Mosty vzhůru. Hotelová loď Florentina poprvé propluje vltavským kanálem bez rozebírání
V rámci modernizace kanálu bylo vyměněno sedm mostů, z toho tři jsou nově zdvižné. Železniční zdvihací most je unikát.
Na desetikilometrovém vltavském kanálu Vraňany – Hořín se v sobotu odehraje velká sláva. Ředitelství vodních cest (ŘVC) oficiálně zakončuje výměnu sedmi mostů přes kanál a modernizaci plavební komory Hořín. Cílem staveb bylo zvětšení podjezdných výšek pro lodě z původních 4,5 metru na sedm metrů.
Toho přitom nebylo u všech mostů možné dosáhnout pouhým vyzdvižením pevné konstrukce. Tři mosty ze sedmi jsou proto nově zdvižné, a to včetně jednoho železničního. Ten vede přes kanál v Lužci nad Vltavou a na české železniční síti je unikátem. Lodě a vlaky se ale nejspíš vzájemně zdržovat nebudou, neboť Středočeský kraj chce provoz na lokálce od prosince zrušit. Zdvihací most byl osazen i na komoře Hořín, a to v historické podobě s původním kamenným obložením.
Modernizovaný kanál pokřtí největší loď plující pod českou vlajkou, hotel na vodě, Florentina. V sobotu poveze z Mělníka po kanálu VIP hosty, poprvé přitom propluje pod zdviženými mosty. Posádka tak nebude muset rozebírat nástavbu na horní palubě, jak to po léta při plavbě kanálu činila, aby loď s několika centimetry vůle pod mosty proplula.
V rámci modernizace kanálu bylo vyměněno těchto sedm mostů: místní komunikace Vraňany (zdvižný), silnice III. třídy Lužec (není zdvižný), železnice Lužec (zdvižný), místní komunikace Lužec (zdvižný) a účelová komunikace Chramostek (není zdvižný), účelová komunikace Zelčín (není zdvižný) a silnice III. třídy Vrbno (není zdvižný). Zdvižné mosty na trase jsou ovládány z plavební komory Hořín.
Investice do sedmi mostů přes kanál je jednou z největších za poslední léta do infrastruktury vodních cest. Celkem jde o zhruba 700 milionů korun. Modernizace komory Hořín spolkla dalších 400 milionů korun.
Pozvánka pro veřejnost na sobotní akci ke stažení.