Nebourat, je to památka. Projekt Nový Hlavák se komplikuje, do hry vstupuje ministerstvo
Pražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623
Odbavovací hala tvoří součást chráněné Fantovy budovy. Situace připomíná Výtoňský most.
Inu, pokrok je prostě pokrokový. To se musí nechat. – Ochrana proti povětrnosti – pryč s ní. – Možnost udržovat teplotu alespoň ve druhé části haly – k čemu? Naučit se teple oblékat uvnitř budov bylo už loňské zadání, vy jste si to ještě neosvojili? – Přirozený perimetr, za který se dají vytlačit bezdomovci – zapomeňte, chceme být otevřená společnost, ať jsou klidně rozlezlí všude! – Parkoviště na střeše – nežádoucí, asociální, málo cyklistické! – Nekompatibilní architektura s Fantovou budovou – No a co? Stávající hala také není kompatibilní, ale maskuje se v parku jako nenápadná, tak raději postavíme něco,… Číst vice »
https://www.petice.com/petice_za_pepracovani_navrhu_na_rekonstrukci_hlavniho_nadrai_v_praze
Skanzen Praha olé!
Musím říci, že vizuálně, a ideou je vítězný návrh opravdu dobrý. Řešení parku, tramvajová trať, celkově super. Střecha, chcete-li „pergola“ je na první pohled fakt pěkná. Ale na ten druhý? Předně chybí autorům jakýkoliv respekt ke stávající kvalitě. A tou je nepochybně postmoderní brutalismus architektů Bočana, manželů Šrámkových, Dandy a dalších. A dále? Forma zvítězila nad funkcí. Ponechám stranou přestavbu od Kotase, která ale respektovala ducha původní stavby. Už dnes je čekání v horní hale kvůli stísněnému prostoru a množství cestujících hodně nepříjemné. Ale jako cestující ocením obchůdky, které tomu prostoru dávají šmrnc. Dost lidí proto čeká v dolní hale,… Číst vice »
Proboha, co chtějí na té temné díře památkově chránit? Problém bych viděl spíš v tom, že ani ty vítězné návrhy v soutěži neřeší základní nedostatky té současné haly. A to, že se jedná o díru pod dálnicí, která zcela degraduje prostor kolem včetně samotného parku a izoluje historickou Fantovu budovu. Pokud s tím chtějí něco udělat, je třeba začít se zadní částí odbavovací haly a tou dálnicí, ideálně tu dálnici přesunout pod zem, do úrovně, kde jsou v současné odbavovací hale pokladny. Nad ní pak ponechat odbavovací halu s přístupy do pochodů, na její střeše pak terasu s parkovou úpravou,… Číst vice »
Opět nějaký ultrakonzervativec na ministerstvu, jenž nechce změnu, plácá… Provozně, funkčně a technicky jsou s budovou propojeny i koleje a troleje. Tohle tvrzení z ministerstva by snad příčetný soud neuznal. „Nová“ odbavovací hala je samostatná jednotka.
Jestli to nebude tím, že na tom ministerstvu ví něco o katalogu památek, o kterém vy evidentně nevíte nic. Mimo jiné se v tomto katalogu uvádí, co je součástí železniční stanice jakožto chráněné památky.
A pokud vymezení památky v Památkovém katalogu je v rozporu s rozhodnutím o zápisu, resp. prohlášení za památku, jestlipak víte, co z toho platí a co leze z gatí?
Automaticky ne
No, já znám případ, že památkově je chráněná i garáž ze 70tých let minulého století. Je totiž přistavěna k románskému barokně přestavěnému kostelu. Je to tedy „nepříčetné“, ale zcela reálné. Což ale nemění nic na tom, že stávající „Nová odbavovací hala“ je příklad velmi, velmi kvalitní architektury v duchu postmoderního brutalismu, kterého bychom si měli vážit. Můžeme tomu říkat komunistická stavba, protože vznikla v době, v které vznikla, ale to neznamená, že je špatná. Bočan, Danda, Šrámkovi a další, to jsou ikony Československé architektury minulého století.
Možná kvalitní, ale odpudivá. Kdyby tam aspoň dali ty bílé stropní podhledy… Ale to ne, oni ještě měli tu drzost tomuhle bránit soudně (nebo tím hrozit, zkratka to zablokovali)! Už jen za tohle bych minimálně ten spodek zbourat.
To, že se poníženě nepoklonili a neuhli, přece nemůže znamenat, že zdemolujeme to, co je funkční a po úpravách bude ještě funkčnější.
Zjevně víte kulové o právu. Zjistěte si, co to je podle zákona součást věci, zde stavby. Pak snad pochopíte, jak plácáte.
Zjevně víte kulové o památkovém právu. Zcela běžně bývá za památku prohlášena třeba jen část pozemku nebo stavba na pozemku, i když není samostatnou věcí.
Památková péče v této zemi přerostla v obludný hnisající vřed, který postupně začíná celou zemi dusit a hrozí, že zemi způsobí sepsi. Do vředu je nutno urychleně říznout a omezit možnosti šíření té nákazy.
Napriklad vred staromestske namesti nahradime panelaky, tak jste to myslel?
Ochrana památek má smysl, tečka. Druhá strana mince ovšem je, že pražští památkáři se opravdu v řadě věcí vymkli zdravýmu rozumu. Při přestavbě ulic kvůli větší bezpečnosti chodců trvaj na tom, aby v nově rozšiřovaným chodníku uprostřed zůstaly starý obrubníky jako připomínka jejich oblíbenýho rozvržení ulice ze sedmdesátejch let, i když výsledek je pak velmi hnusnej. (Opravdu šílená ukázka je na rohu před kavárnou Slavia. Při stavbě toho úzkýho a nedostatečnýho cyklopásu na Náplavce nepovolili ani ten pod Čechovým mostem, takže je tam nejdůležitější cyklotrasa ve městě přerušená pár desítkami metrů čistě brutálních kočičích hlav (a nikdo kromě nich nechápe,… Číst vice »
Ostatně, když jsme u toho Staromáku, tam přes ně prošla dost nedodělaná kopie Mariánskýho sloupu, která je v dnešní podobě náměstí taky dost pěst na oko.
To může být chyba, ale lze ji kdykoliv napravit odstraněním toho sloupu. Zbourání části haly už napravit nepůjde.
Když ona ta památková ochrana jaksi není pouze binární. Když někomu vadí, že se tady nesmyslně chrání kdejaká pastouška, že ta přebujelá ochrana znemožňuje rozvoj města, tak to přece neznamená, že chce na staromáku stavět paneláky. Není to všechno nebo nic. Mezi tím je dost široká škála, po které se můžeme pohybovat. My jsme bohužel v poloze, že sveřepě bráníme kdejaký nesmysl, což, jak tu už někdo trefně poznamenal, dělá medvědí službu skutečné památkové péči. Čím dál tím víc lidí je tím už znechucených. Je to něco, jako když zavedete plošně v celé republice rychlostní limit 30 km/h. Najednou budou… Číst vice »
Pan redaktor tady jednou dal do titulku, že je dosavadní nádraží je nevzhledné, podruhé zas záměrně vybral ošklivou a nekvalitní fotku. Neříkám, že ta hala je vrchol estetiky, neobhajuju jí, ale k profi novinařině by měl patřit nějaký nadhled a nestrannost.
