Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Na 4. koridoru odstartovala ražba tunelu Mezno, práce na tunelu Deboreč jsou za polovinou

Ražba tunelu Deboreč. Autor: SŽDC
Ražba tunelu Deboreč. Autor: SŽDC

Stavba 4. koridoru na rozhraní středních a jižních Čech mezi Sudoměřicemi a Voticemi postoupila do další fáze, když dnes byla slavnostně zahájena ražba tunelu Mezno. Jde o delší ze dvou plánovaných tunelů, první tunel Deboreč se razí už od loňského prosince.

Tunel Mezno dosáhne délky 840 metrů. Bude tak o téměř dvě stě metrů delší než tunel Deboreč (660 metrů), kde se k dnešku prorazilo 380 metrů. Oba tunely jsou raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejímu následnému jištění primárním ostění.

„Kromě obou tunelů na dosud jednokolejném úseku přibude druhá kolej a také nová železniční stanice Červený Újezd. Dokončení celé modernizace předpokládáme v roce 2022,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Mapa nového úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Foto: SŽDC
Mapa nového úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Foto: SŽDC

Trať povede z velké části v nové trase, která bude o dva kilometry kratší než stávající. Rychlost vlaků se zvýší na 160 kilometrů za hodinu, což přinese zkrácení jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu. SŽDC už dříve oznámila, že úsek prověří i pro možné zvýšení rychlosti na 200 km/h.

Celkové investiční náklady na celý úsek přesahují sedm miliard korun, což projekt řadí k aktuálně největším na české železnici. Samotnou stavbu získala OHL ŽS v soutěži s cenou 4,4 miliardy. Celá stavba má být hotova na přelomu let 2021 a 2022. Jako subdodavatele má OHL ŽS slovenskou firmu Tubau.

Podrobně psal deník Zdopravy.cz o stavbě loni v červnu.

27
Diskuze

avatar
2 Komentáře
25 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
17 Autoři komentářů
ViliamSJan DobiášTrondaMedvědPetr Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
JiP
Host
JiP

Kdyz se clovek podiva na puvodni trasovani a domydli, ze takto stale vypada vetsina nasich trati, tak je jasne, ze zeleznice vedle rychle silnicni dopravy zkratka nemuze existtovat. Ceska zeleznicni sit by potrebovala desitky tunelu jako ve clanku zminovanych, jinak se s postupem casu bude stavat jenom skanzen. To jak se stavi koridor na jihu cech, se meli stavet vsechny od zacatku. Bohuzel na tento kratkozraky pristup doplatil nejvice ten nejdulezitejsi koridor spojujici nase nejvetsi mesta…..

Dushan
Host
Dushan

Hlavní tratě jsou ještě jakžtakž v pohodě, doslova katastrofální situace je ale v případě regionálních tratí, kde je navíc ekonomicky neúnosné provést větší změny. U vozidlového parku je to podobné.

Kamui
Host
Kamui

Zase ale většinou s lokálkou nevede souběžně dálnice, a ten motorák je tam mnohdy stejně rychlejší než autobus kličkující po okreskách.

Dushan
Host
Dushan

Mnohdy, spíš ve většině případů, vychází vlak jako pomalejší. Nehledě na fakt, že vlaková stanice či zastávka, je bohužel často dosti vzdálená centru obcí. Pro zajímavost spočítat dojezdovou dobu a vůbec i možnosti spojení do turistických oblastí v pohraničí, kam jezdí desetitisíce lidí, málokdo však vlakem.

Georg
Host
Georg

tak takovy spindl je pomerne kovbojka i autem… nevim, jestli se zasadne zlepsi s s11 aspom pec a janske lazne.

Dushan
Host
Dushan

Bylo myšleno srovnání s autobusy. A jinak do zmíněných lokalit je bezproblémové přímé spojení právě autobusem.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Bezproblémové? Asi tam nejezdíte lyžovat.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Ono se tomu musí poněkud pomoci. Desetitisíce lidí v autech téměř vždy v mnoha místech působí těžkosti jiným. Je to sobecké? Ano, je. Existuje však vlak, který se na zácpách nepodílí – a že jeho využití je namístě ukazují příklady, naposledy kupř. z okolí Rokycan. Existencí železnice a IDS mohou samosprávy omezit automobilisty s poukazem na jiný relativně neškodící druh dopravy. V okolí Plzně to jde, zatímco třeba na Jihu dochází stále k drastickému omezování synergií druhů hromadných doprav. V dané situaci poukazovat na „pomalost“ železnice je krátkozraké.

LKB
Host
LKB

Kamui: A co lokálková trať Jihlava – Okříšky – Brno ve kvalitě z 19. století? Rychlíkem 1:53 hod., osobákem cca 3 hod., autem cca 1 hod., autobusem až 1:10 hod. (zlepší se po dokončení modernizace D1). Kdyby jezdily vlaky 160 km/h za 38 minut, mnoho lidi by jezdilo radši vlakem než po D1. Takto vlaky do Brna vozí hlavně vzduch a lidi z Jižních Čech, kteří časové trpí.

Martin V.
Host
Martin V.

Ono taky záleží, čemu budeme říkat hlavní a čemu regionální trať. Českomoravská transverzálka, která historicky vznikla jako jako spojnice Domažlic s Trenčianskou Teplou pospojováním lokálek napříč k hlavním tratím, nikdy nepřekročila svůj stín. To je jeden příklad. No a celé Podkrkonoší od Liberce na západě až po Hradec Králové na východě je druhý příklad. Naproti tomu naše úplně nejstarší tratě (pominu-li koňky) tvoří dnes 1. a 2. tranzitní koridor většinou v původní stopě a mnohde na 160 km/h jako tato novostavba. 🙂 Železnice si prostě svoji historii vláčí s sebou už 180 let.

