Lepší vlaky mezi Ostravou a Opavou. Kraj získal na poslední chvíli dotaci 227 milionů korun

Nové jednotky mají nahradit dosluhující řad 460. Foto: České dráhyNové jednotky mají nahradit dosluhující řad 460. Foto: České dráhy

Nové jednotky se mají objevit v provozu do konce roku 2022, nahradí „tornáda“.

Moravskoslezský kraj získal dotaci na dvě nové elektrické nízkopodlažní jednotky z Operačního programu Doprava 2. Nečekaná podpora, se kterou už kraj nepočítal, povede ke zlepšení komfortu cestování vlakem mezi Ostravou a Opavou.

„Peníze se uvolnily z OPD2 na poslední chvíli. Měli jsme naštěstí připraven projekt, který prošel, a dotaci jsme získali,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS). Většinu peněz na pořízení nových vlaků pro kraje z OPD2 spolkl Jihomoravský kraj na nové elektrické jednotky, na ostatní regiony nezbylo.

Dvě nové jednotky budou provozovat České dráhy. Má jít o jednotky z velké soutěže na elektrické jednotky kategorie EMU 240, která ještě není ukončena. Soutěž běží už dva roky, České dráhy v ní hledají dodavatele pro až 60 jednotek s kapacitou nejméně 249 cestujících. Smlouvu s Českými drahami uzavřel kraj bez soutěže přímým zadáním.

Evropská dotace pokryje 85 % hodnoty zakázky, 15 %, tedy asi 40 milionů korun, musí dodat kraj. Nové vlaky by měly jezdit mezi Opavou východ a svinovským nádražím v Ostravě od prosince 2022. „Každá bude mít kapacitu 240 osob, prostory pro přepravu jízdních kol, invalidních vozíků a bude dosahovat rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Samozřejmostí je klimatizace, audiovizuální systém a WiFi připojení, bezbariérovost,“ popsal Unucka.

Podle Unucky mají nové jednotky nahradit dosluhující jednotky řady 460 přezdívané „tornádo“, v kraji jich jezdí pět, jedna je záložní. Kraj plánuje, že díky novým jednotkám navýší počet spojů mezi Opavou a Ostravou.

Cestující v kraji čeká zlepšení komfortu cestování ještě letos. Kromě modernizace motorových vozů 810 by se měly na trati z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí objevit moderní patrové vlaky typu push-pull. Škoda Vagonka má s jejich výrobou mírné zpoždění, podle Unucky je poslední termín zahájení provozu 1. prosince letošního roku.

Tagy České dráhy EMU 240 Moravskoslezský kraj OPD2 Operační program Doprava seznam Top trať 321 Ostrava - Opava východ
125 komentářů