Nedostatek nových aut táhne dovozy ojetin, jejich ceny rostou
Nová Škoda Octavia, verze Liftback. Foto: Škoda Auto
Nedostatek nových vozidel míchá i pořadím nejprodávanějších modelů, Octavia spadla v září na čtvrté místo.
hm hm hm a za nejakou dobu bude dovolit si jet vlastnim autem na vylet luxus jesti to takhle pujde dal…
Už aby zdražila nafta na 2 eura za litr, jinak se těch vraků a socek v nich nezbavíme a silnice nebudou k ježdění, ale parkování.
„Socky“ si strč za klobouk. Jinak jo – aut je strašně moc.
Aut, je přesně tolik kolik je potřeba. Proč? Protože je absolutně nevhodná hromadná doprava. Znám obce v okolí, kam jede poslední autobus v 17h a před 10 lety se jezdilo i kolem 23h, ráno také jezdí první třeba školák v 6:30. Z toho vychází odpověď na ty „socky“ před Vámi. Jsou to často lidi, kteří dojíždí šrotem za prací. Bohužel pro toho člověka se tito lidé dost účastní na tvorbě HDP. Bez nich budou „socky“ i lidé, kteří by dnes jezdí takto trapně označeni nejsou. Tím myslím, že lidem jezdícím pár km do práce vrakem se také dojíždět do té… Číst vice »
A co je vrak? 3 roky stará fabie, protože nadčlověk mění Audi vždy s novým modelem, aby vrakem nejezdil?
Řekla Greta. To sedí. A být Vámi, nevynášel bych soudy tak rychle. Až bude nafta stát 2 Eura, tak benzín 3Eura. Silnice nejsou k ježdění právě vlivem moderních překilowatovaných aut s obsahem nula nula nic a v nich sedících lidí co neumí mnohdy nic jiného než jet stylem „pedal to metal“ a myslí si, že jejich rádoby ekologicky smýšlející vozidlo nevypouští nic jiného než čistý vzduch a na dovolenou tito lidé pak letí letadlem.
Pokud bude zdanění emisními povolenkami jako v Německu, tak nafta zdraží víc než benzin, protože obsahuje víc uhlíku. Jinak auta se spalovacím motorem moderní nejsou, a BEV nevypousteji nic, ani vzduch.
Ano, ale taky nepojedou pokud někdo vypne proud a ani se stoupajícími cenami elektrické energie to také žádná výhra nebude. A kde tu elektřinu chcete brát ? A to již nemluvím o tom jaký bude dojezd při plném zatížení vozidla a při tažení přívěsu. Pardon, já zapomněl, že tahle auta tažná zařízení vlastně ani nemají.
Jak jste přišel na hloupost, že tažné zařízení BEV nemají? https://www.autohled.cz/a/skoda/enyaq-iv/tazne-zarizeni-hmotnost-privesu
„Dobrý den, vybírám nové suv, ale potřeboval bych za ním tahat i relativně těžký přívěs. Jak je na tom Škoda Enyaq iV ?“
Tak to jsem se pobavil. SUV a 1000kg. Jistě, v případě rádoby SUV to asi jde, ale asi to nebude tak horké v případě městských skrčků a to jsem měl na mysli.
Bohužel, pokud takto někdo chce protlačit neekologické bateriové či vodíkové vozidla ve velkém, tak doufám, že na tady již nebudu. Zhroutí se ekonomika. Na dlouhé cestování je stále nejvíce ekologické auto jedoucí na naftu, které má v pohodě. Tudíž hlavně musí mít ok vysokotlaké čerpadlo, střižené vstřiky, a seřízení škrtící klapku.
A až bude zavedeno zdanění emisními povolenkami, tak si už na zahradě ani nic neugrilujete, protože pytlík dřevěného uhlí nebo briket co? Správně, obsahuje uhlík a jeho spalováním budete vytvářet emise. Pak bude stát takový pytlík víc, než by chtěl člověk za dobrou krmi s přáteli zaplatit a s plynem to bude obdobné.
Povolenky se vztahují na fosilní paliva, na dřevěné uhlí ne.
A prosím ještě o jednu informaci. Jak je to vymyšlené v oblasti zemědělství? To budou také Deery, Claasy, JCB, Challengery a jiné poháněné akumulátory? A nebo bude jejich zatížení emisními povolenkami přeneseno na konečného spotřebitele potravin?
Traktory pro polní práce by mohly jezdit na biometan, traktory v živočišné výrobě (krmné vozy, nakladače) můžou být klidně na elektřinu a s autonomním řízením, stejně jsou dnes ve stájích už skoro výhradně dojici roboty, tak bude robotizovane i krmení a vyhrnovani hnoje. Ve chlévě dneska stejně nechtějí dělat ani Ukrajinci, protože by museli brzy vstávat na dělenou směnu.
Biometan….možná. Ale Vy se mi snad zdáte.
“ Ve chlévě dneska stejně nechtějí dělat ani Ukrajinci, protože by museli brzy vstávat na dělenou směnu.“
A víte kolik lidí tuto práci vykonává a je to jejich obživou? Tedy mi chcete říci, že všechno budou dělat stroje? A CO LIDI? Ti budou dělat co? Aha, ti se asi půjdou pást.
Právě že vím, kolik lidí ve chlévě dělá-z Čechů dnes jen malí sedláci, jako zaměstnanec skoro nikdo. Kamarádka statkářka sháněla zaměstnance rok, ubytování a obědy zdarma, třicet tisíc hrubého. Nesehnala nikoho. Ukrajinci jdou radši na stavbu, vydělají si víc, pracovní doba je kratší. To samé ve vinicích, sadech, chmelnicich, vše se musí automatizovat.
No nevykonává. V obci odkud pocházím nedělá v družstvu skoro nikdo – celkem mají cca 10-20 lidí. Mívali tak 200-300. Celý život tam dělala moje babička a chodil jsem do kravína dost často. Družstvo bylo porozpadlé, přezaměstnanost obrovská. Měli tam třeba truhlárnu, kde chlapi dělali na družstvo tak 15 minut denně. Ve zbytku času dělali melouchy pro celou obec a všichni byli spokojení 🙂 Jinak v zemědělství dospělí nedělali moc nikdy. Táta se strejcem starali ve 12 letech komplet o 14 býků. Letos jsme byli na dovolené na farmě a čuměli jsme, jak sklizeň dělá sám kluk, kterymu bylo tak… Číst vice »
By mohl, takže to Greta nařídí bez ohledu na následky. A pak se bude vztekat jak umanutý spratek, že toho biometanu není dost, protože jeho produkci zakázala vedlejší stranická buňka.
A traktory pro lesní práce by mohly jezdit zase na dřevoplyn, že?
Stejně jako bateriová nákladní vozidla, budou i elektrické zemědělské stroje a traktory… Autonomní elektrický traktor John Deere https://youtu.be/_2oMmTUnUc4
Tak. A teď se podívejte na D1.Také je tam z toho jedno velké parkoviště a z několika vozidel se staly vraky i přesto, že jsou stará jen několik let. Stále trváte na to o těch vracích překážejících provozu? Holt stále platí a platit bude, že „co neubrzdíš to neukecáš“. Majitelé starších aut mají totiž jednu velkou výhodu. Ti se totiž nespoléhají na nějaké asistenty.
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/nedobrzdili-devet-aut-v-sobe-a-kolaps-dopravy-na-d1-u-prahy-40374068#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=3gNWQyap2ar-202110061303&dop_id=40374068&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Problém není ani tak samotné stáří vozidel, ale benevolence STK, kdy osvědčení dostanou i vozidla ve zjevně nevyhovujícím technickém stavu.
Tak ono se na STK kontrolují dost často blbosti, které se prostě na autě, pokud chce jezdit musí vyměnit.
Znám spoustu lidí, kteří si teď dováží youngtimery a v naprosté většině jim dávají minimálně obrovský servis. Někteří, to mají na ježdění a střídání a někteří spíše do garáže. Každopádně je spousta zajímavých aut, kde vám spadne brada, jaké je to fantastické auto i když je 15 až 30 let staré.
Jde hlavně o emise – staré dodávky, resp. obecně staré diesely, viditelně kouřící, projdou stk snad jedině podvodem.
A není to náhodou tak, že auto projde pokud splní to, co má uvedeno v tehdejším průkazu a tedy jak bylo schváleno? Co na tom, že dnes to již není „IN“. Prostě bylo vyrobeno s takovými parametry a hotovo. Samozřejmě pokud se nevejde do hodnot a je to dáno vlivem závady třeba na vstřik. čerpadle tak to je pak jasné. Ale to, že si prostě někdy diesel zakouří tak je. To by jste musel okamžitě zrušit většinu traktorů, náklaďáků a jiné techniky.
Proto je nutné zavádět ve městech nízkoemisní zóny.
Já s tím problém nemám. Ovšem je třeba si uvědomit, že někteří lidé musí mít možnost do takové zóny vjet. Třeba v případě dopravy osob se sníženou schopností pohybu by měla platit výjimka.
Pod majákem ať tam vjede kdokoliv potřebuje. Plánovaná přeprava invalidů lze zařídit, sehnat auto, podle typu postižení MHD.
Viditelně kouřily už jako nové snad jen avie nebo tatrovky. Neviděl jsem nové vozidlo za posledních aspoň 10 let, které by v běžném provozu viditelně kouřilo, přesto se lze s takovými denně v provozu setkat (a bohužel i ve městě). Zjevně taková vozidla nesplňují ani limity platné v době výroby.
Tak pokud je takové vozidlo staré 10 let a kouří, tak je evidentně něco špatně. Já myslel taková auta, jejichž konstrukce nezná EGR,katalyzátor,DPF a jiné a mají objem motoru rovnající se třem Sparkům. Tam prostě něco lézt ven musí. A další příčinou kouřivosti může být i „nevhodné“ palivo lité do nádrže se snahou ušetřit. Zrovna nedávno jsem jel za dýmovnicí co smrděla jak petrolejka a nebo jindy, kdy to vypadalo, že je ve vozidle závodní kuchyně a k obědu budou hranolky.
Zrovna máme doma 2,8 5ti válec prvního sprintera a jeho jediná chyba byla že jako snad všechny dodávky hnil už od výroby. Prostě musí se komplet udělat plechařina. Zahulil jen jednou, když odešlo Turbou a vymlasknul všechen olej. Hulí auta napadána tuningem, nebo odlítaná nafta napadená downsizingem.
Kolik lidí si koupí starou dodávku se starým dieslem jako Youngtimer na parádu a ježdění? Dva v celé ČR?
Benevolence? Hlavně je to o kontrolách STK ze strany MD, stačí se podívat jak to chodí 😂. Platíme čím dál víc, za ty jejich kamery a jiné nesmysly co téměř nic neřeší.
Jó, nesmysly. S tím souhlasím. Já bych tady možná otevřel téma toho se týkající. Je tady někdo, kdo se setkal s tím, že by vozidlo, které neprošlo z důvodu závady mající vliv na bezpečnost provozu nebo vlivu na ekologii STK a tomuto vozidlu bylo po odstranění závady a opakování celé STK vyznačeno datum následné TK a to od doby první a tedy neúspěšné kontroly? Tím se následně platnost nové a tedy úspěšně absolvované kontroly výrazným způsobem zkrátila.
Pokud auto vyjede z STK a je následně zkontrolováno tak to jde za technikem. A to si už spousta lidí neriskne, takže to je i jinak než píšete a to tak, že je z STK prostě vyhodí bez známky.
Vyhodí z STK …. za zvlněné přední kotouče. „Tam jsou bubny“, nevěřícně zírá majitel vozu.
Protože na STK mají tabulku, jaký počet závad u jak starého vozidla se má najít. Tak je prostě najdou, ikdyby tam být nemohly. Cokoliv je lepší, než kontrola shora. A tak si tady žijeme.
„Jejich skladba je z hlediska stáří nadále alarmující. Více než 50 % je starších 10 let a přes 20 % je nad 15 roků. Dá se tak očekávat velmi negativní dopad na celkové stáří vozového parku v ČR, které již dnes dosahuje 15,36 roku,“ uvedl Svaz dovozců automobilů v tiskové zprávě.
Proč se sem vozí šroty?
Protože spousta lidí prostě si nekoupí „malou“ Fábii, když oni potřebují velké auto a ukázat se před sousedem.
A tak si nechají přivézt třeba 10 let starého Passata v dieslu a jezdí s tím pár km tam a zpět…Kolik já takových znám.
Jo, také takové znám – nebudu přece jezdit ve Fabii, koupím si starého bavoráka, přestože to žere (pokud je to zrovna pojízdné) a když to projede vesnicí, tak je pak lokální smogová situace.
Pokud člověk potřebuje velké auto, tak si rozhodně nekoupí krátkou Fábii. Ono žádná Fabia není výhra co se prostoru týče. A pokud člověk potřebuje skutečně velké auto (velké auto si obvykle někteří pořizují z toho důvodu, že potřebují buď vozit více osob a nebo více věcí), tak je logické, že to bude nafta z důvodu kroutícího momentu. A je fuk, zda je barva taková či maková. Důležitá je v první řadě spolehlivost a užitná hodnota. Spotřeba je až na konci.
Protože je jejich provoz u nás nesmírně jednoduchý a výhodný. Žádné přehnané ekodaně, žádná omezení na registraci, STK na voko u známýho, emisní omezení do vjezd do měst nejsou. I ten benzin je stále ještě relativně levný.
Dle českýho človíčka má každý právo smrdět a ohrožovat ve starým favoritu, protože prostě sobeckost maskovaná za svobodu.
