Moravskoslezský kraj přijde o dotaci 227 milionů korun na nové RegioPantery, Škoda je podle ČD nedodala včas
Třívozový RegioPanter pro trať Ostrava-Svinov - Opava. Pramen: České dráhy
Termín pro převzetí nových jednotek byl podle pravidel dotace 30. června.
Kraj by to měl ČD omlátit o hlavu. Namísto dalších Škoda experimentů (bateriové vlaky) by měl vyvinout větší tlak na SŽ a snažit se, aby tratě na Beskydy byly pod dráty co nejdřív. No a ČD by to měly omlátit o hlavu Škodovce a vymáhat po ní celou částku, o kterou to bude tímto dražší.
Napadá mě k tomu jeden kousavý slogan dle pánů Čtvrtníčka a Steidlera:
Nová Škoda Panter- škoda že ji nemáte..
Treba to kraj prinuti prehodnotit ty vodikove blbosti.
A už se ví kolik zaplatí kraj na pokutě za pozdní dodání i Škodovce, nebo ta to teprve vyčíslí?
Ještě že kraj může vypnout provozní dotace do 20procent krajskych vlaku dle velke smlouvy s ČD
Tak mě napadá. Dotace jsou prý vždy špatně.
V tom případě, když nebudou, to má být dobře a ne to kritizovat.
: – )
Špatně jsou dotace do podnikání. Tohle je veřejný sektor.
Co je špatného na dotacích např. do hotelu, který přiláká do opomíjené oblasti turisty a posléze se na ně nabalí další provozovny a bývalá opomíjená oblast začne prosperovat bez dotací?
Tak to je lepší dotace do infrastruktury té oblasti, ne?
Kdy přijedou turisti? Po postavení hotelu( obnovení památky, postavení zajímavosti) nebo silnice?
Nevěřte tomu, že po nové silnici a budou ve stanu vedle ní.
Až je za čím jezdit, pak přichází na řadu i zlepšení infrastruktury.
Po rozbité silnici a stromy zarostlé železnici? Možná tak na enduru a budou pod tím stanem.
„např. do hotelu“
Pro spřáteleného Navařila, ostatní samozřejmě utřou, bylo to jen pro formu. To je na tom špatně.
Nedjebože, kdyby tam ten hotel stavěl develoepr. To by ho nechali zaplatit i nové nádraží.
Tohle je spíš blbákov. Jestli dobře čtu, tak kraj dotuje část ceny vlaků s tím, že bude mit levný „nájem“. Teď dotace padla, takže ušetří dotaci, ale (zhruba) ty samé peníze zaplatí postupně na nájmu…
Pokud je pravda, že si kraj ty vlaky nepronajima, ale kupuje, tak měl nákup dotovat sám sobě?!?!
MS kraj si nekoupil žáden vlak., ani si je nepronajímá. Platí dopravci za službu(jako v ostatních krajích, mimo JMK, který si koupil Pantery). Rozdíl mezi dotovanou a nedotovanou soupravu je v ceně soupravy, kterou dopravce kalkuluje kraji. V případě dotovaného Pantera by dopravce kalkuloval službu se soupravou za 25 milionů, jestliže dotace nebude bude kalkulovat službu se soupravou za plnou cenu okolo 165 milionů.
„kalkuloval službu se soupravou za 25 milionů“
Tím bych si nebyl tak úplně jist, jinak se shodneme.
Tak to se těším na tahanice s těma baterkoidama…
Copak Škoda Group…
Jaké jsou další možnosti? Nové výběrko s plněním od prosince 2023 se nestíhá a přímé zadání musí být rok předem notifikace ne? Takže 2 roky napřímo bez notifikace a mezitím soutěž na dopravce odprosince 2025? To zase silně pochybuji, že by v případě vítězství někoho jiného než ČD by výherce byl schopen si pořídit včas nové soupravy, protože ty pantery budou bez dotace a tedy ČD nemají povinnost je předat.
