Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Železnice Zprávy

Most polní dráhy na Císařský ostrov se díky vylepšení vodní cesty znovu dočká kolejí

Vpředu silniční most ÚČOV, vzadu historický most polní drážky. Pramen: ŘVC
Vpředu silniční most ÚČOV, vzadu historický most polní drážky. Pramen: ŘVC
Ředitelství vodních cest zahájilo práce na repasi a vyvýšení mostů přes plavební kanál Troja - Podbaba.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) se při modernizaci vodní cesty mezi Mělníkem a Prahou přesunulo na severní okraj hlavního města, konkrétně na plavební kanál Troja – Podbaba. Dva zdejší mosty projdou rekonstrukcí a budou usazeny výše, jeden most bude nově zdvihací. V rámci vylepšení cesty pro lodě bude zároveň vzkříšen i kus železniční historie.

V pátek začaly práce na dvou mostech níže po proudu, kterých se týká trvalé vyvýšení. Konkrétně jde o nepoužívaný most bývalé polní dráhy a silniční most, který slouží obsluze Ústřední čistírny odpadních vod. U obou mostů bude stávající mostní konstrukce zrekonstruována a vrácena zpět na zvýšené spodní stavby.

Zejména památkově chráněná konstrukce mostu bývalé polní drážky, po které se vozily kaly z historické čistírny odpadních vod v Bubenči na kalová pole na Císařském ostrově, po rekonstrukci volá, neboť je notně zchátralá. Některé její části bude třeba vyměnit za nové.

Most je součástí areálu Ekotechnického muzea. Mostovka bude zvýšena o 2,35 metru a bude doplněno druhé pole pro povodňové vody. „Návrh tohoto pole byl volen záměrně jednoduchý se střízlivými proporcemi, aby kompozičně nekonkuroval oblouku ocelového mostu, a naopak podtrhl jeho elegantní tvar,“ uvedlo ŘVC.

Na zvýšeném tělese od historické budovy přes most až po nově zbudované zarážedlo na pravobřežním předpolí bude obnovena kolej o rozchodu 600 mm, přičemž bude výhledově možné ji napojit na soustavu kolejišť v areálu muzea. „Po následném nasazení drážních vozidel by se tak most mohl znovu předvést jako funkční kus historie města,“ doplnilo ŘVC. Koleje byly odstraněny po dostavbě nové čistírny koncem 60. let.

Most polní dráhy bude během dubna přemístěn ze současné polohy na břeh jedním z největších mobilních jeřábů v republice. Poté bude po částech odvezen do haly, kde bude repasován. Některé části ocelové konstrukce, které jsou v havarijním stavu, budou nahrazeny replikou. V září 2021 se konstrukce osadí zpět na opěry v upravené výšce.

Druhý z mostů je silniční a slouží jako hlavní spojení mezi Císařským ostrovem a Papírenskou ulicí pro provoz ÚČOV. Ocelový silniční most o dvou hlavních komorových nosnících výšky 1,95 metru projde opravou a bude zdvižen o 1,6 metru. Během stavby, jejíž konec je naplánován na příští duben, bude v místě sloužit mostní provizorium.

Stavba se dotkne i cyklistů. Cyklostezka A1 vedoucí po břehu plavebního kanálu bude uzavřena a cyklisté budou navedeni na objížďku.

Stavbu provedou společnosti SMP CZ a OK Třebestovice, stavební náklady činí 193 milionů včetně DPH. Na plavebním kanálu Troja – Podbaba pak bude zbývat ještě jeden most, u kterého chce správce vodních cest zvýšit podjezdnou výšku pro lodě až na sedm metrů.

Most v ulici Za elektrárnou měl být podle původních plánů rovněž zvýšen trvale, pražský magistrát ale nakonec změnil názor a odmítl zvýšení sklonu na rampách. ŘVC proto most předělá na zdvižný, aktuálně se připravuje projekt. Náklady na proměnu mostu na zdvižný jsou pak odhadovány na zhruba 100 milionů.

Celá akce na pražském kanále je součástí modernizace vodní cesty od Prahy k Mělníku. V posledních dvou letech byly vyměněny (a vyvýšeny) všechny mosty na Vraňansko-hořínském kanálu, ze sedmi mostů jsou tři nově zdvižné. To si celkem vyžádalo zhruba 700 milionů, před dokončením je i modernizace komory Hořín za 400 milionů. Cílem bylo zvětšení podjezdných výšek z původních 4,5 metru na sedm metrů.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Railfort

Polní dráha? Mělo to něco společného z armádou nebo to byl jen zvykový název?

Bjorn

To je zajímavé s tou polní drahou přes most. Už si nyní hned nevzpomenu, kdy vlastně zanikla ta proslulá vlečka ze zhlaví bývalého nádraží Praha-Bubeneč skrze prokopaný kopec Pecka do areálu Papíren Bubeneč. V poslední etapě tam dokonce občas projel speciální vlečkový vlak na trase Praha technická.

Kubrt

Zlikvidována byla někdy po roce 2000, ale Císařský mlýn jako továrna skončil už začátkem 90. let.

Gwann

jsem docela zvědavý kolik bude po tomhle super vytuněném kanále se zvednutejma mostama plout lodiček, který vyšší výšku užijí…

celé tohle cvičení mi přijde trochu….jako bezbřehé utrácení peněz za cypoviny

Jakub P

Taky si nemyslím, že to celý stálo za to, na druhou stranu předělat všechny mosty kolem Hořína a Vraňan a pak tyhle nechat by bylo už úplně nesmyslný.

Osasco

Nějakou dobu to bude nevyužité vzhledem k podjezdné výšce Hlávkova mostu 5 m… Tyto mosty mají 5,1 a 5,7 m

Gwann

a hlávkův most jakožto památka a navíc reálně dálniční most by se asi těžko dal udělat jako otvírací… (i když, pravda, v Hoříně to šlo…jen tam šlo přece jenom o malý mostek…oproti Hlávkovu)

Gwann

tak nechat nepředělané tyhle dva už by byla blbost. jen nevím, zda tahle celá plavební cesta počínaje v Mělníce si tuto investici opravdu vyžadovala…nebo jsme jen stavěli…protože se kola ekonomiky musí točit. vždyť tohle vše stálo/bude stát miliardu…

čili 11 nových sharků, nebo 20 rychlíkových vozů, nebo všechny páry co jich v republice je zprovozněné.

Bjorn

Doporučuji reportáž v článku – první dvě minuty videa:
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/2172244-velke-lode-dopluji-az-do-prahy-mosty-budou-vyssi-aby-se-pod-ne-vesly
Před pár lety jsem viděl i jinou reportáž, kde kapitán rozebral celou kabinu, sundal kormidlo, a lehnul si na podlahu, aby se pod některé mosty vešel.
Podle tvoji logiky by se třeba nestavěli nové dálnice, vždyť kdo by po nich jezdil.

Jakub P

Že pro velký hotelový lodě bylo dostat se do Prahy kvůli výšce těch mostů obtížný až nemožný je samozřejmě pravda. Na druhou stranu je velká otázka, jestli je skutečně potřeba, aby se do Prahy dostaly a pokud ano, jestli je ta potřeba tak velká, aby ospravedlnila všechny tyhle drahý stavby… O tom, jestli to potřebujou spíš vlastníci těch lodí nebo ČR a její obyvatelé nemluvě…

Bjorn

Tak to aby se přestala rozšiřovat letiště a prodlužovat ranveje… Pak by mohlo začít jezdit víc turistů.

Jakub P

No Praha fakt před pandemií víc turistů nepotřebovala, spíš jich na řadě míst bylo až moc a chtělo to jejich příliv brzdit… A ať už se to vrátí v tý samý síle nebo ne, ten maličkej zlomek, kterej by teoreticky mohl dorazit po vodě, bude pro Prahu naprosto zanedbatelnej. A cestou není na území ČR asi žádný město, který by jim mohlo stát za delší zastávku…

Gwann

tak tak cena výkon zde bude asi obdobně kvalitní či dokonce ještě kvalitnější jako je přínos oné vysmívané lokálce do Mochova pro ZDO

Gwann

jo a ta stejná banda, co zde nechává stavět ty zvedací mosty nechce ve sněmovně ani projednat zákon regulující air-b-n-b….protože ho navrhla právě ta opačná banda….

ruzyni rovněž nerozšiřovat, karlovarské letiště dtto, v tom asi souhlas.

Gwann

zvedat mosty kvůli hotelovým lodím je právě to, co nevím, zda je úplně nezbytné…
zajímalo by mne kolik těch lodí tam reálně bude plout…aby to nebylo 10 do roka…s miliardovým nákladem na postavení

abychom šetřili, tak jsme neobjednali všechny vakcíny, co se objednat daly….
ale na zvedací mosty a roušky 700 Kč/ks ….na to jako máme….

falešné dilema s dálnicemi…sorry jako, ale i po té nejméně využívané dálnici projede denně tolik lidí, jako tady za rok.

Gwann

PS: uvědomujete si, že na tenhle i další podobné nesmysly si půjčujeme….a někdy to budeme muset splatit (nebo alespoň z tohoto budeme už navždy platit úroky)?

