Infrastruktura Železnice Zprávy

Náměstek pro majetek Drmola na SŽDC končí, přístup k budovám se změní

Opravená výpravní budova Litoměřice horní nádraží. Foto: Chládek & Tintěra
Opravená výpravní budova Litoměřice horní nádraží. Foto: Chládek & Tintěra

Nový generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda dnes předloží správní radě návrh změny organizační struktury. Zmizí jedna řídící vertikála, konkrétně úsek správy majetku. S jejím zánikem odejde i náměstek pro správu majetku Tomáš Drmola, který byl do funkce jmenován v listopadu 2014. Proslavil se především zabavením hlavního nádraží v Praze společnosti Grandi Stazioni.

Náměstek Tomáš Drmola (druhý z prava). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Náměstek Tomáš Drmola (druhý z prava).
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„K 31. říjnu jsem s panem Drmolou ukončil smluvní vztah,“ potvrdil deníku Zdopravy.cz Svoboda. Činnosti rušeného úseku si podle něj rozdělí zbylí náměstci. Úsek provozuschopnosti převezme starost o veškeré pozemní komunikace, pod modernizaci dráhy nově spadnou i investice do nádražních budov a ekonomický úsek dostane na starost jejich obchodní využití. „Snižuji tím počet náměstků generálního ředitele a v žádném případě neumožním nárůst počtu lidí. Přesně naopak,“ dodal Svoboda.

Zároveň se změnou struktury hodlá státní organizace proměnit i přístup k opravám nádražních budov. V první řadě se chce podívat na jejich využití a přínos železnici, teprve pak se bude rozhodovat o opravách. Dosud se přitom SŽDC vrhá i do rekonstrukcí, po kterých teprve využití budovy hledá. Důležitější než opravování nevyužitých starých budov je podle Svobody například zajištění snadného přestupu z auta do vlaku nebo lepší informovanost o spojích. Před nepřízní počasí pak může cestující chránit jednoduché závětří.

„Chci udělat komplexní revizi plánovaného rozsahu rekonstrukcí a obnov staničních budov. Zjistit, co je smysluplné a má budoucnost, a co je opravdu zbytným majetkem. Pak se budeme bavit i o možnosti prodeje budov nebo jejich demolici,“ doplnil Svoboda. Více k tématu přineseme ve velkém rozhovoru s Jiřím Svobodou o víkendu.

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Když si vzpomenu na vetu mého rychlokvaškového inženýra nadřízeného.No co bude to jak na západě tam taky nemaj vyhrivany čekárny všechno zrušíme a ušetříme!A lidi budou stát pod pristřeškem!Podle mě!Nevyužité budovy prodat i kdyby jen za korunu pod podmínkou údržby čekárny.A udrzeni kulturního prostředí.Vše se da udělat když se chce.Ale většinou to dopadne jako depo v Chocni.Když to vidim blil bych!Kdyby to věnovali muzejnikum tak je to nádherné muzeum!Na koridoru.

  • Bože, kde se tihle manažeři pořád rodí? Takovýto názor bych čekal od člověka pro kterého je železnice to nejsprostější slovo, ale rozhodně ne od toho, kdo jí má řídit!

  • Koukám na obrázek litoměřického horního nádraží, následně na mapy.cz …. to tomu tedy pěkně dali na frak, s nakládkou a vykládkou jakoby se nepočítalo, ponechány namísto 6 jen 2 průjezdné koleje + slepá … maximální hospodárnost, ani kolej nazmar, nebo při různých mimořádnostech a/nebo změně dopravního konceptu „najednou“ budou koleje chybět, budou se vymlouvat na malou kapacitu dopravní cesty, případně šíbování připomínající známou úlohu s přepravou vlka, kozy a zelí … normální kombinace křižování s předjetím nebo objetím lokomotivy, odstavení nějakého vlaku nebo vozu, vše bude velmi problematické. K tomu přístup na poslední nástupiště velkou oklikou.

    • Je to tak trochu paradox. SŽDC si stěžuje na to, že kapacita většinou nestačí. Ale sama dělá při „modernizacích“ kroky, které to omezování podporují. Nikdo neříká, že má být všude tucet kolejí, ale úvaha do budoucna, že nákladka může být také jednou na vzestupu… s tím se na SŽDC evidentně nepočítá.

    • Na druhou stranu co si s tím počít, když tam prostě nakládka není. Udržovat koleje pro nic, nebo je nechat zarůstat i s odstavenými vozy jako ve Veselé pod Rabštejnem?
      Pokud nebudou úplní pitomci, tak si ty pozemky po kolejích nechají a kdyby v budoucnu byla poptávka, tak tam ty koleje položí. Územní rozhodnutí to snad v areálu nádraží nepotřebuje a stavební povolení snad v takovém případě nebude na dlouhé lokte (pokud bude k nákladišti vhodný přístup po silnici)?

      • Konkrétně v Litoměřicích (ale nejen tam) není po rekonstrukci už rozšiřovat kam. Musela by se zbourat všechna ta ostrovní nástupiště, odstranit zábradlí….v Ltm je z jedné strany nádražní budova, z druhé městská ulice. Tam kde kdysi byly dvě další koleje jsou zmíněná nástupiště.