Bych se nedivil, kdyby to byl důvod, proč ta dotace „nevyšla“
Zdá se mi to, nebo v těch nových Panterech už není cítit záchod. Ta první generace od začatku smrdí jak hnojník. Kromě jednoho z vozů, v kterém záchod není.
Smrad z WC je problémem u mnoha vozidel – hodně u arriváckých 845, někdy u Bdtee a i jinde.
Vidím, že se nepodařilo do vozidel nainstalovat příčky, takže při otevření dveří bude na cestující táhnout. Nebo se budou dodělávat dodatečně jako u řady 810?
Nikdo se o příčky ani nesnažil, protože narozdíl od 810 se dveře po 10 sekundách samy zavřou a ve dveřích je vzduchová závora.
Poněkud zmatečný článek vytvořený bez znalosti potřebných informací pro zdůvodnění uváděných kategorických tvrzení. Pokud to tak nějak bylo, je to velice zvláštní a MSK vlastně vznikne v důsledku nepřidělení dotace škoda ve výši cca 250 mil Kč. Podmínka dotace byla určitě uvedena v uzavřené smlouvě na dodávku vlaků, takže předpokládám, že tam byly uvedeny i sankce.
Čemu konkrétně v textu nerozumíte, že jste zmaten?
Mně popravdě uniká, kdo ty vlaky kupuje a kde se bere (měla vzit) ta dotace. Mohl jsem něco nepochopit, přeci jen jsem měl těžký den, ale připadá mi, že kraj kupuje vlaky za krajské dotace.
Připadá mi to jako blbina, ale v EU mám tendenci verig ještě víc všemu, než jsem věříval v reálném socialismu.
Pantery kupují ČD a jsou majitelem.
Dotace je z EU pro kraj. Dostanou ji ČD s podmínkami(MS kraji budou účtovat jen 15 procent kupní ceny, nesmí být použity jinde, bude-li je provozovat jiný dopravce, musí mu je prodat…).
Děkuji za vysvětlení, nebyl mi z článku jasný propletenec mezi vlastnictvím vlaků, službou na dopravu v kraji, dotací a podmínkou jejího obdržení. Takže jestli to dobře chápu, tak kraj neměl podmínku dodání vlaků ČD do stanoveného termínu pro přidělení dotace nijak zasmluvněnou, a tím, že o dotaci přijde, může zohlednit tento fakt při případném výběru nového poskytovatele služby dopravní obslužnosti v kraji. Vlaky budou ve vlastnictví ČD a bude na jejich rozhodnutí, kam je nasadí a v případě, že by např. neuspěli ve výběrovém řízení (pokud by bylo), nemusí nikomu nic prodávat, všechny vlaky bez dotace zůstanou v jejich vlastnictví.
V podstatě ano, s pár poznámkami:
Kdyby kraj dotaci získal, bude podmínkami vázaný tyto výkony od roku 2025 soutěžit a ČD by měly povinnost vlaky odprodat novému dopravci.
Jelikož dotace padla, ČD nakoupí vlaky za plnou cenu bez dalších podmínek, kraj může linku zadat napřímo, ovšem musí počítat s výrazně vyššími náklady na provoz, protože se v nich rozpustí kapitálové výdaje za nákup vlaků bez dotace.
Jednotku nebyli schopni dodat včas, to je Škoda. Zaplať pánbůh, že po covidu přišla válka na Ukrajině, (kde se evidentně vyrábí polovina komponetů pro vlaky Škoda) a je tudíž stále na co se vymlouvat.
tak by kraj mohl odstoupit, nemuselo by se platit nic navíc, nezdražilo by se jízdné, aby to měl kraj kde vybrat atd… „staré“ stroje by jezdili za aktuálni cenu co jezdí a výrobce by dostal zpět svůj produkt. Ať si je prodá někomu jinýmu, určitě nejsou čd jediní, kdo takové vlaky objednává, takže kupec se najde jinde ikdyby v cizině. Kraj měl udělat tržní průzkum, dát požadavky co a jak chce a dát to do placu, kdo co za kolik nabídne, třeba by vysoutěžil jiného dopravce levněji.
