Moravskoslezský kraj vybírá dopravce, který bude provozovat RegioPantery Českých drah

Nový RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhyNový RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhy

Kraj hledá dopravce od prosince 2023 na čtyři roky.

Moravskoslezský kraj začal hledat dopravce, který bude na trati z Opavy do Ostravy provozovat od prosince 2023 další čtyři roky dvě nové jednotky RegioPanter. Ty s evropskou dotací pro provoz na lince S1 kupují České dráhy. Podle podmínek dotace ale musí kraj dopravce na tuto trasu vysoutěžit.

Odhadovaná hodnota zakázky v nabídkovém řízení na čtyři roky je 236 milionů korun, jediným kritériem je cena. I když se logicky nabízí, že by měly vlaky provozovat České dráhy, které je vysoutěžily, může nastat i jiná situace. Vyhraje jiný dopravce. Otázkou ale je, zda pouze čtyřletý kontrakt bude konkurenty zajímat.

Dle obchodních podmínek bude dopravce vzešlý z nabídkového řízení povinen nabýt vlastnictví k vlakovým jednotkám od dopravce České dráhy, který byl žadatelem o dotaci na pořízení vlakových jednotek RegioPanter a byl zadavatelem zakázky na dodávku předmětných vlakových jednotek,“ vysvětlila mluvčí Moravskoslezského kraje Miroslava Chlebounová. Pokud vyhrají České dráhy, zůstanou nadále majitelem ony. Podobný model výběru dopravce je v Česku unikátem.

Nabídkové řízení počítá s provozem RegioPanterů pouze v úseku Opava východ – Ostrava-Svinov. V praxi to bude znamenat, že dosavadní linky S1 nepojedou jako dosud v trase až do Českého Těšína s jednotkami CityElefant. RegioPantery budou pendlovat jen mezi Opavou a Ostravou v hodinovém taktu. Doplní je spěšné vlaky R61, kde budou nasazeny jednotky CityElefant.

Dotace na poslední chvíli

„Souhrnně v relaci Ostrava-Svinov – Opava východ dojde k významnému kvalitativnímu zlepšení, zejména bude navýšen počet garantovaných nízkopodlažních spojů oproti současnému stavu. Počet garantovaných nízkopodlažních spojů se navýší též v relaci Ostrava-Svinov – Český Těšín,“ dodala Chlebounová.

Moravskoslezský kraj získal dotaci pro pořízení dvou jednotek na konci roku 2020 z Operačního programu Doprava 2. Nahradit mají v provozu jednotky 460. „Peníze se uvolnily z OPD2 na poslední chvíli. Měli jsme naštěstí připraven projekt, který prošel, a dotaci jsme získali,“ řekl tehdy náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS). Většinu peněz na pořízení nových vlaků pro kraje z OPD2 spolkl Jihomoravský kraj na nové elektrické jednotky, na ostatní regiony nezbylo. Jednotky mají mít kapacitu kolem 240 cestujících. Evropská dotace pokryje 85 % hodnoty zakázky, 15 % má zaplatit kraj.

Tagy EMU 240 Moravskoslezský kraj RegioPanter trať 321 Ostrava - Opava východ
172 komentářů