egoe-plus
Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Železnice

Obrazem: Obří jeřáb přemístil historický železniční most u čistírny v Praze na břeh

Most z roku 1908 poputuje na renovaci. Pramen: ŘVC
Most z roku 1908 poputuje na renovaci. Pramen: ŘVC
Most bývalé polní dráhy původně sloužil pro dopravu kalů z historické čistírny odpadních vod v Bubenči na kalová pole na Císařském ostrově

Z pražského plavebního kanálu Troja –⁠ Podbaba zmizel tento týden památkově chráněný železniční most z roku 1908. Obří jeřáb o nosnosti až 550 tun jej přemístil na břeh, kde bude rozdělen na tři části. Následně konstrukce o hmotnosti 105 tun zamíří do haly na celkovou renovaci.

„Přes sto let stará nýtovaná konstrukce se konečně dočká citlivé rekonstrukce. Most už sice dnes není dopravně využíván, ale po repasi a zvýšení budou Pražané nadále moci obdivovat tuto technickou památku, která je součástí Ekotechnického muzea,“ náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Most bývalé polní dráhy původně sloužil pro dopravu kalů z historické čistírny odpadních vod v Bubenči na kalová pole na Císařském ostrově pro jejich odvodnění. Za jeho renovací stojí Ředitelství vodní cest (ŘVC), které hodlá zvýšit prostor pod mostem. V září se tak obnovená konstrukce vrátí na podpěry vyvýšené o více než dva metry.

Na zvýšeném tělese od historické budovy přes most až po nově zbudované zarážedlo na pravobřežním předpolí přitom dojde po 50 letech k obnově koleje polní dráhy o rozchodu 600 mm, přičemž bude výhledově možné ji napojit na soustavu kolejišť v areálu muzea.

Podle ŘVC konstrukce nikdy neprošla zásadnější opravou a je v havarijním stavu.

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lumiere

Nemá Hanyš někde veřejný kalendář zakázek, aby člověk věděl, kdy a kam se na tyhle úžasné stroje může přijít podívat?

Miroslav Zikmund

Nejen Hanyš, ale třeba i Švestka …

Kalanis

Není konstrukce toho mostku podobná tomu, co je pod Vyšehradem?

Jiří Kocurek

Asi jako Mladějovská železnice a zkušební okruh ve Velimi. Obojí má koleje.
Totiž oba mosty jsou příhradové, nýtované. Tím podobnost končí. Rozměry i nosnost jsou úplně někde jinde a použití taky: Posledních 50 roků to byla lávka pro pěší.

Kalanis

Problém s Vyšehradem je právě v té konstrukci – příhradová nýtovaná. To na ní památkáře zajímalo. Panorama může udržet i ocelová svařovaná. A pokud je tahle stejná, tak se jim snad dá předhodit tenhle, co bude po reko a i s kolejema k muzeu a ať Vyšehrad nechají po patřičné modernizaci vlakům.