Železnice Železniční průmysl Zprávy

Alespoň jedna: Mašinku Serényi pro muzeum zrenovuje Railway Capital Jana Šatavy

Lokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905. Pramen: NTM
Lokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905. Pramen: NTM
Vzácná lokomotiva z roku 1905 dlouho chátrala v Českých Velenicích

Národní technické muzeum (NTM) si může připsat dílčí úspěch při hledání renovátorů tří vzácných parních lokomotiv. Na druhý pokus se mu podařilo sehnat společnost, která uvede do vystavovatelného stavu nejmenší lokomotivu ze souboru: 210.001 Serényi z roku 1905.

O maličkou mašinu se v depu ve Veselí nad Lužnicí postará společnost Railway Capital podnikatele Jana Šatavy, který je známý i jako sběratel historických kolejových vozidel. Vyplývá to ze smlouvy zveřejněné v registru, cena činí 3,3 milionu bez DPH. Předpokládaná cena byla 3,8 milionu bez DPH.

Podle údajů na profilu zadavatele měla společnost Railway Capital konkurenci ze Slovenska. Byla jí společnost Jozef Majtáň Stroj – mat, která nabídla cenu 3,72 milionu.

Lokomotiva, která dlouho chátrala v Českých Velenicích, bude převezena do Veselí na vagonu z chomutovského depozitáře muzea. „Náklad se skládá z torza lokomotivy a dále dvou beden příslušenství a cca 20 volně ložených dílů,“ píše se ve smlouvě o přepravě. Muzeum nežádá její zprovoznění, chce ji uvést do vystavovatelného stavu a mít možnost ji přesouvat po kolejích po vlastní ose. Hotovo by mělo být za dva roky.

Lokomotiva sloužila podle stránek zeleznicnipoklady.cz v první polovině své kariéry na trati Újezdec – Luhačovice, následně byla degradována na vytápěcí kotel v cukrovaru v Kropáčově Vrutici.

Ve stejném zadávacím řízení hledalo muzeum renovátory také pro lokomotivu 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873 a Ušatou 464.102 z roku 1940. Šlo už o druhý tendr, první v roce 2019 nevyšel pro nezájem dodavatelů (Ušatá) a nesplnění podmínek (Conrad Vorlauf). Lépe ovšem nedopadl ani druhý pokus, ačkoliv muzeum odstoupilo od záměru zprovoznit Conrada Vorlaufa. Provozní má být nadále jen Ušatá.

O třetí nejstarší tuzemskou parní lokomotivu Conrad Vorlauf nebyl podle mluvčí muzea Jany Dobisíkové ve výběrovém řízení zájem vůbec, do soutěže o Ušatou přišla jedna nabídka. „Ta však nebyla pro zadavatele přijatelná pro zjištěný zásadní rozpor se stanovenými zadávacími podmínkami, neboť nabídková cena překročila nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu,“ uvedla před časem Dobisíková. Muzeum tak začalo pracovat na přípravě třetího tendru.

Lokomotivy vyvolaly v minulých letech nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela v roce 2018 na Vánoce.

Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

No, ta ,,degradace“ na vytápěcí kotel zachránila mašince život. Jinak by ji bolšáni přetavili třeba na T 34. Přeji jí dlouhý život a třeba se někdy najdou zlaťáky na zprovoznění.

Záryba

Smazáno! Urážlivé a vulgární příspěvky tady nechceme. Redakce

Záryba

Tady nechceme? Kdo my? My lordstvo? Co bylo konkrétně urážlivého?

Bmo

To je nepříjemné překvapení! NTM odstoupilo od záměru zprovoznit Conrada Vorlaufa?! Ale v Jaroměři ho celou dobu opravovali s tím, že bude provozní!

jkjk

Což se jim za „pouhých“ 25 let nepodařilo stihnout.

Jan Veselý

A tak to zachránilo NTM, kterým se jen za tři roky podařilo udělat dvě nabídky, po jejich neúspěchu rozhodnout, že se zprovozňovat nebude a udělat třetí, také neúspěšnou, nabídku.

korektura

„… Šlo už o druhý tendr, první v roce 2019 nevyšel pro nezájem dodavatelů (Ušatá) a nesplnění podmínek (Conrad Vorlauf)….
… O třetí nejstarší tuzemskou parní lokomotivu Conrad Vorlauf nebyl podle mluvčí muzea Jany Dobisíkové ve výběrovém řízení zájem vůbec, do soutěže o Ušatou přišla jedna nabídka. „Ta však nebyla pro zadavatele přijatelná pro zjištěný zásadní rozpor se stanovenými zadávacími podmínkami, neboť …“
(kopie z článku z 9:10 v neděli)

Tak jak to teda je?

Jan Sůra

Čemu na tom nerozumíte? Jedno zadávací řízení bylo rozdělené na více částí, to je běžná praxe. Nyní se soutěžilo podruhé. Opět se třemi částmi předmětu zakázky, u dvou se dodavatel nevybral, u jedné ano.

korektura

Ok, dík. Každý odstavec je o jiném (pokusu) tendru.

MiK

Asi nerozumí, stejně jako já, tomu že:
1. Ušatá nevyšla pro nezájem dodavatelů a Conrad pro nesplnění podmínek,
2. O Conrada podle mluvčí nebyl zájem vůbec a na Ušatou přišla jedna nabídka, která měla zásadní rozpor s podmínkami…

Tedy dva odstavce s úplně protichůdnými informacemi.

MiK

Pokud to teda má být o dvou různých tendrech s přesně opačným výsledkem, přijde mi to sděleno docela nejasně… Že by bylo lepší to více zdůraznit.

Leden

NTM je hrob provozních strojů.

noerf

Otázka je, kolik v muzeu najde uplatnění provozních strojů? Když většina je pouze vystavena. Jasně, že by bylo krásné mít lokomotivy Conrad Vorlauf či Serényi provozuschopné, ale e otázka na kolik to muzeum využije. Nehledě na to, že to nejsou úplně nejstarší kusy v muzeu.

Martin

Třeba taková 404.003 mohla jezdit díky norským fondům, ztroskotalo to na roční pojistce 0,5 mio, kterou by tanvaldští museli platit. Nechápu, co tam sedí v NTM za bafuňáře a žáby na prameni.

Vašek

Ono to bude, hošani, všechno o penězích.

Frantisek

Přesněji spíše mauzoleum. To je ovšem jeho primární poslání.

BND 30

V reálu spíš k pos.ání 🙁

Partneři

Škoda transportation