Informační technologie Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

Rafaj: ÚOHS musí posoudit námitky Kapsche k mýtnému tendru

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Námitkami firmy Kapsch k mýtnému tendru se bude muset zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřadu, jenž předtím řízení o námitkách Kapsche zastavil, to nařídil jeho předseda Petr Rafaj, uvedl ÚOHS v tiskové zprávě. Kapsch proti mýtnému tendru, který vyhrálo konsorcium CzechToll a SkyToll, podal loni námitky. Nyní firma vnímá jako důležitější rozhodnutí o platnosti mýtné smlouvy, o čemž by měl ÚOHS rozhodovat později. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) úřad neuznal námitky Kapsche, Rafaj podle něj vyzval pouze k lepšímu odůvodnění jednoho z výroků.

Vítěz tendru Czech Toll a SkyToll v reakci uvedl, že spuštění mýtného systému není rozhodnutím ohroženo.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat právě společnost Kapsch.

V přípravách nového systému konsorcium pokračuje. „Je zřejmé, že dnešní rozhodnutí nijak nemění platnost podepsaných smluv. Není tedy ohroženo spuštění nového satelitního mýtného systému k 1. prosinci 2019. CzechToll dnes dokončil proces individuálních zkoušek a byl zahájen další milník dodávky v podobě komplexních zkoušek celého systému,“ uvedl Miroslav Beneš, tiskový mluvčí CzechToll.

Pokračující přípravy nového systému potvrdil i Kremlík. Podle něj Rafaj svým rozhodnutím nedal za pravdu Kapschi. „Závazný právní názor předsedy ÚOHS směřuje vůči Úřadu v prvním stupni a apeluje na lepší odůvodnění jednoho z výroků, ostatní výroky potvrzuje,“ uvedl.

Společnost Kapsch dnes reagovala tvrzením, že důležitější bude rozhodnutí o platnosti mýtné smlouvy. „Kdyby se ÚOHS řídil zákony i vlastní ustálenou rozhodovací praxí, tak by k řádnému projednání našich námitek došlo už loni na podzim, ještě než ministerstvo dopravy stihlo protiprávně podepsat mýtnou smlouvu s konsorciem CzechToll/SkyToll,“ podotkl mluvčí firmy David Šimoník. Podnik se s dnešním rozhodnutím podle něj ještě seznamuje a další případná vyjádření vydá v následujících dnech.

Společnost Kapsch napadla tendr na nového provozovatele mýta u ÚOHS několika podněty, se kterými u ÚOHS neuspěla. V prosinci předseda potvrdil rozhodnutí svého úřadu, který řízení o námitkách Kapsche zastavil, protože už byla s vítězem tendru uzavřená smlouva.

Kapsch tento krok napadl u Krajského soudu v Brně, který mu vyhověl a nařídil ÚOHS, aby o námitkách rozhodl. Věc se tak vrátila zpět k Rafajovi, který znovu posuzoval rozklad Kapsche a rozhodnutí ÚOHS týkající se zastavení řízení o námitkách zrušil.

„Ve zrušeném výroku Úřad v napadeném rozhodnutí zastavil správní řízení v částech týkajících se možného netransparentního postupu při zpřístupnění dokumentace k zakázce, údajně nepravdivým informacím poskytovaným zadavatelem a diskriminačnímu přístupu zadavatele k navrhovateli,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však v současné době znovu posuzuje platnost smlouvy uzavřené s vítězem tendru. Nařídil mu to Krajský soud v Brně. Kapsch tvrdil, že smlouva s konsorciem byla uzavřena protizákonně, ÚOHS i jeho předseda ale dospěli k názoru, že pro zákaz plnění smlouvy není důvod. Nyní se smlouvou zabývá úřad znovu.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

5
Diskuze

avatar
1 Komentáře
4 Reakce na komentáře
3 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
3 Autoři komentářů
David MAlexandr MikulkaPetrS Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
David M
Host
David M

Opravdu je tak neuvěřitelně složité sledovat přes GPS polohu vozidel a dle toho vybírat mýtné??? Jsem přesvědčen, že ten systém zvládne sestrojit průměrný student VŠ technického směru. A proto nevidím důvod, aby tento jednoduchý systém neprovozoval sám stát. A jen zírám, jak jdou miliardy Kč z veřejnýchu rozpočtů zbytečně kamsi…a vznešený ÚOHS se tváří, že dohledem nad hospodářskou soutěží šetří státu peníze

PetrS
Host
PetrS

A jak poznáš, zda jsem GPS ,,omylem,, nevypnul?

David M
Host
David M

To lze pojistit jak fyzickou ochranou modulu, tak i se řešením. Nic nového pod Sluncem.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Tak to ti nic nebránilo takový systém sestrojit, přihlásit se do výběrového řízení a s přehledem a obrovským náskokem ho vyhrát.

David M
Host
David M

😂 Já nejsem technik, ale na toto stačí zdravý selský rozum (podívejte se, kolik peněz stojí GPS modul 🙂). Vyhozené peníze státu za zastaralou technologii mýtných bran a soutěžení něčeho, co může za pár korun zajišťovat sám. Ale o tom náš mainstream psát nebude. On bude živit „kauzy“, kde jde o podezření na dotační podvod za trapné desítky milionů atd. a lid to téma bude žrát, místo aby ho zajímaly zásadnější a prokazatelné věci …

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll