Nejsem přítel soudů, věřím v dohodu, říká Kotas o nových barvách PID. Chystá se schůzka s ROPIDem

Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

Vizuální styl Pražské integrované dopravy pracuje podle architekta s karosérií vozidla jako s krabicí od bot.

271 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radomir Štefka

nejsem z Prahy ale s Brna do Prahy jezdím často mám tam rodinu a přátele a kdyyž jsem to viděl poprvé tak moje slova byla to myslí vážně to bude jako v cirkuse Humberto a podobný názor slyším nevím jaký názor máte vy brukli Brno

Martin

Hlavne udelejte neco s temi vandaly, novy lak na elefantu uz je slusne zgafitovanej… Tvrde bych to trestal…

Jan Sůra

Mohli bychom vidět vaši krásu a krásný účes?

Vlastimil Kocurek

Styl PID sedí jen na jednotkách PESA, jinak je to skutečně otřes, Je to dobře vidět na té fotografii, pokud se člověk zajímá estetiku. Přísloví říká: KOMU NENÍ SHŮRY DÁNO, V APAPTICE NEKOUPÍŠ. Není náhodou, že o takových věcech rozhoduje vedení Prahy, které ani za 30 let nedalo do pořádku některé významná prostranství (Karlák, Václavák, prostor před hlavním nádražím). Člověk se jen ptá, kde ten pražská nevkus, ignorace a nečinnost má konec ??? Ať si ten PID dají radní na služební superby. :):):):) a na své rodinné domky v satelitech. A kdo to vlastně vymyslel, děti v kreslení na ZŠ… Číst vice »

Jakub

Napadá někoho proč SOR NS 18 který zpátky jezdí u DPP má nátěr DPP, a SOR NS 12 který jezdí u dopravce Aranea má nový nátěr PID

Zbyněk

Já se přidávám. Vertikální pruhy jsou podle mne paskvil a kombinace na čele vozidla mi přijde strašně nebezpečná.

Vlastimil Kocurek

Ano je ti dopravně matoucí.

Ketchup1970

Zajímavé je ze vzhled Siemens Vectron je variabilní a nikomu ( jakoze to taky je drazni vozidlo ) z autorů designu se nemusí podřizovat ..

Martin

Fakt „nádhera“ nový nátěr na vozidla PID. U úvodní fotografie mě u tramvaje 14T napadla jediná věc – podkolenka.

Vlastimil Kocurek

Ono to připomíná více věcí, třeba také policejní pásku.

Ryk Mat

Dovolím si podotknout, že studio mmcité+ se stalo držitelem jedné z nejprestižnějších designových cen – reddot winner 2022. Na rozdíl od toho kreaci pseudoarchitekta a ničitele českých měst zvané Škoda 15T se v zahraničí dostalo přesně opačného ocenění. Pro vizuální odpornost německé město Roztoky zrušilo vítězství Škody ve výběrovém řízení na nové tramvaje a Škodovka tím na téměř deset let přišla o šance prodat tramvaje do Německa. Pan „„„architekt””” hovoří o krabici od bot. Přitom práce s jeho kreacemi se mnohem více podobá pokusu přebarvit exkrement do podoby, kdy se z ní esteticky vnímavým jedincům nebude chtít zvracet. Viz zrůdnost… Číst vice »

Martin

Pan Kotas má na rozdíl od vás vkus a estetické cítění. Nic jiného k vašemu rádoby zasvěcenému příspěvku napsat nemohu.

Rad

hahahahahahahaaaa

Vlastimil Kocurek

Na vás sedí,co píšu výše: KOMU NENÍ SHŮRY DÁNO V APATICE NEKOUPÍ. RM se snaží o problému uvažovat, vy jen bez jakýchkoliv zdůvodnění ho napadáte.

Leoš Konečný

Tak nevím proč 15 T nazýváte ničitelem českých měst, když jezdí pouze v jednom městě a to je hl. město Praha. V žádném jiném městě nejezdí a jezdit nikdy nebude. A navíc je to za mě asi nejhezčí tramvaj, kterou jsem v Evropě potkal.

Tomáš Záruba

Asi tak nějak (mimo historické).

kix

deriváty 15t jezdí i jinde, pravda v ČR jedině v Praze

Vlastimil Kocurek

Kde v Evropě ??? Ono i Rusko je Evropa.

O. M.

Chtěl si kopnout do p. Kotase, to je celé.

Mariiscal Mariano Santamaria

A co jste za svůj život dokázal vy? Několik záměrně způsobených nehod za něž vás vyhodili od tramvají? Nebo vyřvávání nějakých antikomunistikých hejtů mimo kontext?

Vlastimil Kocurek

Úplně mimo. Vy to píšete ve stylu, že tady diskutují nějací lidé, kteří nic nedokázali a nejsou inteligentní. Asi je to vaše autoprojekce.

marcela

To přirovnání k výstřelu z Aurory je výstižné. Už delší dobu tady kypí revoluční budovatelské úsilí a nehledí se vpravo ani vlevo, ať to stojí co to stojí, hlavně když to vypadá podle představ budovatelů.

PepaM

Když pan Kotas prvně přišel s tím, že aplikace nového pid schéma na „jeho“ vozidla je porušením jeho autorských práv a je připraven se v krajním případě soudit, doufal jsem, že jde o recesi. Bohužel ne. Že má na ty barvy svůj názor, a že se mu nelíbí a kritizuje je, na to má samozřejmě plné právo, tím spíš z pozice designéra, tedy s určitou mírou odbornosti. I některé ty argumenty, které předkládá (např. svislé vs. horizontální pruhy), mi přijdou smysluplné, byť nemám stejný názor (ovšem na rozdíl od pana Kotase čistě z laické pozice). Ale snažit se blokovat rozhodnutí… Číst vice »

O. M.

Sjednocení vozidel jezdících pod PIDem lze udělat i jinak. Barevné schema vozidel plní funkci nejen estetickou, ale i bezpečnostní – vozidlo musí být vidět. Koneckonců, v tomto si svého času naběhl i p. Kotas – první nátěry 15T byly s šedostříbrným čelem, pročež za snížené viditelnosti se ty tramvaje vizuálně „ztrácely“. Vyřešilo se to změnou barevného schematu ve spolupráci s autorem – náhrada ŠEDÉ za BÍLOU a doplnění žlutého pruhu pod čelním oknem. Nové schema je z dopravně psychologického hlediska naprosto špatně – bílá je nahrazena světle šedou (aby nebylo tolik vidět, že jsou vozidla špinavá – TO FAKT NAPSALI)… Číst vice »

Zdeněk Liška

Zdravím, některá díla pana Kotase se mi zamlouvají, ovšem tento nátěr PID je příšerný. Bez urážky, ale něco takového snad zvládne nakreslit i dítě ve školce… Vozy 14 T a 15 T v nátěru po dodání byly mnohem hezčí a působily mnohem elegantnějším dojmem. I jednotný nátěr PID (bílá + modrá + červená) vypadal mnohem lépe než tento paskvil. Je to můj názor, nikomu ho nenutím. Co se týká nátěrů vozidel MHD všeobecně, tak konkrétně Praha zvolila kombinaci červené + bílé (slonové kosti) + šedé nebo černé (střechy, podvozkové části) už po roce 1897, kdy vznikly Elektrické podniky. Kombinace bílá… Číst vice »

Martin

Máte můj naprostý souhlas ve všech bodech. Dosavadní barevné schéma PID bylo velmi pěkné, v barvách trikolory, což mi pro Středočeský kraj připadalo velmi reprezentativní. Ten nový paskvil mi připadá, jako by jej navrhoval nějaký fanoušek FC Slavia, jen zapomněl na pěticípou hvězdu v té šedé polovině na čele vozidel.

Petr Novotný

Doufám, že se názor pana Kotase nějak moc nerozšíří. Např. přestříkat si barvu auta až po udělení souhlasu autora obrázku..
Nebo nové zuby, doživotně platit zubaři rentu.
Příště by to s chtělo vůči takovým lidem doložku, že si majitel může měnit barvu dle svého uvážení. A pan Kotas by měl i méně práce.
Tím neříkám, že se mi nový nátěr líbí. U firem zajišťující dopravu to považuji za strátu identity. Jsou důležitější věci než barva dopravce.

Honza V.

Takový je autorský zákon, že autor tvůrčího díla má k němu větší práva než jeho vlastník. Ale uplatňovat to na sériové výrobky je opravdu ujetost.

Y.K.

To ovšem znamená, že si ten design nemůžete jen tak obšlehnout a použít jinde. Že by jste jej nemohl pustit k ledu autorské právo neřeší (a sériový strojní výrobek není autorské dílo, tím je jen ten vlastní návrh).

Takže to bude jen podle nějakých odstavců někde ve smlouvě, tam si mohli zakotvit „neměnnost“, v zákoně moc opor pro to nebude.

Jan F.

I s tím designem to je stále hodně situační. Dát na ten samý trh kopii auta by si asi nikdo nedovolil, ale třeba 3D model auta ve hře je v pořádku, dokud na něm není skutečná značka.

Martin

No zrovna tento design je velmi podobny rhein-bahn v Düsseldorfu…
https://blog.rheinbahn.de/wp-content/uploads/2022/05/AWR8641.jpg

Trochu sice setrili cervenou, ale inspirace tam zrejme byla…
(PS: ona nemusi byt inspirace vedoma – rada lidi ve svem zivote uvidi ci zajije spoustu veci, ktere se pak promitonou do jejich prace)

Han van Meegeren

Tak už ticho cenzor naslouchá!

