Doprava ve městě Tramvaje

Most „soutěží“ nové tramvaje. Lhůta na nabídku 20 dní, podmínky zvládá jediná firma

Tramvaj EVO 1 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML - Petr Novák
Tramvaj EVO 1 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML - Petr Novák

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova začal v dubnu soutěžit výrobce tří nových tramvají za evropské dotace. Už teď je ale poměrně jasné, kdo vyhraje. Dopravní podnik vypsal soutěž tak, že podmínky splňuje prakticky jediná firma. Zájemcům dal navíc mimořádně krátkou dobu na podání nabídky.

Zakázku vypsal 17. dubna, nabídky přitom musejí být doručeny už v pondělí 7. května. Na vypracování tak mají firmy 20 dní. To vše v době, kdy je po celé Evropě období prodloužených víkendů kvůli státním svátkům.

Nezvykle krátká doba na podání nabídek kontrastuje s jinými zakázkami stejné firmy: když dopravní podnik hledal v roce 2016 dodavatele dvou nových tramvají, nechal lhůtu na nabídku 55 dní. Podobně i jiná města v Česku při nákupu tramvají nechávají firmám nejméně 30 dní, obvykle ale až dva měsíce na podání nabídky.

Zákon počítá s 30 dny na podání nabídky, dopravní podnik ale využil možnosti zkrátit lhůtu na 15 dní, což může učinit v případě, že udělal předběžné oznámení o zakázce. To skutečně provedl: loni v červnu. To ale ještě neobsahovalo veškeré detaily o zakázce a přesné dokumenty, které si musí zájemci připravit. „I  když zadavatel stanoví lhůtu přesně podle zákona, neměl by zapomenout na základní zásady. Lhůta by měla být stanovena s ohledem na předmět a  složitost veřejné zakázky. Musí být reálné, aby bylo reálné stihnout připravit nabídku,“ říká Kateřina Koláčková ze společnosti Otidea, která se zabývá administrací veřejných zakázek.

Mluvčí dopravního podniku Jiří Holý vysvětlil krátkou lhůtu tím, že byly nastaveny v souladu s harmonogramem žádosti o dotaci a podmínkami Integrovaného regionálního operačního programu. Z něj má přijít 85 % prostředků na nákup tří tramvají v hodnotě přes 100 milionů korun.

Podle mluvčího ministerstva pro místní rozvoj Viléma Frčka bude žádost o dotaci ze strany ministerstva teprve kontrolována. „Lhůtu pro podání nabídek lze mimo jiné  přezkoumat i z hlediska zásady přiměřenosti. V tomto případě bude tedy zásadní, zda byla lhůta natolik dlouhá, aby mohli dodavatelé podat nabídku,“ řekl Frček. Podle něj bude možné jednoznačný závěr učinit až na základě podrobné kontroly veřejné zakázky. „Zadavatel bude muset také vysvětlit, proč je kvalifikace takto nastavena a zda ji může splnit více dodavatelů,“ dodal Frček.

Nejde přitom jen o problém s krátkou dobou na podání nabídek. Odborný časopis Československý Dopravák upozornil i na další úskalí soutěže na nákup tří středněkapacitních tramvají. Technická kritéria může splnit sice na první pohled více výrobců, kvalifikací ale může projít jen jeden: Pragoimex, respektive Aliance TW Team sdružující kromě Pragoimexu ještě Krnovské opravny a strojírny a společnost VKV Praha. Stadler takovou tramvaj už má, ale není ještě schválená a tím pádem ji nemůže přihlásit: Tango NF2 pro Ostravu.

Podle Holého byly podmínky nastaveny objektivně tak, aby se zadávacího řízení mohl zúčastnit maximální počet možných účastníků. „Z tohoto důvodu byl proveden i průzkum trhu. Podmínky byly již v minulosti konzultovány s orgány poskytovatele dotace, který v nich neshledal diskriminující kritéria,“ tvrdí Holý.

Nové tramvaje mají mít nejméně 45 míst k sezení, dalších 110 k státní. Vozy budou klimatizované, na palubě bude wifi nebo dobíječky USB.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Tak i vzhledem k tomu, že 85% pokryje dotace, si myslím, že je lepší, když zakázku získá firma, která dává práci lidem v Česku…

Petr

V ničem. Smrdí to korupcí jak prase!

