Mýto: Ministerstvo podalo rozklad, viní antimonopolní úřad z nezákonných postupů
Ministerstvo dopravy nevzdává boj o zdárné dotažení tendru na provozovatele mýtného systému. Dnes podalo rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu
Ministerstvo dopravy nevzdává boj o zdárné dotažení tendru na provozovatele mýtného systému. Dnes podalo rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kterým chce zvrátit původní verdikt úřadu. Ten 9. května soutěž o mýtné miliardy zrušil. Ministerstvo tak využilo poslední den z patnáctidenní lhůty.
ÚOHS svůj postup zdůvodnil především tím, že ministerstvo při rozdávání zadávací dokumentace zájemcům postupovalo neprůhledně, když dokumenty rozdalo na flash discích. Podle ÚOHS tak ministerstvo nezamezilo „nekontrolovatelné manipulaci s obsahem“. Navíc se prý dokumenty liší, ministerstvo některé údaje dodatečně začernilo. Úřad řešil mýto na popud současného provozovatele, firmy Kapsch.
„Zákon použití flash disků pro rozsáhlou dokumentaci čítající 95 tisíc dokumentů nezakazuje. V obdobné soutěži v Německu je přepisovatelné médium použito a nikdo to nerozporuje. Antimonopolní úřad tvrdí, že jsou na datových nosičích s anonymizovanými dokumenty rozdíly oproti flash diskům s nezačerněnými údaji. Porovnávat ovšem neměl pouze tyto dva datové nosiče, které se logicky budou lišit, ale zvlášť skupinu flash disků anonymizovaných a zvlášť druhou skupinu neanonymizovaných. Nutno dodat, že začernit údaje v dokumentaci po nás chtěl právě Kapsch, který následně rozdílnost disků sám napadl,“ uvedl k podanému rozkladu ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo navíc viní antimonopolní úřad z nezákonného postupu při vedení správního spisu. ÚOHS prý o převzetí sporných „flešek“ neudělal protokol a není tak jasné, kdo s nimi v průběhu řízení nakládal. Úřad podle ministerstva překročil pravomoci i tím, že si ještě před vynesením verdiktu vlastními silami zpracoval analýzu, která navrhuje tři možné postupy, jak výběr mýta od ledna 2020 zajistit. Ministerstvo je odhodláno případ pohnat až k soudu.
Ministerstvo vyhlásilo vítězem soutěže konsorcium Czech Toll a Sky Toll, které požadovalo za instalaci a desetiletý provoz systému nejnižší cenu (10,75 miliardy). Kapsch skončil druhý (13,50 miliardy). Všichni účastníci nabídli satelitní systém, dnes na českých dálnicích funguje systém mikrovlnný.