Petr Novofný

Tak snad pan Kotas nemá doživotní práva rozhodovat o barvách nějakého dopravce, to je arogantní komedie.

Han van Meegeren

Ano budete platit vdově po bývalém majiteli vašeho domu protože jste zboural psí boudu, která byla tak špatně vymyšlená, že do ní zatékalo a pes v ní nechtěl bydlet. Taky byla v zimě nevytopitelná.
Které dílko pana Kotase vám to milé děti připomíná?

Han van Meegeren

Nechci komentovat tento spor, ikdyž bych k „tradičním barvám“ poznamenal, že chybí už jen srp a kladivo, vzpomenu-li si na tragickou dobu, kdy červenožluté po celé republice muselo být kde co, od plamenných hesel přes lavičky až po kandelábry. Dobrá, ty barvy byly dřív než soudruzi, ale… Navíc, když se to Pepikům líbí, že… Co ale bych poprosil, tak je zmizení pana Kotase na smetišti dějin. Co dílo, to paskvil. A velmi často jsem ho já, coby daňový poplatník nucen platit. Zjistil on, který rok se píše, nebo zůstal zakonzervován ve svém uměleckém deliriu let dávných? A bude ještě něco… Číst vice »

Vladki

Pane redaktore, cely clanek a diskuse je o tramvaji 15T v novem nateru PID, ale ani jedna fotka tuto tramvaj nezobrazuje. Misto toho je tam nekolik fotografii 14T. K tomuto clanku mely byt fotky 2. Tram 15T v původním a novém nátěru. Případně ještě pár fotek téhož z různých stran. Ať víme o čem je řeč. Naco fotky vlaku a autobusů když je řeč o tramvaji?

Kanovsky

Mne se ten novy PID design uplne hnusi.
Podle me slo o to vyprat penize tak si mesto udelalo zakazku, za novy design Praha zaplatila hooodne milionu. Navic je PID design presne okopirovany z Nemecka.
Nevim proc se nemuze zustat u stareho designu ktery je hezky a ma tradici.

Juraj

Ehm, dva miliony jsou nějaká zásadní díra v městském rozpočtu? To se pak raději fakt nedívejte na minulé kauzy typu tisk jízdenek pro DPP, městské byty nebo tunelový komplex Blanka.

Taky je super jak kritici absolutně odmítají vnímat, že docela hodně lidem se to nové schéma líbí.

Facepalm

To už jste tu tuším třetí odborník, kterej přesně ví, odkud je to zkopírovaný. Akorát to teda máte každej odjinud.

Facepalm

Mě hlavně fascinuje ta bohorovnost, s jakou tu kdejakej lojza s nulovou erudicí v dané oblasti prudí do výsledku soutěže a rozhodnutí komise fundovaných lidí.
Přeju jim, aby se v životě také setkávali s podobnou úctou ke své práci.

Roman Soudný

Když už se odvoláváte na soutěž, viděl jste někdy ostatní návrhy?

tom

No prijde mi ujete aby designer mel patent na barvu vozu a jeho MAJITEL si ho nemohl prebarvit jak chce…Ale novy vizual PID je hrozna zhuverilost! SPATNE VIDITELNA seda spliva s vozovkou jednoznacne jsou vozy MHD HURE videt!!!

Hanuš

okopírovaná Vídeňská mhd

Facepalm

A na to jste prosím přišel jak?

15t jsou ostuda

Taky se mi moc barvy nelíbí ale design tramvaje 15t je tak odporný a Praze dělá jen ostudu že by pan Kotas měl lézt kanály a mlčet a ne ještě prudit..

Leoš Konečný

Odporný??? To je zatím asi nejhezčí tramvaj, která v Evropě jezdí. To máte něco se vkusem ne?

15t jsou fakt ostuda

Tramvaje od Škody pro zahraniční města jsou většinou krásné a vizuálně moderní ale 15t jsou fakt obludy které hyzdí město a jsou nejošklivější z českých dopravních prostředků..

Zbyněk

Třeba se nevyzná ve značení a myslel 14T.
Ty se nelíbí ani mně.

patology_chef

Já se možná zeptám úplně blbě, ale kdo je majitel těch tramvají?

A jak se chová běžný architekt domu, kdyz se jeho vlastnik rozhodne pro jinou barvu fasády?

Celé to na mě působí dojmem, že jistý pán je vůl.

Paolo

Jestlize Praha neodkoupila vlastnicke pravo k vizualnimu reseni postoj Patrika Kotase je plne opraveny. To stejne se tyka budov. Rika se tomu autorsky zakon. Chyba Prahy NENI konani Patrika Kotase, ale diletanstvi u soutezi a smluv

Honza V.

Autorské právo nelze odkoupit, pouze licenci.

Klondajk

Skutečný případ, bytový dům, projekt zprzněný (např. průchozí místo s výškou 155 cm).
Nicméně architekt poslal nájemníkům (uznám osobně) předžalobní výzvu, protože na balkón si dali rákosovou rohož, což „hrubě narušuje vzhled a porušuje autorská práva architekta“.
Tak tolik k architektům.

Facepalm

Bejt autorem novýho barevnýho schámatu PID, tak vzesu podmínku, že se moje dílo špičkové úrovně nesmí aplikovat na žádnou zhůvěřilost od Kotase.

Jan F.

Alespoň Praze nejezdí žádné T3R.

Jan F.

v Praze*

Facepalm

No tak teda moc dík, že tenhle bizár budu muset znova vytěsňovat z paměti 🙂

Martin

No to je vtipny… takze cele polepene reklamou jsou v pohode, ale zmena barev to je katastrofa,… a to bych rad videl, zda ve smlouve je neco, co resi krom designu vozu i barevne provedeni.
Ja mam take radsi horizontalni barvy, ale ve svete jsou bezne i horizontalni, i sikme.. novy design je sice hodne podobny jednomu tegionu v evrope a to presne i barvami, a dostalo i oceneni, ale DPP si s vozidly snad uz muze delat co chce, vzdyt uz na spoustech vozidel jsou teklamy…

Paolo

S vozy ano pokud nezasahne do dizajnove stranky ke ktere zjevne neodkoupila autorske Praha od vlastnika ani Praha a ani vyrobce. Reklami polep je vec docasna. Vizualni zmena je vec zasadna a tj dle predpisu CR nutna se souhlasem vlastnika prav, pokud si si s koupou vozu nekoupil vlastnicke prava.

Klondajk

Bez hodnocení která varianta je lepší – takové věci je bezpečnější řešit v organizaci, „dílo“ vytvořené v rámci pracovního poměru a na příkaz zaměstnavatele nedává prostor pro vydírání „autorem“ v případě změn.
Avšak není to první případ, kdy „nutnost změny vizualizace“ obecenstvu připadá spíš jako „Tonda potřebuje nažrat“. (Tondům se omlouvám)

Paolo

Proc vydirani autorem? Spise neschopnosti Prahy a take vyrobce si plne vlastnicka prava odkoupit. Kdyz neco udelas v prac. pomeru a jedna se o produkty dusevniho vlastnictvi take to musi mit zamestnavatel mimo zakonnika prace osetrene. Pokud tak neudela je to stejna situace. Spise DPP a ROPID nejsou zvykly na odpor a na to, ze nekto si prava uplatnuje.

percula

Dle mého názoru má p. architekt pravdu. Je to jako pěst na oko. A co je ještě horší, minimálně tramvaje jsou v tomto novém nátěru za svítání soumraku méně výrazně než nyni ruseny lety prověřený nater. Já osobně jsem už tramvaj v PID nateru min 2x skoro přehlédl, stává se pro mne mene vyraznou. Nevíte sleduje někdo počet nehod v souvislosti s počtem přibývajícími vozidel v novém nátěru?

Mirek

A který z těch desítek současných nátěrů je podle vás ten „lety prověřený“?

percula

Mě doporučení je postavit se někde u stanice metra na zastavku a dívat se . Pro mimoorazske kombinace červené a světle barvy( bílá /zluta prip stribrna) ale vždy je ta kombinace vyrazna.

Juraj

Tak pěst na oko, nebo kamufláž?
Ujasněme si to prosím.

Roman Soudný

Ono se to vzájemně nevylučuje https://en.wikipedia.org/wiki/Dazzle_camouflage

Juraj

Cílem dazzle camouflage nikdy nebylo loď skrýt, ale zhoršit rozlišování tvaru a velikosti na velkou vzdálenost, resp. při špatných vizuálních podmínkách.

A jak vidíme, moc se to neosvědčilo.

Roman Soudný

Zhoršení rozpoznání tvaru a velikosti je cíl každé kamufláže. Že se postupem času vyvinuli lepší vzory, neznamená že se Dazzle neosvědčil, naopak, potvrdil že koncept náhodných tvarů je správný.

Zlámalík

Bože to je vůl, pardon. Co kdyby to jeho „dílo“ časem odkoupil jiný dopravce, třeba v Plzni? Tak bude muset jezdit s pražskýma barvama?
Letadla taky měly dlouhá léta horizontální linky, než někoho napadlo, že to může být hezký i bez nich. A že se mu to nelíbí, budiž, ale to je tak asi všechno – a vypovídá to o jeho neschopnosti přenést se za horizont devadesátek, viz nové busy pro SOR.

