Alespoň jedna: Mašinku Serényi pro muzeum zrenovuje Railway Capital Jana Šatavy

Lokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905. Pramen: NTMLokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905. Pramen: NTM

Vzácná lokomotiva z roku 1905 dlouho chátrala v Českých Velenicích

Národní technické muzeum (NTM) si může připsat dílčí úspěch při hledání renovátorů tří vzácných parních lokomotiv. Na druhý pokus se mu podařilo sehnat společnost, která uvede do vystavovatelného stavu nejmenší lokomotivu ze souboru: 210.001 Serényi z roku 1905.

O maličkou mašinu se v depu ve Veselí nad Lužnicí postará společnost Railway Capital podnikatele Jana Šatavy, který je známý i jako sběratel historických kolejových vozidel. Vyplývá to ze smlouvy zveřejněné v registru, cena činí 3,3 milionu bez DPH. Předpokládaná cena byla 3,8 milionu bez DPH.

Podle údajů na profilu zadavatele měla společnost Railway Capital konkurenci ze Slovenska. Byla jí společnost Jozef Majtáň Stroj – mat, která nabídla cenu 3,72 milionu.

Lokomotiva, která dlouho chátrala v Českých Velenicích, bude převezena do Veselí na vagonu z chomutovského depozitáře muzea. „Náklad se skládá z torza lokomotivy a dále dvou beden příslušenství a cca 20 volně ložených dílů,“ píše se ve smlouvě o přepravě. Muzeum nežádá její zprovoznění, chce ji uvést do vystavovatelného stavu a mít možnost ji přesouvat po kolejích po vlastní ose. Hotovo by mělo být za dva roky.

Lokomotiva sloužila podle stránek zeleznicnipoklady.cz v první polovině své kariéry na trati Újezdec – Luhačovice, následně byla degradována na vytápěcí kotel v cukrovaru v Kropáčově Vrutici.

Ve stejném zadávacím řízení hledalo muzeum renovátory také pro lokomotivu 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873 a Ušatou 464.102 z roku 1940. Šlo už o druhý tendr, první v roce 2019 nevyšel pro nezájem dodavatelů (Ušatá) a nesplnění podmínek (Conrad Vorlauf). Lépe ovšem nedopadl ani druhý pokus, ačkoliv muzeum odstoupilo od záměru zprovoznit Conrada Vorlaufa. Provozní má být nadále jen Ušatá.

Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873.
Pramen: ministerstvo kulturyLokomotiva Conrad Vorlauf, kterou opravovali v Jaroměři a před dvěma lety si ji stáhlo zpět NTM. Foto: archív B. ŠkodyLokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873.
Pramen: ministerstvo kulturyParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákLokomotiva 464.102 a posádka v Jílovém u Prahy. Foto: Růžolící ChrochtíkLokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905.
Pramen: NTM

O třetí nejstarší tuzemskou parní lokomotivu Conrad Vorlauf nebyl podle mluvčí muzea Jany Dobisíkové ve výběrovém řízení zájem vůbec, do soutěže o Ušatou přišla jedna nabídka. „Ta však nebyla pro zadavatele přijatelná pro zjištěný zásadní rozpor se stanovenými zadávacími podmínkami, neboť nabídková cena překročila nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu,“ uvedla před časem Dobisíková. Muzeum tak začalo pracovat na přípravě třetího tendru.

Lokomotivy vyvolaly v minulých letech nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela v roce 2018 na Vánoce.

Tagy Národní technické muzeum parní lokomotiva Railway Capital Serenyi Top
17 komentářů