egoe-plus
Doprava ve městě Trolejbusy

Český trolejbus se vrátí z USA, nadšenec vybral tři čtvrtě milionu korun na jeho dopravu zpět

Trolejbus Škoda 14 TrE v Daytonu. Foto: Libor Hinčica
Trolejbus Škoda 14 TrE v Daytonu. Foto: Libor Hinčica

Do Česka se vrátí letos trolejbus Škoda 14 TrE, který jezdí v americkém Daytonu v Ohiu. Dayton je posledním americkým městem, kde jsou české trolejbusy dosud v provozu. Návrat chystá Libor Hinčica, vydavatel časopisu Československý dopravák. V závěru roku se mu podařilo prostřednictvím hromadné sbírky vybrat potřebných 700 tisíc na dopravu do Česka.

Hranici potřebných 700 tisíc korun překonala kampaň na Startovači.cz krátce před půlnocí na 31.12. Sbírka běží ještě devět dní dál, peníze nad rámec této akce použije Hinčica na česko-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos. V době vydání textu bylo vybráno 741 tisíc korun.

Kampaň pro návrat trolejbusu z USA do Česka
Kampaň pro návrat trolejbusu z USA do Česka

Hinčica se pro projekt návratu jednoho trolejbusu do Česka rozhodl loni, když napsal text o blížícím se konci těchto vozů v USA. „V komentářích pod článkem se objevilo hned několik návrhů na to, aby se nějaký z těchto trolejbusů zachovat také pro účely českého muzejnictví. Objevil se zde rovněž komentář v duchu, že na náklady na přepravu by se nesložili ani všichni čtenáři časopisu,“ vysvětlil Hinčica. Celkem přispělo 534 lidí a firem, nejvyšší příspěvek byl od Škody Electric (70 000 Kč).

Škoda trolejbusy do města v Ohiu dodávala od roku 1994 do roku 1998. V minulosti bylo do USA dodáno z ČR celkem 330 trolejbusů ve formě stavebnic, jejichž finální montáž probíhala ve Spojených státech, kde měl závod Škoda Ostrov zřízený společný podnik s americkou firmou AAI. „Vůz by měl sloužit jako připomínka významného úspěchu českého strojírenství na americkém trhu v porevoluční éře, přičemž se počítá s možností jeho zapůjčení nejrůznějším muzejním institucím a českým dopravním podnikům,“ nastínil Hinčica.

Největší flotila škodováckých vozů byla v San Franciscu, kde bylo v provozu 240 trolejbusů Škoda 14 TrSF a 33 kloubových vozů Škoda 15 TrSF. Provoz českých trolejbusů byl ukončen 7. 9. 2019, kdy došlo k hromadnému vyřazení více než 40 trolejbusů 14 TrSF. Kloubové vozy dojezdily už o tři roky dříve.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
blonďák

Nevíte někdo, co je to na těch trolejbudech za trubkovou konstrukci na předním čele?

Marek Kubík

Měl by ro být držák na jízdní kola.

Cestovatel2

Jj, drzak na kola. Standart v Americe i Kanade uz hodne dlouho. Ale tady by clovek byl s timhle asi oznacenej za neomarxitickyho levicaka, ktery chce jenom socialismus.

Robert

Libora znám asi 15 let. Už tehdy to byl správný blázen. A ještě to za ta léta vylepšil. Gratuluji mu k úspěšnému startu a budu držet palce i na rozdělovači, aby se to podařilo.

Jiří Kocurek

Tak držme palce, ať se přeprava zpátky podaří. A ne že nějaký kariérní úředníček v přístavu „odhalí“ ekologický zločin, že vozidlo nemá doloženou emisní třídu.

Václav

Hmm… Poslední český trolejbus v USA. Já bych měl ještě jedno řešení, jak zachránit provoz českých trolejbusů. Vyvézt tam nové. Ale to je asi sci-fi.

Jindra

Ano, je to sci-fi, neboť amícii si vyrábějí svoje. Amerika first.

Martin V.

Jsou zachovány nějaké trolejbusy Škoda jako historické i v amerických provozech, kde jezdily? Dayton, SF?

Colt

V SF jedna 14Tr prochází renovací, v Daytonu se zachování také předpokládá, ale předpokládám, že to není jisté.

libor

Zase sem vozí šrot, čr skládka světa…

Vašek

Pane, vy jste to asi nečetl, jinak byste takovou hloupost nemohl napsat. Viz úryvek z textu:
Vůz by měl sloužit jako připomínka významného úspěchu českého strojírenství na americkém trhu v porevoluční éře, přičemž se počítá s možností jeho zapůjčení nejrůznějším muzejním institucím a českým dopravním podnikům,“ nastínil Hinčica.

Honza D.

Jak by asi dopadlo, pokud by si chtěl někdo dovézt nějakou zasloužilou tramvaj nebo třeba kloubový trolejbus RTO z KLDR? Další poklady z historie československé výroby dopravních prostředků by se určitě našly i v dalších zemích, namátkou Rusko, Írán atd.

Kubrt

Nezbývá než to vyzkoušet, jinak se to nedozvís. Panu Hyncicovi gratuluju a zároveň děkuju za skvělý časopis, který připravuje.

Nekdo

Brnensky DPMB nedavno dovezl trolejbus, tusim devitku, z Ukrajiny…

simeon

Ojeté tramvaje nebo trolejbusy se do ČR vůbec nedostaly. Běžte si provokovat na Babišův web 🙂

HonzaX

Co naděláte… Někteří lidé by vůbec neměli být připouštěni ke klávesnici.

Kulík

Ojeté trolejbusy se v pár kusech do ČR dostaly – jednalo se o šest vozů Škoda 14 Tr 03 odkoupených v roce 1995 DP Ostrava z Postupimi a po roce 2000 prodaných dále do Almaty.

Nekdo

Ale no tak. To chudak nemuze. Jednak dostal zadani, kde ma psat, druhak to kontroluji. A taky na babisovinach by za to nebyla provize…