Eskimo Joe

…která dává práci lidem v Česku.

Jen tak

Na jednu stranu mate pravdu – pokud ty penize zistanou v cesku, jedine dobre…

… na druhou stranu se toho ale da docilit i jinak, nez ocividnim zfixlovanim souteze.

Eskimo Joe

Takže máme klidněji spát s tím, že i poslední Rumun má právo účastnit se soutěže? Je správné nefixlovat a pak čekat, kdo podstřelí nákladovou cenu, protože za každou cenu potřebuje udržet závod někde v Bělorusku?

Jen tak

Eskymo: je to za “nase”. Je zvela v poradku, ze smyslem je vypisovat souteze, ve kterych se uplatni volna soutez a vyhrake ten, co doda nejlevnejsi.

Radsi budu, kdyz to vyhraje treba polak (pokud doda to, kncemunse zavazal), nez kdyz se starosta domluvi s kamaradem z fabriky, koupimtomza dvojnasobek, a pulku zntoho si rozdeli mezi sebou.

Eskimo Joe

JS: Tomu se spíše říká idealismus a ano, tak jak to říkáte by to mělo vypadat. Jenže tady do hry vstupují různé subvence, viz uvedený případ Stadlera a jeho snada za každou cenu udržet závod v Minsku v chodu. Tady pak jde nějaká etika a volná soutěž víte kam a výsledek je stejně křivý, jako vyladěné zadávací podmínky. Stačí přitom tak málo, jít v aukci až na krev. Druhá věc je domnělá nižší cena. Pokud nebude TWT dodávat své křápy, pak to zasáhne dost velký okruh lidí, vlastními zaměstnanci počínaje a dodavateli konče. Ztratí se know-how, ztratí se domácí výroba,… Číst vice »

Marek

v čem je to lepší? Že bude podpořen český průmysl. Co je lepší z pohledu vlastence, když se ušetří třeba 10 miliónů na běloruských či polských tramvajích, nebo když se bude muset zavřít fabrika v ČR a o práci tak přijdou nejenom dělníci, ale i vývojáři? Sám moc dobře pane redaktore víte, že většina států si svoje trhy chrání jen jak to jde pro vlastní výrobce, nechápu proč bychom to v mezích zákonů nemohli dělat taky.

Eskimo Joe

Nejsou to jen vývojáři, je to armáda různých malých firem, které vyvíjí a vyrábí různé menší celky, které sice nejsou vidět, ale rozhodně je jich třeba (pískovače, různé maznice atd). Měniče možná dodá Škoda, ale ta si součástky taky vyrábět nebude. Stačí se podívat třeba na Czech Raildays, kolik malých a středních firem se tady kolem toho točí. Všechny mají nějakou historii, nějaký vlastní vývoj, know-how a dohromady zaměstnají mraky lidí a všichni dohromady odvádějí daně. Každý rozumný hospodář by se měl snažit tohle udržet. Dovedeno do absurdna, všechno dnes dokážeme koupit odněkud levněji. Přes německé mléko, polský nábytek a… Číst vice »

AAA

A fakt si myslíte že ta armáda malých a středních firem se dlouhodobě uživí a ještě se bude rozvíjet zfixlovanýma veřejnýma zakázkama na pár jednotek kusů tramvají? No a v zahraničí budou mít smůlu, je přece v pořádku že si každý chrání trh pro domací výrobce, že.

asdf

Člověk nestačí žasnout, kolik demagogie (nebo snad neschopnosti vidět věci v širším kontextu) se dočet v pár komentářích pod článkem… Za prvé: poznámka o tom, že výběrko na pouhé 3 tramvaje uživí nějaké české firmy na pískovače atd. je fakt úsměvná. Pakliže by takové firmy měly žít jen z hypotetických dodávek pro v podstatě kusovou výrobu tramavají, tak to snad ať radši rovnou zkrachují, protože jsou evidentně velmi nekonkurenceschopné. Za druhé: i kdyby měl kvůli tomu, že by nedostal zakázku na celé ohromné množství třech tramvají, celý Pragoimex zkrachovat, tak žádní inženýři a projektanti, ba ani dělníci by rozhodně nestáli… Číst vice »

Partneři

Škoda transportation