Jsou to první kusy 60ks série, takže dalším odběratelem v pořadí jsou opět České dráhy. I kdyby jim smlouva umožňovala vlaky nepřevzít z důvodu opoždění – což vůbec není samozřejmost – tak se ty jednotky prostě převezmou v rámci objednávky pro jiný kraj. Škodovka nic řešit nemusí.
MSK je kraj razovity, vedení kraje rádo z eráru zaplatí skoro čtvrt miliardy, zadají výkony napřímo Českým drahám a voličstvo jim ještě zatleská. Jakmile bude dořešeno, mohou se vrátit k dotování linek z Mošnova nebo nákupu vodíkových kol.
MSK je celkovo čo sa týka krajskej politiky taká lite verzia Slovenska. Blízkosť hranice im asi nerobí dobre.
asi jsou opravdu bohatí, když to chtějí zaplatit, no když mají i nanějake vodíky a baterky…. A také krásně obešli zákon, dřive než vstoupí v platnost letošní zákon, tak prostě všechno zadali natvrdo čd a na co nejdelší dobu, monopol jim zajistili a ještě dlouhodobý. Takhle se to dělá, takže na co bude zákon, když ho šlo takhle obejít, takže následující roky, jako kdyby neplatil, tohle si měla vláda ošetřit tím, že se bude soutěžit letos až po termínu, stávající smlouvy by kraje mohli prodloužit jen na krátkou dobu do vysoutěžení dopravce. Bylo by zajímavé, kolik výkonů by pak čd… Číst vice »
On to vždycky bude monopol. Kromě pár vlaku z Prahy do Ostravy a Brna (a Leoexpres tuším jezdí někam do Uherského Hradiště) nemám jako cestující na výběr. Jo, a pak ta moznost, že Arriva jezdí rychlíky a ČD osobaky; nevim, existuje-li i jiná kombinace.
„nemám jako cestující na výběr.“
A co si myslíte, že kvůli vám bude na trati jezdi 5 dopravců, abyste si mohl každý den vybrat jinou barvu?
Po vysoutěžení tak jako tak bude monopol, akorát od jiného dopravce.
V případě IDS stejně budete mít stejný lístek na všechno, i kdyby na části trati jezdilo víc dopravců.
Ale klidně můžete strávit na zastávce i hodiny, když budete čekat na správnou barvu. : – )
——
Neplatí u dálkové na komerčním principu.
To je dost bizardní situace. Přitom vlaky právě od 30.6. na lince jezdí. Takže to ČD zjistily až teď, že podmínkou dotace bylo převzetí vlaků ne jen jejich nasazení do provozu? Protože kraj se Škodou žádnou smlouvu nemá, tak to vše zaplatí ČD + i těch zbývajících 15 %, co měl zaplatit kraj. Výhodou pro ně bude, že budou jejich a pokud se nedomluví s krajem na zvýšení úhrady za km, můžou jednotky přesunout jinam. Další otázkou je, co pak dostanou na pokutách od Škody.
Pokud Škoda vlaky dodala, avšak zákazník je nepřevzal, tak sankce budou patrně předmětem sporu o konkrétních podmínkách. To nebude tak jednoduché.
Jednotky měly být dodány už v prosinci 2022, tak doufám, že tentokrát ČD ve smlouvě nějaké sankce za pozdní dodání mají. Škoda je dodala pozdě a ještě v pochybném stavu, kdy se za provozu řeší závady, takže to nepřevzetí zákazníkem chápu. I když v případě těch 2 jednotek se měly asi ČD se Škodou nějak dohodnout na jejich převzetí, když byla ve hře ta dotace.
české dráhy nechtěly riskovat, že by dotované vlaky musely odstoupti za dva roky někomu jinému, tak to radši skouleli se škodovkou, aby dotace nevyšla.
