Cestovní ruch Infrastruktura Komentáře Názory Železnice Zprávy

Komentář Jana Šatavy: Problémem Bechyňky není napájecí soustava, ale ostré oblouky

Trať Tábor - Bechyně, most Duha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trať Tábor - Bechyně, most Duha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Železničář a táborský občan Jan Šatava má trať Tábor – Bechyně přímo za domem. Na začátku tratě v Táboře totiž zachránil a zrekonstruoval staré Křižíkovo depo, které nyní využívá jeho společnost Railway Capital. Pro deník Zdopravy.cz komentuje další osud takzvané Bechyňky, která by se měla dočkat podle plánů Správy železnic konverze na střídavou napájecí soustavu. Podle Šatavy jde o „absurdní projekt, který cestujícímu nic nepřinese“. Komentář je příspěvkem do diskuse, která během posledního týdne dostala nový impuls rozhodnutím rady Jihočeského kraje. V anketě deníku Zdopravy.cz, kde tento týden hlasovalo zhruba 1400 čtenářů, bylo 73 procent hlasů pro zachování stejnosměrné soustavy 1500 V, 25 procent hlasů pro konverzi a 2 procenta pro snesení trolejí. 

Bechyňka – (nechtěný) odkaz Františka Křižíka

Co je to Bechyňka, víme my železničáři velmi dobře. Jen pro jistotu a pro nečetné neznalé; jde o místní dráhu (dnes regionální) Tábor – Bechyně, dlouhou 24 kilometrů. Co čert nechtěl, vybral si ji právě český vynálezce a průkopník elektřiny inženýr František Křižík jako vhodnou pro své záměry, a tak byla 21. června 1903 předána do provozu jako první normálněrozchodná elektrická železnice ve střední Evropě. Od té doby žije svým poklidným životem a stala se jednou z nejvýznamnějších technických pamětihodností regionu, nehledě na to, že stále (už nějakých 116 let) poctivě slouží svému původnímu účelu.

Střih.

Česká železnice používá na elektrifikovaných tratích tři napájecí soustavy; střídavou 25 kV, 50 Hz, 3 kV stejnosměrné a dědictví po Křižíkovi – 1,5 kV stejnosměrných nemlich na trati Tábor – Bechyně a už nikde jinde. Jsme poměrně malá země a mít síť elektrizovaných hlavních tratí rozdělenou na dvě de facto nekompatibilní poloviny je, mírně řečeno, nepraktické; proč tomu tak je, je jiná pohádka. Proto také před pár lety ministerstvo dopravy připravilo záměr takzvané konverze napěťových soustav ve prospěch z mnoha důvodů výhodnější soustavy střídavé. V tomto materiálu je výslovně uvedeno, že záměr konverze se netýká tratě Tábor – Bechyně. Hovoří se o jejím malém významu z hlediska provozního zatížení a také významu historickém.

A co na to SŽDC – pardon, Správa železnic? Pilotním projektem konverze bude trať Tábor – Bechyně. Projektuje se přepojení Bechyňky na 25 kV 50 Hz. To znamená vybudování nového trakčního vedení a další úpravy, které už nyní dosahují finanční náročnosti ve stovkách milionů korun. Inu, proč ne? Pokrok nezastavíš, dráha zůstane elektrifikovaná a cestující ani změnu nepozná, je přece laik. My laici nejsme, tak se pojďme na některé aspekty podívat z jiného úhlu.

Standardní napájecí systém (údajně) umožní na Bechyňce nasazení moderních nízkopodlažních vozidel. To bude „žůžo“! Bechyňka si dodnes udržela nemalý význam pro osobní dopravu, jezdí s ní mnohem více cestujících než na jiných obdobných tratích (optimalizačním šotoušům navzdory) a přesně v duchu záměrů Františka Křižíka slouží v podstatě jako venkovská tramvaj. Jenže…

Jenže problémem této tratě z pohledu nasazení moderních vozidel není napájecí soustava, ale traťový profil a směrové parametry, lidově řečeno – příliš ostré oblouky. A pro dané podmínky nová vozidla nejsou dostupná ani pro 1,5 kV, ani pro 25 kV. Prostě se nevyrábí. Takže to skončí jako na trati Rybník – Lipno, kde jezdí staré elektrické lokomotivy, sice stejného vzhledu, ale těžší, se stejnými starými osobními vozy. Nebo motorové jednotky Regionova. Ty nejezdí na elektřinu, ale na diesel. Tato trať je v mnohém Bechyňce podobná, například právě směrovými parametry. Před lety byla v rámci elektrizace tratě z Českých Budějovic do Horního Dvořiště také přepojena na střídavinu, ale tam to byl logický krok, protože její vedení slouží pro napájení hlavní tratě elektřinou z napájecí stanice Lipno. Moderní vozidla to nepřineslo.

Dnes v Táboře začíná Bechyňka na nástupišti, které je situováno na ulici před nádražím. Taková rarita, vždyť Křižík to jako tramvaj trošku myslel. Přepojením soustav bude přímo zapojena do kolejiště táborské stanice a vlaky budou odjíždět od 2. ostrovního nástupiště. To budě úžasná věc pro cestujícího! Jenže…

Jenže obsazení spojů Bechyňky stojí a padá s denním dojížděním do Tábora, přestupní frekvence dále je zanedbatelná. Zatímco dnes vystoupí cestující na ulici a po pár krocích jsou na zastávce MHD, odkud jezdí linky do celého města, nově budou muset do podchodu a na ostrovní nástupiště, což zejména starší spoluobčané jistě s nadšením ocení.

V posledních letech České dráhy investovaly ne úplně malé miliony do oprav elektrických lokomotiv a vozů pro každodenní provoz, i lokomotiv a vagonů historických. Léto na Bechyňce, jak se nazývá provoz historických elektrických vlaků o letních víkendech, si získalo značnou popularitu nejen v Čechách a není výjimkou, že z Tábora odjíždí pravidelným víkendovým historickým vlakem stovka cestujících. Jenže…

Jenže po přepojení mohou ČD opravená vozidla hodit ze stráně. Původní Křižíkův elektrický motorový vůz z roku 1903, který do provozu také zasahuje (a na trati, pro kterou byl vyroben, což je docela unikát), asi ve šrotu neskončí; je majetkem Národního technického muzea, takže na něj bude padat prach v depozitáři v Chomutově. Turistický akcent dráhy ovšem zcela zanikne.

Odborníci ze SŽDC se zaklínají atypičností napájecí soustavy, kterou podle nich není možné dále udržovat v provozu, nebo pouze za extrémních nákladů. Co je atypické, musí pryč, to přeci neumíme, musíme se chovat rozpočtově zodpovědně! Znáte to, normy, unijní předpisy, TSI (technické specifikace interoperability), bludné proudy ze stejnosměrné soustavy atd. Měnírna v Malšicích je přestárlá, musela by se „obrovským“ nákladem rekonstruovat. Jenže…

Jenže se rozhlédněme kolem, za zdi vlastní technokratické bubliny. Na stejnosměrný proud (pravda, o polovičním napětí) jezdí tramvaje v řadě našich měst. Napětí stejné jako Bechyňka, 1,5 kV, používá v blízkém zahraničí třeba Tatranská elektrická železnica, u nás pak rozsáhlé sítě tratí v povrchových dolech na Mostecku a Sokolovsku se svými obrovskými těžkými lokomotivami. Tam všude také používají moderní měnírny pro napájení trakčních sítí, a co víc, české měnírny, které se tu běžně vyrábějí, putují na vývoz do zahraničí včetně zámoří.

Takovým nenápadným půvabem záměru konverze je památkově chráněný most v Bechyni, známý jako Bechyňská duha. Nehledě k tomu, že elektrická vozidla střídavé soustavy jsou podstatně těžší, most má jednu velkou zvláštnost (a jsme zase u té atypičnosti), která u nás nemá obdoby. Slouží totiž zároveň silnici i železnici, a trolejový drát je natažen souose nad jízdním pruhem vozovky silnice do Bechyně. Je to podstatný rozdíl proti bodovému křížení na běžném přejezdu. Auta a autobusy tedy jedou necelých tři sta metrů po zadlážděných kolejích pod drátem, v němž je dnes napětí 1500 V, po přepojení ovšem stoupne na 25.000 V. Úsudek nechť si udělá každý sám. K tomu jenom podotknu, že před dvěma až třemi lety došlo, shodou okolností nedaleko Tábora u jiné tratě, k pádu trakčního vedení o napětí oněch 25.000 V na linkový autobus. Uhořeli v něm dva lidé.

Sečteno a podtrženo: s rozpočtovou odpovědností investujeme kolik? Pět set milionů? Nebo to bude nakonec k miliardě, jak bývá u nás zvykem? Z veřejných peněz do absurdního projektu, který cestujícímu nic nepřinese, do odstranění takzvaného atypického zařízení. Co na tom, že zlikvidujeme přidanou hodnotu Bechyňky a přiděláme si řadu jiných problémů. Není čas na hraní!

Už delší dobu sleduji, že se na české železnici podobné projekty objevují čím dál častěji. Jako by správce železniční infrastruktury občas zapomínal na svoji roli v systému železniční dopravy. Napadá mne okřídlená věta jednoho z dávných generálních ředitelů ČD, že „na dráze všichni vědí jak, ale nikdo neví proč“. A nemohu se zbavit podezření, že celý projekt nakonec skončí na půli cesty, tedy snesením stávajícího vedení a na zbytek nebudou finance…

Nebo se pokusíme pro atypickou železnici najít atypické a finančně únosné řešení?

Jan Šatava

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Artur
Host
Artur

Je videt jaky je pan satava odbornik.jednak nevi ze mame 4 napajeci soustavy-co znojmo a jeho 15 kV? Za dale bechynka nezije poklidnym zivotem.jednou jiz modernizovana byla a NEMA puvodni napajeni,ktere bylo 800 V. Takze o zachovani neceho puvodniho zde nemuze byt ani rec.

Hmoo Honza
Host
Hmoo Honza

Je to klikaty. Pomalý. Stejnosměrný. Historický. Takže za hodně milionů to bude jen střídavý. Tahá se tam náklad? O kolik vzroste zájem lidí jezdit tím pod střídavinou? Nebo do Bechyně bude jezdit přímý vlak z Prahy?

Petr Čížek
Host
Petr Čížek

Co tomu říká pan Havlíček? Doufám, že už si nechal udělat audit.

Martin
Host
Martin

Mj. vsiml jsem si, ze trat je na moste postavena pro levostranny provoz, ktery tu byl pred II.sv. valkou…

Od lesa
Host
Od lesa

Honzo, chovám k Tobě velkou úctu, coby k odborníkovi na provoz, kde (opravte mě někdo) nemáš moc konkurentů.
Dovolím si jen malou technickou – že je střídavá výstroj těžší – vůbec tomu tak nemusí být, naopak… jinak souhlas.
A za mě…. Bechyňku do samostatné firmy, nejlépe přímo Tobě Honzo a ne žádným hrachům či čočkám a místo sponzorování kravin, nesmyslů a nepřizpůsobivých spoluobčanů státní prachy sem. Jedná se především o kulturní dědictví a koexistenci s pravidelnou dopravou v černých číslech jsi dokázal jako nikdo jiný. Takže záruka dobrého hospodáře, kterým stát jak víme není, by byla zaručena.

Martin
Host
Martin

To vime, proto se ptam uz od minuleho clanku, rekonstrukce asi nepocita v cene s upravou parametru trate… Co tedy na ni bude jezdit?

A klidne bych uvital moderni vozy, ale asi spise preklopenim na tramvajovou drahu s moznosti provozu historickeho vlaku, a ze se to nezaplati? Nejsem si jisty, ale myslim, ze cena nebude vyrazne vyssi,…

Takze co tam bude jezdit…

Martin
Host
Martin
Martin
Host
Martin

Nektere z techto provozu jsou dvousystemove, jezdi po meste i po zeleznici, zvladaji velmi ostre oblouky, jsou nizkopodlazni,… Dnes lze i castecne mit bateriovy provoz…

Teoreticky by po prepnuti na 25kV bylo mozne mit i takove vozy, ale musi se komplet predelat vedeni a otazkou je most s 25kV nad auty a jeho upevneni…
Asi bych nesetril na menirne a provozoval dvousystemove tram-train vlaky + historicke vlaky v sezone typicke pro Bechynku…

Lektor
Host
Lektor

Nevím, tyhle sotousky ničím nepodložené články podle mě snižují kvalitu webu.
Jinak regiopanter není jediná existující jednotka na světě. Takový cityelefant má minimální poloměr 120m takže ten tam klidně může.

Georg
Host
Georg

asi tak. na koridoru jezdi plechace, BDs a nejake stolete popelnice. jihoceske pantery v poctu 4 kusy snad nikdy nebyly vsechny v provozu, ale tady probiha soutez o nejvychytanejsi elektrickou jednotku pro prumernych 10 lidi na spoj…

LKB
Host
LKB

Zda se mi to nebo na tom obrazku je dieselova souprava pod trakcnim vedenim?

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

To samý máme hrát? Samozřejmě! 😃

Tomáš Janeček
Host
Tomáš Janeček

Pokud má někdo z diskutujících zájem podrobněji prostudovat současný stav a možnosti této trati, nabízím odkaz na dvě zajímavé práce:
https://dspace.cvut.cz/handle/10467/73184
https://dspace.cvut.cz/handle/10467/83272

Alibaba
Host
Alibaba

Pěkné. Podle mě by to chtělo prostudovat variantu traťová rychlost alespoň 80km/h, k tomu musí být plnohodnotné TZZ a SZZ, kolik oblouků by se muselo narovnat. Kolik přejezdů zabezpečit, které by se daly zrušit, které ignorovat (protože jsou u zastávek a všechny osobáky tam staví). Ten vjezd v zástavbě do Tábora je nepředělatelný (za reálné peníze), to chápu a s tím bych nic nedělal. A jaké vozidlo by tam mělo jezdit, aby zvládlo (80km/h) především ty stoupání od mostu přes Lužnici v Táboře, jestli by to opravdu nebylo na tramvaj se všemi hnacími podvozky.

Georg
Host
Georg

super, a tohle predvedete nejdriv na tratich, ktere vozi 10x vice lidi, ok? natahnete drat na hrbatou, udelate prelozky do liberce, zadratujete ostravici a pak budete fantazirovat o prejezdu v malsicich…

Alibaba
Host
Alibaba

Z mé strany se vlamujete do otevřených dveří…

Zdendik
Host
Zdendik

Pilotní je něco jako zkušební, průkopnický. Což ovšem přechod na 25kVAC není v případě Bechyňky ani náhodou. A pláč nad tím, že Křižík se připletl do stavby tratě už vůbec ne. Právě nabídka elektrického provozu umožnila výstavbu tratě, a nepostavila se ani v celém plánovaném rozsahu. První trať, přepnutá ze systému 3kVDC na 25 kVAC je Břeclav – Přerov, dosavadní přepínací stanice Nedakonice zůstane na střídavině a dělicí bod bude těsně před Přerovem na trati (dočasně).

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Řešení pro Bechyňku v oblasti vozidel je okamžité v podobě Alstom Citadis Dualis https://fr.wikipedia.org/wiki/Alstom_Citadis_Dualis
Na rozdíl od RegioPantera tam tohle projede bez problémů a Vmax 100 km/h je po tuto trať dostačující. Z hlediska napájení se do dá nakonfigurovat v podstatě jakkoliv. Toto vozidlo by mohlo jezdit i po trati se současným napětím 1,5 kV SS. Pětivozová 52 m dlouhá jednotka by byla dostačující.

Takže pokud chce Správa železnic investovat do 25kV 50Hz, proč ne, ale jediný problém vidím s tím mostem. Možná bude potřeba potom nechat most pouze pro železniční dopravu a to bude mazec…

Alibaba
Host
Alibaba

To je ale tramvaj, a v ČR nemáme zatím zákony pro railtram (ne že by se nehodily).
A jaký problém máte z mostem?

Martin
Host
Martin

Tak sukafony jsou taky spise motorove autobusy na kolejich, takze opravdu by se hodily a nekterym lokalkam by to pomohlo…
Pokud chybi zakony, tak je to trochu chyba…

Vlastik
Host
Vlastik

A co tak to zachovat jako národní technickou památku. Stáre historické lokomotivy se taky udržují a nestojí to malé peníze. Tak proč by stejně tak nemohli udržovat i trať.

Riki
Host
Riki

Vlastíku omlouvám se, blbě jsem klik ještě jsem neměl kurzor tam kde měl být, měl to být zvednutý palec, takže chlapci 1x minus neplatí. Chováme se k naší minulosti jak zločinci. Propr…e takových miliard na spoustu jiných nepotřebných věcí a tady budeme říkat „….s přístupem řádného hospodáře“ Jdu blejt velebnosti.

sledovatel webu
Host
sledovatel webu

To své „ukliknutí“ můžete opravit sám tím, že ze stejného připojení kliknete (postupně pomalu) 2x na opačný „palec“ – nejdřív se smaže ta chyba a pak bude zaregistrován opačný hlas (ověřeno).

patology_chef
Host
patology_chef

Snad jen dodat, že stačí popojet do Alp a vidíme panoptikum vozidel různých napájecích soustav, rozchodů a místních úchylek. No a pokud jsme obstojně zvládli 3kV ss, kde je problém s polovičním napětím? 🙂

Honza D.
Host
Honza D.

„panoptikum vozidel různých napájecích soustav, rozchodů a místních úchylek“
Nádherná definice 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

… se nechce.

Georg
Host
Georg

jo, takze staci najit u tabora ty alpy a mate to poreseny.

Veselovský Jan
Host
Veselovský Jan

Jen se mne zdá, že ta diskuze je o ničem. Předělávat Bechyňku na jiná napětí je z hlediska společnosti absolutní blbost. K čemu, a proč? To snad nezvládneme, udržet z hlediska historie pár kilometrů tratě s jiným napájením? Nebo se nám zvýší zisk. Tady, k čemu? Mějte všichni rozum

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

Netusim, kdo jsou to ti optimalizacni sotousi, ale jako osoba pracujici v oboru, kde 90% prijmu netvori dotace od SFDI, kraju, obci nebo MD, mě deelektrifikace Bechynky nijak neurazi. Chapu ale ze lide, kteri bud vubec nevi jak penize vznikaji, nebo si neumi prestavit svuj zivot bez konicku luxusne dotovaneho z verejneho sektoru, nyni zrudli vzteky. Jenze pravda je takova, ze Bechynka neni nic vic, nez pomala klikata zeleznice, ktera oproti autobusu nenabizi absolutne nic navic. Neprojede poradne Tabor ani Bechyni, je pomalejsi nez bus, ktery stejne musi jezdit. Jedinym prinosem Bechynky je 2x do roka nostalgicky vlacek a ze… Číst vice »

Flinta
Host
Flinta

V reakci na váš příspěvek se musím ptát, proč tedy máme jiné technické památky? Proč financujeme Národní technické muzeum? Proč financujeme jeho depozitář v Chomutově? Proč se financuje provoz Lužné u Rakovníka? Stále to nechápete? Jde o technické památky ukazující um našich předků stejně jako hrady a zámky, historická divadla apod. Bechyňka je jediná trať svého druhu v Česku a na ní provozovaná historická vozidla jsou unikáty, které nikde jinde provozovat nejde. Podívejme se do zahraničí s jakou péčí pečují o podobné technické unikáty a udržují je v jejich historické podobě, případně i vrací historickou podobu nádražím a dalšímu drážnímu… Číst vice »

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

Vv cem je jedinecna? Male oblouky muzete zazit na tramvajovych sitich, tech je v republice dost. Nebo na Lipence. Lokalek po polich mame take spoustu. Prujezd vlaku mestem je mozne zase zazit v Libochovicich ci Lounech, most u Bechyne se snad v zadnem pripade bourat nebude (a klidne at se tam necha 1km te drahy mezi Bechyni a Bechyni zastavkou i s troleji, to se snad zvladne napajet z baterek) a lokalek se 2 vysokymi mosty take par mame. Treba do Moldavy, kde je z vlaku mnohem lepsi vyhlidka, takze pokud nechat neco jako turistickou atrakticky a zaroven technickou pamatku,… Číst vice »

Flinta
Host
Flinta

A kolik turistů vám na ten kilometr tratě mezi Bechyní a Bechyní zastávkou přijede? A jedinečná je třeba tím napájecím systémem a s tím spojeným provozem historického vozu fungujícího od samého počátku té dráhy, třeba tím provedením trakčního vedení.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže když jde veškerá moje práce na export a zákazníci jsou soukromé firmy, tak se k tomu vyjadřovat můžu? Nebo nesmím, jelikož mám jiný názor?

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

V pripade zahranici je prijatelnym zakaznikem i statni sektor, ten obvykle nema prostredky z ceskych dani a tak se to do ceskeho HDP promitne kladne.

Lojza
Host
Lojza

naštěstí tvůj názor a ani tvůj jeden jediný přihlouplý hlas nikoho nezajímá ..a rudnout vzteky budeš jen ty ..těším se až si pofotím bechyňku která tam bude jezdit dále tak jak je a budeš to platit i ty jakož to daňový poplatník..děkuji ti že přispěješ na můj koníček hrochu ..děkuju moc 😀

Jaja
Host
Jaja

1) Trať a stávající troleje je třeba opravit. Zachoval by se nějaký historický ráz trolejového vedení, sloupu izolátorů apod. pokud by neprošla změnou napájecího systému? Patrně ne. Nejlevnější řešení se tedy jeví napájet z koridoru. 2) Jihočeský kraj zasmluvnil el. komplet na 10 let (myšleno el.trate mimo bechynku+budoucí el. tratě). Požadavek na vozidla je nové jednotky typu regiopanter, první 3 roky 242+2xBdt. Mohou tyto vozidla po změně napájení na bechyňku? Pokud ano, je celkem logické provozovat jednotné řady. Pokud né, můžeme za pár let po modernizaci na AC znovu řešit atypická vozidla, příp. rekonstrukci měnírny a zpětné přepnutí na DC… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Plecháč a 2 béčka. No to je teda zlepšení!
Jednotky na 1500 V umí nejméně 3 výrobci (Alstom, CAF, Stadler), netřeba čekat na to, až Škoda něco vyvine.

Martin
Host
Martin

Ono nejde o to napeti, ale o parametry te trate, zda ti tri vyrobci jsou schopni dodat v malem poctu kusu vozy, zvladnutelne oblouky na trati a tak aby nebyly az prilis tezke…

Milan
Host
Milan

co jsem pochopil Pantery by na Bechyňce měly problém s malými/ostrými oblouky tratě, takže jejich nasazení KONVERZE NAPÁJENÍ BECHYŇKY (ze současného na železnici ČR netypického 1,5KW stejnosměrným proudem, což je 1/5 běžnějšího napájení 3KW stejnosměrným proudem, které ovšem se má z nařízení MD ČR konverzovat na další dnes běžné napájení 25 000KW střídavým proudem – ovšem právě s výjimkou Bechyňky kvůli její technicko histroické unikátnosti a provozem nevýznamné) BY NEPOMOHLA A JE TEDY NAPROSTÝ NESMYSL, KTERÝ BY STÁL NÁSOBNĚ VÍCE JAK NALEZENÍ MODERNÍHO ŘEŠENÍ V DUCHU AUTORA JEJÍ DOSAVADNÍ ELETRIFIKACE – SAMOTNÉHO KŘIŽÍKA! JENŽ JI PROJEKTOVAL JAKO VESNICKOU TRAMVAJ, díky… Číst vice »

Jaja
Host
Jaja

Plně s Vámi souhlasím. Myslím, že Bechyňce by lehká vozidla tramvajového typu slušela mnohem lépe, než klasický vlak. Nicméně svým příspěvkem jsem chtěl říct: je-li v tuto chvíli provnozně nutná rekonstukce trolejového vedení, může se jevit jako nejlevnější varianta AC napájení z koridoru. Co se týká samotného vedení předpokládám, že přestavbou budou stožáry a zavěšení troleje unifikováno s ostatními tratěmi. Až se to za x-let skutečně udělá (a ČD mezitím pořídí nová vozidla dle smlouvy na ostatní tratě), možná se zjistí, že tyto vozidla na Bechyňku stejně nemohou, že je Bechyňka natolik atypická, že bude potřeba shánět stejně atypická vozidla… Číst vice »

FrantaM
Host
FrantaM

Jak mám techniku i vlaky rád, tak jako daňový poplatník nevidím moc smysl investovat do trolejového vedení (ať je trakce jakákoliv) pro lokální trať dlouhou 24km. Máme 21.století, tak proč to nevyřešit nějakým novým motorákem s nízkými emisemi nebo hybridem s bateriemi a dobíjením v konečných stanicích?

robert
Host
robert

Je škoda, že pod dráty jezdí motoráky. Copak nikde neexistuje něco jako šukafon s pantografem?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Neexistuje. Jen Němci kdysi provozovali něco podobného na baterky. Olovo a kyselina sírová.

robert
Host
robert

Ale hodilo by se to, ne?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nezaplatilo by se to. On i trolejbus by měl jezdit častěji než po 1∕4 hodině, aby se závislá trakce vyplatila.

Milan
Host
Milan

jak je v článku uvedeno – v nedalekém Slovensku či Německu tramvajová či spíše vlakotramvajová vozidla na příslušné napájení a navíc charajterem vhodná na tratě o malých/ostrých obloucích jsou používána a tedy vyráběna!

Leinad
Host
Leinad

Existuje jich hodně, jezdí po větších městech, z Jablonce do Liberce, z Mostu do Litvínova,…

Ale tvůrci předpisů řekli, že to nesmí na Táborské nádraží, a nesnese se to s tratí po které občas projede nákladní vlak.

Martin
Host
Martin

No nevim, existuje tam jeste nakladni doprava?

Kalanis
Host
Kalanis

Vojenské letiště Bechyně. LKBC-X

Mirvald
Host
Mirvald

Je s podivem, že tato trať ještě nebyla zapsána mezi kulturní památky. Vždyť i změna napájení ve 30. letech asi proběhla za asi za účasti Františka Křižíka.

XXXD
Host
XXXD

A nové jednotky na 1,5 V ss nikdo není schopen či ochoten vyrobit nebo za ně nechce kraj platit?

bum
Host
bum

Ze by jezdili na tuzkove baterky? 🙂 kV…..

Martin
Host
Martin

Coz o to, 1.5V tuzkova ok, ale ten odber v A by byl trochu znicujici, musel by se udelat kulometny zasobnik na tuzkove baterie,…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno pokud by nevadil „šrot“ ze západu. Pokud by se něpřišlo s názorem „radši trať vytrhat a most odstřelit“. Pokud by nevadily holandské nápisy (Wachtwoort!). Tak potom by tam mohlo jezdit tohle:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Arriva/Spurt/407-416/130927-35.jpg

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A tohle v Holandsku momentálně vyřazují, vozy prošly rekonstrukcí v roce 2007:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/SGM/2131-2145/140516-44.jpg

Alibaba
Host
Alibaba

To se mi líbí. Vypadá to lépe než předchozí Stadler.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A co se technických detailů týká, tak minimální poloměr oblouku pro Stadler GTW 2∕6 je 100 metrů na normálním rozchodu.
https://www.railconsult.it/website/allegati/pdf/eng/stadler-gtw-2-6.pdf

jan
Host
jan

Naprosto nechápu, proč měnit nějakou Běchyňku, která je kulturní dědictví na střídavý proud. Jak tam pak budou jezdit historické vozidla.
Podle mě je nesmysl nějaká interoperabilita. Na co mít těžké trafo na střeše. Vozilda samozřejmě jsou. Stadler přece umí udělat vozidla jak pro Tatranskou dráhu. Tak pro Mariazell Bahn. Atd. Na tsi je třeba se v takovém případě vykašlat. Pokud si to sami platíme. Ať drží unie h..

Josef Trögl
Host
Josef Trögl

S Unii zrovna toto nemá nic společného, na to ní se max. SŽ vymlouvá.
Interoperabilita má být na hlavních tratích s mezinárodním provozem.

Stit
Host
Stit

Nebylo by přínosnější trať prodloužit do Týna nad Vltavou?

XXXD
Host
XXXD

Proč? Už teď do Týna ani nejezdí pravidelně vlaky. Vybudovat trať do Týna by bylo poměrně drahé s minimálním užitkem.

Matěj K
Host
Matěj K

Na druhou stranu by to bylo více užitečné než změna napájení. Křižík sám trať původně plánoval přes Týn až do Vodňan. Místní by trať jistě užili, jelikož tímto směrem jsou odkázáni pouze na několik málo autobusů, navíc pro většinu cestujících je nutný přestup v Bechyni.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Kvůli nezájmu cestujících. Přitom trať byla modernizována v zájmu Jaderné elektrátny Temelín.

Alibaba
Host
Alibaba

Jen do Temelína, ale s drobnýma přeložkama. Potřebovali prostě pro dovážený matroš na stavbu únosnější trať.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Jestli se nemýlím, tak před počátkem výstavby elektrárny se pomýšlelo i na výstavbu trati z Veselí na Lužnicí do Temelína.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Plánuje se rekreační spojení nádraží Bechyně-Týn autobusem.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jenže investiční náklady na autobusovou linku jsou prakticky nulové oproti nové železnici.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

To nic nemění na výše uvedeném.

PetrB
Host
PetrB

Pro připomenutí: Jihočeský kraj vyjmul trať z Tábora do Bechyně z nedávno vypsané velké soutěže na dopravce v elektrické trakci. Kraj chce dopravu na trati zadat přímo bez soutěže Českým drahám. Důvodem je mimo jiné unikátní napájecí soustava, která je historicky stejnosměrná s napětím 1500 voltů. Dráhy ale nedostanou trať úplně bez podmínek. Kraji se nelíbí nynější provoz motoráků na elektrifikované trati. Dráhy totiž na trať vypravují vedle elektrické lokomotivy řady 113 zvané Žehlička také motorové Regionovy. V létě je pak doplňují ještě historické elektrické stroje Bobinka a Elinka. „Diesely tady nadále odmítáme. Dráhy dostanou podmínku do nějaké přiměřené doby… Číst vice »