Evidenčně nová odbavovací hala na Novém Městě není součástí vinohradské budovy čp.300, která byla předmětem původního rozhodnutí o zápisu.
https://vdp.cuzk.cz/marushka/?ThemeID=1&InfoURL=https%3A%2F%2Fvdp.cuzk.cz%2Fvdp%2Fruian&MarQueryID=SO&MarQParamCount=1&MarQParam0=21678197&InfoTarget=ID-7502
Aby se za chvíli architekti nebali participovat na soutežích v Praze. Národní knihovna, Vytonske mosty, Vltavská filharmonie, Hlavák… Některé se již odpískali. Bohužel. U ostatních realizace v nedohlednu.
A u budoucí(?) národní knihovy se zase přiváže Klaus. A přitom to podle mne mohla být zajíma stavba.
Ona ani ta filharmonie není dobrý projekt.
Co je na ní špatného?
Je nová.
inu já bych rozlišoval stavbu na zelené louce oproti přestavbě- přístavbě na tom hlaváku.
Prohlašovat současnou odbavovací halu za kulturní památku je samozřejmě pitomost (z věcného hlediska), z právního hlediska je věc daleko více zapeklitá. Jenže SŽ a HMP si to zavařili tím, že představili tak nedotažený návrh. Ono odpůrců samotných úprav prostoru před nádražím mnoho nebude, že. Co jsem zaregistroval, tak většině vadí nepraktičnost dřevěného přístřešku, který prostě nenaplňuje zásadní funkce, které současná hala má. V druhé řadě jde o kritiku mrhání peněz (priority jsou na železnici jinde a do části, co se má demolovat, byly investovány nemalé peníze). Osobně bych zkulturnění prostor uvnitř i vně velmi ocenil, stejně tak i tramvaj zastavující… Číst vice »
Vůbec si nemyslím, že by přístavba měla mít nárok na památkovou ochranu. Na druhou stranu si myslím, že bude lepší jak z ekonomického hlediska tak z použitelnosti tuhle halu opravit.
A přemýšlel někdo, jak dlouho kvůli slavné demolici odbavovací haly a stavbě dřevěné kůlny v parku bude radikálně omezen přístup na nádraží? Budou to dva roky, tři…? Ale co bych chtěl, já už si snad ani nepamatuju, že by se na Hlaváku něco nestavělo, neopravovalo. Tentokrát se tedy bude ale bourat…
No nedávno se tam postavil podchod na Žižkov. Vopruz, co? Lysmachia chce mít v životě statický klid a voni tam furt něco stavěj…
Vtipe vylez…
Kocourkov hadr…
Já to nechápu, vždyť se nádraží přestavovalo včetně Fantovy budovy za X miliard před pár lety. A teď zase znova?
Chybí dosyp za nehty.
Rekonstrukce Fantovy budovy se s tímto tlouct nebude. A ta rekonstrukce nové odbavovací haly se bohužel velmi nepovedla. Je to škoda, ale lepší přiznat chybu a napravit ji, než se bát do toho sáhnout, aby se neřeklo, že se to tak brzy dělá znovu a mezitím desítky let vylévat kýble s vodou ze stropu.
Ono to ani není o tom že by se to nepovedlo, ale že to d začátku byla od těch Italů ukázková Potěmkinova vesnice a jen zkoušeli co všechno jim projde. Proto je taky za porušení smlouvy z nádraží vyhodily.
Jinak ta (záměrně) zfušovaná rekonstrukce nové odbavovací haly byla dokončena na konci roku 2010. Ta plánovaná rekonstrukce má začít nejdřív v roce 2028. Takže ono to není tak úplně před pár lety a ani to není tak úplně teď. 18 let mezi dvěma velkými rekonstrukcemi není zas tak málo.
Ano, připomíná. Zase si partička chce prosadit neúčelné a nepraktické řešení, jen protože je z nějakého pokřiveného estetického vidění světa lepší.
Výtoňský most patří do šrotu a Pergolák nestavět.
Mně to bylo vcelku jasné, že se to nikdy nepostaví. Protože mít v Praze něco trošku odvážného a moderního, to prostě nejde. Ale že to zaříznou až takhle rychle, to jsem nečekal 🙂
Odvážné ve smyslu zbourat památku? To si podejte ruku s trotlama, co nemají problém zbourat rondokubistickou vilu a postavit místo ní taky něco odvážného
Jakou památku? Železobetonová krabice. To s památkou nemá nic společného.
Postavte si ten dřevák v Jeseníku do resortu na sjezdovku. Tam se to hodí a budete mít ještě víc turistů z Prahy, kterým by to chybělo.
V Jeseníkách je už dost kýčovitých věcí, na úkor přírody. Tak raději nééé. Možná do Rožnovského skanzenu.
A co třeba Ještěd, to je takovej hnusnej primerák na hezkým kopci, žejo…
Myslite familii Kocka? Jo, tak ta sedla
Chybí mi tu názor doktora Ech… 🙁
Už asi dostal banánek.
Co je na te odporne stavbe ze 70.let pamatkove chranene fakt nechapu. Zbourat a postavit pergolu. Praha potrebuje vicero takovychto staveb.
No ona ta „nová“ hala není památkou jako taková. Ale ti chytrolíni na ministerstvu se rozhodli přestavbu bojkotovat tím, že řekli, že je to přístavba Fantovy budovy a tím je jako její součást taky součástí památkové ochrany.
Že je to rozhodnutí hodné moudré radních v bájné vsi Kocourkov,? Jo.
Jen ještě dodám, že ta přestavba se nijak nelíbí. Dobrý je návrh 3. v pořadí, tedy české projekční kanceláře. Střízlivý, ale neurazí a je líbivý.
ten je naprosto odporny. jen ohromna hala, nic vic, nic min.
A když to říkáte, máte pravou ruku v bok, těžiště na pravý noze a levačkou děláte takový to „pá“, zejo?
Ne, je to poslední šance zachránit halu.
Troll z Dubaje
Co to postavit ve Stromovce?
No tak to je český Kocourkov na 2. Zásadní stavby pro kvalitu cestování na železnici budeme blokovat nesmyslama.
Já doufám, že pokud se tento bizár někdy dočká realizace, tak maximálně tak v podobě přístřešku autobusové zastávky někde na sídlišti jako kaplického „chobotnice“.
Výborně, tuhle ostudu ať si tam klidně nechají. A trochu to teď aspoň odvede pozornost od mostu.
Super. Takže bude přístavba přístavby a v Praze na hlaváku budou dvě nevyužité nádražní buduvy místo jedné?
Ach boze… takze i ty chcadla tam zustanou? A co ta vnitrni prestavba, vzdyt uz to je uplne jine..,?
Ze všech těch návrhu mi není jasné, v kom se probudila touha prošustrovat prachy daňových polatníků.Tyto pro někoho nové architektonické skvosty pak neplní svojí funkci, a neudržbou jsou jen problém.Sice nejde o miliardy, ale prošustrované miliony za nefunkční zastávky MHD, u které se ukojil pouze architek budiž výstraha,,,,Dobrá zástávka, ale nesmí pršet a svítít slunce 🙂
Nová hala je v Památkovém katalogu uvedena bez modrého puntíku, tedy jako že není památkově chráněná. Ale pokud tam tu tečku přidají, tak nikdo nedokáže, že tam dnes nebyla. Takhle se tam ty památky převtělují běžně.
https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-stanice-praha-hlavni-nadrazi-14916884
Spíše… Otázky jsou, zda je tento web nějak vyloženě věrohodný, zda se na něm nachází správně informace a zda je vůbec legitimní, respektive, zda vůbec někoho bude zajímat, co na tomto webu je…
Každopádně s tím, co už se jednou vyvěsilo na internet, s tím se kolikrát bez historie jen tak vypořádat nedá. Repsketive… Webova stránka WebArchive je toho zářným příkladem… Stačí se mrknout – dnešní podoba webu je zaznamenána. 😉
„Tímto webem“ myslíte oficiální prezentaci Ústředního seznamu kulturních památek?