Tak rychle konkurence nové vlaky nestihne pořídit, a voilá – smlouva pro čd zajištěna.
Tady to smrdí až za roh. Kraj bagruje vše ČD, ČD vše bere od škody a škoda se vyrábí v Ostravě, kde zas prdí do lavic krajský úřad. Panebože za co, tady tyhlety Unucky a Podstavky. Jsem rád, že tudy projíždí R8 a že se dostanu do všemožných krajů ČR a vidím, že to jde jinak a mnohdy lépe. A do toho ještě ty vlhké vodíkové a baterkové sny
Jo posledně jsem jel R8 a nešla klima ve třech vozech z pěti. Já zrovna za tuto linku rád nejsem. Ne že by ČD byly na stejné lince lepší (klima raději ve většině vlaku vůbec nebyla), ale jako pokrok se to hodnotit moc nedá. Nejvíce mě vždy zarazí hláška „Přejeme vám ničím nerušenou jízdu“ po dvou minutovém otravném proslovu na odjezdu ze Svinova.
Ještě jste zapomněl napsat že když jedete za krajský tarif (nemáte jízdenku od RJ) tak vás vyexpedují do dvou (nebo někdy i do jednoho) nacpaných vozů a ostatní jsou poloprázdné od lidí co mají jízdenky s místenkou od RJ. Nefunkční klima na většině vlaku je taky normální. A ještě často puberťácké výlevy od stevardek 🙂
To zase úplně pravda není. Mám zónovou jízdenku na Odisce a ještě nikdo mě z vozu 3 za tři měsíce nevyhodil. Ale zase s jednorázovou jízdenkou jsem měl problém, když jsme jeli čtyři (dva na oneticket bez mistenky a dva regiojet s místenkou) a chtěla ať se jakože rozsadíme do jiných vozů a nějak nemohla pochopit že jejich systém neumožňuje vybrat místa tak, abych seděl vedle nemístenkových. A ještě jeden další problém, kdy jim nefungovala čtečka odisky a donutila mě koupit si další jízdenku na úsek, kde jsem jízdenku už měl na odisce. Následně pak od regiojetu omluva a vrátili… Číst vice »
Na toto konto jsem nedávno psal MD (zatím čekám na odpověď), jaktože je RegioJetu tolerováno (nebo zda je v pořádku), že ačkoliv podle smlouvy nesmí být spoje povinně místenkový, tak cestující s SJT jízdenkou si musí zakoupit místenku, pokud chce využít standard.
R8 je teda děs běs..hnusné špinavé vagony
Tak nevím v jedničce a dvojce se s tímto nevídám na R8. Maximálně po nějakých prasatech, ale to i v ex4 ČD. Ale za ČD to bylo „určitě super“ jak vozy, tak servis r8.
S R8 do všech krajů republiky. : – )
Ještě že to má kraj smluvně ošetřené a nebude muset nic platit navíc. A taky je skvělé, že stále spoléhá jen na toho jednoho správného dopravce. To má bezesporu svoje výhody.
jediný správný dopravce s jediným správným dodavatelem…
Je nějaká šance to nechat škodovku zaplatit?
Dnes je doba, kdy nedodat zboží včas je normální. Něco ala COVID ztrhalo výrobní návaznost a firmy dodnes čekají na součástky. Dodat včas výrobek je nemožné. Bohužel spousta firem a obcí spoléhá na dotace. Bláhově byli uspáni sliby.
Je nutno bezpodmínečně přijmout legislativu, která by umožňovala z důvodů nedodržení podmínek smlouvy objednatelům odstoupit od smlouvy a vymáhat zpět veškerá plnění dodavateli poskytnutá. Jako když NS Reizigers B. V. odmítly převzít vlaky od Bredy (a tím způsobily proniktnutí Hitachi Rail na evropský trh). Další nutná změna musí umožňovat zadavateli z výběrového řízení vyřadit (na časově omezenou dobu) všechny uchazeče, jejichž plnění po dodání způsobilo odběrateli ekonomické ztráty (nutnost náhradních vozidel atd.)