Člověk ve Favoritu neohrožuje. Tedy ohrožuje , ale především sám sebe, protože jeho vozidlo postrádá moderní konstrukci a všemožné asistenty či bezpečnostní výbavu. A Favorit nesmrdí o nic více, než daleko mladší vozy. STK na „voko“ jak píšete už dnes nejde, omezení co se týče vjezdu mají hlavně LPG a CNG a benzín zase až tak levný není oproti naftě. Pokud člověk chce bez řepky a jiných sajrajtů tak si i rád připlatí. A ekodaň? Euro 0 10tisíc při registraci. Jen nezapomínat na to, že to nemá s daní za nulovou normu Euro co dělat když jde ve skutečnosti o… Číst vice »
STK na voko dnes nejde? Nenechte se vysmát, za 2-3 tisíce jde udělat technická na téměř cokoliv 🙂
Protože je po poptávka po starších, technicky jednodušších a spolehlivějších vozech za nižší cenu. Pokud se navích na nové, drahé, méně spolehlivé vozy s nižší životností čeká déle než za komančů v Mototechně na Favorita, pak je odpověď jasná. A právě vzhledem k vyšší životnosti nemusí a není každý starší vůz „šrot“. Navíc je dnes v souvislosti s narůstající inflací cenovka mnoha nových vozů už i pro pro středně příjmové spotřebitele příliš vysoká.
Nemyslím si že platí přímý vzorec věk=šrot. Pro mě jsou šroty (pravda většina z nich je plast) i nové vozy, které nenabídnou patřičné jízdní vlastnosti, jen jsou „přifouklé“ (něco jako pop-corn) a mají přímo tragické jízdní vlastnosti mimo město, za to po městě k nákupnímu středisku to jezdí pro obdiv a vavříny. Navíc se rády přiřazují do kategorie SUV, přitom kritéria této kategorie naplňují jen napovrch.
Přesně tak. Podle věku to nelze brát.Ale problém je, že na některé řidiče to je jako červený hadr na býka. Vidí 20 let staré auto a za každou cenu ho musí předjet a často se diví,že to auto těch 50,90,130 dá úplně stejně dobře jako to jejich. A ta nafouklá SUV? Z venku se dělají jak jsou velká a uvnitř prostor žádný. Tahle auta jsou pro svou velikost i problémem na parkovištích, kdy zaberou celé parkovací místo a volného prostoru mezi vozidly nezbývá.
10 let staré auto? Děda by řekl, že alespoň už netrpí dětskými nemocemi. 10 let ještě není žádný věk. Moje nejmladší auto je staré 17 let. Nejstarší 27let! A měnit nehodlám. Proč taky, když tam není co by se rozbilo, žádná elektronika,okna na kličku fungující kdykoliv i bez zdroje elektřiny…jó, to byly doby.
Protože 10 let staré vozy jsou pro běžného řidiče v mnohém lepší, než ty nové s přiškrcenými motory, ovládáním všeho přes dotykový displej a výměnou čelního skla ne za 4, ale za 40 tisíc. A tak by se dalo povídat dál. A z hlediska pasivní bezpečnosti je na tom 10 let staré auto podobně, jako nové. Od té doby už přidávají jen asistenční systémy, které hlídají řidiče, ale více airbagů nebo lepší deformační zóny nová auta nemají.
Protože mimo asfalt, kde mezi stopami roste tráva se to sportovní SUV zasekne na brzdách. Asistent tu vzrostlou trávu vyhodnotil jako překážku.
Protože „pokrok“ mobility jde pozpátku, za 10 let budeme tam, kde jsme byli před 50 lety. Ten Váš starý „šrot“ je totiž kvalitnější, levnější a dostupnější než nový nešrot.
Já Vám odpovím. Možná je to jen můj pocit a zkušenost, ale auta kolem roku 2000 se dělala ještě pořádně . Sice se najdou výjimky, ale co se antikorozní ochrany karoserie týče to byly držáky. Dalším faktem je, že u starších auta se dalo spousta věcí vyměnit samostatně bez nutností měnit celek (spodní čep/rameno) a to je kolikrát velká úspora financí. Navíc s postupem doby byla stále více napěchovaná elektronikou která velmi ráda začala zlobit a auto šlo do šmelcu kvůli tomuto a se zdravou karoserií.
Jednak ne každé starší auto je šrot co zabíjí lední medvědy a hlavně většina lidí nemá na nové auto. Nehledě na to že nová auta sice mají milióny asistentů tváří se děsně eko ale finále jsou na servis mnohem náročnější než starší vozy.
