Český trolejbus se po 22 letech vrátil z USA, skončil v pražském muzeu MHD

Trolejbus Škoda 14TrE po transportu do střešovického muzea MHD. Foto: DPPTrolejbus Škoda 14TrE po transportu do střešovického muzea MHD. Foto: DPP

Do Česka se vrátil po 22 letech trolejbus Škoda 14 TrE, který do loňského prosince jezdil v americkém Daytonu v

Do Česka se vrátil po 22 letech trolejbus Škoda 14 TrE, který do loňského prosince jezdil v americkém Daytonu v Ohiu. Zpět do země výroby dorazil díky projektu Libora Hinčici, který na transport trolejbusu loni vybíral peníze v hromadné sbírce.

Jde o trolejbus s evidenčním číslem 9803, jeho finální montáž probíhala v roce 1998 v Marylandu. Trolejbus věnoval Hinčicovi daytonský dopravní podnik. Vůz putoval nákladní lodí do Brém, odsud dál po zemi.

Trolejbus bude zatím dočasně umístěn v areálu Muzea MHD Dopravního podniku hl. m. Prahy ve střešovické vozovně. O dalším využití chce DPP informovat později. Podle Hinčici by měl být nakonec v Muzeu dopravy ve Strašicích.

Dayton je posledním americkým městem, kde české trolejbusy dosud jezdí, během letošního roku budou všechny vyřazeny. Škoda je do města dodávala od roku 1994 do roku 1998. V minulosti bylo do USA převezeno z ČR celkem 330 trolejbusů ve formě stavebnic, jejichž finální montáž probíhala ve Spojených státech, kde měl závod Škoda Ostrov zřízený společný podnik s americkou firmou AAI.

„Vůz by měl sloužit jako připomínka významného úspěchu českého strojírenství na americkém trhu v porevoluční éře, přičemž se počítá s možností jeho zapůjčení nejrůznějším muzejním institucím a českým dopravním podnikům,“ nastínil Hinčica.

Největší flotila škodováckých vozů byla v San Franciscu, kde bylo v provozu 240 trolejbusů Škoda 14 TrSF a 33 kloubových vozů Škoda 15 TrSF. Provoz českých trolejbusů byl ukončen 7. 9. 2019, kdy došlo k hromadnému vyřazení více než 40 trolejbusů 14 TrSF. Kloubové vozy dojezdily už o tři roky dříve.

Tagy Československý dopravák Škoda 14TrE Top trolejbusy v USA
43 komentářů