Do Česka se vrátil po 22 letech trolejbus Škoda 14 TrE, který do loňského prosince jezdil v americkém Daytonu v Ohiu. Zpět do země výroby dorazil díky projektu Libora Hinčici, který na transport trolejbusu loni vybíral peníze v hromadné sbírce.
Jde o trolejbus s evidenčním číslem 9803, jeho finální montáž probíhala v roce 1998 v Marylandu. Trolejbus věnoval Hinčicovi daytonský dopravní podnik. Vůz putoval nákladní lodí do Brém, odsud dál po zemi.
Trolejbus bude zatím dočasně umístěn v areálu Muzea MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy ve střešovické vozovně. O dalším využití chce DPP informovat později. Podle Hinčici by měl být nakonec v Muzeu dopravy ve Strašicích.
Do Česka se vrátil trolejbus Škoda 14 TrE, který do loňského prosince jezdil v americkém Daytonu v Ohiu. Za projektem stojí Libor Hinčica, kterému se podařilo vybrat peníze na dopravu vozidla do ČR.
Trolejbus bude zatím umístěn v Muzeu ve Střešovicích, více informací později. pic.twitter.com/5PXqrTHGA8
— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) June 15, 2020
Dayton je posledním americkým městem, kde české trolejbusy dosud jezdí, během letošního roku budou všechny vyřazeny. Škoda je do města dodávala od roku 1994 do roku 1998. V minulosti bylo do USA převezeno z ČR celkem 330 trolejbusů ve formě stavebnic, jejichž finální montáž probíhala ve Spojených státech, kde měl závod Škoda Ostrov zřízený společný podnik s americkou firmou AAI.
„Vůz by měl sloužit jako připomínka významného úspěchu českého strojírenství na americkém trhu v porevoluční éře, přičemž se počítá s možností jeho zapůjčení nejrůznějším muzejním institucím a českým dopravním podnikům,“ nastínil Hinčica.
Největší flotila škodováckých vozů byla v San Franciscu, kde bylo v provozu 240 trolejbusů Škoda 14 TrSF a 33 kloubových vozů Škoda 15 TrSF. Provoz českých trolejbusů byl ukončen 7. 9. 2019, kdy došlo k hromadnému vyřazení více než 40 trolejbusů 14 TrSF. Kloubové vozy dojezdily už o tři roky dříve.
nechápu proč tohle má být v muzeu mhd DP , když to s DP nemá nic společného, naopak busy který po Praze jezdily jsou schovaný na klíčově bez přístupu veřejnosti
A já nechápu, proč komentujete článek, který jste si asi nepřečetl… Kdyby tomu tak bylo, tak byste se dozvěděl, že ve Střešovicích je jen dočasně, definitivní „místo odpočinku“ má být Muzeum dopravy ve Strašicích. A Strašice nejsou ani v Praze, kdybyste náhodou nevěděl (neplést prosím se Strašnicemi).
Pokud DÚ vydá jakékoli, třeba jen krátkodobé povolení k pohybu téhle věci vlastní silou v podobě, v jaké to jezdilo v USA, učiním vše pro to, aby úředníci, kteří tak závažným způsobem poruší platnou legislativu, byli tvrdě potrestáni.
https://twitter.com/PIDoficialni/status/1272474958225080320
Hezčí jsou naše 13tky
Proc se sundal drzak na kola? Ten k nemu tak nejak patri….
Jinak je to pekny kousek…
Nosič na kola byl demontován kvůli převozu. V blízké době bude opět namontován.
V těch Střešovicích stojí ten trolejbus nějak fotitelně, nebo je složený v té nepřístupné části? Neví někdo?
Jen je mi velmi líto těch ostatních, které skončí ve šrotu. Ale bohužel, více kusů zachránit nelze…
Zachraňte všechen odpad!!! Nic nerecyklujte ani nelikvidujte, byla by toho škoda!!!
Mě zaujala věta „O dalším využití chce DPP informovat později.“ Možná bude opraven a zasáhne do provozu na těch nově připravovaných linkách v Praze, minimálně jako záložní vůz. Jiný důvod, proč by ho DPP kupoval, mě nenapadá.
V tom článku se někde píše, že by jej koupil DPP?
To nepíše. Ale nedává mi moc smysl, aby DPP oznamoval, že trolejbus, který mu nepatří, půjde do nějakého jiného muzea.
Bylo to míněno tak, že DPP oznámí, jak dlouho bude u nich v muzeu.
Ve Strašicích, bude toto vozidlo mrtvé.
DPP ho nekoupil, koupil ho pan Hyncica. Pražské trolejbusove linky budou potřebovat parciální trolejbusy, tudíž Američan si na nich nezajezdí, leda s pomocí tahače jako 8Tr.
