dpp

Nejsem přítel soudů, věřím v dohodu, říká Kotas o nových barvách PID. Chystá se schůzka s ROPIDem

Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

Vizuální styl Pražské integrované dopravy pracuje podle architekta s karosérií vozidla jako s krabicí od bot.

Architekt Patrik Kotas, který je autorem designu tramvají 15T pro Prahu i souprav metra typu M1 na lince C v Praze, se chystá na jednání s organizací ROPID o jednotném vizuálním stylu Pražské integrované dopravy (PID). V minulosti jednoznačně odmítl, aby Praha nový styl aplikovala bez souhlasu na jím navržená vozidla s tím, že by šlo o zásah do jeho autorských práv.

„Nejsem přítel soudů a právních řešení. To beru jako krajní mez. Stále věřím a doufám, že k dohodě dojde. Ale ne k dohodě ve stylu, že Kotas ustoupí, že se červenobílá pyžama objeví všude a na všech vozidlech,“ řekl Patrik Kotas tento týden při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Na otázku, jestli se blíží jednání s hlavním městem nebo s městskou organizací ROPID, architekt odpověděl: „Ano, blíží, a je mi jen líto, že jsem je musel vyvolávat já“. Že je schůzka skutečně naplánována potvrdila deníku Zdopravy.cz i organizace ROPID.

Nový jednotný styl vozidel Pražské integrované dopravy v šedo-červené kombinaci se svislými pruhy schválila Praha i Středočeský kraj a postupně se začíná objevovat na různých typech vozidel, která jezdí v rámci PID.

Od začátku platnosti nových smluv s autobusovými dopravci ve Středočeském kraji, které začnou platit v prosinci 2024, bude tento styl pro všechny středočeské autobusy v systému PID už povinný. Patrik Kotas je jeho významným kritikem.

Iveco Crossway LE pro Airport Express. Foto: DPPVýroba nové jednotky PESA pro České dráhy v barvách PID. Foto: Václav Haas / RopidTramvaj KT8N v barvách PID. Foto: Zdeněk Bek / DPPTramvaj KT8N v barvách PID. Foto: Zdeněk Bek / DPPCityElefant po opravě a v nových barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraNové elektrobusy Škoda E’City 36 BB v garážích Vršovice. Foto: Petr Hejna / DPPTramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: Daniel Šabík /DPPPrvní článek tramvaje KT8D5 v nových barvách PID. Autor: David Dienstbier/DPPNový minibus Dekstra dopravce Lutan v barvách PID. Foto: Dekstra BusTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: MobilniTabla.cz

„Nový vizuální styl naprosto nerespektuje tvarové linie a specifika jednotlivých vozidel. Pracuje s karosériemi vozidel jako s krabicí od bot. Nezáleží na tom, kde jsou okna, dveře, jestli se jedná o vozidlo jednosměrné nebo obousměrné, jestli jsou někde materiálová rozhraní. Vertikální pruhy popírají přirozený pohyb vozidla. Co je charakteristické pro vozidlo? Že se pohybuje horizontálně. A proč má naprostá většina vozidel barevnou kompozici horizontální nebo horizontalitě se blížící? Svislé pruhy jdou napříč tvarovými liniemi a popírají styl jednotlivých vozidel,“ řekl mimo jiné k novému vizuálnímu stylu Pražské integrované dopravy Patrik Kotas při natáčení podcastu.

Kritický je i k tomu, že styl nenavazuje na tradiční barvy městské dopravy v Praze. „Barevná kombinace se může samozřejmě vyvíjet. Stylem, dobou, technologiemi. Ale nemělo by to být řešení, které je najednou jako revoluce, výstřel z Aurory, že všechno popře, smaže, změní, zruší,“ dodává Kotas.

Celý rozhovor s Patrikem Kotasem ve formě podcastu vám přineseme v pátek v poledne.

Tagy nové barvy PID Patrik Kotas PID podcast Cesty Zdopravy.cz ropid
271 komentářů