lot
Doprava ve městě Trolejbusy

Nadšenec MHD vypsal sbírku na návrat českého trolejbusu z USA zpět domů

Trolejbus Škoda 14 TrE v Daytonu. Foto: Libor Hinčica
Trolejbus Škoda 14 TrE v Daytonu. Foto: Libor Hinčica

Libor Hinčica, fanoušek městské hromadné dopravy a vydavatel časopisu Československý dopravák, se rozhodl k netradičnímu kroku. Do Česka chce přivézt trolejbus Škoda 14 TrE, který jezdí v americkém Daytonu v Ohiu.

Daytonský dopravní podnik RTA daruje časopisu jeden trolejbus, který je ještě v provozuschopném stavu včetně vybraných náhradních dílů. Hinčica teď hledá prostřednictvím hromadné sbírky zhruba 700 tisíc korun na jeho přepravu do Česka.

Dayton je posledním americkým městem, kde české trolejbusy dosud jezdí, během příštího roku je všechny vyřadí. Škoda je do města dodávala od roku 1994 do roku 1998. V minulosti bylo do USA dodáno z ČR celkem 330 trolejbusů ve formě stavebnic, jejichž finální montáž probíhala ve Spojených státech, kde měl závod Škoda Ostrov zřízený společný podnik s americkou firmou AAI.

Vůz by měl sloužit jako připomínka významného úspěchu českého strojírenství na americkém trhu v porevoluční éře, přičemž se počítá s možností jeho zapůjčení nejrůznějším muzejním institucím a českým dopravním podnikům,“ nastínil Hinčica.

Největší flotila škodováckých vozů byla v San Franciscu, kde bylo v provozu 240 trolejbusů Škoda 14 TrSF a 33 kloubových vozů Škoda 15 TrSF. Provoz českých trolejbusů byl ukončen 7. 9. 2019, kdy došlo k hromadnému vyřazení více než 40 trolejbusů 14 TrSF. Kloubové vozy dojezdily už o tři roky dříve.

Přispět na přepravu trolejbusu můžete i vy prostřednictvím crowdfundingové kampaň na portále Startovač.cz. Zde je možné, aby jednotlivci na přepravu trolejbusu přispěli. Kampaň provází plakát s heslem „BACK HOME! Dostaňme Čechoameričana zpět domů“, který je inspirován slavnou obálkou časopisu TIME z roku 1945.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Štěpán

Sympatický počin. Pokud se převoz povede, budu se těšit na prohlídku vozu v muzeu a držet palce při případném schvalování na drážním úřadě.

A.R.

Rád přispěju, ale zajímá mě, kde bude vozidlo stát a jestli jsou prostory na jeho garážování. Aby se pak nestalo, že by se po pár letech vůz sešrotoval, protože pořád courá po výstavách a není nikde prostor pro jeho údržbu. Nerad bych, aby někomu překážel na dvoře.

Georg

hele vis vubec o kom je rec? l.h. je mezi trolejbusovymi sotousi nebyvale akcni a schopny clovek.
napr.: http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=15253

A.R.

Ano, vím, o kom je řeč. A nikde jsem nenapsal, že není schopný a akční. Jde mi o to, že nikde není uvedeno, kde bude stát a jestli bude vůbec pod nějakou střechou. PSHŽD má svůj Sanos taky na pozemku DPMP.

Bozidar

Pokud by jsi shlédnul video tak by jsi zjistil že rok bude ve Střešovicích a zbytek života bude ve Strašicích na Plzeňsku 🙂

Přemek

Něco přihodím. Záslužný čin.

Zlínka

Každopádně by lidé přispět mohli. My s manželkou ze Zlína přispějeme. Kdo chce přispět udělá to, kdo ne hledá důvody proč to nejde.

Petr zkp

Zajímavý názor. Nemám žádnou povinnost komukoliv na cokoliv přispívat. Je to moje věc a pokud někomu přispět nechci nepotřebuji hledat důvody.

Zlínka

A on vám to někdo nutí? Mám rád historii a tak přispěji. Pokud nechcete, nepřispívejte.

Kubrt

Větou „kdo (nechce přispět) hledá důvody proč to nejde“ to stavíte tak, že kdo nechce přispět, je fuj zlý ošklivý a jen hledá výmluvy. Vy možná takové významové nuance necítíte, ale zní to fakt divně.

