Na Bechyňku vyjede RegioPanter. Bude testovat průjezd oblouky
Správa železnic chce změnit unikátní napájecí soustavu na Bechyňce. České dráhy a kraj otestují, zda tudy projede běžná elektrická jednotka.
České dráhy vyšlou v září na trať Tábor – Bechyně elektrickou jednotku RegioPanter. Vlak vyrobený pro střídavou napájecí soustavu 25 kV 50 Hz nebude ale na Bechyňce testovat ojedinělou trakci, nýbrž sklonové poměry a oblouky.
„Bude se testovat především průjezdnost oblouků,“ sdělil deníku Zdopravy.cz Martin Stach z regionálního organizátora JIKORD. Panter tak na trati, kde je unikátní stejnosměrná napájecí soustava 1500 V, pojede za dieselovou lokomotivou.
České dráhy na dotazy deníku Zdopravy.cz neodpověděly, může jít nicméně o přípravu na konverzi tratě na střídavou soustavu. Tu připravuje Správa železnic (SŽ), která nyní zpracovává záměr projektu ke schválení centrální komisí ministerstva dopravy. (Dráhy odpověděly dodatečně, jejich vyjádření níže, pozn red.)
Podle mluvčí SŽ Nely Friebové bude záměr předložen ministerstvu dopravy s doporučením konverze na 25 kV. Podle Správy železnic je současné trolejové vedení na konci své životnosti a změna napájecí soustavy představuje nejvýhodnější způsob rekonstrukce. Správa železnic odkazuje na ekonomické hodnocení, které nezveřejnila.
Záměr má být realizován v letech 2023 – 2024 nákladem zhruba 300 milionů, což vyplývá z materiálů Jihočeského kraje. Příprava na konverzi Bechyňky se děje se souhlasem kraje, který sice původně trval kvůli provozu historických strojů na zachování současného stavu, v lednu ale názor změnil. Odkázal mimo jiné na marnou snahu drah sehnat vhodná vozidla; jednou ze zvažovaných variant po konverzi jsou právě RegioPantery.
Na stránkách deníku Zdopravy.cz už začátkem roku proběhla debata, ve které odborníci vyjadřovali často protichůdné názory na konverzi. Své názory poskytli například železniční podnikatel Jan Šatava, inženýr ze Siemensu Radek Šindel nebo inženýr ze Škody Transportation Milan Šrámek. Například podle Šatavy není problémem Bechyňky napájecí soustava, ale právě ostré oblouky.
K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, je tak v provozu již přes 80 let a podle SŽ je jeho rekonstrukce nezbytná. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.
Vyjádření Českých drah (doplněno 10:30)
České dráhy ve spolupráci se Správou železnic a dalšími partnery připravují zkoušky jednotek RegioPanter řady 650 na regionálních tratích Rybník – Lipno a případně Tábor – Bechyně. Zkoušky souvisejí s praktickým ověřením jízdy těchto moderních unifikovaných vozidel na lokálních tratích budovaných před více než 100 lety s minimálními požadovanými parametry, především pak s minimálními oblouky, které místy dosahují pouze 125 metrů. V této souvislosti chceme prakticky ověřit průjezd moderních souprav s délkou jednotlivých vozů až 26,45 metru a s velkou vzdáleností otočných bodů podvozků oblouky o malém poloměru. Půjde o tzv. úplnou jízdní zkoušku.
Zkoušky se předpokládají po ukončení turistické sezóny v průběhu podzimních měsíců. Na trati Rybník – Lipno by měly zkoušky proběhnout vlastní silou, v případě tratě Tábor – Bechyně by probíhaly zkoušky formou tažení / tlačení vozidla jiným vozidlem nejspíše nezávislé trakce.
Zkoušky poslouží pro ověření možností a stanovení podmínek budoucího provozu jednotek RegioPanter řady 650 na těchto tratích, mimo jiné po dodání plánované série deseti nových jednotek pro Jihočeský kraj, resp. v případě tratě do Bechyně po rekonstrukci a konverzi napájení