Nádražní rozhlas čeká kompletní proměna, Správa železnic chce syntézu hlasu

Zrekonstruovaná příjezdová hala nádraží České Budějovice v den otevření (1. březen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZrekonstruovaná příjezdová hala nádraží České Budějovice v den otevření (1. březen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

K výměně má dojít příští rok.

Správa železnic chystá sjednocení všech hlasů na různých stanicích do jednoho stejného hlášení, které bude strojově namluvené. K proměně by mělo dojít v roce 2024.

Vyplývá to z informací z takzvaných předběžných tržních konzultací, které Správa železnic zveřejnila na svém profilu zadavatele. V nich chce zjistit, jaká je nabídka firem v tomto oboru, aby podle toho mohla Správa železnic vypsat samotnou soutěž na dodavatele této služby. „Předmětem plnění bude poskytování služby spočívající v syntéze hlasu, tj. převodu textu do mluveného slova. Účelem je zajištění hlášení pro cestující veřejnost jedním hlasem na celé síti SŽ,“ uvedla Správa železnic v zadávací dokumentaci.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové je důvodem plánů na syntézu hlasu nejen sjednocení hlášení, ale také rychlejší a levnější pořízení nahrávek nových hlášení. „Tento systém zároveň umožní kompletní výměnu všech nahrávek zvukových bank v různých jazykových mutacích vůči současným nahrávkám od různých dodavatelů,“ dodala.

V požadavcích na dodavatele je zřetelná artikulace, spisovný (v souladu s Pravidly českého pravopisu) a dospělý hlas v ženském i mužském provedení. Generovaný hlas má být přirozený a srozumitelný bez sekání slov (plynulá návaznost). Kromě češtiny je požadována angličtina, němčina a polština.

Čtyři různí dodavatelé

Správa železnic už sjednocení hlasu řešila v roce 2021. Aktuálně na českých nádražích zní hlasy čtyř dodavatelů s různými verzemi systému, které se pro cestující liší hlavně hlasem.

Výraznou převahu má systém Innis od společnost Chaps patřící do skupiny České dráhy. Je na více  než 800 stanicích a zastávkách. Cestující ho poznají jednoduše: jde o jediný ženský hlas při oznamování informací v češtině. Patří Danuši Hostinské-Klichové. Na více než 150 stanicích je systém mikroVox, která namluvil Václav Knop. Na zhruba 50 stanicích je systém od Starmonu namluvený Alexanderem Postlerem. Detailně se problematice informačních systémů na nádražích věnuje server hlaseni.net. Na některých stanicích dosud hlásí živě výpravčí.

Změna zdánlivého detailu, jakým je pro většinu cestujících nádražní hlášení, může přitom u některých fanoušků železnice vyvolat velmi silné reakce. Správa železnic to poznala loni, když zrušila regionální znělky na nádražích. Proti rušení vznikla i petice.

Tagy nádražní rozhlas Správa železnic
164 komentářů