Mosty vzhůru. Hotelová loď Florentina poprvé propluje vltavským kanálem bez rozebírání

Nový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVC

V rámci modernizace kanálu bylo vyměněno sedm mostů, z toho tři jsou nově zdvižné. Železniční zdvihací most je unikát.

Na desetikilometrovém vltavském kanálu Vraňany – Hořín se v sobotu odehraje velká sláva. Ředitelství vodních cest (ŘVC) oficiálně zakončuje výměnu sedmi mostů přes kanál a modernizaci plavební komory Hořín. Cílem staveb bylo zvětšení podjezdných výšek pro lodě z původních 4,5 metru na sedm metrů.

Toho přitom nebylo u všech mostů možné dosáhnout pouhým vyzdvižením pevné konstrukce. Tři mosty ze sedmi jsou proto nově zdvižné, a to včetně jednoho železničního. Ten vede přes kanál v Lužci nad Vltavou a na české železniční síti je unikátem. Lodě a vlaky se ale nejspíš vzájemně zdržovat nebudou, neboť Středočeský kraj chce provoz na lokálce od prosince zrušit. Zdvihací most byl osazen i na komoře Hořín, a to v historické podobě s původním kamenným obložením.

Modernizovaný kanál pokřtí největší loď plující pod českou vlajkou, hotel na vodě, Florentina. V sobotu poveze z Mělníka po kanálu VIP hosty, poprvé přitom propluje pod zdviženými mosty. Posádka tak nebude muset rozebírat nástavbu na horní palubě, jak to po léta při plavbě kanálu činila, aby loď s několika centimetry vůle pod mosty proplula.

V rámci modernizace kanálu bylo vyměněno těchto sedm mostů: místní komunikace Vraňany (zdvižný), silnice III. třídy Lužec (není zdvižný), železnice Lužec (zdvižný), místní komunikace Lužec (zdvižný) a účelová komunikace Chramostek (není zdvižný), účelová komunikace Zelčín (není zdvižný) a silnice III. třídy Vrbno (není zdvižný). Zdvižné mosty na trase jsou ovládány z plavební komory Hořín.

Investice do sedmi mostů přes kanál je jednou z největších za poslední léta do infrastruktury vodních cest. Celkem jde o zhruba 700 milionů korun. Modernizace komory Hořín spolkla dalších 400 milionů korun.

Pozvánka pro veřejnost na sobotní akci ke stažení.

Nasouvání nového mostu ve Vrbně. Pramen: ŘVCNový most a zpevňování břehů ve Vraňanech. Pramen: ŘVCNový most a odstraňování starého mostu v Lužci. Pramen: ŘVCNasouvání nového mostu ve Vrbně. Pramen: ŘVCNový most v Lužci a odstraňování posledních zbytků starého. Pramen: ŘVCNový zdvihací železniční most v Lužci. Pramen: ŘVCNový most v Lužci. Pramen: ŘVCVypuštěný Vraňansko-hořínský kanál. Pramen: ŘVCZavřená vrata u vjezdu do kanálu ve Vraňanech. Pramen: ŘVCPlavební komora Hořín, osazování nových vrat. Pramen: ŘVCNový zvedací most na komoře Hořín je díky kamennému obložení od starého k nerozeznání. Pramen: ŘVCNový zvedací most na komoře Hořín je díky kamennému obložení od starého k nerozeznání. Pramen: ŘVCNový zvedací most na komoře Hořín je díky kamennému obložení od starého k nerozeznání. Pramen: ŘVCNový zvedací most na komoře Hořín je díky kamennému obložení od starého k nerozeznání. Pramen: ŘVCNový most Vrbno. Pramen: ŘVCNový most Vrbno. Pramen: ŘVCStarý most Vrbno. Pramen: ŘVCHotelová loď Florentina proplouvá Vraňansko-hořínským kanálem. Pramen: ŘVC ČRNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVC
Tagy hotelová loď Florentina plavební komora Hořín Ředitelství vodních cest Vraňansko-hořínský kanál
22 komentářů