Tak to určitě ne. O památkové ochraně se musí zákonným způsobem rozhodnout.
Jak vidíte v rejstříku, nádraží bylo zapsáno v době, kdy byl zápis pouze deklaratorní. A zpravidla velmi neurčitý.
Jde spíše o to, že orientální dřevěná stavba s nějakým plastem nahoře vypadá jako nepovedený vtip, a v Praze se sejde nějaká porota, a klaní se tomu. Kdyby byli v radě Prahy lidé, co rozumí architektuře, stačí když by byli esteticky založeni, tak by k něčemu podobnému vůbec nemohlo dojít. Prostě by se vypsala nová soutěž, a dánskou firmu by vyprovodili hodně rychlým krokem nazpět do Dánska. Dánové by nebyli by škodní, protože by to udali nějaké banánové republice.
O modrý puntík nejde, to je jen jako ve vlaku záchranná brzda, když si teď nevědí rady.
V textu Drážního úřadu je uvedeno, že nová hala není samostatná stavba, ale přístavba Fantovy budovy. Proto nemůže být samostatnou památkou, ale je součástí památky „Fantova budova“. Ta snad modrý puntík má.
Nikoliv, nová odbavovací hala opravdu není Fantova.
Památka byla zapsána pod názvem „Železniční stanice Praha – Hlavní nádraží“. S nějakým vymezením, do nějž nová odbavovací hala nepatřila.
Paralela s Vyšehradským mostem je jen částečná. Co se funkčnosti týče, nový most přinese plno benefitů a starý je de facto skoro nefunkční.
Pokud bude nová hala bez úprav, tak dle projektu oproti stávající funkční svoji funkčnost degraduje, namísto haly s parkovištěm bude jen „megapřístřešek“.
snad byste nechtěl aby lidi na nádraží jezdili autem…
Za prvé, to parkoviště na střeše haly je strašně malé. Za druhé, kousek vedle je kryté několikapatrové parkoviště u Smetanova divadla.
Hlavně to parkoviště už poměrně dlouhou dobu není veřejné, takže je tam cestujícím úplně k ničemu.
Pořád přemýšlím, jestli tou přidanou a nejdůležitější hodnotou staré haly, je opravdu to parkoviště, kterým se tu někteří neustále ohánějí.
Plus uzavření prostoru. Já bych osobně starou halu zboural, ale do nové zakomponoval více míst k čekání a obchodních prostorů tak, jak to je v zahraničí. Parkoviště bych omezil s tím, že K+R sekci bych rozšířil (pokud je nyní nedostatečná, neznám přesně místní poměry), ale nerušil.
Jsem nadšený že ušetřené peníze z Kozí dráhy SŽ tak smysluplně investuje.
A nešlo by se inspirovat Brnem a to hlavní nádraží posunout jinam od té magistrály?
hmm, nákladní průtah jde přes Malešice. I slogan by se dal opálit: Na Metro to bude blíž!
Á už i Kozina se sem dostala….🤦🏼♂️
Prahu oplotit a vybírat vstupný za vstup do skanzenu.
Tak jsem se pod minulým článkem splet, že se ozve jistý spolek, že to je památka a bude se jen natírat. Ono se ozvalo samo ministerstvo 😀
Beztak se jich zeptal nějaký šašek z Klubu za starou Prahu
To je jedno, kdo to podal, protože ministerstvo by na to odpovědělo stejně komukoliv. Naopak za kašpary jsou ti tři organizátoři architektonické soutěže, protože neimplementovat tohle do podmínek je prostě jejich neuvěřitelná ostuda. A největší máslo na hlavě nemá nikdo jiný než SŽ, která ani neví, jaký barák vlastní a co k němu patří.
Vy sasku, nebyt klubu za starou prahu, tak nemame ani ten zbytek goticko-barokni prahy
Vítězný návrh by se hodil jako kolonáda nějakého lázeňského města v orientu.
Přesně. Autoři si nevšimli, že jsme v Česku, středí Evropa.
Ano, ti Dánové jsou totiž úplně pitomí.
Jsou to architekti, IPR jsou architekti. Asi tak. Je to krásné na vizošce, naprostá ztráta funkčnosti při vánici a mínus deseti je nezajímavý detail.
Zjevně ano. Usvědčili se z toho ale sami.
SŽ se teď bude moct soustředit na získání povolení k přestavbě hlaváku… a na most pod Vyšehradem se bude moct potichu vykašlat.
(Soudím podle toho, jak velkou pozornost SŽ věnuje nádražním budovám.)
naopak, všichni se teď budou věnovat novému hlaváku a most pod Vyšehradem se může v klidu začít bourat a budovat nový…
Souhlas. Oproti „pergole“ je most na Výtoni vlastně věrná kopie originálu a hlavně daleko lépe splyne s okolím :). Hlavák by teď mohl aktivisty zaměstnat dostatečně.
Pokud by to měla být pravda, tak tu starou halu začnu možná ještě hájit.
Když já mám obavu, že pokud jsou dva problémy, prkotina a vvážná ěc, tak SŽ se plně soustředí na tu prkotinu. 🙁
Měl byste hlavně vynadat SŽ, že kašlali na údržbu mostu. Myslím, že už se fakt nedá zachránit a nový návrh mostu je o 2 levely lepší jak nový hlavák.
Podle téhle logiky by mohla být kulturní památkou i magistrála, ne? Je postavená na střeše odbavovací haly, takže je taky „propojena“ s Fantovou budovou. 😀
ale nikoliv provozně, domy přistavěné na sebe nikdy nejsou jednou stavbou, dokud se vzájemně nepropojí..hlavní nádraží má jedno čp a je vzájemně propojeno
Magistrála nemá číslo popisné, stejně jako novoměstské hradby, na jejichž místě stojí. A městské opevnění památkové chráněné je.
Kdo konečně ochrání systém pražských kanalizačních stok?
„V roce 1865 vznikl Úřad….“
„Stavba… začala 1898“
https://www.pvs.cz/historie/historie-kanalizace/
Asi by se mělo památkově chránit i to hádání se o projektech. Přecijen 30 let hádek, zatímco stará stavba přesátává stačit, to už je nějaká tradice!
Jde o autentický folklór, který by si zasloužil zápis do seznamu UNESCO.
Nehmotné kulturní dědictví UNESCO.
Pro politiky především z ODS to je kulturní památka. Tak strašně moc ji chrání..
Komu prospěje, když z Prahy bude nefunkční skanzen?
Blá blá blá
Nefunkční by byla spíš pergola.
V čem by byla nefunkční? Zkuste popsat fukce pergoly a v čem teda selže.
Funkci pergoly možná splní.
Město je nadčasový fenomén, dostali jsme jej od předků s vynikající architekturou (např. 70 paláců a tisíce jiných památek), pracovalo zde na 700 italských stavitelů, a nyní je podle vás ideální jej „zfunkčnit“ dřevěnou muslimskou architekturou s plastem nahoře, a tak je předat našim potomkům. Ti by se ván poděkovali.
Přijde mi, že se to spíš podobá gotickým arkýřům
Takže ta hnusná brutalistická přístavba z doby komunismu je památkově chráněná, protože je přístavbou historické budovy?
Tak tento myšlenkový pochod nějak nechápu.
Můžu si dnes přistavět k památkově chráněné budově takový brutalistický výtvor? Ne. Ale jakmile tam je, nesmím jej zbourat..
Au.
Chápu, že architektura vás třeba netankuje. Ale pusťte si o ní jedno jediné video nebo přečtěte článek a pochopíte, proč je chráněná.