Karl vB.

Teď jsou u letadel trendy pro změnu zas vertikální pruhy – viz: https://zdopravy.cz/tag/condor/
Jestli byli u Condorů fascinováni novým pid-vizuálem, to nevím…

Roman Soudný

Condor je jeden z mála a je to jen o trochu míň strašný než PID.

Jan T.

Trend je upoutat pozornost, nikoliv vypadat krásně nebo účelně.

Gajda

Nemusel by ho odkoupit ani jiný dopravce, stačilo by, aby se domluvila nějaká linka, která pojede třeba z okraje středočeského kraje a většina jí povede v ústeckým kraji. A dopravce by pak ten autobus zabalil celej do zelený folie, protože ten, kdo by mu platil většinu peněz to tak chce. Někdo vymyslel sjednocující vizuál, na kterej má každej svůj názor, ale tím, že jezdí linky s dosypem, kde jsou nastavený pravidla, tak je musí dodržovat.

jonáš

Ještě by se to muselo na hranici kraje přebalovat. To je taky pěknej nesmysl, mít vozidla čd v barvách pid.

Patrick

Pre cestujúceho je dôležitejšia informácia, že v ňom platí tarifa PID ako to, že ide o vlak ČD

jonáš

Na což stačí nálepka na dveřích, protože stejně to nikdo nedokáže v historický době přebarvit všechno. Nebo jen poznámka v jízdnim řádu, protože vím na jaký vlak v daný čas jdu.

Zlámalík

To je zvláštní, v Británii při změně franšízy se přelepovalo vše a to velice rychle. Tak to asi jen někdo zase neumí dělat pořádně.

Martin

no zrovna nektere linky jako S1, S4 atp., jezdi v ramci dvou kraju, ustecky a stredocesky, resp. stredocesky a pardubicky..
Ocekavam barvy toho, kdo vlak ci bus vlastni,…

Paolo

ANO MUSEL! Pokud by nedostal souhlas od autora vizualu na zmenu. Rika se tomu pravni rad CR. Vul je ten z Prahy a SKODY, kto tak zasadni otazku neosetril ve smlouvach pripadne osteril totalne diletantsky. Nejsem zastance vseho co dela pan Kotas ale napriklad novy vizula SOR ( akvarka) jsou vcelku fajn.

Ondros

Podle mě je spíše problémem EGO pana Kotase. Pokud ve smlouvě o dílo přímo není stanoveno, že tramvaje mohou mít jen určité baravné provedení, pak nemůže autor designu vozidla trvat na jeho zachování. Něco jiného by bylo, kdyby někdo jeho vizuál upravoval, ale tohle je náhrada. Takže smolíček pacholíček 😉

Josef

No a ona existuje nějaká smlouva mezi ním a DP, že bude jeho batevné schéma používáno na všechny vozidla „dokud bude slunce svítit“? Ptám se, nevím, ale každá smlouva má snad nějaký časový rámec.

Ondros

Vychazim z předpokladu, že smlouva o dilo zahrnujici licencni opravneni, byla uzavrena mezi Skodou a p. Kotesem (navrh designu + barevne provedeni dle prani zakaznika). Protoze Skoda nema hloupe pravniky, jiste Kotas na Skodu postoupil vsechna majetkova autorska prava k dilu. Skoda take Praze nabizela tehdy vice barevnych variacich, ktere pripravil Kotas. Podobny postup byl i pri faceliftu druhe varky 15T. Jinymi slovy: Praha si objednala tram a vybrala si nater. Opravdu bych se hodne divil, kdyby ve smlouve mezi Prahou a Skodou byla podminka, ze tramvaj nejde „premalovat“. To by nemohla byt na voze ani celovozova reklama. Podle me… Číst vice »

Paolo

Skoda a Praha zjevne hloupe pravniky meli. Jelikoz tahle zasadni otazka zjevne resena vubec nebyla. Vis za odprodej licence je potreba i platit a to by cena ve verejne sooutezi mozna byla nekte jinde a v Praze jezdilo neco jine. Takze Prahu dobehlo jen to co nezladli pravnici DPP, Prahy a ROPID – NIC VIC:

Paolo

Neni to EGO pana Kotase. Pokud Praha a SKODA neresili autorska prava je to diletanstvi obstaravatele z DPP, Prahy a ROPIDU nic vic. I dusevni vlastnictvi je vlastnictvi. S mnoha dilami pana Kotase nesouhlasim, ale to, ze si uplatnuje aut. prava dle pravn. radu CR – co je na tom zle?

To je jako kdyby ty si chtel odmeny za svou praci a sef by ti rekl at nemas velke EGO i pres to, ze na to mas narok. Take by si se vzdal sve mzdy?

Facepalm

VIzuální styl PID je tak povedenej, že je tonad Kotasovo chápání. To je celý.

Jinak je fakt výborný, jak tu něco soudí panáček, jehož celej profesní život je z hlediska (nejen) estetiky jeden velkej průser.

Petr Novák

Prý povedený vizuální styl LOL Tohle je, spolu s nátěrem IDS JMK na autobusech, to nejhnusnější, co v poledních letech ve veřejné dopravě kdo vymyslel. A Kotasovi se vůbec nedivím, že se mu to na jeho nádherných výtvorech nelíbí.

Facepalm

Jakým způsobem jste prosím fundován v oboru designu? Vůbec vám neberu váš názor, líbit se vám to samozřejmě nemusí. Nicméně, jak vidím, je založen čistě na subjektivním líbí / nelíbí, a to je trošku málo, abyste jím mohl nějak zpochybňovat rozhodnutí lídí, kteří jsou v tom oboru odborníky a své rozhodnutí staví na poněkud širším spektru kritérií než jsou subjektivní pocity.

MartinS.

A kolik jste Vy obdržel ocenění stavba roku a dalších i mezinárodních ocenění za svá díla?
P.S. S PIDžamem nemám výrazbý problém.

Facepalm

Doporučuje so podívat, co všechno obdrželo titul Stavba roku. Zejména v dobách, co jí (nechci vědět za co) dostal Kotas.

Jan T.

Estetika je do jisté míry subjektivní, ale lidem připadají krásné většinou určité tvary a barvy (například tramvaj T3 je klasika). Třeba u žen se dost lidí shodne, že jedna vypadá jako modelka a druhá je ošklivá. To že někdo studuje teorii designu ještě neznamená, že je nějakým mluvčím za lidstvo. Ano, může nabízet argumenty jako tady pan Kotas proč něco vypadá hůř a něco lépe.

Mě zas připadá, že jistá skupina designerů ráda produkuje návrhy, které jsou provokativní a v něčem jiné přičmež vůbec neřeší praktickou stránku (Kotasův Střížkov, Barrandov) nebo naopak odfláklé, protože na víc nemají (lávka Holešovice-Karlín).

Facepalm

Ano, a protože je estetika do značné míry subjektivní, sedí v komisích patřičně vzdělaní lidé, kteří probematiku dokáží posoudit i jinak než na základě prosté dojmologie. A ti vybrali nějaký návrh, tak se s tim smiřte.

Kdyby platila ta vaše relativizace, pak by to v klidu mohla vybírat komise ve složení uklízečka z Bojiště, vrátnej tamtéž a k tomu první, kdo šel kolem.

O. M.

Řekl bych, že v případě DPP tomu tak je – viz dřevěné sedačky v 15T „hlavně, aby to šlo umejt jedním tahem“. To, že většina jich je i pro průměrně vzrostlého člověka vysoká natolik, že nemá pořádnou oporu nohou o podlahu a při každém zabrždění z té sedačky sjíždí, nikoho nezajímalo. Kix ve 14T, že v 60 % článků je ulička mezi sedadly příliš úzká, takže ten, co seděl uprostřed, při vystupování nutně musí pošlapat nohy těm, co sedí blíž ke kraji, to taky nemělo projít.

Jiří Kocurek

V příliš mnoha případech platí nový = nejhnusnější. A dnes vystavujeme na odiv naducané barokní andělíšy v gotických kostelech.

Nic proti gotice, ale tehdy to bylo taky hanlivé označení.

Jan T.

Což o to, z hlediska estetiky třeba Kotasův Střížkov vypadá zajímavě a vyjímá se na stránkách designerských časopisů. Ale v kontextu sídliště, drahého nevyužitelného prostoru v rámci Prahy a nepraktické, nákladné údržbě po dostavění to průser je.

Facepalm

Na stránkách designérských časopisů by se vyjímal tak v roce 1993.

Jinak vaše druhá věta přesně definuje, proč je to špatná architektura.

O. M.

To je ale problém investora, že si vybere stavbu s „nepraktickou, nákladnou údržbou“. Což jsou ostatně všechny netuctové stavby, i ty, které obdivujeme i po sto a více letech. Střížkov mi v tomto směru přijde celkem střízlivý, mnohem komplikovanější mi přijdou Letňany nebo trať na Barrandov.

MrMarkus

Já vidím hada, konkrétně korálovku sedlatou, had je to nejedovatý/neškodný a co je důležité, dožívá se až 15 let …

OndraL

Kotas rulez!!! jsem rad, ze to někdo umi rict otevrene a přesně, co ostani kveruluji v ruznych variantách! navic ten vystrel z Aurory, je super prirovani! 😅

Facepalm

Děkujeme za názor a jako odměnu posíláme fakturu za údržbu stanice Střížkov.

Gajda

Investor tu podobu schválil a pokud tam seděli lidi, u kterejch lze říct, že jsou na svým místě, tak s tím asi museli počítat.

Facepalm

To, že investor schválil podobu nesouvisí s tím, že žádný soudný architekt by něco takového neměl nikdy vyplodit.

Georg

drzkuje – poslete mu fakturu i za ty onanie na barrandove…

O. M.

Nesmysl.

PetrH

Investor chtěl utratit prachy z EU, případně aby z toho taky něco měl.

Tomáš Záruba

Patriku Kotasovi bych vytýkal mnohé. Ale tady mu dávám stoprocentně za pravdu. To šedočervené je prostě násilně roubovaná ošklivost. Jeho 15T (bez těch šílených žlutých „avizérů klimatizace“) je (byla?) přesně to, co do Prahy dobře zapadlo. Moderní, ale decentní, „neuřvaný“, uklidňujícím způsobem konzervativní nátěr. Jiná věc však je, nakolik je správné, že autor původního designu má vymahatelné právo zakázat majiteli (!) změny. Protože třeba ten červenočerný Wilsoňák je sedmdesátková hrooza, tam by tomu bílé podhledy jasně pomohly. To je trochu jako kdybych já vymáhal, že jízdní řády v nějaké oblasti jsou mé umělecké dílo a už se nikdy nesmí změnit.… Číst vice »

Tomáš Záruba

A mimochodem, pokud ještě žije autor (nebo nějaký potomek) původního nátěru laminátek, neměl by žalovat Cargo za jejich zprasení Najbrtem…? Nebo by naopak Najbrt mohl žalovat případné uvedení do původního stavu? Tohle je celé trochu divné.

Karel Mio

Odpovězte si sám, co je a co není předmět autorského práva. Zákon č. 121/2000 Sb. Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) §2 (1) Předmětem práva autorského je dílo literární a jiné dílo umělecké a dílo vědecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora a je vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě včetně podoby elektronické, trvale nebo dočasně, bez ohledu na jeho rozsah, účel nebo význam (dále jen „dílo“). Dílem je zejména dílo slovesné vyjádřené řečí nebo písmem, dílo hudební, dílo dramatické a dílo hudebně dramatické, dílo choreografické a dílo… Číst vice »

Paolo

vykladas si zakon hodne selektivne. Na konci mas poznamky k navaznym predpisum. Podivej se na ne- pripadne to dej vysvetlit nekomu, kto romu rozumi a zistis ze jses mimo.

O. M.

Není mimo. Autorský zákon je samozřejmě výchozím bodem, detaily včetně možnosti / nemožnosti zásahu do díla řeší smlouva mezi autorem a zadavatelem. Pokud něco smlouva nespecifikuje a smluvní strany se nedohodnou (např. formou dodatku ke smlouvě), tak strana, která se cítí být poškozená, má právo obrátit se na soud, který spor rozhodne. Tečka.

qěcy

Smlouvu DPP – Kotas máš nastudovanou, nebo tu jen plácáš dojmy?

ZdendaP

Silně pochybuji, že nějaká smlouva DPP – Kotas vůbec existuje.

MartinS.

Studio Konting taky nějakou dobu blokovalo změnu nátěru Regionov na Najbrt. Asi to tedy jde.

Roman Soudný

Dal jsem vám plus za názor na nátěr, ale s názorem na novou odbavovací halu nesouhlasím. Bílé podhledy by ten prostor uvrhli do absolutní průměrnosti, pokud by nedošlo k totální přestavbě a jsem rád, že je podoba ze 70. let zachována, protože je na svou dobu mimořádně kvalitní.

Facepalm

Přesně, je to jeden z mála osobitejch prvků, co zůstaly. Jinak by to byl průměrnej menší nákupák.

Paolo

Zapomina se na to, ze material na 15 T je specialne napusteny barvami uz vyroby aby se to nemuselo lakovat a nestoupali naklady na udrzbu.

Facepalm

Ta krysa má zuby napuštěné prudkým jedem!

Franta

Už je starej. Totálně zabetonovanej v nějakých stereotypech „takhle se to vždycky dělalo“. Přitom autobusy i metro jsou totální krabice od bot. Krabicovatější tvar, aby člověk pohledal. Dobře, tramvaj T15 má trochu aerodynamické čelo, ale nejhezčí je stejně v polepu ARCHITEKTURA jako nosič reklamy – https://www.tram-bus.cz/pred-peti-lety-vznikl-ipr-v-ulicich-jezdi-cerna-tramvaj/?amp

Petr Novák

No, zrovna Kotasovy nové Sorky zase tak krabicoidní nejsou 😉 Zejména srovnáme-li je s jejich předchůdci.

Facepalm

No, jestli by ono bývalo nebylo lepší, kdyby byly.

qěcy

Myslete si o Kotasovi co chcete, ale ta věta „Vizuální styl Pražské integrované dopravy pracuje podle architekta s karosérií vozidla jako s krabicí od bot.“ sedí jak hrnel na prdec.
☝️👏

Dachs

Přesně tak. Je to o přístupu. Designu, vizuálním identitám, trendům v tomto oboru nemusíme rozumět, ale tady mi přišlo, že kreativcům unikl kontext. Pro co je vizuální identita dělaná a že to může mít více tvarů a druhů, že to něco se pohybuje horizontálně a nad vším by mohla být úcta k předchozí genezi, chcete-li tradici, včetně barev spojených s hlavním městem. Ono nakonec v reálu to není tak hrozné, jak to působí na fotkách, a stejně nakonec barevné schéma je všem šumák, hlavně když je na MHD spolehnutí. Otázky by měly mířit za těmi, kteří tuto nic neříkající ani… Číst vice »

Karel Mio

Hezky popsáno.

Frantisek

Zrovna ta šedá (stříbrná) či větší množství černé nejsou v městských barvách zastoupeny téměř vůbec (něco málo je sice ve znaku, ale).

Jan T.

No právě, ten předchozí PID nátěr aspoň využíval českou trikoloru. Ale zřejmě nebyl dost bombastický.

Facepalm

A proč by mělo všechno v Čechách bejt v barvě trikolory?
To mi připomíná, jak jsme kdysi dělali logo pro nějaké Slováky a oni se strašně čudovali, že v něm není ani Kriváň, ani státní znak ba ani trikolóra.

Mirek

Byl amatérský, navíc měl barvy středočeské, takže nepoužitelné v Praze. Proto kompromis s červenou.

Facepalm

Ale navrhla ho za hodinu sekretářka v Malování, takže nic nestál!

O. M.

Máte pravdu, v reálu to není tak hrozné, je to ještě horší.

Jiří Kocurek

Samotného mě překvapilo, že s ním souhlasím.
Ano, kritizoval jsem špatnou viditelnost dveří vozidla pro zrakově postižené. A v tomhle názor měnit nehodlám.

Jelen

Ač s Kotasem obvykle nesouhlasím, s jeho argumenty naopak souhlasím na 100%. Šedá krabice s úplně náhodně naflákanými červenými svislými pruhy, to opravdu není nic hezkého a vhodného pro jednotný vizuál PID. A ten nápis pid (kterému někdo říká logo, byť jsou to jen tři písmena) který je na každém boku vozidla několikrát je taky dost odporný.

Jan T.

Stačí se podívat do historie nátěrů dopravních voziedl a uvidíme, že taková šedá se hodí akorát na střechu nebo na podvozky. Tlusté pruhy, které začínají na jiném prvku než kde končí radši dál nekomentuju.

Gridlock

Už je to pár let, co se nový nátěr objevil a nadále mne odpuzuje. MHD měla vždy vodorovné pruhy, tak nechápu, proč je nutné je předělávat na svislé. Celkově mi přijde, že principem dnešního designu je vše co nejvíce zjednodušit, což ale vytváří nic neříkající „díla“. Třeba samotné nové logo PID vypadá skoro úplně stejně, jako kdybyste ve Wordu napsali „pid“ a změnili barvu textu na červenou. Kdyby tento návrh vyhrál ve veřejné anketě (jako byla o novém hlasu), asi bych se s novým nátěrem smířil. Jelikož se o něm ale rozhodlo bez ankety a nevím, co si o něm… Číst vice »

Roman Soudný

Díla Patrika Kotase jsou často oprávněně kritizována, osobně k jeho kritikům patřím, nicméně zde s ním musím souhlasit. Nový nátěr PID je špatný přesně z důvodů které jmenuje.

Lang

Oprávněně? Opravdu? A kým?

Jan F.

Naopak, oproti původním vizualizacím se braly v potaz vozidla, na který ten nátěr půjde. NB12 v novém nátěru vypadá skvěle podle mě. I na 14T vypadá hezky, líbí se mi ta symetričnost nátěru z boku.

Když se na to dívám zpátky, tak spíš nerozumím původnímu PID nátěru. Ty pruhy jsou podélné, takže to asi bude pro více lidí vypadat lépe.. ale co tam dělá ta modrá střecha? Nehledě na to, že ten nátěr vůbec nebyl jednotný a kromě příměstských autobusů a hrstce Elefantů nebyl na ničem jiném.

Alespoň tedy já mám dojem, že se Kotasovi akorát ten nátěr nelíbí.

jonáš

Asi nad vnějšíma pásmama bývá modrá obloha, na rozdíl od pražské šedé 😀

Martin

Pamatuji jak byl tenkrát ten nátěr kritizován, jak je to dělané v malování, primitivní, červená a modrá… A dnes je to najednou uctívaný nádherný nátěr. Každému se prostě líbí něco jiné, neexistuje jedna dokonalá věc, co se bude líbit všem.

Ale nejspíš to je jen klasika nadávat na vše nové či jiné… Asi jako 4 dveře na kloubech Streetway.

Kubrt

A přitom čtvery dveře na městském kloubovém autobusu byly léta v Č(SS)R standard 🙂

Jan T.

Z boku je to možná lepší, ale to rozpůlené čelo, zejména u 14T a KT8 je jak pěst na oko. Nedává žádný smysl.

Juraj

Sorryjako, ale pan Kotas dodal nějakou práci na základě zadání výrobce, potažmo DPP, a tím to končí. Není to umělecká instalace a není to žádné ucelené dílo, natož práce jediného autora.

Když jsme u toho, polovina 15T jezdí v celovozové reklamě, nad tím se nikdo nepozastavil. A „respektování tvarů vozidla“?! No tááák, původní nátěr 14T byl ztělesněním tohoto tvrzení, přesto nikdo neprotestoval.

Majkl

Ano, ano, ano…je to jen jeho ego. Jeho doba už minula. Díky za někoik zářezů do historie architektury a designu, ale jedem dál.

Frantisek

Původní nátěr 14T = kýbl šedé (pardon, stříbrné :)) na čela a střešní krytky a kýbl červené na boky ovšem také nebyl nijak zvlášť pěkný, aby změny na průběžné pruhy někdo litoval. Jen ten inovovaný vnitřek je barevně na můj vkus přílišný mišmaš.

Vysehradsky jezdec

Vlajka hlavního města Prahy.
Kde je šedivá barva p. Kotas ???
Více na

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlajka_hlavn%C3%ADho_m%C4%9Bsta_Prahy

jonáš

A kde je na ostatních vozidlech ta žlutá? A proč je šedá nový PID look?
Na 15T neni šedá, ale stříbrná.

Mirek

Který zákon říká, že tam musí být barvy z vlajky? Kde byla doteď žlutá?
Navíc to není systém jen Prahy, ale i Středočeského kraje.

Libcha

Já bych naopak rád ten soud viděl. Ten precedens, že majitel jakékoli věci nesmí svou věc žádným způsobem upravit ani přebarvit proti vůli původního designéra věci (ať už se jedná o dům, tramvaj, automobil, kuchyňskou linku nebo třeba otvírák na pivo), a to ne z titulu nějaké přísné smluvní doložky, ale jako důsledek autorského zákona per se, mi připadá až abusrdní. (Teď se nezabývám tím, jestli je konkrétní jednotný nátěr PID subjektivně esteticky hezký nebo objektivně funkčně nevhodný.) Taky se mi nelíbí, že Kotas tyhle dvě věci spojuje. Kdyby třeba bývalo studio superlative.works vytvořilo jednotný nátěr tak, že by se… Číst vice »

na barvu to nejede

Přesně. To si jako koupím Octavku, BMW a nemůžu si s ním dělat co chci? Spojlery, změna barvy… Tohle je přitažený za vlasy a ten soud bych docela rád viděl taky.
Chapu i argument spojení s krajem – tudíž tradice jaksi trošku upozadit a najít nový vizual a styl, který bude reflektovat požadavky obou. To nic nemění na tom, že nový styl mi taky neřirostl k srdci.

O. M.

Jenže když si koupíte bílou Oktávku a přemalujete ji, jste sám autorem, a když se vám to nelíbí, můžete nadávat sám sobě;-)

Frantík

Tak kdyby se mu líbil, klidně by se těch práv mohl vzdát, resp. za menší poplatek povolit jiné užívání…

slsp

Povedal by som, ze ziadny trochu pricetny sud mu za pravdu dat nemoze, ale tak uz sa stali aj divnejsie veci.
Cisto laicky by som sa rad opytal, co by Kotasovo pripadne vitazstvo znamenalo pre SOR. Cisto hypoteticky, pride za nimi Arriva coby vitaz tendra v x provoznych oblastiach, ze chcu kupit 150 busov v Ropid unifiku a maringotkaren im povie… co? Sorryjako, nesmieme?

Pavel

Spor o ničem. MHD je hlavně o fungování. Barvy ať jsou decentní a provždy. Vůbec netřeba měnit. Peníze investovat do strojů a lidí.

Facepalm

Jojo, a ty nový stroje stačí mít natřený základovkou.
Nebo si myslíte, že když se nechá „starej lak“, tak ty stroje budou levnější?

Michal121

Nechápu. Barvy Prahy jsou ČERVENÁ a ŽLUTÁ. Kde se tam vzala za bílá, navíc rozdělená půl na půl opravdu nechápu. Myslím, že přesně tohle by se mělo rozhodovat v referendu, například po netu, aby to skoro nic nestálo. Takhle si příjde nějakej šašek, vybleje něco, co se mu zrovna zdálo, a všichni na to budeme dlouhý léta čumět.
Něco, jako slovenská primátorka za ANO, co přišla ze zrůdností jménem Lítačka.

Roman Soudný

To není bílá, ale údajně šedá. Akorát má pokaždé jiný odstín.

Jelen

Kéž by to byla aspoň bílá, ale ona je to šedá.

DavidS

Rozhodovat v referendu o barvách MHD? 😀

Kubrt

Jen to ne; to by v ČR zvítězila hráškovo-meruňková kombinace, soudě dle pořadu Prostřeno 😉

Karl vB.

Třeba by to po takové kombinaci jezdilo rychleji….

Facepalm

Jo. A k tomu nápisy comic sansem a roztomilý clipartový vobrázky. Možná i na cválající koně by došlo.

Facepalm

To „vybleje něco, co se mu zrovna zdálo byla ve skutečnosti vícekolová soutěž a vítěze vybrala velmi dobře obsazená porota.

A jestli byste o tom, na co ,všichni budeme dlouhý léta čumět“ nechal rozhodovat v referendu rozhodovat naprosté laiky, pak je tu hned druhý důvod, proč šašek jste naopak vy.

Paolo

Web je o doprave a ne o nackovinach na narodn. zakladu. Na to mas demonstace v centru Prahy.

Ten Onen

Patrik Kotas není rozhodně skvělý designér a ta jeho díla za moc nestojí. Nový vizuální PID je taky strašný. Takže se potkaly dva hrozné výtvory a odnášíme to my všichni, včetně placení zbytečných nákladů.

P_V

Kdepak, vedle pidpruhů jsou výtvory p. Kotase celkem slušné. Navíc ty pidpruhy odpovídají logu Brna, tedy kromě bílé je šedá.

Majkl

Nebo barvy Slovanů

Kubrt

Jaké jsou barvy Slovanů? A od čeho se odvozují?

Tomáš V.

Lol, zajímavej vkus. Pruhovaná 14T se mi docela líbí, stejně jako KT, naopak jen stěží hledám instalace Velkého mistra, kde bych použil nanejvýše neutrálního označení. Prej výtvory pana Kotase jsou slušné. 😂

Lang

Je to úhel pohledu a věc vkusu. Kotas je skvělý designér a jeho díla stojí za hodně.
Budeme se tedy přetlačovat, čí názor má větší váhu?

Facepalm

Faktem je, že 90 % toho, co Kotas navrh (nebo spíš někde vykrad), jsou předražený onanie, co se nedaj za normální peníze udržovat. Což jsou rovnou tři důvody, proč je to špatná architektura, a to jsme se ještě nedostali k tomu jak to vypadá.
Na tom váš názor, že je to skvělý designér, těžko něco změní.
Pokud tedy chápete rozdíl mezi faktem a názorem.

O. M.

Je tedy špatná architektura i Národní divadlo nebo Karlštejn?

RGTE-SNDVB

Z nového nátěru PID chce se člověku b…t. Nejošklivější jednotný nátěr veřejné dopravy v ČR.
Divím se, že neprotestují památkáři. Hrůza a děs toto provedení vidět na Malé Straně atd. Proč za každou cenu musíme opustit to, co bylo v minulosti hezké a pro Prahu typické. Zůstat věrný tradici je někdy víc než být za každou cenu in ……
To nedokázal ani Ing. Mikuláš Lacek, Csc. a ten toho dokázal hodně …..

Jan F.

Nechápu ten názor, že ten původní nátěr byl „specifický pro Prahu“. Ten nátěr nebyl původně specifický pro Prahu, ale pro celé Československo. Po revoluci akorát všechny DP změnily nátěr do +- 10 let, jenom v Praze zůstal. Plus je to nátěr, co zůstal jenom na T3 a autobusech DPP (stříbrná + vínová na prvních T3R.PLF, šedý pruh přes okna na KT8D5 a T6A5, znovu stříbrná na 14T a 15T, první nátěr PID..)

Juraj

Co přesně je pražská tradice?
Červeno-krémová ŠM11, vínový Ikarus, červeno-bílá Karosa, červeno-stříbrná 14T, vínovo-červená T3R.PLF, červeno-bílo-žlutá 15T4 nebo červeno-bílo-modrý BN12? Zeleno-krémová lanovka na Petřín? Šedo-bílo-červené soupravy 81-71M?

Já jen že posledních 40 let je každý pes jiná ves.

