Most „soutěží“ nové tramvaje. Lhůta na nabídku 20 dní, podmínky zvládá jediná firma

Tramvaj EVO 1 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML - Petr NovákTramvaj EVO 1 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML - Petr Novák

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova začal v dubnu soutěžit výrobce tří nových tramvají za evropské dotace. Už teď je

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Tak i vzhledem k tomu, že 85% pokryje dotace, si myslím, že je lepší, když zakázku získá firma, která dává práci lidem v Česku…

Petr

V ničem. Smrdí to korupcí jak prase!

Eskimo Joe

…která dává práci lidem v Česku.

Jen tak

Na jednu stranu mate pravdu – pokud ty penize zistanou v cesku, jedine dobre…

… na druhou stranu se toho ale da docilit i jinak, nez ocividnim zfixlovanim souteze.

Eskimo Joe

Takže máme klidněji spát s tím, že i poslední Rumun má právo účastnit se soutěže? Je správné nefixlovat a pak čekat, kdo podstřelí nákladovou cenu, protože za každou cenu potřebuje udržet závod někde v Bělorusku?

Jen tak

Eskymo: je to za “nase”. Je zvela v poradku, ze smyslem je vypisovat souteze, ve kterych se uplatni volna soutez a vyhrake ten, co doda nejlevnejsi.

Radsi budu, kdyz to vyhraje treba polak (pokud doda to, kncemunse zavazal), nez kdyz se starosta domluvi s kamaradem z fabriky, koupimtomza dvojnasobek, a pulku zntoho si rozdeli mezi sebou.

Eskimo Joe

JS: Tomu se spíše říká idealismus a ano, tak jak to říkáte by to mělo vypadat. Jenže tady do hry vstupují různé subvence, viz uvedený případ Stadlera a jeho snada za každou cenu udržet závod v Minsku v chodu. Tady pak jde nějaká etika a volná soutěž víte kam a výsledek je stejně křivý, jako vyladěné zadávací podmínky. Stačí přitom tak málo, jít v aukci až na krev. Druhá věc je domnělá nižší cena. Pokud nebude TWT dodávat své křápy, pak to zasáhne dost velký okruh lidí, vlastními zaměstnanci počínaje a dodavateli konče. Ztratí se know-how, ztratí se domácí výroba,… Číst vice »

Marek

v čem je to lepší? Že bude podpořen český průmysl. Co je lepší z pohledu vlastence, když se ušetří třeba 10 miliónů na běloruských či polských tramvajích, nebo když se bude muset zavřít fabrika v ČR a o práci tak přijdou nejenom dělníci, ale i vývojáři? Sám moc dobře pane redaktore víte, že většina států si svoje trhy chrání jen jak to jde pro vlastní výrobce, nechápu proč bychom to v mezích zákonů nemohli dělat taky.

Eskimo Joe

Nejsou to jen vývojáři, je to armáda různých malých firem, které vyvíjí a vyrábí různé menší celky, které sice nejsou vidět, ale rozhodně je jich třeba (pískovače, různé maznice atd). Měniče možná dodá Škoda, ale ta si součástky taky vyrábět nebude. Stačí se podívat třeba na Czech Raildays, kolik malých a středních firem se tady kolem toho točí. Všechny mají nějakou historii, nějaký vlastní vývoj, know-how a dohromady zaměstnají mraky lidí a všichni dohromady odvádějí daně. Každý rozumný hospodář by se měl snažit tohle udržet. Dovedeno do absurdna, všechno dnes dokážeme koupit odněkud levněji. Přes německé mléko, polský nábytek a… Číst vice »

AAA

A fakt si myslíte že ta armáda malých a středních firem se dlouhodobě uživí a ještě se bude rozvíjet zfixlovanýma veřejnýma zakázkama na pár jednotek kusů tramvají? No a v zahraničí budou mít smůlu, je přece v pořádku že si každý chrání trh pro domací výrobce, že.

asdf

Člověk nestačí žasnout, kolik demagogie (nebo snad neschopnosti vidět věci v širším kontextu) se dočet v pár komentářích pod článkem… Za prvé: poznámka o tom, že výběrko na pouhé 3 tramvaje uživí nějaké české firmy na pískovače atd. je fakt úsměvná. Pakliže by takové firmy měly žít jen z hypotetických dodávek pro v podstatě kusovou výrobu tramavají, tak to snad ať radši rovnou zkrachují, protože jsou evidentně velmi nekonkurenceschopné. Za druhé: i kdyby měl kvůli tomu, že by nedostal zakázku na celé ohromné množství třech tramvají, celý Pragoimex zkrachovat, tak žádní inženýři a projektanti, ba ani dělníci by rozhodně nestáli… Číst vice »