  • Souhlasim s bouranim ale at je celouzavrena napr.prosklena cekarna s vyhrivanim, beznym standardem (viz AT nebo CH). A ne aby „zavetri“ vypadalo jako Praha-Zlicin po Nejezchlebove modernizaci. A propos dalsi adept na odchod…

    • Jednou jsem viděl va Feldkirchu psychopata jak se pokoušel to prosklenou čekárnu rozmlátit násadou od krumpáče. A představte si, že se mu to nepovedlo. Potom vší silou práskal prosklenéma dveřma. Ty, též vydržely. Potem doběhlo šest policajtů a měli co dělat aby ho dostali pod kontrolu.
      Jinak ty Rakousky čekárny jsou fakt festovní a příjemně se v nich čeká.
      Dokážu si i představit, jak by to dopadlo v podání polentérů ze sždc. Prioritní by byla cena a vysklít by to dokázalo i babiččino upšouknutí. A díky super nastavené smlouvě, by oprava vyšla dráž jak stavba samotná.
      A ještě jsou tu kámoši z betonárky. Aneb, nebudou přístřešky? Budou botičky.
      😉

  • Radši ať to zbourají, protože výsledkem těch rekonstrukcí je většinou stejně právě ta po většinu času zamčená čekárna a postupné chátrání objektu s následnou nulovou údržbou. O nějakém větším úklidu ani nemluvě… Ta zacintaná dlažba, páchnoucí odrbané koše a všemi spárami prorůstající tráva ja pak denní realitou i u opravených nádražních prostor (myslím tím budovu a nejbližší okolí, kde dochází k pohybu cestujících). Aby se zabránilo znečištění, či poškození vnitřních prostor, jsou zamčeny… Já takhle pěkně vyzmrzal na nádraží v Hojsově Stráži po návratzu z celodenní túry. Celkově velice hezká a zdařilá rekonstrukce, ale dobře vypadající čekárna uzamčena… Ještě že jel vlak za necelou hodinu…

  • zkysli jsme v sobotu odpo na nádraží v Soběslavi, nádraží pěkné, nástupiště modernizovány, ale po pátý odpoledne, čekárna- zavřeno a žízniví jak velbloudi není ani kde natočit byť obyčejnou vodu – když už je nápojový automat zamčen v čekárně 🙁
    a personál nikde nikdo… smutný
    za císaře pána byla na každym nádraží pumpa na vodu..A´t si páni zkusí jít do terénu a cestovat. O pořádku ani nemluvím, všade špína, ono tak když se člověk koukne na smlouvy o úklidu tak SŽDC si sice jakýsi pseudoúklid u soukormého sro v Praze objednává (jeho výkon ani nehodnotím, protože to stejně nikdo nekontoluje) tak se moc nedělá) ale neobjednává čištění dlažby ani schodů, takže na zemi hnus. Modernizace je za dotace ale následný úklid nula.

    • Moderní, rychlá železnice – ničeho netřeba. Jídlo, pití si cestou na nádraží nakoupíte v supráči, jízdenku přes mobil a vlak nebude mít již nikdy zpoždění – co jste chtěli, to máte, tak co si stěžujete. A nejvíc takhle křičí ti, co z přívětivého prostředí gumokolu nevylezou, tak jaképak přívětivé jinde. A Soběslav je vesnice 😀

    • Kdyby jen v Praze, oni to snad nedělají vůbec nikde. Třeba v Modřicích nedávno s velkou pompou otevřeli velmi žlutě žlutou rekonstruovanou budovu, dokonce i vymalovali podchod. Ale kde nevyměnili chodníky, tam to zůstalo ve stavu z r. 1995, kdy ten podchod přišel na svět (ještě tam visí pamětní deska, aby to nikdo nezapomněl). A ta dlažba a schody jsou fakt fujky fujky.

  • Tož o jednyho míň. Za te Karlove Vare, dobře mo tak.
    Dófám, že si zbele podržtaške, kromě jeho robote nerozdělijo aj jeho véplato.
    Spíš bech ocenil, kdebe si ti co zbéle, udělile Darwinovo ceno.
    No a na jejich místa be mohle přejit ti, co robijo na podobnéch pozicách na Západě. Ale to be nemosele někeři skosnot. Bo be to mohlo začit fungovat. 😉
    Ps. So zvědavé, co v tem očekávanym rohovoro ten nové šéf vypoti.

  • Vidím velký, špatný…

    Nádražní budovy by se měly přednostně začít využívat k dalším účelům, jenže před tím než je kdokoliv bude chtít si najmout, je třeba mnohdy provést alespoň minimální opravu z havarijního stavu, čuchám tu totiž nebezpečí demolice velkého množství jinak využitelných objektů. Otázka je jestli je prodat, nebo opravit a pronajmout. Využití, nějaké, se dá najít skoro vždy.

    • K.S.: Záleží jak kde. Například při optimalizace trati České Budějovice – Český Krumlov – Volary postavila SŽDC nové domky pro svou techniku (SEE, SSZT, atd) a dispečerské pracoviště v Kájově, za rok od ČD koupili výpravní budovy většinou v dezolátním stavu a takové původní výpravní budova v Kájově s 4 nadzemními a 1 podzemním podlažím ( kde byli byty, nocležny, kanceláře Carga a provozními prostory) je úplně prázdná. Ve Zlaté Koruně či Křemži zůstali obsazené pouze byty. Zmíněné nádraží jsou na kraji či mimo obec a jejich využítí bylo mimo bytů nulové.

  • Před nepřízní počasí pak může cestující chránit jednoduché závětří – tak ať si tam páni šéfové zkusí v mrazu a v zimě a větru pár měsíců postát a uvidí ty výhody přístřešků !!!

    • Možná lepší kvalitní příspěvek než zavřená čekárna. Ale spíš bych tipoval, že i přístřešky budou v určitou hodinu uzamykány 😉

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora