egoe-plus
Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava

Na plavební komoře Hořín se bude zdvihat 300 tun kamene, most prochází testy

Plavební komora Hořín je před dokončením. Pramen: ŘVC
Plavební komora Hořín je před dokončením. Pramen: ŘVC
Kamenný obklad, který váží 300 tun, je z 90 procent tvořen původními kameny mostu.

Modernizace plavební komory Hořín na vjezdu do vltavského Vraňansko-hořínského kanálu je ve finále. Do velké plavební komory smějí po půlroční přestávce opět vplouvat lodě, pozornost ale poutá především kamenný most z roku 1905 na dolním ohlaví komory. Ten si zachoval původní vzhled, je ale nově zdvižný.

„V současné době dokončujeme práce na řídicích technologiích a testujeme zdvihání a spouštění mostu. Když jde někdo zrovna kolem, musí to pro něj být fascinující zážitek – levitovat přes sto let starý most ve výšce pět metrů, to nikde jinde v Česku neuvidíte,“ uvedl vedoucí projektu z Metrostavu Jan Prokeš.

Staronový most má hmotnost 400 tun, z toho 100 tun připadá na ocelovou konstrukci. Zbylých 300 tun je hmotnost kamenného obkladu, který z 90 procent tvoří původní kameny mostu. Most zvedají dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku 220 tun, poháněné dvěma hydraulickými agregáty na každém břehu.

Komora prochází od roku 2019 velkou modernizací za 400 milionů korun. Kromě přeměny starého mostu na zdvižný byl rozšířen i vjezd z 11 na 12 metrů. Stavba má být kompletně dokončena v průběhu června. Poté budou moci komorou proplouvat až sedm metrů vysoké lodě (dosavadní podjezdná výška byla 4,5 metru).

Podjezdnou výšku sedm metrů zajistí ŘVC na celé vodní cestě mezi Prahou a Mělníkem. Už kvůli tomu vyměnilo sedm mostů, některé jsou nově zdvižné a budou se ovládat právě z Hořína.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Brzy se staneme velmoci v poctu zdviznych mostu v prepoctu na lode 😉

K.S.

Tak když už nejsme ani Best In FVE ani Best in COVID, tak budeme alespoň Best In Drawbridges.

Jiří Kocurek

Pod CZ vlajkou se našlo 152 lodí. To není tak málo a přibývá jich, jak si lidi pořizují rekreační plavidla na Baťově kanále apod. V ČR je hned několik výrovbců lodí, pravda dějalí jen menší lodě, neboť ČR nemá pobřeží.
https://www.vesselfinder.com/vessels?flag=CZ

Démon

Má někdo informaci, kolik lodí ročně tam projede? A hlavně kam?

none

Minimalne jedna, jinak by se to nepredelavalo.

kakov

proplouvají tam nákladní lodě s pískem, kterým stávající výška bohatě stačí,

celá tahle maškaráda se dělá kvůli jedné výletní lodi, která brázdí labe a přijede do Prahy tak maximálně 9× ročně….

proti těmto úpravám je většina lokálek výnosný zlatý důl

Láďa

Ostatní hotelové lodě končili na Mělníku,, teď pojedou do Prahy všechny ,,,

Tomáš Kolařík

Nevím jestli jste si někdo všiml, že nadměrné náklady míjí Prahu a vezou se až do přístavu Mělník. Mimojiné proto že by se nevešly pod nízké mosty. Po sjednocení výšek bude od Mělníka do Prahy 7 metrů, dále do Budějovic 5,25 m.

Jiří Kocurek

Zrovna nakládání nadrozměrek v Praze není nejlepší nápad. Už tak dost je ucpaná, teď do toho ještě konvoje s nadrozměrkou. A jestli to pluje až do Hamburku, tak Praha nebo Mělník, to už je úplně jedno.

Hotelové a výletní lodi beru, to je jiná písnička.

Gwann

jen směrem do těch Budějovic jsou trochu problém některé menší překážky, jako třeba…hráze slapske a orlické přehrady…

Tomáš Kolařík

Opravy se dělají hlavně kvůli havarijnímu stavu mostních konstrukcí. A když chcete něco opravit a ještě splnit podmínky evropské dotace, musí to odpovídat moderním parametrům. Mimochodem průjezd pres Vraňansko-hořínský kanál byl dost o hubu, stalo se tam i několik smrtelných úrazů a opravdu už to nesplňovalo ani základní evropské normy. Když už opravit, tak aspoň pořádná modernizace 👍

Jmfjv

Má někdo informaci o tom, jak se bude koordinovat u zdvihacího železničního mostu železniční a lodní doprava? Děkuji.

Démon

NA to bude speciální úřad pro koordinaci železniční a lodní dopravy, v Kocourkově by to jinak neudělali 🙂

Xxx

Ked som plaval na lodiach na zapde, tak sme na kormidelni mali knizku/neskor online databazu. Boli tam uvedene hodiny kedy je mozne zeleznicny most otvorit a podla toho sme si pocitali trasu, aby sme tam 2h nepalili naftu.

Tomáš Kolařík

Všechny mosty budou ovládané z velína plavební komory Hořín. Do Vraňan jezdí pár vlaků denně, takže nebude problém to organizačně zvládnout. Vlaky to nijak neovlivní, mají přednost. Když pojede vyšší loď, tak si musí počkat, pokud by zrovna jel vlak.

Lech Malý

Na trati jsou nějaká krycí návěstidla před mostem, nebo jak tam je?

Znalec

Ano jsou. Z jedné strany je vjezdové návěstidlo do dopravny Lužec nad Vltavou a z druhé strany to zase kryje odjezdové návěstidlo z Lužce nad Vltavou.

Jmfjv

Dopravna Lužec s vjezdovýmí a odjezdovými návěstidly? Tak to je vskutku šokující odhalení !!!!