Pokud by měl v pořádku baterie, tak má dojezd až 8km.. V tomhle byli Ušáci podstatně dál..
Aha, díky, to jsem netusil, že už v téhle generaci to byl parciální trolejbus 🙂
Stejně ho pak občas dotáhnou spíše 30 km do Plzně než do vzdálené Prahy.
Mohli by to využít maximálně na školení řidičů, ale na to už si DPP koupil jinou ojetinu.
Kdybych před vás postavil dva trolejbusy, ale dva naprosto stejný trolejbusy, a o jednom z nich vám řekl, že je z USA, tak který by pro vás byl lepší, co?
No ten z USA samozrejme…
Marťas: Však právě proto jsem se hned na počátku debaty ptal, na jakém napětí „umí jezdit“ = kde v ČR bude případně možno jej presentovat v jízdě. A že by jej ta pražská parta nechtěla minimálně někdy příležitostně předvést na prosecké trati, když napájením vyhovuje, to bych se dost divil – a Hynčica by jistě také nebyl proti tomu.
I kdyby nebyla žádná technická překážka, tak existuje dost zásadní překážka administrativní – Škoda 14TrE není schválená pro provoz v ČR.
Zaujali mě ty nosiče na jízdní kola na čumáku (na fotkách z provozu v USA). To bych docela dovedl představit i u nás.
Ja take, ale nepovoluje to norma…
A proč vlastně? V Los Angeles jsem to viděl i na autobusech… Se někdo bojí, že by pak stoupl počet chodců či dalších účastníků silničního provozu usmrcených jízdním kolem (na úkor těch, usmrcených čelní maskou autobusu či trolejbusu)?
Super! Hned se na nej pujdu podivat. 🙂
Třeba už taky přijde ten slibovaný přívěšek 🙂
Za co tolik mínusů? Přispěli jsme na trolejbus a od té doby je ticho po pěšině. Hlavně, že se to teď s vekou pompou inzeruje. Jsme rádi , že jsme na podobný projekt mohli přispět, ale kde je A mělo by být i slíbené B. Aspoň až ho uvidíme na živo, zkusíme se najít v trolejbusu.
Co tyto trolejbusy nahradilo?
Kiepe-Gillig https://www.urban-transport-magazine.com/en/first-new-imc-trolleybuses-in-dayton-ohio-with-in-motion-charging/
Díky! No, krása to zrovna není, ale pokrok nezastavíme.
No jo no, je to ošklivý, ale je to výsledek amerických požadavků na odolnost karosérie a potřeby mít klimu a baterky, taky je to trochu širší, než evropské busy, a pak je z toho takováto ponorka..
Klasický přístup soudruhů z amerického sajuzu. Vůz je sice prťavý, protože tím nikdo nejezdí, ale musí to splňovat milion požadavků (ať už to nařizuje jejich legislativa, nebo jde jen o pózu MHD nepolíbených radních). Pak to musí splňovat podmínky na výrobu přímo v USA, ve kterém ovšem nemají know-how, takže si ho musí koupit, no a nakonec se ještě napakují různé odbory, které jsou v Americe dost silné. Jako většina současných pokusů USA o moderní MHD to bude super drahé a super o ničem.
A víte, že ta frima Gillig byla založena už v roce 1890?
Takže na USA se nadávat musí, ikdybychom si museli vymyslet nesmysl. A pryč s odporným vynálezem Westinghouse, sebral práci brzdařům!
Protože autobus délky 12,2 metru je prťavý oproti Iveco Citybusu délky 11,99 metru.
Prťavý – je to 12m bus, tak já ti nevím, není to tak nějak standardní velikost?
Super o ničem – nějak nechápu význam tvrzení, zrovna v tom Daytonu ty trolejbusy jsou docela rozsáhlé.
Sranda je, jak tady pak někteří opěvují nepřekonatelné vozy T3 a jejich pojezd a ono to je víceméně celé (kromě dyzajnu), zatracené, americké know how.
Ja bych rekl, ze ten design je take od nich prevzaty, tedy ne uplne, nechci p. Kardause nejak z toho vynechat, vazim si ho…
Napr. USA:
https://img1.cgtrader.com/items/79144/1a7c9d5e3e/pcc-streetcar-1945-3d-model-max-obj-3ds-fbx-c4d.jpg
Napr. FRA:
https://live.staticflickr.com/2126/5791472204_f0512da4d8_b.jpg
Na jaké napětí je tento konkrétní vůz schopen (zatím jistě aspoň teoreticky) jezdit?
600 V DC.
Napětí? Pořádné!!! Plnej vůz lidí do práce, podruhé padlá brka a před Tebou další tři stroje. A ty se bojíš lidem říct, že pod kopcem zaseklej kloubový a Ty víš, že dál nepojedeš.