Informační technologie Infrastruktura Silnice

Prohra Kapsche: Ťok vybral vítěze mýtného tendru. Je jím Czech Toll ze skupiny PPF

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Ministr dopravy Dan Ťok dotáhl miliardový mýtný tendr do konce. Podle informací deníku Zdopravy.cz vybral jako vítěze sdružení Czech Toll a Sky Toll , které ovládá skupina PPF. Czech Toll podobně jako další tři uchazeči nabídla v soutěži nový satelitní systém, její cena 10,8 miliardy byla nejnižší. Výběr později potvrdilo i ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Firma podle informací pro vládu požaduje na provozních nákladech polovinu toho, za kolik dnes provozuje mikrovlnný mýtný systém společnost Kapsch (1,6 miliardy).

„CzechToll a SkyToll doložily všechny informace a doklady před uzavřením smlouvy v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podle zákona tedy nic nebránilo tomu určit vítěze tendru,“ uvedl Ťok.

Sdružení firem zvítězilo s cenou 10,75 miliardy korun bez DPH a provozovat by mělo mýtný systém od roku 2020 dalších deset let.

Trumfy v rukou má nicméně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který už loni předběžným opatřením prozatím zakázal podepsat smlouvu s vítězem. Úřad nyní na popud Kapsche zkoumá podmínky soutěže. „Informoval jsem vládu, že ÚOHS přezkoumává celý tendr a zatím nesmíme uzavřít smlouvu s vítězem. Zároveň lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky,“ doplnil Ťok. V případě, že tendr nebude zrušen, předpokládá podpis smlouvy na podzim.

O mýtné miliardy vedle konsorcia Czech Toll (spolu se slovenskou Sky Toll) a Kapsche soutěžily i německá T-Systems International, která je součástí telekomunikační společnosti Deutsche Telekom, maďarský výběrčí mýta National Toll Payment Services, který nabídku podal s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemským výrobcem dopravních systémů Eltodo.

O nabídnutých cenách jako první informoval Erik Best na svých stránkách Fleet Sheet, s nejnižší cenou 10,75 miliardy přišel Sky Toll (Czech Toll), následovaný Kapschem (13,50 miliardy) a Maďary (14,05 miliardy). Němci zaostali s nabídkou 48,90 miliardy korun. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz tato informace odpovídá skutečnosti.

Předpokládaná hodnota zakázky na dodání systému a jeho desetiletý provoz byla 29 miliard. Podle ministra předpoklad vzešel z toho, za kolik systém dnes obsluhuje Kapsch.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Sova
Host
Jan Sova

Tak koukám že Deutsche Telekom 20 miliard přestřelil i odhadovanou cenu, což se ostatním teda nepovedlo. No co, někdo to křoví dělat musel….

Eda
Host
Eda

Podrobně jsem záležitost nesledoval, takže ani netuším, jak bylo v zadávačce případně ošetřeno, ale neví náhodou někdo, co se v tomto případě stane se současnou infrastrukturou? Přijde mi docela škoda (a jak podotýká Michal77 i jako velmi nehospodárné), ať si myslíme o Kapschi co chceme, nějakým způsobem nevyužít současnou infrastrukturu a nezačlenit ji do plánovaného systému. Přičemž použít např. stávající mýtné brány jako pouhé držáky dopravních značek nebo kamer mi přijde jako trochu málo.

petr.r
Host
petr.r

ty kontrolní brány zůstanou a možná na odečtových namontují kontrolní kamery. Na slovensku jsou a jezdí tam i ty auta s kamerama, akorát ted nejsem si jistý jestli kontrolují i nákladáky nebo jen osobáky+přívěsy.

Liberal shark
Host
Liberal shark

System ma byt hybridni a mikrovlne snimace maji slouzit ke kontrole.

Michal77
Host
Michal77

Já bych se tak z rozhodnutí o vítězi neradoval. Ta nabídková cena je pouze předběžná a konečná cena může být klidně i vyšší dle finální smlouvy, která teprve bude vypracována a předložena k podpisu. V článku úplně chybí informace o stávajícím systému, jehož aktuální cena je odhadnuta na minimálně 6 mld. korun. Mám tomu tedy rozumnět tak, že stát, v zastoupení MD, se s péčí řádného hospodáře rozhodl tento majetek vyhodit z okna ven? Pokud tomu tak bude, tak bych tedy měl sečíst nabídkovou cenu výtězné firmy a cenu stávajícího systému: 10,75 + 6 = 16,75 mld. Kč. Ať počítám,… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Máte sice trochu divné počty (plus 6 miliard), ale něco na tom bude. V článku se píše, že PROVOZNÍ náklady budou poloviční než má dnes Kapsch (1,6 MKč/rok), tedy 8 MKč za 10 let. Na investice firmy Czech Toll mi z ceny zbývá 2,85 MKč (docela málo, pokud chtějí postavit kompletně nový systém, včetně nových „krabiček“ do každého kamionu). Na druhou stranu Kapsch musel do své nabídky započítat spornou investici do zpoplatnění dalších 900 km silnic první třídy, z nichž ale nová vláda fakticky peníze vybírat nechce (neboť obce a hejtmani se bouří kvůli možnému objíždění po dvojkách a trojkách).… Číst vice »

Michal77
Host
Michal77

MartinV: Ten počet jsem schválně udělal takto zjednodušeně, abych upozornil na fakt, že tu po skončení stávající smlouvy zůstane prověřený systém s vysokou úspěšností výběru mýta. Nějaký rok zpátky jsem četl srovnání českého systému se slovenským a zaujal mě tam poměrně výrazný rozdíl v úspešnosti výběru mýta. V Česku to bylo cca 99,5%, na Slovensku cca 95%. Byť je rozdíl cca 4,5%, ve vybraném mýtném to pak klidně mohou být stamilióny korun ročně. A pochybuji, že tento parametr někdo na MD srovnával. Vlastně nesrovnával, neb nabídky neúspěšných uchazečů nebyly vůbec otevřeny. Jinak ta cena 6 mld. Kč je samozřejmě zůstatková.… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

Ale ten výběr není dobrý, kdybyste znal fígle řidičů, tak byste žasnul. Největší hříchy kapsche je, že bere ztoho výběru až moc. Slováci to mají lépe vypracovaný a u osobáků jsou asi deset let před nama.

Dušan
Host
Dušan

Podle kontrolní zprávy NKÚ vykázalo ŘSD vynaložené investiční náklady na mýtný systém v objemu 5,4 mld. Kč – zaujala mne však jiná věc a to satelitní rozhraní ke stávajícímu mikrovlnnému systému – k tomu se ve zprávě NKÚ píše, že satelitní rozhraní nebylo nikdy využito a že ŘSD vynaložilo na neúčelné pořízení satelitního rozhraní a s tím související služby peněžní prostředky ve výši 521 mil. Kč bez DPH. Celá zpráva: https://nku.cz/assets/kon-zavery/K17010.pdf

Martin V.
Host
Martin V.

No a myslíte, že to satelitní rozhraní za půl mega může vítěz tendru v budoucnu využít? Nebo jsou technologie za 10 let už úplně jinde a tohle je jen slepá vývojová větev současného systému?

bkp
Host
bkp

To se dá přežít

liberal shark
Host
liberal shark

To se lidovci a socialisti pominou :-)). Je součástí nabídky konečně přechod na satelitní technologii, která by umožnila přesně řídit zpoplatnění podle kategorie silnice, denní doby, celkové jízdní doby nebo ujeté vzdálenosti ?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, především se asi pominou u Kapschů …

petr.r
Host
petr.r

český šef kapsche už přece kope nohama více jak rok.

a8n
Host
a8n

Socialisti? Ti naopak budou jásat. Kdo myslíte, že protlačil podmínky na míru PPF.

Newsletter

Výběr editora