Frantisek

Svého času to byla červeno-krémová, pak asi došel krém (kterým i předtím šetřili). Ty šedivé pokusy se stříbrnou a roztahování černé jsou sice moderní, ale působí spíše depresivně – spolu se zlostně zkosenýma „očima“ reflektorů u některých vozidel. A přidávají pracně odsávané teplo přes léto. Nicméně, s „pražskými barvami“ přišla sama obhajoba tohoto šedo-červeného pruhování.

Martin Frank

Patrik má rozum a také nějaké estetické cítění. A popsal to naprosto trefně. Vertikální pruhy mají mít výtahy a ne vozidla jezdící horizontálně. Celý tento nátěr je absolutní hnus bez nápadu a díky tomuto „designu“ nulové kvality degraduje celkový vzhled vozidel. Mě to i odpuzuje od nástupu do takovéto legotramvaje/legobusu.

Zapa

Naštěstí je to většině lidí jedno, protože už si zvykli lézt třeba do tramvají s celoplošnou reklamou.

Frantisek

Pokud není i přes skla, to pak odrazuje i mě, byť si ošklivých nátěrů a zejména polepů pokud možno nevšímám.

Facepalm

Naopak, plácá nesmysly dané zabedněností a zastydlostí někde v devadesátkách. Co je to za naprostou pí*ovinu, že o vertikálách či horizontálách v designu dopravního prostředku rozhoduje, pohybuje-li se horizontálně či vertikálně? On akorát dělá dogma ze svého názoru. Jak už tu zaznělo, jezdí zcela běžně reklamní celopolepy, kde se o nějakých vertikálách ani horizontálách nedá hovořit. Nebo taky spousta designů vypadá ve stylu „základní barva / kontrastní dveře“, což je jinými slovy přesně ta aplikace vertikálních prvků. No a last but not least, existují i designy letadel, které pracují s vertikálními pruhy. Brát tohodle kašpara vážně, chodíme všichni v mokasíně… Číst vice »

O. M.

Jenže u těch kontrastních dveří má ten vertikální prvek smysl z hlediska ergonomie – má nasměrovat cestujícího tam, kde lze do vozidla nastoupit. Což v případě nového PIDdesignu neplatí, u něj je to samoúčelné.
To, že p. Kotase nemáte rád, vám neberu, ale není potřeba, abyste ho urážel jen proto, že se vám jeho práce nelíbí.

Karl vB.

No, i mistr tesař se někdy utne – viz (naštěstí už zaniklý) příklad od našich západních sousedů: Mercedes-Benz O 530G Citaro Irvine
https://666kb.com/i/cwdnpeypocvmr6cir.jpg
Proti tomu je i pid-nátěr pohlazení.

Libor

Totálně nepovedená a nevzhledná kombinace barev.Autor asi fakt maloval krabici od bot..Líbila by se mi na nových vozech stará kombinace barev nebo základ ve slonové kosti a červený pruh asi 20cm široký přes celou délku vozu.

Tomáš V.

Jo, protože slonová kost, to je ta nejlepší barva pro hranaté vozy s tenkými linkami a moderním vizuálním provedením všemožných prvků, od světel po hranatá lepená okna. Jo, 15T ve slonové kosti, to by byla lahůdka. Šmarjápano.

Frantisek

Zase než půlka vozů v šedi nazývané honosně stříbrnou, nově stejně změněné rovnou na světle šedou, která v určitých kombinacích připomíná i trochu bílou, čímž působí alespoň trochu přívětivěji…

Tomáš H.

Takovýho dramatu kolem a přitom nakonec všechno dobře dopadne: Pro D a C se koupí nový soupravy, který už v novym schématu vyjedou z fabriky, navíc je vypsanej tendr na tramvaje který postupně budou nahrazovat 15T. Ty se nakoupí taky v novym. Takže M1 nechaj na béčku dojezdit ve starejch barvách, pokud nenajdou nějakej kompromis a zbytky 15T čeká to samý. ROPID si tim nebude odporovat (od začátku tvrdí, že přebarvení potrvá několik let), Kotas bude šťastnej, a cestujícím to ve výsledku bude všechno úplně jedno. Jediný vizualizace přebarvenejch vlaků metra jsem viděl 81-71M, což by se na Áčku mohlo… Číst vice »

Martin Frank

Nové tramvaje rozhodně nebudou nahrazovat 14T a 15T. Z počátku nenahradí nic., protože s rozvojem tratí nelze nic vyřadit, naopak. Až jich bude pak později více, nahradí zejména T3R.P a T3M2-DVC.

Tomáš H.

Je to tak. Pardon za zkratku která v mym postu neni pravdivá. Chtěl jsem prostě jenom říct že nevěřím tomu že 15T budou do konce její životnosti přebarvovat. Což bude ta dohoda díky který „všechno dobře dopadne“ pro Kotase i ROPID.

Cuba

V jakým horizontu by se měly nahrazovat 15T? Nový tramvaje budou spíš nahrazovat starší typy, ne? A M1 to samý…

Tomáš H.

Je to tak, pardon za zkratku která v mym postu neni pravdivá. Chtěl jsem prostě jenom říct že nevěřím tomu že 15T budou do konce její životnosti přebarvovat. Což bude ta dohoda díky který „všechno dobře dopadne“ pro Kotase i ROPID.

Co se M1 týče, už je rozhodnuto o tom že nové vlaky půjdou na C a D a M1 půjdou na B, kde jezdí nejstarší 81-71M.

Jura

Spíš by to chtělo nahradit brusky, resp. 14T. Naše brněnský odvozeniny (13T/6) bych vám taky nepřál. Radši starý KTčko (též nízký a rychlý) nez 13T. Tiše Vám závidím 15T.

Jan T.

14T mají ještě mnoho let před sebou, většina má menší nájezd oproti novějším 15T z první serie, je to kolem půl milionu kilometrů.

Jouda

Strakatý a rozházený hnus…

Karl vB.

Zdá se mi, že problém má dvě roviny. 1. Provedení vizuálu vozidel PID 2. Práva vlastníka vozidla s ním nakládat ad 1. Souhlasím s odbornou argumentací pana Kotase, ve které poukazuje na školácké chyby tvůrců schváleného vizuálu PID (který se později s příchodem různých vozidel stejně ad hoc upravoval). Myslím si, že pokud by tehdy pan Kotas byl osloven a vyzván k předložení variantní nabídky řešení, PID by (možná po diskusích), obdržel kvalitnější návrh, než to, co je k vidění teď. ad 2. Skoro každé město, nebo kraj, jako objednatel dopravy, má také svůj design-manuál. Na základě čeho je nabarvení… Číst vice »

Juraj

Když se podívám na SOR NS, tak nevěřím, že by pan Kotas přišel s kvalitnějším návrhem. Jeho grafické nastavení jsou stříbrné lištičky a blbinky.
Respekt pro bratislavský DPB, že se jim tu u NS povedlo zlomit a protlačit si vlastní, decentnější vizuál i přes odpor výrobce.

Jan F.

Na NS mi vůbec nesedí ten zadek, oproti zbytku autobusu vypadá hrozně mimo a na první pohled mi připomněl 21Tr.

Martin Verner

Chvíli jsem si tam představoval tu stříbrnou lišku… 🙂

Karl vB.

Souhlasím s vámi, pane Juraji..
Bratislavákům se podařilo zneutralizovat tu „ohlodanou kost“ mezi předníma světlama.
https://www.busportal.cz/images/stories/2022/18675_ns001-1.JPG
Jak to, že „přes odpor výrobce“? Zákazník platí a tak si i snad určuje, jaké barevné provedení bude mít, nebo ne?
To by pak bylo napříště dobré ošetřit v zadávacích podmínkách formulku:
„Vozidla u kterých nebude vyloučeno riziko omezování práv vlastníka/ provozovatele vozidla uplatnit jeho vlastní jednotný vizuál, nelze do výběrového řízení ani nabízet“.

Martin Robeš

Šedorudý stroboskop je hnus. Studené barvy, které nenavozují příjemný pocit a spolu s plastovými sedačkami v tramvajích snižují atraktivitu veřejné dopravy. Srovnej třeba s příjemnou ústeckou zelenou…

Zapa

Tak ta zelená je příjemná, nicméně asi těžko budeme v PID aplikovat to samé co je v DUKu. Základem PID (Prahy) je prostě červená a nějaké její kombinace s dalšími barvami.

původní Jakub P

Svítivá zelená je zrovna barva, která nesluší žádnýmu dosud vyrobenýmu vozidlu na světě. A pochybuju, že někdy někdo vyrobí vozidlo, kterýmu by slušela.

Kubrt

Jednoho kandidáta bych měl, ale uznávám, že je to dost hraniční případ 🙂 a u těch autobusů – jsou dobře vidět, ale elegance to není. https://www.autasocialismu.cz/trabant-601-s

původní Jakub P

Jo, to je opravdu asi nejblíž, co se kdy jaký designér dostal k vozidlu, kterému svítivě zelená sedne. Furt bych neřekl, že mu sluší, ale jo, tohle bylo nejblíž v celé historii lidstva.

Frantisek

Akorát, že stejně tak jako červená je barvou Prahy žlutá, nikoli šedá. Českou barvou je pak k červené stejnou měrou bílá. Nevím, kde se tam bere tolik šedi a černě, když to obhajují zrovna pražskými barvami. Samotná červená byla kdysi odlišením městské dopravy od modré státní, obojí na bílém či krémovém podkladu. Není ovšem sama o sobě barvou města.

