Infrastruktura Železnice

Negrelliho viadukt: oprava je ve třetině, další velké omezení přijde v prosinci

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: Hochtief
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: Hochtief

Tříletá rekonstrukce Negrelliho viaduktu přes Vltavu je ve své třetině. Stavbaři za dohledu památkářů pokračují v opravě nejstaršího železničního mostu přes Vltavu, která přinese kromě rychlejší jízdy vlaků i kultivovanější prostor v obloucích mostu v Karlíně.

Miliardová oprava má být dokončena v roce 2020, 170 let poté, co byl most otevřen. Kvůli opravě nejezdí přes most žádné vlaky, občas omezují opravy provoz i jinde. Tento týden kvůli tomu nejezdí tramvaje po Sokolovské ulici, další omezení čeká obyvatele Prahy v prosinci, kdy bude docházet k osazování nových ocelových nosníků mostu přes Křižíkovu ulici.

„Sokolovská je uzavřená z důvodu prací na oblouku, který ji překlenuje. Březnová diagnostika kamenů odhalila nevyhovující stav a tak prochází klenba sanací,“ vysvětlil mluvčí společnosti Hochtief Michal Talián.

Hochtief je v čele sdružení (společně se Strabag Rail a firmou Avers), které miliardovou opravu zajišťuje. Během tohoto týdne tak dochází k sanaci kamenů v klenbě, obnovování spárů zdiva nebo odkopání pilířů pod terénem. „Celá rekonstrukce zatím probíhá bez větších komplikací,“ dodal Talián.

Stavbaře v dalších téměř dvou letech čeká betonáž nových opěr, osazení nosných konstrukcí, betonáž desek a říms nebo položení nové izolace a nového kolejového svršku a na konec signální a trakční vedení. Zatím ze stavby spíše materiál odstraňují. Jisté zatím není to, zda se bude rozebírat i klenba u Karlínského divadla, která zatím není v tak špatném stavu, jak se čekalo. Kamenné bloky z mostů sváží stavbaři na pozemky u nádraží Praha-Bubny, kde je očíslují a pak je budou opět sestavovat.

Most byl jedním ze čtyř, který zůstal v provozu během povodní v roce 2002, povede po něm i roky slibovaná železnice na Letiště Václava Havla. Během opravy má dojít i ke sjednocení vzhledu mostu a odstranění některých vestaveb a přístaveb. Celý most měří 1,4 kilometrů, tvoří jej celkem 99 mostních oblouků. Stavbaři na most mohou pouze ze začátku a konce mostu, sanaci pilířů pod Vltavou provádí potápěči. Průběh rekonstrukce můžete sledovat na speciální stránce k opravě mostu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Dobrý večer,nevíte někdo,jak dlouho trvala stavba před 170-ti léty???Díky za odpověď.

Václav Novotný
Host
Václav Novotný

Byl stavěn 4roky, ale myslím, že nelze srovnávat stavbu na zelené louce s rekonstrukcí historické památky v zástavbě

Jiří
Host
Jiří

Strejda Google a teta Wiky tvrdí, že tři roky:
Na jeho výstavbě se v letech 1845-1849 podílelo až 3 000 českých, německých i italských dělníků a sám Alois Negrelli, jenž byl pověřen stavbou celé dráhy z Vídně do Prahy a Děčína, pocházel z jižních Tyrol. Zhotovitelem pak byly firmy bratři Kleinů a Vojtěcha Lanny, přičemž stavební náklady činily jeden a půl milionu zlatých.

Viz: http://www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz

Asdf
Host
Asdf

Zatímco dnes na něm pracuje asi 60 lidí… To jen dokládá to častokrát nesmyslné a zavádějící srovnávání, jak rychle se stavělo kdysi a jak dnes. Holt doba levné a skoro bezedné pracovní síly je už dávno pryč a dnes je nepředstavitelné, aby na stavbě nějakého mostu dělaly tisíce lidí.
Lidi si navíc neuvědomují, že moderní mechanizace nemusí nutně znamenat vyšší rychlost výstavby. Ta právě hlavně nahrazuje to velké množství pracovní síly.

K.S.
Host
K.S.

myslím že to bude podařená stavba, jenom je škoda že když se podobný most opravoval v Brně,tak se to tak pohledově zmršilo betonem. Taky by to měla být inspirace pro návrhy současných podobných staveb, to co se mnohdy navrhuje je poněkud tristní.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud jde o „vnější vzhled“, ten si asi památkáři pohlídají, aby jej stavaři nezprznili – mě by ale spíše zajímalo, jak se projekt vypořádal s tím, že viadukt už dávno nevyhovuje prostorovým normám pro dvoukolejnou trať, zejména když by bylo třeba zvýšit na něm rychlost jízdy: pojistné úhelníky byly samozřejmostí už před rekonstrukcí, ale osovou vzdálenost kolejí ani vzdálenost zábradlí od nich se asi ani rekonstrukcí zvětšit nepodaří …

on
Host
on

Prostorové poměry na mostě se nemění, výjimka je odůvodněna památkovou ochranou.

Pavel
Host
Pavel

Docela se bojím, že týden po otevření budou všechny ty krásné pískovcové oblouky komplet posprejované a do měsíce prochc… od lidí co půjdou z karlínských hospod 🙁

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Vaše obavy jsou zcela oprávněné….Jsme přeci v Česku,kde si práce druhých dost lidí neváží.Podobné problémy byly v žst.Adamov /260/,nedávno opravili počmáranou fasádu a budovu opatřili kamerami,takže je poměrně klid.Bohužel,nedá se zřejmě nic jiného v podobných případech dělat.

Kuba
Host
Kuba

Most asi nebude otevřen v červenci příštího roku, pokud má oprava trvat ještě dva roky ;-).

Partneři


Newsletter

Výběr editora