Zlínka

Kubrt my Češi, ale tohle děláme. Brečíme nad každou pitomostí. Je to dopravní web, chodí sem především lidé z oboru, fanoušci. Nebo myslíte, že sem chodí masivně lidi, které doprava nezajímá. Nebo vy navštěvujete web o včelařství. Pokud se o něj nezajímáte asi těžko.

Kubrt

Ne každý, kdo navštěvuje tento web, musí nutně vidět super nápad v tom, přivézt sem starý trolejbus s náklady 700 kKč. Mě se tedy ten nápad líbí a už jsem přispěl, ale chápu, že někomu to může připadat jako pošetilost a raději podpoří něco jiného, aniž by nutně musel zdůvodňovat, proč zrovna trolejbus ne.

Petr zkp

Vy. Vy tou přiblblou formulací a kecama o tom, že my češi… bla bla bla. Ještě mne nechte zabanovat za to, že mi je ukradený nějaký trolejbus.

pozorovatel

Zlínka: Jediným akceptovatelným důvodem k nepřispění aspoň malou částkou může být „nenažranost“ crowdfundingových firem, které si z vybraných částek strhávají leckdy hodně nestydaté provize – „Startovač“ naštěstí patří k těm slušnějším, ale i tak je 5 % z vybrané částky docela dost (= pro provozovatele hodně dobrý teď už v podstatě vlastně skoro bezpracný zisk).

Zlínka

V tom máte pravdu. Ale nějaký způsob se musí zvolit. Je to o kompromisu. Někdy vyhrává ze špatných řešení to nejméně špatné.

pozorovatel

Bohužel máte asi pravdu – kdyby si to měl zorganizovat Hynčica sám se svými kolegy, tak by sice on i přispěvatelé dost ušetřili, ale měl(i) by o to méně času na přípravu a vydávání časopisu. Takže ten kompromis je asi nakonec rozumným řešením.

A.R.

Já teda přispěju, ale to, co píšeš, je prostě citové vydírání. Nic víc.

Džeký Čen

Co by na to řekla Gréta… Převážet trolejbus lodí a ještě ze to platit? Tolik kolik to ušetřilo emisí CO2 za 10 let, tak to teď během jedné plavby pěkně planetě vynhradí a ještě k tomu za 700k. Takže jedině když ta loď bude vor a bude poháněn samotnými donátory, kteří si samozřejmě pádla hradí z vlastní kapsy.

kakov

když už řešíte grétu, tak mi řekněte, jak ona se dostala do NY na zasedání OSN (ze švédska), když říkala že nelétá…..

Kuba

Jela na jachtě.

ČD4ever

Možná by to mělo být v zájmu firmy Škoda Electric, pokud je to taková vzácnost.

pozorovatel

To určitě zcela jednoznačně – ale oni zatím žádné opravdové „muzeum“ nemají (jen nějaký jeho základ). A když už vezmene v potaz i Liberec, tak to už by asi bylo vozidlo třetí, protože Hynčica si svůj nápad určitě „ukrást“ nenechá.

Poudy

Je to úžasné, že se alespoň 1 kousek vrátí k nám do Česka. Pojďme na to všichni přispět ať se můžeme co nejdříve sejít v Střešovicích 🙂

pája

Chtěl jstě napsat v Bohnicích, né? 🙂

Poudy

Tam taky 😀

Aleš

Tak zrovna v San Franciscu, kde jezdí pod tarifem MUNI mnoho historických tramvají (nemyslím tím lanovky, ale normální tramvaje) a dokonce pro ně otevřely novou trať, bych očekával, že si pár těch škodováckých trolejbusů nechají v provozu. Škoda.

Aleš

Otevřeli. (Myslel jsem na ty tramvaje, tak mi tam spadl ženský rod)

Sitgestravel

Liberecky dopravni podnik o tom nevi. Urcite by mel zajem.

pozorovatel

Tak teď už snad o tom ví i on (resp. aspoň Boveraclub). Ale to není Hynčica, takže by ty trolejbusy musely být alespoň dva.

David

Chybí mi tam alespoň rámcová informace o tom, ve kterém období byly tyto trolejbusy do USA dodávány.

dopravák

To mně zase mnohem víc chybí informace, zda vůbec nějak, jak a čím byly ty české trolejbusy nahrazeny.

dopravák

Díky – ale (možná nejen) i z toho by snad měl čerpat autor toho článku sám a napsat to tam rovnou, aby informace byla dokonalejší – pak by mi to v textu nechybělo.