Ano, to by měli. Všichni tady, kdo nás chtějí zakonzervovat v padesátých letech.
Sorry, ale ta přístavba je ze sedmdesátek. Padesátkový stavby vypadají úplně jinak.
To je úplně jedno.
Jedno to opravdu není, avšak spousta budov v Sorele je také památkově chráněných a je to tak správně.
Vysvětlete?
Přijde mi dost divné, že by si během celé soutěže nikdo nezjistil, že to má památkovou ochranu. Z. Hřib tvrdí, že NOH památkovou ochranu nemá, viz jeho příspěvek níže. Vážně by mě tedy zajímalo, jak to tedy je. Neví někdo? „Nová odbavovací hala (NOH) není oficiálně a z právního hlediska kulturní památkou, byla pouze označena za kulturní památku na základě přípisu Ministerstva kultury, které to odvodilo z jediného prohlášení od Drážního úřadu. Prohlášení Drážního úřadu na dotaz Ministerstva kultury pouze potvrzovalo, že NOH není samostatnou stavbou a že je funkčně propojena s Fantovou budovou. Toto prohlášení vzniklo na základě neúplných… Číst vice »
Je to věc výkladu. A tady někdo použil hodně … volný výklad.
pokud to má jedno čp. a je to stavebně propojené, tak to chranu mít bude a drážní úřad o tom nerozhoduje
Jsou stovky případů, kdy novodobá přístavba nesdílí památkovou ochranu s jádrem budovy.
Pardon, ale takový výklad nelze připustit a každý, kdo právu trochu rozumí, to vidí. Stejně tak tohle nemohou chtít ani odpůrci vítězného návrhu, protože pak už se na nádraží nic nezlepší. Je zcela jasné, na co se památková ochrana vztahuje. Při žádných úpravách haly nebyla dosud nikdy respektována, protože prostě nebyla. Nelze to pouze odvodit z názoru drážního úřadu, ten není kompetentní posuzovat památkovou ochranu, ten takové věci posuzuje z jiného pohledu a řeší jiné hodnoty. Argumentem ad absurdum tedy můžete k památkově chráněné budově přistavět bordel, který bude vypadat jako stavba z devadesátek na steroidech, ale protože se to… Číst vice »
Pardon, přečtěte si přílohu článku. Netvrdí to Drážní úřad, ale právě Ministerstvo kultury. Možná jste si mohl ušetřit, ten rádoby právní rozbor situace.
To je vtip? Já to právě četl. Žádost o info šla sice na Ministerstvo kultury, to ALE PÍŠE „K Vašemu dotazu uvádíme, že nová odbavovací hala železniční stanice Praha-Hlavní nádraží dle DRÁŽNÍHO ÚŘADU není samostatnou stavbou, nýbrž je provozně,… spojena s budovou Hlavního nádraží Praha č. p. 300 jako její přístavba, a tedy je její nedílnou součástí“
Zeptal bych se na vaše právní vzdělání, ale možná by to chtělo spíš vysvědčení za čtení
Vymezení památek obvykle nesouvisí s těmi kritérii, kterými se zabýval Drážní úřad.
Přesně tak, dovolím si i sem připojit váš odkaz shora, kde se každý může přesvědčit, že dnes hala chráněná není (není tam modrý puntík, není kulturní památkou). Soutěž tedy byla vypsána správně, to jen nějaký chudák úředník něco rychle sesmolil při odpovědi na žádost o info, ale hodnota toho je nulová a nic neznamená.
Tak tu zase neblázněme a možná příště poprosme novináře, aby odváděli trochu lepší práci a připojili trochu kontextu
https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-stanice-praha-hlavni-nadrazi-14916884
Takže přiznáváte, že to není tvrzení SŽ, ale výklad MK. 😉
Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky. Navíc tak absurdně, že betonová ohyznost přistavěná k Fantově budově je považována za památku. Úředníkům z Památkového ústavu gratuluji. Praha mohla konečně mít nádraží, za které by se před Západem nemusela stydět.
Ohyzdnost navenek a mizerná vnitřní dispozice jsou společné rysy všech brutalistních budov v ČR. Ale tu největší brutalistní stavbu v Praze nám nikdo nevezme – ta se dá zatopit, zasypat, vyhodit do povětří, ale nikdo nám ji nemůže vzít 🙂
Hotel Praha byl architektonicky nádherná stavba plná krásných uměleckých děl (např. sklo) nejlepších českých výtvarníků. Problém byl jen energetická náročnost. Kellner ho zboural včetně veškeré umělecké výzdoby a chtěl tam postavit gymnázium. Nestojí tam nic, jen tam roste plevel.
Jetelina nezklamal,jako vždy.Dekujeme za názor a posíláme klíčenku 🙂
Jestli ta pergola zajistí, že se nebudeme stydět před Západem, tak to já raději se stydět budu a třeba i každý den.
A já s tebou.
Nepletete si Národní památkový ústav s ministerstvem kultury?
Odkud pochazite Petře?
Zajímavé, že plzeňské hlavní nádraží je také zapsanou kulturní památkou, přesto to nikomu nezabránilo vetknout tam tu příšernou černou nástavbu během současné reko.
Dle mne by k tomu možná ani nedošlo, kdyby návrh nebyl… No, kdyby návrh nebyl jako vystřižený ze Španělska, Itálie nebo jiných, třeba asijských zemí…
Kdyby nový návrh odpovídal českému klimatu, tak by možná všem byla daná skutečnost „památkové budovy“ jedno… Ono… Co si budeme. Tak pěkná ta stávající budova odbavovací haly opravdu zase není.
Ach jo 🙁 Takže nám zůstane šeredná temná budova.
Nemusela by. Stačí dát zadání „upravit citlivé stávající halu“ a půjde to.
nemusí být šedá, stačí koupit barvu a natřít třeba na bílou 😉
Nová odbavovací hala není památkou a nemá žádnou památkovou ochranu. Je pouze součásti železniční stanice, která je památkově chráněna. Problém odbavovací halu částečně zbourat zase takový problém nebude.
Blábolíš. Železniční stanice Praha hl.n. památkou není, dokonce ani Martince v Krkonoších s unikátními mechanickými návěstidly jí nejsou. Památkou je Fantova nádražní budova a nová hala je stavebně její součástí, protože s ní je stavebně, technicky i provozně propojena. Může se ti to nelíbit, ale je to tak.
Ta nádražní budova je v katalogu památek označena jako Železniční stanice Praha Hlavní nádraží. Její součástí je odbavovací hala. Není mi jasné, proč píšeš, že se mi může něco nelíbit, když píšeš to, co jsem napsal já, akorát já to pojmenovávám správně. Asi bys měl lépe číst.
Další neskutečné diletantství a/nebo arogance Správy železnic. Jako by stála nad zákonem.
oboje. ale když jí to prochází u vyšehradského mostu, tak čemu se divíte.
argumentace re: Martinice je jistě ještě k dohledání…
Ten most měl jít k zemi už dávno.
památková ochrana.
můžu si myslet, že je to pitomost, ale musím se zákonu podřídit. tohle odlišuje civilizaci od Ruska.
Zákonu jistě. Pochybnému výkladu neurčitého zápisu v rejstříku nikoliv.
Muzete dle zakona napadnost zapis ci jeho vyklad a az to vyhrajete, tak se tim ridit nemusite.
Nezávazný pofidérní výklad soudně napadnout nelze.