A vzhledem k přístupu a práci některých servisů je lepší si všechno udělat sám, než si to nechat zničit. A to bohužel u nových aut nejde a člověk je na servisy odkázán.
No to by mě zajímalo, kdo mi asi tak tady mohl dát mínus.
Jedině snad někdo, kdo má doma notebook s diagnostickým programem a své auto si diagnostikuje a opravuje sám a nebo někdo z nějakého servisu .
Tak obecně je s tím míň práce než s mechanickejma opravama.
Nová auta hned tak nebudou. Kombinace faktorů, jako nezájem zákazníků/předraženost/technická přebujelost/nedostatek surovin a kapacity logistiky/dlouhé čekací doby, dává jasné znamení, co s autoprůmyslem bude. No jízdní kola taky zdražují, tak šup šup do fronty, dokud tam nenastoupí nežádoucí neduhy jako v autoprůmyslu, který byl z části úmyslně odsouzen k po(s)tupnému zániku…
Nemyslím si, že elektro/vodíková auta jsou odsouzena k zániku. Naopak mi přijde rozumnější v dnešní době, kdy je autoprůmysl rozvinutější, tak tlačit na ekologii. V době, kdy auta nebyla tak běžná, tak kdo jej měl, tak o něj pečoval. Nyní seženete pekáč za 20 tis a dá se v tom relativně slušně jezdit (vzhledem k ceně) a pak to na silnicích tak vypadá – lidi místo toho, aby to opravili, tak s tím jezdí dokud se kola točí a pak jedete za čoudícím zmetkem, který vypouští do okolí svinstva. Takže ano, je potřeba auta přeměnit na něco, co nebude vypouštět… Číst vice »
No a si vemte, že dnes jedete i za 5 letým vozem, který přímo saze nevypouští, ale má benzínové turbo s přímým vstřikem, které musí patřičně protáčet, protože má málo objemový motor, odkud jdou spaliny ve formě mikročástic, které nejdou vidět a dostanou se vám do těla hlouběji, než ty saze ze starého prskoletu.
Coudici auto musí řešit normálně fungující stk a servis a taky policie. Už dost dlouho kdykoliv chce muže přikázat řidiči aby s nim dojel na nejbližší stk . A teď mi řeknete , kolik takových zásahu policie udělá ? No radar v pasátu je rychlejší cesta k “dohledu” nad provozem . Kolik motorkarum pomůže policie k redukci decibelů na jejich stroji ? Jo taky jsem měl jeden sazomet , ale brzy šel do šrotu . Teď mám ekologicky méně škodlivé auto . CNG je dobra cesta , ale stát to pohnojil výškou dáne. Přitom jak ekonomicky tak ekologicky tk dává… Číst vice »
Auto na plyn má pro mě zásadní nevýhodu v tom, že s ním není možné do podzemních garáží. Dále pak zmenšený užitný prostor a nutnost revizí.
Vybíral jsem nové rodinné auto (s 3 plnohodnotnými sedačkami vzadu a schopností párkrát za měsíc sloužit i jako užitkové) ještě před COVID krizí, udělal si kolečko po mnoha značkách a hovořil s hodně prodejci. Bylo to zvláštní, protože už tehdy mě prodejci upozorňovali, že u mnoha modelů je nejasná budoucnost, že tam škrtají z nabídky motory, přestává být samozřejmostí rezerva (sorry, ale u takového auta pro mě neexistuje jiná možnost než dát jiné plnohodnotné kolo a a rezerva má být pod autem, abych nemusel vykládat) a cpou do toho všelijaká technologicky úžasný nicméně kurvítka. Nemusel jsem věřit, ale měli pravdu,… Číst vice »
Ano, i koncernové plnohodnotné užitňáky či busíky jdou na dračku a jejich ceny jsou v porovnání s jinými vozy kolikrát astronomické na tak staré auto.
A ještě k té rezervě. Bez rezervy ani ránu. Nikdy není jistota, že disk to vydrží a bude možné jen zalepit nějakou sadou. Navíc plecháč je z hlediska trvanlivosti lepší než alu, který může prasknout a to žádné lepení nespraví. Ale k tomu co jsem chtěl. Zajímalo by mě, kolik lidí stále vozí v autě základní nářadí a materiál, aby mohli auto opravit na silnici.
Co na tom chcete opravovat na silnici kromě výměny píchlého kola a žárovek? Přičemž LEDky by měly auto přežít…
Prasklý klíňák patří někam k Favoritu…
LED přežije auto? Leda to auto někdo do roka či dvou zničí. Vidím stále víc aut s poruchou LED a nemusí to být nutně hlavní světla. Doma mi už odešlo několik Led žárovek.