Odstoupit od smlouvy skrze nedodržení podmínek je možné odedávna, včetně náhrady případně škody.
Doufám že bude dodržena tradice a škodovka dostane zaplaceno něco navíc. A taky nějaký nový zakázky – už pro tu spolehlivost.
Tradice již byla porušena, pachatelem je JMK.
Tak dodejme, ze JMK a pozdni dodani by byla daleko jina sranda
Však Škodovka za pozdní dodání dostala penále 350 mil. Kč.
A z těch 350 mil. Kč 85 procent pošle JMK do Bruselu. JMK zbude z penále 52 milionů.
Škoda dostane zaplaceno od ČD dle smlouvy. Otázka je, zda ČD dokáží upravit smlouvu s MSK. Smlouva počítala s nižší částkou za km, protože se ČD zavázali získat dotaci. Moravsko-slezský kraj může být v klidu.
Smlouva ale byla jen do roku 2025, a mělo se to přesoutěžit. ty dva roky to čd vydrží a pak si můžou říct o ranec, protože konkurence nebude mít vlaky, se kterými by se mohla přihlásit.
opravuju, smlouva je do JŘ 26/27, ale i tak to nebude žádný med.
A kdo za to může?
Muzikanti. Místo cvičení na nástroje měli makat ve fabrice! 😛
Tak já se teda přiznám, no. 😃
Úřednický dotacne nesezratelny guláš.. vítejte v EU. Nemám si podat dotaci na toaletní papír..asi jo. K tomu je ale potřeba 11567 stran k vyplnění a 11222557 stran příloh.
Neschopnost dodat něco včas podle smlouvy souvisí jak s úřednickým gulášem?
Nevím jaké jsou zpoždění dodávek Škodovky. Pokud je to časté, tak se jí nechci nijak zastávat.
Nicméně, pracoval jsem celá léta v těžkém průmyslu. A když vám nechtěně soustružník podtočí na soustruhu např. výkovek rotoru o hmotnosti 25 tun, tak ho můžete vyhodit a nikdo vám nový do druhého dne nevyrobí. A držet na skladě další takový je ekonomický nesmysl, pokud je to unikátní projekt.
Možností jak vznikne zpoždění je celá řada a jako výrobce některá sotva můžete ovlivnit.
Celé to ukazuje na nesmyslné podmínky udělování dotací.
Přiměřená penalizace dodavatele (Škodovky) by samozřejmě měla být zakotvena již ve smlouvě.
Obecně máte samozřejmě pravdu a s nesmyslností pravidel dotací taky. Váš příklad z těžkého průmyslu ale docela pokulhává, protože RegioPanter není nic tak moc unikátního, co by se dělalo pouze v jednom kuse. JM kraj jich objednal 37 a ČD nyní 60.
Zpoždění dodávek ŠT je už obligatorní folklór a v SMK (a potažmo ČD) s ním mají pestré zkušenosti s dodávkou Push-pullů v prosinci 2021.
Jihomoravský kraj měl převzít 37 Moravií v prosinci 2022, dodávka byla ukončena teprve letos v červenci.
Zpoždění měla i PESA pro RJ v Ústeckém kraji a to celý rok. Takže to není jen u Škody.
U RJ byl problém úplně někde jinde. Byla to jen habaďůra od RJ.
Ale jen u Škody to vadí. Prostě Škodu zrušit a nemít žádný průmysl. Proč něco dělat, když se to může koupit.
A to ještě neděláte stavařinu 😉
A jak s souvisí papírování dotací EU s tím, že to Škodovka dodala pozdě?
Ve ŠKodovce tu dotaci nepapírovali!
Ano, papiru se tvori hodne. Ale zde o zadne papiry fakt neslo.