Tak zakonne nepofiderne nedostanete stavebni povoleni. A je vymalovano, trolle
Ps: da se vyzadat stanovisko i zkusit neco jako urcovaci zalobu
“konstrukce podle nich skryje Fantovu budovu” a to jako je teď vidět, vždyť je tam parkoviště, naopak když tak bude přístup přes schody, vynikne daleko víc. Ach jo, to zas bude mezinárodní ostuda. Tady o tom rozhodují důchodci co nechtějí žádnou změnu
Přesně tak. Na prezentaci mě překvapilo, jak je konečně Fantova budova z parku konečně vidět.
Tolik let tu probíhá úplně výjimečná soutěž (soutěžní dialog) za spolupráce města, SŽ a DPP a teď to celé hodíme do koše, dokonalé.
Jestli tohle budeme památkově chránit, tak se můžeme rozloučit s funkčním nádražím s budoucností. Můžeme postavit nové někde za městem asi, jak praktické…
tak současné nádraží je rozhodně funkčnější než otevřený altán. ja ho památkově akceptovatelným způsobem vylepšit je vskutku vhodné.
Ach ta vylhaná demagogie. Jaký otevřený altán?
Ale Yetty, vždyť tady už o tom altánu skoro dny hovoříme!
Ano. Pár lidí, kteří si ani neprohlídli grafiku, tady už dva dny mluví o altánu.
A tu grafiku si neprohlídnou a neprohlídnou.
Tak to fakt není. Vždyť když byste chtěli projít ke středovému hlavnímu podchodu, tak vám v cestě stojí malý nákupák (knihkupectví), pak musíte do patra, kam vás vezmou dva malé často nefungující pásy, pak se dostanete před burger king, kde čeká nejvíce lidí a je tam žalostně malý prostor. Jakákoliv přehlednost není. Spojení se starou budovou je hrozné. Funkčností je rozhodně vítězný návrh úplně jinde.
Spojení nádražní budovy a obchodního centra je běžná a funkční věc v mnoha městech ve vyspělém světě… no jen v ČR se ví, že to tak nejde a musíme mít něco extra.
Funkční to právě moc není, když se tím zastaví horní hala, kde pak není k hnutí, jak tu kde kdo tvrdí.
Co třeba protáhnout to „horní“ patro až k hornímu podlaží v knihkupectví? Jo, estetika pláče, ale za zlomek peněz za pergolu.
A navíc, za peníze utržené z nájmů obchodních ploch by SŽ mohla třeba… opatřit závorami další přejezd, opravit pár blaťáků, nechat vyčistit mnohde nefunkční odvodnění okolo kolejí, dovedl bych si představit AHr někde u Dolánek…
Chyba byla v zadání. Pokud si zadavatel předem nezjistil, co tam je chráněné, a neuzpůsobil tomu požadavky, je to jeho vina a bude to jeho mezinárodní ostuda.
Jsem důrazně proti pergole, je mi pod třicet a chlapeček Ondra by mě nejraději poslal do důchodu. OK.
Ha, ha, takže to dopadlo jako vždycky. Kdepak v Praze postavit něco nového. Železniční most nám stačí starý a rezavý, odbavovací hala v podobě nepovedené plesnivé barabizny je také v pořádku. Praha prostě prozatím zůstane nedotknutelným skanzenem, snad bude následující generace odvážnější.
Nádraží je jiný případ než most. Stávající hlavak je funkční a jde upravit a vylepšit, prohnilý most nikoliv.
To nádraží nejde v současné podobě proměnit na takový nárůst cestujících, jako se očekává (ze 70 na 200 tisíc). Funkční je špatně už dneska a naráží na své limity. Ano, dílčími úpravami se to dá vylepšit, ale furt to bude jen částečné kulhání za celkovým komplexním řešením
Nový návrh ale také není kdo ví jak úžasný… V tom vnímám ten největší problém. Všichni zúčastnění se k celé problematice měli postavit čelem. To, že reálně nad nynější určitou částí odbavovací haly postaví pergolu, která reálně nedokáže chránit před chladnější počasím a před větrem, považuji za fail. A je úplně jedno, jak moc upraví horní část odbavovací haly. Jestli onen nápor cestujících má být dvojnásobný, tak se tomu má stavba přizpůsobit. A…. Ne dělat poloviční řešení…
vy jste ale hlava, ubouráme půl budovy, nahradíme přístřeškem a ona kapacita vzroste.
Ta část budovy je bohužel tak nepovedená, že k něčemu rozumnému těžko poslouží a jen tam překáží. Jo, za těchto okolností je její ubourání klíčem k možnosti zvýšit kapacitu, protože tam přestane překážet…
Proč si pořád vedete u toho, že ta část je nefunkční? Jako pravidelný cestující z hlaváku dál můžu říct, že tahle část naprosto bezproblémově funguje.
Ono totiž, ať byli GS týpci dost podivní, jedno se jim upřít nedá: nebyli ani postkomunističtí modrogumové, ani architekti, co vidí jen estetiku a na praktičnost kašlou. Byli to lidi, co přesně věděli, jak má fungovat a co má přinášet hlavní nádraží ve velkoměstě, a měli s tím zkušenosti.
Je funkční ve smyslu, že jde projít skrz. To je fakt. Velmi nepříjemným prostorem. Není funkční z hlediska toho, že by tam bylo místo, kde pohodlně čekat v příjemném prostoru, není funkční z toho hlediska, že by dělala příjemný první dojem na návštěvníky. města Není funkční z hlediska možnosti příjemného napojení nové tramvajové tratě. Nemá funkční spojení se střechou. Prostě a jednoduše je to samozřejmě funkční ve smyslu, že na to nádraží jde přijet vlakem a pokračovat do města, nebo přijet z města a odjet vlakem. Ale tato možnost je vykoupena nutností pohybu v přecpaném a nepříjemném prostoru. Což opravdu… Číst vice »
Právě že je funkční v tom, že tam lze čekat a přitom si krátit chvíli třeba listováním knihami v knihkupectví, což mi připadá velmi příjemné.
Někomu jinému zas připadá fajn koukat se na hadříky hned vedle. Nebo jít do hospody, koupit si něco rychle v Pontu.
Používáte ten hlavák taky někdy?
Jo používám, běžně. Ta spodní hala je tak depresivní prostor, že se v ní snažím trávit co nejméně času, pokud to jenom trochu jde. Bohužel horní část, která je povedenější, bývá nepříjemně přecpaná, protože jí při přestavbě drtivou většinu zabraly obchody. Obchody na nádraží jsou fajn věc, rád je použiju. Ale musej mít vhodnej prostor a ne překážet v cestě. Principiálně obchody na nádraží jasně, ale můžou být stranou – pokud spěchám na vlak, ocením, že mi nepřekážej. Když mám naopak až moc času, kterej si chci ukrátit návštěvou obchodu, mám přece automaticky čas i udělat do toho obchodu pár… Číst vice »
Opět lež.
Bourá se pouze špatně využitelná část, která navíc nově bude funkční. Naopak prostor pro cestující se rozšíří, projděte si návrh.
Funkční bude muset být prádlo těch, co se budou pod pergolou zdržovat.
Jsou tam otevřené vstupy do metra, hala to ohřívá. Pak tam bude sněžit, nejsou tam přídavné izolace, vždy to bylo v teple a chráněné, až tam budou povětrnostní vlivy, poteče i do metra. Pak ho taky zbouráme a budem jezdit na kole.
Nebude tam sněžit, když ta „pergola“ bude krytá.
Víte, že občas při sněžení i fouká?
Té inkluze nám byl čert dlužen.
V tomhle s vámi musím souhlasit, i když vás nemám rád. Proč jste ale včas neporadil Hlaváčkovi, teď tady řešíme tu dřevěnou hrůzu, a spoustě lidí se to kupodivu moc líbí i bez úprav.
Diky 😉
On se mne totiz neptal 😉
No, ale mrazivým podloubím bez služeb se to opravdu vylepší 🙁 Obzvlášť pokud se očekává tak výrazný nárůst cestujících jak píšete, tak by se toto řešení mělo smést ze stolu, jako neodpovídající budoucí kapacitě.
Jak, bez služeb? Teď tam dali děsně chytrej výdejník na půl litru filtrované vody gratis!
Aby ho po rekonstrukci opět odstraňovali? Jak chytré LOL
Než dojde na rekonstrukci, bude taky památkově chráněnej. Ale to bude za dlouho. Mezitím nás čeká ještě proces zpamátnění unikálních ukázek architektury 90. let. I současných domů (třeba Takešiho hrad)…
Bez služeb? Nebojte, dealeři se rychle zorientují i v Kataráku.
Povídáš blbosti.Na hlavaku je mista dost.Zase jeden co nevystrcil paty z domova.Treba v Neapoli se čeká na daleko menším prostoru za barierama a taky to jde.
A třeba v Indii se jezdí na střeše vlaku a taky to jde, viď ?
Nemáte pravdu, opravit jde přece obojí. Je ovšem otázka, jestli to má cenu. V obou případech je jednoznačná odpověď „NE“.
100% SOUHLAS.
A pan Hřib se mezitím dohaduje se svými sledujícími, že se opravdu památková ochrana této budovy netýká. Kolik, že ta soutěž stála?
Vypadlo mi… Na Facebooku u prvního příspěvku týkajícího této proměny.
Tohle je dost divoký výklad. Jako ať už je názor na vítězný návrh jakýkoliv, tak fakt nikdo nechce, aby byla současná hala památkově chráněna. To by zařízlo úplně všechno.
A každý, kdo se v právu trochu orientuje ví, že tohle vůbec nic neznamená. Navíc je to postaveno na vyjádření Drážního úřadu, což prostě nemůže být podklad pro památkovou ochranu
A kdo to pl…, že všichni vychvalují ten super vítězný návrh?
Kristepane, tady to fakt už bude navždy skanzen, když každá hrůza je památkou a na všechno je petice.
„Významná stavba 70. let“… za to by se při hodnocení památkové ochrany měly naopak strhávat body, ledaže to má sloužit jako odstrašující příklad do budoucna.
Všechno staré likvidovat, i místo Hradu by se mohla nad Prahou tyčit nějaká prosklená moderní stavba.
Petice= 1085 podpisů. Nechci ŠŤASTNÝ DUBAJÁK-DŘEVÁK s palmami.
V pořádku, někomu provinční život v minulosti vyhovuje.
Ideálně pokud je to někdo, kdo stávající halu nemusí denně využívat.
Musí se stavět jakákoliv obludnost jenom proto, aby byla neprovinční?
Ano, celý svůj provinční život trávím v Praze. Narodil jsem se před šedesáti lety v Podolí a stěhoval jsem se jen párkrát po území hl.m. Prahy. Hala není dokonalá, ale mnohem lepší, než ta dřevěná hrůza, co nás čeká. A vy pane Juraji, jste také Vltavou křtěný Pražák, nebo platí moje narážka Bratislava- hlavná stanica? Když už tu řešíme ten pražskej hlavák…
Jestli znamená provinční = funkční, prověřený, tak já jsem všemi deseti za provinčnost.
Trapné je naopak, když si Praha hraje na megapoli a opovrhuje něčím, co není dostatečně „světové“.
Výborně, to je 1 % oprávněných voličů? V Brně to bylo 24,9 % oprávněných voličů a to je odsun sakra větší zásah do dopravy v Brně.
Jen dodám, že 86 % zúčastněných hlasovalo pro rekonstrukci v současné poloze, účast byla malá, shodilo se to ze stolu.
Jestli tady a na Výtoni stačí 1 z 1000 občanů… tak kde jsme?
Už jsme to tady probírali. Drtivá většina se svojí neúčastí v referendu vyjádřila tak, že je jim úplně jedno, kde stanice bude stát. A sám tímto potvrzujete tu účast, díky které to už na stole není.
Hrůza? Přesně na to potřebujeme zasvěcené diskutéry z Horních Uher…
Mně se vlastně ten vítězný návrh esteticky líbí, výhrady bych měl k provozní stránce, ale s tím se dá ještě pracovat. Že ale SŽ jako vlastník budovy nechá proběhnout soutěž, ve které si není schopná ošetřit, jestli bude vítězný návrh realizovatelný v souladu se zákonem, je vrchol diletantství.
IPR i Hřib na dotazy na sítích opakovaně odpovídali, že NOH památkově chráněná není. Pokud to SŽ před soutěží neměla potvrzené černé na bílém od ministerstva kultury a uváděla všechny zúčastněné v omyl, tak to je tedy veliké selhání.
Právní názor ministerstva kultury nemá o nic větší právní platnost než názor kohokoliv jiného, s výjimkou soudu.
To se dost mylite, min kultury je ustredni organ statni spravy pro ochranu pamatek, nejak si to deli s NPU, ale ve veci spravniho prava je odvolaci misto. A az spravni rozhodnuti ministerstva muzete napadnout dale
Zatím ani není jaké rozhodnutí napadat, protože nová odbavovací hala prostě jako památka zapsaná není.
Az organ statni spravy sdeli ve vyjadrovacce ze jde ci nejde o pamatku, muze se to velmi snadno dostat na ministerstvo. A to vam jasne vylozi, jak to je. Pokud dopredu rika…bacha, muze to byt pamatka, nedoporucoval bych to brat na lehkou vahu. Dobra sprava ma uz minimalne tri dost zahanbujici zapichy – most pres orlik, vyton a martinice. Pokud se nenauci, ze sice vydava D1 a jine vypecene predpisy, kasle na rozhodnuti soudu ale stejne muze mit ponekud problem ve stavebnim rizeni, tak si drzku nabije jeste mockrat a draze. Bohuzel za nase penize. Dost by mne zajimalo na… Číst vice »
Tak včera jsme si mohli v komentářích na internetu přečíst: … je to mala domu … to spadne pod sněhem … bude tam zima … kdyby ty peníze radši dali na učitele … jak se tohle bude urdžovat … to je jak někde v Dubaji … bude tam dřevomorka A dnes už v tom máme památkáře a petici. Opravdu tady se radikálnější stavby postavit prostě nemohou. Což je docela paradox, protože samotné hlavní nádraží v době stavby taky nebyl žádný tuctový dům, tak co je špatného na tom postavit tam dneska taky něco většího. A ano, taky mám k návrhu… Číst vice »
Radikálnější neznamená účelné.
Nebo vám se dobře čeká na moderních zastávkách tramvají, které nechrání před nepřízní počasí?
No, já se na něj dívám všelijak, ale kladně rozhodně ne. Udělat z kryté a zateplené haly chladné podloubí, v našich zeměpisných podmínkách, by měl být trestný čin. To se na mě nikdo nezlobte. A udělat pevné schody na takto rušném nádraží, místo současných jezdících pásů také mohlo napadnout jen někoho, kdo nejezdí vlakem. Nebo alespoň ne s velkými kufry. Omezení služeb, díky zrušení obchodů je také špatně. Všude jinde v civilizovaném světě se na nádražích jde opačným směrem. A mohl bych pokračovat. Prostě opět vyhrál návrh, který je na první pohled líbivý, ale v reálu bude velkým zhoršením. A… Číst vice »
Tak si to pojďme rozpracovat:
– ta část, co bude venku stejně dneska velká část lidí prochází, vyčkávací část bude v teple
– jezdící schody zůstanou, žádné se neruší
– myslím, že těch obchodů zůstane dost, jídlo se přestěhuje do Fantovy budovy. To už je v plánu teď
Stále si stojím za tím, že, i kdyby bylo představené něco jiného, stejně to spousta lidí odmítne. A za druhé, což je ale problém prezentace, ty vizualizace vytváří spoustu otázek, i kdyz to tak není. Viz. představa, že cela hala bude otevřená. Zkrátka to z obrázku neni poznat.