Jindřich

Ostrava má celkem pěkný nový vizuální styl veřejné dopravy. Nový pražský PID podle mě není nadčasový. Na první pohled sice vypadá zajímavě a moderně, ale po čase to spíš ruší, je to moc výrazný. A taky nesymetrický. Podle mě se to bude za pár let stejně předělávat.

Karl vB.

S tím se dá souhlasit.
Když tehdejší AZNP Mladá Boleslav vypustala první Favority, měly čelní logo umístěné excentricky.
Působilo to dost nepřirozeně a nový vlastník to ihned změnil.
https://cdn.xsd.cz/original/f1e302898ea936508858605f1a755d83.jpg

Kubrt

Mě se ta původní maska Favorita naopak líbila víc, byla originální. Ale to je věc vkusu každého jednotlivce. Někde jsem slyšel průpovídku „symetrie je estetika idotů“, ale neberte to osobně, je to nadsázka 😉

Karl vB.

Nebojte, já to osobně neberu a chci vám poděkovat za velmi zasvěcené příspěvky. Jenom si myslím, že pokud by bylo možné vysledovat u kombinace té bílé a červené nějaké obecné a logické pravidlo, „proč červená právě tady, a ne až o metr vedle“, tak by to možná mohlo být pro mnoho lidí přijatelněší.
Nový pid-vizuál na prvních presentacích ale vypadal, asi „jako když hážete kachnám“, aplikace červené barvy bez nějaké vnitřní logiky věci.

O. M.

A o to jde.

Xlovek

To je jako kdyby si nekdo prestrikal auto na jinou barvu, a soudil by se s nim zamestnanec automobilky odpovedny za design.

mlokXCM

To teda není. Zaměstnanec je jen zaměstnanec, který nemá žádná autorská práva. Stejně jako je nemá dělník na stavbě, ale má je například architekt.

DavidS

Tak ne zaměstnanec ale designér.

MajsterN

To je prece nesmysl. Zalezi na smlouve. Stejne jako kdyz jako programator dodavam software.. jako zamestnanec je to pravdepodobne osetrene ve smlouve (dilo vyrobene v pracovni dobe = prava predavam firme), jako kontraktor si muzu vybrat, muzu jim to klidne jen licencovat.
Takze je otazka co Kotas udelal. Jestli jim to licencoval, nebo to pro ne vyrobil a prava predal. Podle smlouvy.

Cuba

A co SORkový trolejbusy (až je teda dodají), tam se bude taky soudit?

Klaun…

Pavel Vavříček

Karosérii NS už tak úplně pod palcem nemá

Cuba

Tak to je dobře, protože to by asi nevznikla bratislavská verze, která – z mého pohledu – odstanila všechny rozpačitosti a udělala z toho velkýho fešáka…

Ondra K.

Dost podstatný rozdíl bych viděl v tom, že ty TNS budou mít PID lak už z výroby. Tím pádem tuhle záležitost s aplikací PID laku musel vyřešit už SOR jakožto dodavatel vozidel.

Raquac

Kotas dělá všechno pro to, aby si ho už nikdo dobrovolně nezvolil jako designéra…a to se mu daří.

Blzx

Se mi nedivím, že není přítel soudů. Každý se základní znalostí autorského práva totiž ví, jak by takový spor dopadl (pokud ve smlouvě DPP se škodovkou není nějaká obrovská bota, což asi ani není).

Jde o změnu lakování, co kdyby se takhle hypoteticky měl ozvat autor T3, že se mu nelíbí přestavba na wany nebo třeba reko u 14T také byly drastičtější a v pohodě. Protože to je zkrátka vozidlo, které má být funkční a užitečné a za tímto účelem si ho může vlastník přizpůsobit.

Pája

Při vzniku T3 platily poněkud jiné zákony….

Jan T.

Autorské právo se zas tolik nezměnilo, akorát tam přibylo výpalné pro OSA, což je taky absurdní případ. Zákonem vybraná skupinka autorů inkasuje poplatky při přehrávání hudebních děl jiných interpretů anebo při pořizování vlastních autorských děl na záznamová media (tedy sd karty, disky a další).

Igor Mauricio

Věci jako film, divadlo, fotografie, architektura, design nebo rozhlasové vysílaná mají trochu specifičtější a rozsáhlejší autorská práva, která je potřeba více nastudovat. Nicméně – z mého pohledu je to zbytečně vyhrocená věc. Chápal bych spor třeba o neoprávněné užití díla v rámci nějaké například dopravní stavby, ale ztrácet energii a čas kvůli barvě tramvaje, to by se mi asi nechtělo.

Ivan_pha

Je to nové, neotřelé, moderní, ale nenakreslil to on. Tak kope kolem sebe.
Není to jeho vozidlo, je města. Chápu, že nějaký čas může být nátěr chráněn, ale doba se mění a když je po čase potřeba změny, tak proč ne?
Zřejmě má Kotas málo práce, když má čas řešit tohle.

Nechci být jen kritický, design některých vozidel se mu povedl (M1, první série 15T),ale budovy jsou šílené, megalomanske. Asi má potřebu dělat vše nesmyslně velké…

Lomb

Je to přinejmenším divné. Ne, opravdu to není hezké.

q89

„Nový vizuální styl naprosto nerespektuje tvarové linie a specifika jednotlivých vozidel.“

Amen
tenhle grafický odpad je dobrý možná pro autobusy, ale na kolejová vozidla opravdu nepatří. (i když na 14T funguje lépe než původní zbarvení, ale KT8 to je fakt na cenu nejhnusnější nátěr ever)

Lukáš Vorel

Nesouhlasím, podívejte se na autobusy od Solarisu, tam různé prvky jsou opravdu hezké, zvláštní tvary a linie tam také najdete. Za mě je to hnus u každého vozidla, i u silničního.

původní Jakub P

Každý jednotný lak bude některým typům slušet víc a některým míň, to je asi nevyhnutelné. Nicméně zatím jsem neviděl (v reálu, nikoli na fotkách, ty zkreslujou, při prvním představení mi to taky přišlo špatné, naštěstí se ukázalo, že to, co na prvních obrázcích vypadalo jako čistě bílá je ve skutečnosti světle šedá) vozidlo, na kterém by ten nový PID lak byl vyloženě špatnej. (A jo, KT8 už jsem v něm v reálu viděl). A jo, je to pro mě aktuálně jedno z nejzajímavějších lakování vozidel hromadný dopravy, co znám. Možná právě proto, že se vykašlali na „pravidlo“ o nutnosti horizontálního… Číst vice »

Kernteriér

Proti nové červeno-bílé kombinaci PIDu vůbec nic nemám, ale jestli je ve smlouvách s architektem zákaz měnit vizuál vozidel bez jeho souhlasu, tak se mu nedivím, že bojuje.

q89

To vychází z autorského zákona, ne ze smluv s DPP.

Kernteriér

I barevné schéma?

Roman Soudný

Pokud dodal design i s barevným schéma tak ano.

Kernteriér

Tak pak může podstata problému znít opačně. Jestli ve smlouvě není povolení DO měnit barevné schéma bez souhlasu, atd…

***** Petr

Ani Ferrari není jenom červené. Nevím podle jakého zákona by měl mít kdejaký matlal vliv na to, jakou barvou si nastříkám svůj majetek

Kernteriér

Bodejť, když druhou barvou značky Ferrari je žlutá.

Osamělý Vlk

Naprosto nesmyslný spor, ostatně reklamy taky nerespektují jeho vozidla a přesto na vozidlech jako 15T jsou. Ostatně třeba tohle bylo taky ‚povedené‘: https://praha-metro.webnode.cz/album/vzhle-soupravy-m1/m1-reklama-vodafone-jpg/

Lukáš Kníže

Na druhou stranu známe i příklady u budov, že architekt docílil sundání reklamy z fasády domu, protože kazila původní architektonický návrh.

Jan T.

Dost reklam, včetně té odkazované, aspoň pracuje s prvky karoserie a nemaluje to stylem „čistá, jednolitá plocha“.

Jura

A Rigu zazaloval? Nebo Riga pouziva jeho maluvky?

Jan z Rokycan

Na Kotasovo architektonické a designérské diletantství mám svůj názor, ale cokoliv proti té PIDovské nové zmršenině přijde vhod. Holt i porouchané hodiny ukáží dvakrát denně správný čas.

Lang

Jan z Rokycan je světově uznávaný architekt, že může ze své pozice někoho označit za diletanta?

Jan z Rokycan

Jan z Rokycan je stavební inženýr, který nemá rád nepraktická a neužitečná řešení. Jsou skvělí architekti, kteří při návrhu zohleňují provozní a funkční vztahy. A pak jsou architekti na efekt jako Kotas. Nebo stejně vychvalovaný Calatrava.

SaulGoodman

Úplně absurdní a nechápu, kdo svého času podepsal smlouvy umožňující mluvit designérovi do barev, představte si, že by to dělali designéři automobilek.

Jeho výhrady k horizontálním prvkům vs. vertikálním pruhům jsou sice relevantní, nicméně to mají rozhodovat volení lidé a ne někdo, kdo kdysi nakreslil design.