Není to spíš špatně nastavená smlouva? Kraj si mohl ošetřit, že v případě nedodání v termínu se účtuje pokuta ve výši promarněné dotace.
Pokud nedodržením smlouvy způsobím nějakou škodu, může druhá strana chtít celou způsobenou škodu, nejenom smluvní pokutu.
Akorátnv tom případě je důkazní břemeno na tom, kdo chce víc než pokutu.
V tomto případě by to dokázat neměl být až takový problém.
Tak víš co: možná je, možná není. Ale není nikde řečeno, že by ti takovou smlouvu musela Škodovka podepsat, jo, smluvní strany jsou vždycky minimálně dvě. 🤷🏽♀️
Samozřejmě. Ale vystavit se riziku propadnutí dotace a tedy zvýšení nákladů o 250M Kč, a vůbec nijak si to neošetřit – to snad splňuje skutkovou podstatu trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku.
Ale tak kraj ty jednotky nevlastní, vlastní je ČD, které si sepsaly smlouvu s Škodou.
Dotace je z definice účelová a časově omezená, ať už z EU nebo z národních zdrojů. Projekt má být realistický a obsahovat analýzu rizik.
No hlavně že se díky toho rozdělila linka Opava – Těšín a poměrně dost cestujících s touto změnou spokojeno není…
Znáte změnu v dopravě v Moravskoslezském kraji se kterou by byli cestující spokojeni? Za posledních 5 let bych řekl, že ani jedna.
Vždycky bude někdo nadávat na změnu. Většinou ten samý, který si nepamatuje, že se včera vztekal nad tím, že nikdo nic nedělá.
Chtěl bych potkat toho spokojeného cestujícího, který namísto přímého spojení bude s potěšením kvitovat, že musí nyní přestupovat.
To, že z důvodu oběhu existuje je nějaká linka, neznamená, že cestující jezdí z počáteční na konečnou.
Pokud jste psal o vašich 85%, pokud špičkovými vlaky jezdí byť jen 200 lidí z Opavy, víte, kolik to je lidí? Neřekl bych, že zanedbatelný počet. Za další jsem místní a dobře vím, že lidi s tím opravdu nejezdí celou trasu Opava – Těšín, ale garantuji vám, že počet cestujících pokračujících za Svinov nikdy nebyl v řádech kusů, byť většina vlaků vystoupila a slyšel jsem opravdu desítky stěžovatelů už od začátku roku. Navíc díky rozdělení lidem z Opavy jedoucí do Frýdku, byť v jednotkách denně, ale přesto, přibyl přestup a na dvojí přestupování v trase dlouhé 60 km se už… Číst vice »
Ano, ty přestupy na opavské nástupiště jsou špatně. Měly by stát naproti sobě.
Kdo potřebuje do centra Ostravy a směr Těšín bez přestupu, jezdí R61 ( a 27) .
Každá změna nevyhovuje každému. Podobně se začne řvát, až se bude přestupovat v Těšíně od/do Karviné.
Když to vyhovuje většině, nedá se nic dělat. Hromadná doprava je pro hromady lidí, nehromada se musí přizpůsobit.
Spěšně vlaky Štramberk – Ostrava se mi líbí a pokud budou fungovat BEMU normálně tak budou nově i rychlejší
Hlavně stav trati je děs a může za to SZ.. modernizace Ostrava – Valmez stále v nedohlednu..taky Studénka – Veřovice. Ale co se povedlo SP Štramberk – Ostrava,nové push pully a regiopantery. Motoráky 811 to je krok zpět..to radši Reginy nebo něco ojeteho třeba rs1.
„modernizace Ostrava – Valmez stále v nedohlednu“..
Někdo si nevšiml, že modernizace Frýdlant-Frenštát už proběhla před nějakým tím rokem. Podobně Valmez Veřovice byla opravena.
Něco ojetého…
Klasická mantra. Jiná barva a vyřazený motorák je pro českou železnici to nejlepší. Zvedá rychlost a počty cestujících.