Lektor
Host
Lektor

Tak rychlost je jen jeden faktorů, podle čeho se člověk rozhoduje. Pro většinu je stále hlavním faktorem cena. Ale auta jsou stále dostupnější, cena benzínu se za deset let nezměnila, (i když spousta věcí zdražila prý i kvůli vyšší ceně pohonných hmot)

Petr
Host
Petr

Včera jsem jel vlakem z Mladé Boleslavi do Prahy, protože poslední autobus už jsem nestihnul, a byl to skutečně zážitek. Po 90 minutách poskakování v půl století starém motoráčku jsem to v Čakovicích vzdal. Za těch 90 minut jsme překonali úctyhodnou vzdálenost 56 kilometrů a zaplatil jsem za to 89 Kč! Zbytek jsem potom dojel s car4way (na Žižkov až ke dveřím za 18 minut) a příště si při riziku pozdního návratu radši vezmu auto na celou cestu.

Dushan
Host
Dushan

Mladá Boleslav je součástí PID, tj. mohl jste jet za 54Kč. Rychlost spojení bohužel katastrofální, to je fakt.

Tronda
Host
Tronda

Mohl, ale ČD rádi svého zákazníka odrbou předražením jízdného.

Karel
Host
Karel

A za car4way dáte kolik. To když už tak si kupte auto na zemní plyn. Vyjde to levněji na provoz než car4way, pomyslně se můžete plácat po ramenou jak jste ekologický. Pokud cestuji veřejnou dopravou zjištuji si pásma ID protože vychází levněji než jízdenky dopravce. Jinak tato trasa je vlakem fakt špatně. jsem zvědav jestli se někdy Mb dočká propojení a elektrifikace do Milovic jak bylo kdysi dávno argumentováno proč i mimo jiné proběhla elektrifikace milovické tratě. Nádraží na Božím daru a propojení přes Všejany. Kdy elektrifikaci mělo zaplati čdcargo z dopravy vlaků do škodovky. Zatím nic a nějaký rok… Číst vice »

Petr
Host
Petr

To já nemyslel, že bych jel s C4W do Boleslavi, tam bych jel svým vlastním autem.
Že je Boleslav v PID jsem si nezjistil a ano uznávám, moje chyba, to utrpení mohlo být o něco levnější.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

„To jak se stavi koridor na jihu cech, se melY stavet vsechny od zacatku.“
A když nebyly peníze na víc než na opravu? Nová Tišnovka byl vojensko−strategický projekt, jinak by nebyla ani ta. Od té doby nic, než vyvolané investice kvůli těžbě uhlí. Až v tomhle století se to začalo hýbat…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jinak železnice vedle silniční dopravy existovat může. Šalina (tramvaj) taky nejezdí nijak závratně rychle, přesto jezdí narvaná.
Jen to musí jezdit spolehlivě a zastávky nesmí být daleko od obce, jak tomu bohužel častokrát je*. Nicméně existují i případy, kdy obec za to století už přirostla až k nádraží, typicky Nezamyslice: https://mapy.cz/zakladni?x=17.1671813&y=49.3300235&z=16

*) autobus zastavuje na návsi. V Brně, pravda, u Grandu.

Václav
Host
Václav

Těch obcí, co ,,prirostly“ k dráze je mnoho, zejména ty větší, které dokázaly využít dráhu k svém rozvoji. Z mého okolí: České Budějovice, když se stavěla trať, bylo nádraží půl km od kraje města, dneska je v centru. Pražský Wilsoňák byl také až za hradbami. V Chocni bylo nádraží také až za městem.

VRT
Host
VRT

Ale ona skanzen dávno je…

Jan Dobiáš
Host
Jan Dobiáš

V podstatě souhlas, jen bych doplnil, že hlavní trať na ČB svou klikatostí je ještě něco úplně jiného než třeba Praha-Choceň. A je tedy jedině na místě, ba nevyhnutelné, že se v podstatě jedná o novostavbu. Uvidíme, zda se tím vytyčí jakýsi budoucí trend a dočkáme se i novostaveb na zcela nových trasách 😉 (Zlín-Sk atd. atd.)

Medvěd
Host
Medvěd

Ano. Jenže to by musela být monarchie a pak by to nikdo neremcal. Jak těžce se nyní staví – zákony, pozemky, sousedé, spolky , ochránci apod. Proč nemá stát blokovaný pozemky, aby narovnal silnice a železnici ? To by spekulanti a lobby zaplakali ……

Jan Dobiáš
Host
Jan Dobiáš

Ony stejné problémy byly i za monarchie. Právě proto je dnes železnice na mnoha místech klikatá, že si tenkrát postavili hlavu, že jim tam nechtějí. Třeba v Benátkách nad Jizerou.

ViliamS
Host
ViliamS

Nie monarchia… Čína

Kamui
Host
Kamui

Proč ukázkové mapy (ne jen ta tady, ale skoro vždy) jsou otočené v podstatě náhodným směrem „aby to vyšlo na obdélník na šířku“, místo aby byly logicky otočené severem nahoru. Pro někoho kdo to v daném místě nezná je to silně matoucí.

Georg
Host
Georg

a neni to jedno, kdyz to tam stejne neznate? 🙂 ale je pravda, ze by melo byt zakladni kartografickou slusnosti tam prdnout sever…

Lektor
Host
Lektor

Historický dané je že výkresy inženýrských staveb se orientují vždy na šířku, především pro lepší orientaci, taky vždy obsahuje směrovku. Horší je když uděláte pouze výřez a směrovku odriznete.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll