tejdnem (a před tím loni, před loni a před-před loni) a beztak je tam 30 mužíčků v oranžové vestě s fotoaparátem. 😅

Dave

Ano. Proto se ty akce organizují.

Martin

A ještě budou lézt po sloupech vn kvůli lepšímu záběru

David 814-047

A jsou k dispozici nějaké časové polohy ?

Ondřej

Jsou na stránkách pořadatele a sobotní výlet na stránkách nostalgie…

Sova

Na svém webu má klub Tatran jízdní řád na pátek a neděli:
https://www.klubtatran.sk/?p=35

Mil

Sobota 8.7.
Praha Vršovice 8:16
Praha hl.n. 8:20-8.25
Praha Libeň 8:31-8:33
Karlštejn 9:20-9:39
Praha Libeň 10:22-10:23
Praha Mas.n.10.30

Pavel

Bohužel, takové vagóny nejsou ještě úplně retro. Ještě se s nimi potkávám ve vlacích ČD. Špinavý a hnusný.

asdasdfsdfasd

A ani ta lokomotiva není retro. V Ostravě-Kunčicích a Českém Těšíne je lze vidět naprosto běžně. Některé už ale nemají zelený nátěr 🙁

Granja

Nutno říci, že ten nový nátěr je velmi povedený.

Marek

Někdy takový vlak zejména v nočních hodinách při takovém sporém slabém osvětlení chodbičky pokud to nebylo v úplně dobrém stavu, to mohlo vypadat opravdu děsivě. Já jsem kdysi takhle jezdil několik let do práce na šichty.

Karl vB.

„Část těchto ikonických vozů, které několika dvěma generacím cestujících, prošla…“
Zřejmě vypadla část textu.

Filip

Možná otázka blbá, ale já jsem absolutní „anti-retro“, tak mi nic jiného, než se (případně) blbě zeptat nezbývá:

Jaký je smysl v tom nasadit na retro „IEx“ nákladní lokomotivu, která nikdy na osobních vlacích nejezdila, a už vůbec nevozila žádné expressy?

A je na to ta lokomotiva konstruována, míním na vozbu osobních vlaků, napájení atp.?

fous55

Smysl je jen to retro. Je to poprvé a naposled. Víckrát už ji v ČR neuvidíte. O vozbu osobních vozů a napájení se bát nemusíte. Kdyby to nešlo, nikdo by to ani nezkoušel, natož aby to povolil. Tlakový vzduch na brzdy mají všechny lokomotivy a napájení je 3 kV ss po celé trase. Proto to chvátá, protože až Žilinu předělají na 25 kV střídavých, už to nepůjde.

Filip

Tu trakci já chápu, to já znám z map, brzdy jsou mi taky jasné. Mi šlo, spíš, o to napájení vozů elektřinou.

Já jsem čistě soudil, že retro je něco, jako takhle jsme s tím jezdili kdysi, takhle se nám to líbilo více, tak si to připomínáme, ne, že vznikne nějaká fikce.

Takže retro je i to, že sice to takhle nikdy nejezdilo, ale nám by se líbilo, kdyby to takhle jezdilo, tak si to tak poskládáme?

zdenda

Napájení vozů za účelem topení,klimatizace nebo ovládání dveří není z této lokomotivy možné.

Karel

Napájení a ovládání jsou dvě různé věci. To první se realizuje vysokým napětím, na stejnosměrné soustavě 3 kV ss. používá se jednožilová topná spojka s max. zatížením 800A. Nabíjení vozových baterií obstarávají polovodičové měniče na vozech. topení je vysokonapěťové. Ovládání dveří je otázka slaboproudá, používá se vícežilový kabel, s napájením nemá nic společného. Zařízení pro el.vytápění vlaku mají všechny el.lokomotivy u nás vyrobené.

Kubrt

Napájecí kabel mají.
Je to zkrátka kuriozita, poprvé a naposled, bez nějaké vazby na historii.

Filip

Jj, už tomu rozumím! 👍😃

Matěj Kováč

Pravidelně to sice nejezdilo, ale v roli náhrady se to za dob unitární železnice objevovalo. Prostě Spišani pro které jsou Dvojičky něco jako domácí mazlíčci, takže si udělají unikátní výlet do Prahy a lokomotiva se využije i jinak.

Filip

Ale jo, co by ne. Tohle je retro, kterému fakt rozumím: ta mašina nebyla v Čechách „od Kuvajtu napadení“, „vítr se změní“, takže už se do Prahy a okolí, teda jako trakční vozidlo, už vůbec nedostane, tak taková retro jízda opravdu dává smysl, děl bych, že mnohem větší smysl, než permanentní jezdění tím stejným parovozem, s těmi stejnými rybáky, a po té stejné trati, tam a zpátky, každý rok, od do, v sobotu, neděli a ve svátek, a v taktu 5 hodin. 🙃😅

Kámo

Než v ČR spíš v Praze a okolí jí neuvidíte 😉. Na Těšínsku a Ostravsku jsou běžně vidět na nákladech.

Cargo

S přepnutím Žiliny na 25 kV i tato vozba skončí, jako i vozba těch dvou párů Nex/Pn ve dvojici s hrbatýma.
131 začínají pět labutí píseň na Ostravsku a Těšínsku.