Při rekonstrukci Havířova se to bude hodit…
Mezi Albrechticemi a Bartovicemi je brutálně natáhnuta jízdní doba, navíc má S9 pobyt v Kunčicích 2 minuty a mezi S1 a S9 je 8 minut rezerva. Já bych to neviděl tak tragicky – ba naopak, pokud to bude jezdit 10 minut zpožděné, čímž by vyšly čekací doby u S1 na Svinově, prodlouží se akorát zpoždění u S1 o dobu čekací doby, čili si myslím, že i v tomto případě je zpoždění spíš ke škodě.
Pardon, opravuji, myslel jsem “přestup ke škodě”.
Znovu a znovu. Ve Svinově se minimálně 85% lidí ve vlaku vyměnilo. Většina má u prdele, že se linka rozdělila.
To jsou ovsem vaše čísla. Máte to nějak podložené? 🙂
Ako povedal jeden odporný slovenský politik, ,,To sa tak nerobí do psej matere“. Ale tak čo, všetko v poriadku, ide sa ďalej.
A reálně je to výhodné i pro ČD – jednotky budou plně jejich a nebude na nich žádné věcné břemeno v podobě předání novému provozovateli v případě prohraného VŘ.
Ovšem to znamená i o dost vyšší pořizovací náklady.
Samozřejmě můžeme předpokládat, že ČD adekvátně podojí MSK na zvýšených platbách za dopravní výkony, díky správně nakloněné politické reprezentaci.
Ovšem kdyby se MSK šprajcl, tak mají ČD docela díru v rozpočtu. A z trucu ty vlaky do šturcu neodstaví. Maximálně mohou zkoušet, který jiný kraj jim dosype za to, že ty pantery přesunou k němu.
riziko je jen do roku 2025, pak měla být nová soutěž, kde se tímto čd zbavili konkurence (která by najednou msuela shánět vlaky), takže žádný strach, že by si čd nenabagrovaly.
Pokud je dobře napsaná smlouva (nepředpokládám), měla by celou škodu zaplatit škodovka.
Asi sotva bude kraji posílat dotaci na něco, co Kraj nakonec neodebere…
To je jeden z dotazů na ČD, kdo to zaplatí:-)
Daňový poplatních (český misto německého).
Celou určitě ne. Smluvní pokuta musí být přiměřená hodnotě věci respektive smluvního závazku. Takže se bude pohybovat v desítkách procent (30 max). Víc by podle mě shodil soud jako nepřiměřeně vysoké.
Pokud by byla smlouva šikovně napsaná, tak mohli v pohodě odstoupit, a to pro pozdní dodání. Svatební dort dodaný v pondělí je Vám taky na dvě věci.
Tohle je daň za to, že si kupujeme věci, na které nemáme.
Ano, POKUD je dobře napsána! 😅
Pro někoho bude vždy dobře sestavená.
To je pravda! 😎😃
Jednak je sporné, jak moc se dá ztráta kvalifikace pro dotaci považovat za škodu v běžném slova smyslu.
A jednak Škodovka může argumentovat, že vlaky dodala a obstrukce byla na straně odběratele.
Jakkoli je nastavena smlouva, toto by šlo na soud.
Že by Déjà vu (aby tady nebyl nový „Emil Zátopek“).
Ona je ale nedodala schválené.
K převzetí vozidel vždy dochází až po jejich schválení do provozu.
To bude zajímat soud.
Vy vozíte cestující na běžné lince, jednotku vede Váš strojvůdce a vy jste jednotku nepřevzali? Právně jednotku ČD užívá (jednotku provozuje), byť ještě jezdí ve zkušebním provozu. A to může být rozhodující argument.
Ano, nepřevzal a je to normální. A kdo jiný by měl s tím jezdit, když ne dopravce?
Když se naboural na přejezdu PP, byl také ještě majetkem Škody.
Tohle je pomerne zvlastni akce…