K.S.

Jste si jistý? Není to z nějakého eurofondu?
Každopádně je lepší tato investice než jiné věci na které se půjčují peníze a které by si lidi měli primárně řešit sami.

Klondajk

Po tom jsem pátral, PROČ. V souvislosti s otevřením Hořína se někdo podřekl: „Aby mohly proplouvat německé turistické lodě.“ Potkal jsem to předloni na vodě u Miřejovic. Krabice od bot na pramici, uvnitř 100 „německých turistů“, v lodi mají restauraci, v lodi spí, maximálně vylezou na památku a večer se opijí na břehu v hospodě. Účet státu: Plus = 3 (dny) ×100 (osob) × daň z útraty z hospody. Minus = několik miliard Kč na úpravy plavební dráhy.
By mě zajímalo, kdo to proloboval.

Gwann

vždy si v případě jakýchkoliv zvedacích mostů vzpomenu na ten úplně nejslavnější…kolínský řebíčkův most, který je za šílenou raketu na zvedání připraven ale stejně se zvedat nedá. a taky není proč, protože by ty vyšší lodě mohly plout v úseku cca 2km od mostu k mostu, přičemž by se zvedal jen ten uprostřed. a to už asi navždy pro mne zůstane jako vizitka modrých strak i archetyp plýtvání utrácením u kamarádů. já chápu, že „kamarády je nutno podporovat“ (jsme přece jenom, kde jsme…a tak to tu vždy bylo). ale ať zisk není příliš nemravný a ať se staví alespoň v… Číst vice »

Vbb

100 milionů za zvedací most? Kolik by stálo ty rampy prodloužit tak, aby sklon zůstal stejný a přizvedl zvedl se celý most, tak jako ty v areálu čističky? Na levém břehu je místa dost, na ostrově by to znamenalo kousek přizvednout „křižovatku“ u přístaviště lodí, což taky není neřešitelné.

bohyn

„Elektrotechnicke museum“ je stary nazev. Dnes to je „Stará čistírna odpadních vod V Praze – Bubenči“ a nechtej se prezentovat jako muzeum, ale jako narodni technicka pamatka.

medical_examiner

A v čem je rozdíl?

pamětník

V úplně prapůvodních úvahách o muzeu byla, pokud si vzpomínám, i úzkorozchodná parní železnice vedená Stromovkou až do areálu „Sračkárny“ jako další atrakce pro návštěvníky, využívající m.j. i vozidel z tehdy postupně zanikající králodvorské „KáŽetky“ – to je v případě „národní technické památky“ iluzorní, i kdyby náhodou někdo snad chtěl ty prastaré úvahy oživit.

bohyn

Mezi elektrotechnickym museem a cistickou odpadnich vod nevidite rozdil? Nebo treba kdyz hledate na mape/googlu, tak Elektrotechnicke museum nenajdete.

Hara_Pes

Ono je to totiž Ekotechnické muzeum, lidově Sračkárna

Jakub P

Kéž by přitom tu cyklostezku i trochu rozšířili a zpevnili. Většina jí je fajn, ale kus byl úzká pěšina, kde bylo obtížný vyhnout se s protijedoucím nebo chodcema.

looki

ona to ve skutečnosti není cyklostezka, je to úzká pěšina (kudy vede cyklotrasa), kam se musí vejít víc a víc nejen cyklistů, ale i pěších.

looking4bucho

Ta pesina tam byla vybudovana kvuli te cyklostezce. Ano, byvala tam i predtim ale pote mohl stezi projit jeden clovek.

Jakub P

Každopádně dnešnímu provozu zdaleka nestačí a kdyby se jí podařilo během té přestavby mostů rozšířit, bylo by to velmi užitečné.

Kubajsu

Užitečnější by myslím bylo zprůjezdnit silnici na druhém břehu kanálu – tomu nic nebrání, jen značky „zákaz vstupu“.

Jakub P

Jo, to by taky mohlo fungovat, ale při příjezdu od Výstaviště by to znamenalo šlapat na dva mosty, jeden z toho zvednutej, a pak kus Papírenskou místo vody.

Rozhodně by to byl taky přínos, ale lepší spojení po tomto břehu by se myslím hodilo i tak. Uvidíme, jak to ve výsledku dopadne…

Kubajsu

Tam bych viděl spíš zlepšení přístupnosti Stromovky třeba rozšířením chodníku u nádraží Bubeneč. Přeci jen z tohoto směru jede člověk spíš od Výstaviště, tak by to bylo víc po směru…
Ale samozřejmě čím víc cest, tím líp.