JirkaM

Tak teď už jen termín kdy to bude, jestli potencionálně mají šanci to ještě zopakovat.

Karl vB.

Jedná se pouze o raritní jízdu, o nic víc, nic míň.
V autobusové dopravě by to možná mohlo vypadat takto:
https://www.auto.cz/karosa-no-80-byl-naves-urceny-vyhradne-pro-prepravu-osob-jak-cely-projekt-vznikl-a-proc-se-nakonec-neujal-121802

Šejdr

V trolejbusové dopravě to odpovídá situaci, kdy Pardubáci přivezou Sanos na oslavy MHD kamkoli jinam než do Zlína. Nikdy jsem neslyšel, že by to někde někomu vadilo, naopak je ten trolejbus vždycky středem zájmu.

Ivan

Má topný kabel. Takže pokud chcete topit v červenci, tak prosím. Dala se tedy použít jako nouzová náhrada lokomotivy u vlaků osobní dopravy v případě poruchy. Samozřejmě s max. rychlostí 100 km/h. Jednou jsem to zažil na Vihorlatu z Českého Těšína do Košic.

Filip

Rychlost expressu 100, v té době, a na linii Těšín – Košice, nebyla nijak limitující, tam, snad, ani vyšší traťová rychlost nebyla, ne, a když, tak jen na krátkých úsecích?

kix

regiojet taky už její služby využil na osobce

Trrrrr....

Tak lokomotivě je jedno,co má na háku,jestli náklad nebo osobku.Tam asi nejvíce omezuje maximální rychlost.Kabel na vytápění vozů má,tak může osobáky tahat celoročně…

Vajgl

Košičana jednou 131 táhla až do Ostravy.
A Jančurův Ex z Košice taky.

Hala D

Zajímavý koncept. Chtěl bych vidět takový zdvojený kamion.

Karl vB.

Není problém, třeba tady:
https://www.eurotransport.de/artikel/mega-lang-lkw-bei-dachser-32-meter-laenge-70-tonnen-gewicht-11198653.html

Stačí do vyhledávače napsat „Gigaliner“

Hala D

To nemyslím. Myslím tahač, 8 hnaných náprav, dvě kabiny, třeba i v elektrice. Ten určitě neexistuje.
Takže toto je zase další věc, kde je železnice v tech. pokroku míle před dálnicemi. Že mám opět pravdu, šotosilničáři.

Karl vB.

Jestli ono třeba nebude chybné to vaše zadání… Po silnici se přepravují zejména nadrozměrné náklady. Ty mohou být také těžké, a jsou limitovány únosností silnice, mostů. Na železnici je omezení zpravidla prostorové – průjezdný průřez. Hmotnost vlaku se dá udělat velkým počtem vagonů nějakého hromadného substrátu. Závěr: Stavět takto proti sobě železnici a silnici, kdy každý druh dopravy má jiné využití, je asi jako porovnávat kokosy s rajčatama – obojí roste a jíme to, ale každé trochu jinak… 🙂 https://www.saarbruecker-zeitung.de/imgs/scaled/03/4/9/0/2/9/5/4/7/w1900_h804_x1500_y635_SZ_Schwertransport-7642-94aa6cb2de04cb9f.jpg Tady u toho obrázku vám nápravy počítat nebudu, stejně nevím, kolik je jich hnacích. Trafo uprostřed má 600 tun a… Číst vice »

Hala D

Taky pěkný stroj.

Permonik

Dvě kabiny mají požární vozy pro hašení v tunelu, třeba alpských.

https://www.google.com/search?q=firetruck+to+tunnel&tbm=isch&ved=2ahUKEwiwir_k8PX_AhWYmScCHd76D2UQ2-cCegQIABAA&oq=firetruck+to+tunnel&gs_lcp=CgNpbWcQA1C5CFjMDWCfEmgAcAB4AIABW4gBsQKSAQE0mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=on-kZLCxKJiznsEP3vW_qAY&bih=919&biw=1920&client=firefox-b-d#imgrc=ouidfu1hHx3M6M

Jinak taháč 8×8 s 700-1000 jsou klasické tankové taháče. Ale dvě kabiny nejsou kničemu a zbytek je limitováný předpisy.

Některé tankové taháče mají kabinu pro řidiče a osádku tanku. Třeba Scammel Pionner.

U těžkých nákladu kdysi byly dva tahaže, ale za sebou.

https://www.autoforum.cz/fascinace/prevoz-882-tun-vaziciho-nakladu-po-bezne-silnici-je-operaci-na-hranici-pochopitelnosti/

Sim

Ehm … jak relevantni je zminovat u dvojicky, ze ma dve stanoviste, kdyz je to u vetsich lokomotiv standard?

Filip

To není až tak výjimečné, jak se (laicky) může zdát. Tuhle řadu si pamatuju s Těšína Hbf, kde jsem jí několikrát viděl, bačovia jinak mají ještě lokomotivu řady 125.8, což je, dá se říci, její starší sestra, akorát na trať o rozchodu 1,520 mm Haniska pri Košiciach ŠRT – Maťovce ŠRT Gr (https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_125.8#), napadá mne ještě, třeba, lokomotiva NSB El 12 (https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_12), nebo „tříkoláky“ LKAB (https://www.arctictrains.com/Malmbanan/i-RszHR3n).