Karel Mio

V ideálním světě se ale ti volení lidé chytnou za nos, protože to nejsou designéři, a minimálně prokonzultují požadované barevné schéma s designérem. Protože nějaká šílená barevná patlanina, co si vymyslí nějaký dopravní podnik nebo integrátor HD, může zaříznout i jinak skvělý design. A srovnání s auty kulhá jak na rovině významu – auta si lidé/firmy pořizují za svoje, zatímco na něco, co je pořizované většinově z veřejných peněz a co významně spoluutváří veřejný prostor, by prostě měly být vyšší požadavky, i měřítka – in house designéři automobilky nadefinují barvy, které zvolí 99% zákazníků. Nehledě na to, že návrh je… Číst vice »

Kubrt

Mno, ten aktuální design PID nevymysleli ani zastupitelé, ani garážmistr dopravního podniku, ale designéři, konkrétně superlative.works.

Pavela

Akorát nějak chyběla ta veřejná soutěž…

Kubrt

Soutěž byla, uzavřená. Uznávám, že to není nejšťastnější přístup, a ani nechápu, proč byl zvolen.

Pavela

Ano, souhlas…

Karel Mio

Vyjadril jsem se nepresne, myslel jsem prokonzultovat s designerem vozidla. Jasne ze to pak delal jiny designer. Otazka respektu k autorskemu zameru a k autorskym pravum je otazkou nejake etiky v ramci profese designeru, architektu atd.

Kubrt

Myšlenku chápu, ale je to prakticky nemožné – když se hledá unifikovaný nátěr pro X řad vozidel, z dílen Y autorů. Proto vítěze soutěže vybírá porota, která by měla být respektovaná ve svém oboru a tyhle emoce nějak utlumit. Což se asi nikdy úplně nepodaří, když jde o umění svého druhu. Jak už tu jinde zaznělo, bylo by fajn, kdyby takový soud proběhl, leccos by se tím projasnilo.

Karel Mio

Jo jasne, unifikace ruznych vozidel do toho hazi vidle. Na druhou stranu pak je otazka, proc byl jako vitezny navrh noveho grafickeho designu PID vybran takovy, ktery se svou prisnou geometricnosti spatne aplikuje na ruzne karoserie ruznych vozidel. Dovolim si odhadnout, ze v otazce barevnosti samotne, ktera respektuje tvary vozidel, bude mezi designery vozidel o dost mensi odpor nez v otazce grafickeho prvku (zde prisne deleni), ktere uz ten celkovy vzhled ovlivnuje dost. Ale jak tu nekdo psal, cela ta debata nabira trochu komicky rozmer kdyz si vezmeme, jak vypadaji celoplosne reklamy na vozech MHD (a to Praha se drzi… Číst vice »

Karel Mio

Pro vsechny minusare: zkuste v zivote neco vytvorit a pak jen prihlizet, jak to nekdo po vas doprasi, s tim ze laikovi – potencialnimu zakaznikovi nebo verejnosti proste nevysvetlite, ze ty upravy nejsou vase dilo.

Ma to samozrejme svoje meze, ale takovych veci, na kterych se tvurcim zpusobem podilelo X lidi s tim, ze pripadne faily v pokracovani nebo realizaci se prisuzuji autorum navrhu, jsem videl nespocet. A casto to neni absenci autorskeho dozoru, ale spis vseznalkovstvim, absenci profesniho respektu a komunikace.

Jiří Kohout

Ono pozor, i v automobilkách se toto stává. Někteří návrháři prý mají ve smlouvě, že se mohou jimi navržené vozy vyrábět jen v jimi daných barvách.

A potom je tu třeba Ferrari, které to diktuje i zákazníkům. Ti kteří poruší, tak nedostanou již možnost objednat si od značky zákaznicky specifikovaný vůz.

původní Jakub P

Nicméně když si to Ferrari někdo koupí, ani automobilka mu nezabrání ho přestříkat. Samozřejmě mu ho nedodá sama s lakem, který by se jí nelíbil. Jo, může mu nechtít prodat další. Ale to, že si to už koupený přestříká, v tom mu nezabráněj.

Jan T.

Ano, je známý případ hudebníka Deadmau5, který si polepil své Ferrari poněkud výstředně. I když článek říká, že Ferrari víc vadí mechanické úpravy než barevné tak stejně nakonec svůj vůz po předžalobní výzvě dal do původního stavu. https://www.hotcars.com/real-reason-ferrari-sued-deadmau5/

Karel Mio

Nebo ještě jinak, kdo jsou v tomhle případě ti volení lidé?

Martin Verner

On nikdo žádné takové smlouvy nepodepsal. Pan Kotas dovozuje své právo mluvit do barevného řešení vozidel z obecných zákonných ustanovení.
Po mém soudu sice nesprávně, ale je to judikaturou dosud neřešená otázka, takže se v případě sporu můžeme těšit na dlouhou cestu k Nejvyššímu soudu.
Obecně by ale u užité tvorby mělo platit, že práva autora jsou konzumována okamžikem vytvoření věci. Ten dnes aplikovaný systém, který umožňuje třeba architektovi i po desítkách letech kafrat vlastníkovi domu do rekonstrukce, je čisté zlo.

Frantisek

U některých rekonstrukcí by to ovšem bylo pro dané stavby a jejich okolí (byť možná vlastníky nechtěné) dobro.

Jan T.

Za mě je lepší památková ochranna cenných děl než konzervace architektem. Protože někde vzniknou paskvily místo estetické, dobře navržené stavby a někde jinde zase o žádnou hodnotu budova nepřijde.

Erik

Ma pravdu Predseda 💪😇

OndraG

Nějak tomu nerozumím, žádné smlouvy jsem neviděl a ani nečetl, takže nevím do jaké míry je tu kdo v právu. Na jedné straně máme designéra tvaru vozidla a na druhé straně máme majitele vozidla, který si svoje vozidla nalakoval tak, jak se mu líbí. Chápu, že se daný styl panu návrháři líbit nemusí, ale nejsem si jistý, zda má právo požadovat, aby se vozidla vrátila k původnímu grafickému designu. Opravdu nevím. Jsem i docela zvědavý, jakou tahle kausa nabere směr, respektive jaký se z toho udělá precedens.

původní Jakub P

Škoda, že není na stole možnost se všech vozidel s jeho designem v Praze zbavit. Byť je pravda, že proti jeho stavbám jsou vozidla jím navržená ještě víceméně snesitelná na pohled. A soupravy M1 pro pražské metro jsou asi to nejpovedenější, co kdy udělal. Ne, že by vzhledově patřily ke špičce, ale jsou vlastně fajn. Možná tím, že jsou po designové stránce krotké a nenápadné – kdykoli se tento pán pokusil o něco zajímavějšího, dopadlo to zpravidla strašně.

A teda jak může proti jakémukoli nátěru protestovat člověk, který vymyslel ty odporné žluté předky na klimatizovaných 15T…

intrus

Ty vymysleli náměstci na Praze a on to jen odkejval

Ivan_pha

M1 osobně považuji za velmi povedený design. 15T dejme tomu (ta první verze bez upravených barev a světel).
Ovšem stavby jsou tragédie…

Jan T.

Žluté předky vypadají lépe, čelo je výraznější jak barevně tak obrysově než ten černý pohřební ústav. Tam právě ta žlutá linka respektuje linie karoserie.

David

A bude moci město ty „jeho“ metra a tramvaje vůbec prodat nebo je na konci životnosti sešrotovat? Aby z toho nebylo nějaké mrzení a nemuseli jsme po zbytek věků jezdit v T15 a M1.

Adam Ř

T před číslem mají tatry, škodovky jsou 14T a 15T

q89

Doporučuji nastudovat autorský zákon, než být ftipný na internetu.

David

Představte si situaci, kde se obyvatelům města nelíbí barva tramvají (např. jsou rudé a obsahují pěticípou hvězdu, která lidem evokuje nepěkné časy). Obyvatelé si (třeba klidně i v referendu) rozhodnou o přebarvení na nějakou jinou barvu. Pak ale přijde původní designér a řekne že s tím nesouhlasí. Pokud má designér právo zamezit změně (tedy vyhraje tento soud), pak město bude muset všechny tramvaje od tohoto designéra sešrotovat či prodat za levno do země, kde s designem nebudou mít problém či nebudou mít takový zákon, který by umožnil do toho majiteli mluvit. Přitom klidně mohly sloužit dalších 20 let v jiné… Číst vice »

Pavela

Absurdní je, že na takovou zásadní věc, která utváří veřejný prostor, nebyla veřejná soutěž a veřejná debata…

David

Vždyť na to byla veřejná soutěž, organizoval ji CzechDesign a návrhů se tam sešlo vícero, tento vyhrál.

Kubrt

Ta soutěž byla uzavřená, zúčastnilo se 5 oslovených studií.

Jan T.

Takže zvenku to vypadá jako mírně lepší varianta než to zadat napřímo jistému subjektu. Ale nevíme jaká byla kriteria a zda to neměl Kotas zařízené už předem.

David

Souhlas, doplním: Soutěž byla uzavřená a dvoukolová. V prvním kole se zúčastnilo 5 studií: Studio Heyduk, Musil & Strnad / HMS design, Mr. Steinert, ReDesign, Side2 a superlative.works. Do druhého kola postoupila studia HMS design a superlative.works, která měla možnost zareagovat na připomínky odborné poroty v prvním kolem a svůj finálový návrh upravit.