Muzeum znovu zkusí zprovoznit Ušatou, ztrojnásobilo cenu na 32 milionů
Parní lokomotiva z roku 1940 naposledy vyjela na Vánoce v roce 2018.
Národní technické muzeum (NTM) učiní třetí pokus o nalezení firmy, která zrestauruje a uvede do provozu parní lokomotivu 464.102 Ušatá z roku 1940. Vyplývá to z předběžného oznámení ve věstníku veřejných zakázek.
„Předmětem veřejné zakázky je provedení restaurátorských a dalších souvisejících prací z oblasti železničního opravárenství týkající se parní lokomotivy 464.102 Ušatá s cílem uvést tuto lokomotivu do plně provozuschopného stavu a do historické podoby specifikované v restaurátorském záměru,“ píše se v oznámení.
Oproti dvěma předchozím neúspěšným tendrům, kdy o Ušatou nikdo neprojevil zájem, výrazně narostla předpokládaná cena. Z původně odhadovaných necelých 10 milionů korun se nyní předpokládané náklady zvýšily na 32 milionů korun.
Ušatá byla původně součástí balíku tří parních lokomotiv (spolu s lokomotivou 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873 a 210.001 Serényi z roku 1905), které chtělo muzeum zrenovovat. Maličkou mašinu Serényi „udalo“ letos v lednu na druhý pokus, její renovaci do vystavovatelného stavu zajišťuje společnost Railway Capital. U Conrada Vorlaufa se našel renovátor až na třetí pokus, když muzeum ustoupilo od záměru lokomotivu zprovoznit. Zrenovuje ji společnost 1. Kolínská lokomotivní se subdodavatelskou firmou SEA Kolín.
U Ušaté stále trvají plány na zprovoznění a možnost jízdy vlastní silou.
Lokomotivy vyvolaly v minulých letech nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem měly starat. O Ušatou se do roku 2018 starala společnost Růžolící Chrochtík, lokomotiva naposledy vyjela v roce 2018 na Vánoce.