1) Ano, prochází, protože momentálně tam jaksi chybí lavičky. V tom návrhu lavičky být mají. Ale právě v průvanu.
2) Opravdu ne? Já tam řádné jezdící schody či plošiny nevidím. Ale třeba se dívám špatně.
2) Fajn, občerstvení se přesune do Fantovy budovy, i když moc nechápu, jak se tam má vlastně vejít třeba takový Pont, nebo Potrefená husa. Ale co další služby, které tam teď jsou. Např. knihkupectví, prodej jízdenek DPP a pod. Pro to se najde místo kde?
A hlavně, kde se najde to místo pro uvažovaný velký nárůst cestujících? Pod pergolou?
Jestli to dobře z výkresu chápu, tak tam, kde je dnes Burger King a Sephora má být zvětšené místo na čekání (+ zhruba 500m2 ?)
https://twitter.com/vaclavstoupa/status/1729945069598150752
Redikální stavba by byla zakrýt kolejiště betonovou deskou s barákama navrchu, jak to bude mít MasNa…
Na hlaváku bude betonová deska s barákama před tunely směrem k Vinohradské.
Divím se, že už no není dávno. Asi je v Praze ještě pořád spousta místa – vždyť to kolejiště je jak dva Václaváky….
Šmarjá, to stanovisko výslovně říká, že to, že se musí provést posouzení památkáři, neznamená, že památkáři neřeknou “je to cajk, strhněte tu boudu”.
Prostě je to jasné stanovisko – PÚ se tím musí zabývat, protože je to propojené s památkou. Nic víc a nic míň.
Tady ale chápu, ze je to památka spis takovým byrokratickým omylem a mělo by stačit formálně NOH oddělit Fantovky, ne?
Jenomže to už teď bude asi problém.
To si měla SŽ trochu pohlídat.
Odvolávat se na památkářství mi přijde zbabělé. Prostě je lepší vyzdvihnout chyby navrženého řešení a žádat nápravy.
Nicméně nebýt památkářů, bylo by změněo řešení Výtoňského mostu, nebo by se zůstalo u původního?
Budu rád, když hala zůstane plnit svou funkci. Jestli se ale kvůli tomu nějak zpozdí tramvajová trať, přes to u mě nepojede vlak.
Tady nejde o nejake odvolavani se nebo zbabelost. Proste byrokrat rekl, ze u nej v papirech je ta hala pamatkove chranena, a ze je potreba na to brat ohled.
Ano, v roce 1958 bylo nádraží vyhlášeno jako památka. Ovšem asi to je trochu složitější, než se snažíte říct.
1958 je právní fikce, jedná se o rok účinnosti památkového zákona. K zápisu mohlo dojít kdykoliv tuším do roku 1988. Soudruzi v tom měli nepořádek, ostatně jako v leččems jiném. A ten svinčík se s námi táhne dodnes.
Zápis byl proveden v ruce 1978.
Tramvaj má jasně danou stopu vně stávající haly, lze realizovat zcela nezávisle. Zpozdit se může naopak „potřebou“ to tam celé přebourávat.
To dvoupatrové knihkupectví ve foyeru, které tam vzniklo před dvanácti lety, je také součástí památky ze 70. let, takže předpokládám, že je také chráněné před odstraněním.
A o cem je tento komentář?
Tak že je něco památkově chráněné, případně že je to památka, která ani není chráněná, nutně neznamená, že tam nelze dělat žádné zásahy. Např. OD Máj je také památka a prochází výraznou rekonstrukcí. O tom by právě racionální památková péče měla být. Ano, chraňme nějaké významné prvky, ale nedělejme ze všeho skanzen, který se časem nevyhnutelně stane zcela nefunkčním. A je jedno jestli jde o most nebo halu, prostě technické, společenské i estetické požadavky se v průběhu let mění a nelze to zcela ignorovat v zájmu zachování co možná nejpůvodnějšího stavu. S takovým přístupem by se zastavil rozvoj čehokoliv. Staré… Číst vice »
……ale v tom problém není, to jste si jen vy takto postavil. Tady jde o to, že projekt vůbec urbanisticky nezapadá do Prahy. Praha je hodnocena, jako nejhezčí romantické město na světě, tak to, co opravujeme a stavíme nového, musí být na vysoké úrovni. Samozřejmě 75 let 1948 -2023 se na to nedbalo, tak je nejvyšší čas to tak začít chápat.
Nikde jsem nečetl jakou funkci by hala měla vlastně mít. Pokud to má být jen kryty prostor pro přestup vlak- metro- tram tak asi ok. Pokud to má být, jako dosud, prostor určeny k čekání na vlak a nakupování tak to pergola nesplňuje. Moderní nádraží jako třeba Vídeň či Berlín plní i funkci obchodního centra s mnoha obcerstvenimi. To pergola už vůbec nesplňuje. Tak uvidíme jak to dopadne.
Doposud se v te casti na vlak ceka minimalne. Ceka se tesne pod travelatory nebo nad travelatory, kde to bude vytapene, navic zmizi z velke miry komercni vestavby a tudiz pribude plocha pro cekani
To ale dnes nesplňuje ani přední část stávající haly, kde jsou hlavně holuby a smrad z cigaret od vstupu.
Když nic jiného, nové zastřešení zasáhne až nad nové tramvajové zastávky.
Tramvaj by se dala natáhnout do staré haly, mimochodem
Úžasný nápad. Takže by se celou halou neslo hvízdání v obloucích, bez kterých by to asi moc nešlo. A vůbec není jisté, jestli je na to připravena stropní deska metra. Nebo kam byste ty tramvaje nacpal?
Čekat se tam samozřejmě dá, pokud nechcete být namačkaný s ostatními pod pragotrony, tak je to skoro ideál. Byl jsem tam včera ráno a žádného smradu z cigaret jsem si nevšiml. A co se týče toho návrhu, moc ovací nesklidil, ani se nedivím.
„…nové zastřešení zasáhne až nad nové tramvajové zastávky“
Takže budeme mít přístřešek na tramvaj za 2 mld., bravo.
Ty dvě miliardy ovšem nejsou jen za to zastřešení.
No vidíte, teď ti holubi s smrad budou úplně všude. Geniální tah.
Ta vysoká dřevěná střecha, na kterou se všichni upínaj, je ve skutečnosti celkem malá část toho vítězného návrhu. A jo, v podstatě v něm bude sloužit jako lehké zakrytí prostoru pro přechod mezi zmíněnými dopravními prostředky, plus K+R a autobusovými zastávkami na střeše té půlky haly, která zůstane.
Samozřejmě je to ta část, která je nejviditelnější a staromilce provokující, ale to nic nemění na tom, že velmi malá v rámci toho návrhu. Funkci čekání na vlak a nakupování občerstvení ten návrh má jinde a řeší ji podle mě o dost líp, než je aktuální stav.
V tomto pripade prosly pres pamatkare teda i vsechny ty upravy pri rekonstrukci od Grandi Stazioni?
Nevím zda všechno, ale ty úpravy byly pod dohledem památkářů. Dělali se tam i repliky původního vybavení apod. Celé to měl pod palcem architekt Kotas.
Vyborne, tak se nemusim snazit podat navrh na zpamatneni, uz to pamatka je.
Pa, pa, pergolo
Můžu se zeptat na váš názor na výtoňský most? Já jen jestli jste v obou případech tak konzistentní.
Konzistentní by bylo třeba i nová hala, replika, na místě dnešní. Podobně jako most.
———-
Stejně nechápu, proč si někdo myslí, že pergola znechutí bezďáky před okupací tohoto prostoru.
Vytonsky most neni asi realisticke zachovat pouhou opravou soucasne konstrukce, bude nutne vyrobit vernou repliku. Stavajici mostni pole vyuzit jako lavku z podoli na cisarskou louku
Co se Výtoňského mostu týče… Ne. Žádnou věrnou repliku není nutné vyrobit. Most prostě opatrně shodit pryč (a přesunout ho jinam pro jiný účel) a na místě postavit onen vítězný návrh. Tady fakt není o čem. Žádná replika, ale čistě nový most v bronzové barvě je více, než slušná varianta…
A tu pamatkovou ochranu vyresite jak? Tim ze se na to vykaslete? Hodne stesti, v kriminale….
A také při vysvětlování UNESCO. Mám připomínat, jak skončily Drážďany, protože si nenechaly vymluvit hnusný moderní most? Opravdu si Praha může dovolit přijít o ochranu UNESCO kvůli jednomu železničnímu mostu? Stálo by to za to?
Fanatikum stoji cokoliv za potvrzeni jejich zjevene pravdy
Tak je otázka, jestli to vyškrtnutí Drážďanům uškodilo nebo spíše pomohlo. O památky, kvůli kterým tam jezdí turisté, se postarat dokážou, takže o turisty bych se nebál. A na druhou stranu mají pokoj alespoň od části byrokratů zcela odtržených od reality a mohou si tam teď snadněji postavit to, co skutečně potřebují, pokud chtějí mít funkční město a ne jen skanzen.
Teď naopak musí přijít návrh na odstranění památkové ochrany, jinak nám tenhle odporný vřed zvaný Nová odbavovací hala v naší krásné Praze zůstane.
Nemůžete odstraňovat něco, co existuje pouze ve chvilkové fantazii ministerského úředníka.
Nefunkční skanzen, ve kterým se už skoro nedá žít a jsme na to hrdí?
a prosím, čím je tohle nefunkční? možná to není hezké, určitě to potřebuje opravit (zatékající střecha), mělo by se řešit i něco na sezení, ale v čem je ten altán funkčnější, např. v zimě? daleko nefunkčnější než stávající hala je např. nyní již naštěstí řešený dementní přístup od muzea do areálu nádraží nebo absence výtahů či ještě lépe eskalátorů na nástupiště 5-7. nic a nikdo nemůže bránit vytvoření čekárny oddělené klidně i jen nataženým lanem od zbytku haly s kontrolovaným vstupem – po předložení jízdenky. jen se z haly musí vypráskat ten po přechodu na SŽ objevivší se chlív. jako… Číst vice »
Jenže Vy jste to dělal s vědomím řádného hospodáře za své. Nádražní budova je veřejným statkem a úpravy/opravy se budou dít za peníze nás všech. A jak je notoricky známo – kapsa daňového poplatníka je bezedná.
Jednoduše. Ta spodní hala plní v podstatě jedinou funkci – dá se skrz ni projít. A ten průchod není vzhledem ke kvalitě prostoru nijak příjemnej. Na jakoukoli jinou funkci je příliš divná a tísnivá. A ne, neumím si představit, že by to šlo vyřešit bez podobně velkýho zásahu. Tuhle funkci to navrhované zastřešení umí splnit taky. A příjemněji. Viz spousta a spousta menších nádraží, kde lidi už ani původní relativně (na poměry dané stavby) velkorysou halou na vlak nechoděj (proč, když dneska málokdo potřebuje k pokladně) a radši choděj nějakým průchodem kolem budovy, kterej třeba ani není nijak reprezentativní, ale… Číst vice »
Ne není to památka. Stačí se podívat do památkového katalogu. Je to jen součást něčeho, co naopak památkou je.
No, a přesně kvůli téhle zapšklé mentalitě se tu budeme ukájet historickými skanzeny, ale do 21. století se nepřesuneme.
Děkujeme lidem jako vy. Jen škodit, hlavně aby se něco nového nepostavilo.
radši nic než pitomost.
Pokud to “něco nového” má být jenom “nové” a jinak žádné zlepšení, tak to radši nedělat nic. Nádraží nejsou vaše hadříky.
Pokud by se jednalo o unikátní řešení značně uživatelsky a esteticky měnící stav k lepšímu, tak jsem všemi deseti pro. Bohužel tahle parodie (i když musím uznat, že při pohledu zespodu je ta pergola pěkná), která je cestou zpátky a nikoli kupředu, nemá šanci na úspěch. Raději opravme zatékání, změňme vnitřní dispozice a počkejme až někdo přijde s lepším řešením. Nic nám neuteče.
Musím přiznat, že můj první dojem byl přesně tohle – hezký, ale funkčně to bude nanic, protože se tam nevejdou potřebný věci. Jenže čím víc k tomu čtu a vidím, tím víc mi přijde, že ty potřebný věci tam jsou a je tam na ně dost místa a díky tomu, že jsou daleko logičtěji a promyšlenějši uspořádaný, tak si nebudou zdaleka tolik překážet a nebude mezi nimi zdaleka tolik hluchýho, těžko využitelnýho a přitom velmi nepříjemnýho prostoru. Není to intuitivní, ale menší barák s opravdu dobrým rozvržením odpovídajícím aktuálním potřebám často odvede lepší práci (i s větší kapacitou), než obří… Číst vice »
Jestli je ta stavba ze 70. let památkově chráněná, tak tu ž jsem teda taky pěknej fosil. Vždyť do ní přes magistrálu zatéká…
no to je mi teda důvod, proč by to neměl být památka..
Jsou památky, které byly zapsané do rejstříku pár let po postavení. Anebo taky v době, kdy už dávno neexistovaly.
Obchodní dům Ještěd v Liberci, byvalý Transgas, telefonní stanice v Dejvicích šly k zemi a to byla cennější brutalistní architektura. To, co je ikonické, dlažba, zakulacené zasklení schodišť a i ty červené stropy v části zůstávají. Fandím novému návrhu. Současný vzhled nové odbavovací haly je už vyžilý.
Tak ten obchodak je vysloveny zlocin, transgas take. Ale nejvetsi zlocin byla demolice hotelu Praha
Je potřeba tu skutečnost více propagovat. Třeba u vchodu na ty venkovní točitý schody by v několika jazycích měla být cedula “Dýchejte zhluboka, procházíte kulturní památkou!”
nebo by bylo fajn tam dát kamery a výstup umístit měšťákům pod rypák. jenže nač se mazat s prasty tábořícími před hlavákem, že? pokuty neplatí a ještě by byl na služebně smrad…
Nová metoda opravy zatékání – stavbu zbořit a nahradit palmami, kam sněží. Pan Jiří Svoboda mě zklamal, že to schvaluje. P.S.: Ten šrot na Výtoni už měli zbourat dávno.
A teď ty mínusy od příznivců blízkovýchodní architektury:
Tak doufám, že MD necouvne a tu hrůzu nepovolí.
Neznám nikoho,kdo by nadával na hlavak po reko.Nepocitam bezdaky ake za to stavba nemůže.
Opravit, prosvětlit a jede se dál 🙂
Přesně tak. Prostor, kam to posunout i v rámci památkové ochrany tam je.
Komedie, další část.